Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 27 to 47 of 47
    Moderator
    Ja man kan ta alla etiska beslut man vill men faktum kvarstår att kroppen fungerar på ett visst sätt och det ändras inte hur synd man än tycker om kossorna.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Ja, givetvis. Men vad insinuerar du egentligen när du säger att "kroppen fungerar på ett visst sätt". Menar du att kroppen inte klarar sig på en vegetarisk diet?

Moderator
    Jo självklart kan du klara dig på en vegetarisk diet men det kräver en helt annan kunskap än om du äter kött för att se till att du får i dig tillräcklig mängd av alla essentiella aminosyror och fetter.

Eller förresten vegetarisk är ju frågan vad man menar med eftersom det finns lakto- och lakto ovo-vegetarianer och olika sorters filosofier. I regel kan man väl säga att ju mindre man äter ifrån djurriket desto mer kunskap bör man ha om matens sammansättning
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Jo, kunskap är alltid bra, det behöver man oavsett vilken diet man kör på.
    Men det finns en gammal seglivad myt som säger att man som vegetarian måste komplettera olika proteinkällor för att få i fullvärdigt protein, men det är bara rent nonsens. Och enda sättet att inte få i sig tillräckligt med protein (alla essentiella aminosyror) är om man svälter eller äter en extremt ensidig kost (t ex BARA vete (bröd, pasta).

Moderator
    Det är allt annat än nonsens! Självklart måste du äta livsmedel med aminosyraprofiler som kompletterar varandra om du är vegetarian. Däremot så behöver det inte vara otroligt komplicerat, bröd och ris t.ex har jag för mig skapar en komplett profil tillsammans.

Problemet är väl att många vegetarianer inte vet och faktiskt äter extremt ensidigt.

Rookie
    Hej igen Shogun. Ursäkta att jag är så seg på att svara på dina inlägg.

Det här med att vegetarianer behöver komplettera olika livsmedel för att få i sig alla aminosyror är faktiskt en seglivad myt. Ursprunget till denna myt kan man spåra till boken "Diet for a Small Planet". En bok som kom ut 1971 och var skriven av Frances Moore-Lappé. Idén till att komplettera protein fick hon ifrån gamla försöksstudier på råttor gjorda 1914.
    I 1981 utgåvan av boken rättar författaren sitt tidigare misstag:

"In 1971 I stressed protein complementarity because I assumed that the only way to get enough protein ... was to create a protein as usable by the body as animal protein. In combating the myth that meat is the only way to get high-quality protein, I reinforced another myth. I gave the impression that in order to get enough protein without meat, considerable care was needed in choosing foods. Actually, it is much easier than I thought.
    With three important exceptions, there is little danger of protein deficiency in a plant food diet. The exceptions are diets very heavily dependent on [1] fruit or on [2] some tubers, such as sweet potatoes or cassava, or on [3] junk food (refined flours, sugars, and fat). Fortunately, relatively few people in the world try to survive on diets in which these foods are virtually the sole source of calories. In all other diets, if people ar getting enough calories, they are virtually certain of getting enough protein." [1]

Jag skulle kunna klistra in mängder med mer referenser, men om du verkligen är intresserad så googla "vegetarian" + "protein" + "myth" så kan du avgöra själv. Eller plocka upp en bra bok om protein.

1. Diet for a Small Planet, 10th Anniversary Ed., Frances Moore-Lappé (1982), p. 162

Moderator
    För det första säger hon emot ditt påstående. Hon påtalar själv att det går att få brist vid väldigt ensidig kost men att man är safe om man äter allsidigt. Sedan är det en definitionsfråga vad en vegetarian är som jag är rädd att vi har förbisett.

att inte äta kött är inte detsamma som attutesluta alla animaliska produkter. (iallafall inte enligt dagens standard) så en vegetarian kan fortfarande vara t.ex ''lakto-ovo'' och äta både mejeriprodukter och ägg. Då löper man ingen risk att få någon brist. De som riskerar brist är veganer som inte äter några animaliska produkter överhuvudtaget. Då måste man äta vegetabiliska livsmedel med kompletterande aminosyraprofiler. Men inte om man äter lakto- ovo eller för den delen lakto- .

Rookie
    Tjenare, first post så var snälla men jag har för mig att kroppen har "svårare" att ta upp icke animaliska proteiner då de behövs bearbetas innan de passar in lika bra i kroppen. Enligt min läkare så är det t ex viktigt att barn får i sig animaliskt protein då de inte kan omvandla icke animaliskt i den utsträckning som de behöver.

Moderator
    Jo det stämmer. Kroppen har sämre nytta av vegetabiliskt protein p.g.a sämre upptagningsförmåga. Skillnaden är dock ej gigantiskt.
    Jag vill minnas att kroppen tar upp ca 97-98% av animaliskt protein och runt 90% av vegetabiliskt

Rookie
    Känns som en sådan sak som inte spelar någon helst roll för gemene man men för en elit idrottare kan det vara skillnad på vinst eller förlust. Å andra sidan så får de ju öka intaget så får de ju i sig "Rätt" mängd protein.

Moderator
    Ja men då klättrar t.ex. också kcal-intaget uppåt..

Up and coming
    Håller med om att det kräver viss kunskap för att äta nyttigt och allsidigt som vegetarian, men vill även hävda att det kräver precis lika mycket kunskap för att äta nyttigt och allsidigt som köttätare. Att vara köttätare är på inget sätt något magiskt recept för att få i sig en allsidig kost, vilket tyvärr många köttätare verkar tro (påstor inte att ShogunRua är en av dem).

Det är lite ironiskt när man, inte sällan, träffar folk som oroar sig för att vegetarianer inte får i sig tillräckligt med näring – för att sedan själva käka makaroner och köttbullar till middag.

Det går att läsa om en massa brister som man kan få om man inte äter kött, men jag har väldigt sällan sett dem när man faktiskt undersöker hälsa hos vegetarianer och veganer. Oftast är personer i de grupperna mer hälsosamma, vilket säkert har en del att göra med att de generellt är mer medvetna om sin kost än average joe.

Är för övrigt själv definitionsmässigt köttätare, men äter till 90% vegetariskt, vilket för mig funkar väldigt bra att kombinera med mma

Rookie
    Väldigt sant, alla behöver en mångsidig kost med alla möjliga näringsämnen. Varken köttätare eller icke köttätare skall tro att deras kost magiskt innehåller allt de behöver utan att de håller koll. I mitt fall var jag först vegan och sen vegetarian fram till jag var 15. För min del saknar jag det inte men jag uppskattar många av recepten. Tyvärr har det i mitt fall lett till proteinbrist i blodet vilket är ganska farligt om man inte håller koll på det.
    Kost är viktigt. även för de som inte satsar på att bli elit-tränade.
    Börjar precis själv att kontrollera mitt intag mer, något jag inte har gjort ordentligt sen jag tränade Taekwon-Do ordentligt för några år sen.

Moderator
    Håller med dig helt!

Vegetarianer, kanske än mer veganer, har nog större koll i regel på maten just eftersom de alltid lär få höra och försvara sitt val. Allätare däremot behöver ju knappast aldrigt behöva motivera och sporras således inte att tänka på vad dom äter. Snabbmakaroner och falukorv varje dag efter coco pops coh oboy till frukost är ju knappast ett vinnande koncept trots att det innehåller både mjölk och (lågkvalitets) kött

Rookie
    Har dålig på att besöka forumet kontinuerligt (eftersom jag inte har internet access hemma). Så ursäkta att jag svarar så sent Herr Shogun

För det första säger hon emot ditt påstående. Hon påtalar själv att det går att få brist vid väldigt ensidig kost men att man är safe om man äter allsidigt.
    Om du läste vad jag skrev två inlägg tidigare så skulle du se att det inte finns någon motsägelse. Jag skrev nämligen:
    "enda sättet att inte få i sig tillräckligt med protein (alla essentiella aminosyror) är om man svälter eller äter en extremt ensidig kost (t ex BARA vete (bröd, pasta)." Vilket är mer eller mindre vad Frances Moore-Lappé säger i citatet. Ensidig kost bestående primärt av 1. "skräpmat" 2. sötpotatis, kassava etc eller 3. Frukt. Annars, om man äter tillräckligt med kalorier så kan man i princip inte få proteinbrist.

Sedan är det en definitionsfråga vad en vegetarian är som jag är rädd att vi har förbisett.
    Inte "vi", du! Jag har hela tiden i den här tråden gjort en distinktion mellan vegetarian och vegan. I folkmun så kan "vegetarian" betyda allt möjligt mellan en person som inte äter kött, men äter fisk, ägg, mjölk etc. Vilket givetvis är per definition helt felaktigt (fisk växer inte på träd). Vilket kan vara frustrerande för oss vegetarianer, när man t ex beställer asiatiskt käk på en restaurang för att efteråt höra att det innehöll fisksås ("många vegetarianer äter fisk").,

Vegetarian innebar ursprungligen samma sak som vegan: att man endast äter vegetabilier och ingen animaliskföda (inte bara kött, fisk, fågel, utan mjölk, ägg osv). Sedan har vegetarian mer och mer blivit lakto-ovo vegetarianism, vilket innebär att man äter mejeriprodukter (lakto) och ägg (ovo). Någon gång i början av 1900-talet myntade ett gäng Engelsmän/kvinnor termen "vegan" för att
    urskilja sig från de ägg ätande och mjölk drickande vegetarianerna.

Så , summa summarum: En vegan äter inga som helst animalier - inget kött, inga ägg, mejeriprodukter etc. En del är veganer av hälsoskäl, medans andra är det av etisk-moraliska skäl (och köper då heller inte produkter gjorda av djur, såsom läder och ull).

En vegetarian äter generellt sett mjölk och ägg, men inget kött, fågel, fisk. Om den inte säger någonting annat.

Contender
    Blog Entries
    17
    På tal om vatten så kan man få sin kropp att bli bättre på att ta upp vatten. Man dricker helt enkelt apmycket vatten så kommer kroppen att vänja sig vid att använda det. Min kropp kan ta upp 4 liter om dagen nu utan att jag springer på toa mer än normalt. Tog ungefär fyra veckor att ta sig dit. Men det mest positiva med mitt vattenintag är att jag bara behöver ta en munfull vatten mellan drillar/stationer för att släcka törsten. Då får man aldrig den tunga känslan i magen för att man druckit för mycket.

Och det är ju precis som Shogun säger, för att få ut samma näring ur en vegetarisk kost får man jobba hårdare. Och om två personer (en veg och en köttis) jobbar lika hårt för sin kost så kommer ju köttisen att vinna eftersom han har en bredare bas att bygga sitt näringsintag på.

Många börjar dock välja bort allt rött kött och intar allt sitt protein från vitt kött (nej inte gris ) jag vet varför men jag är inte nog inne på området för att ge en bra förklaring.

Moderator
    Ingen fara yoda, det är kul när du väl tittar in

Det här med att rött kött skulle vara farligt har jag väldigt svårt att hitta trovärdiga källor på. Det verkar mest finnas studier som "skulle kunna peka på" att rött kött ökar risken för vissa cancerformer. Men man nämner även att risken ökar vid tillagning vid hög värme så att köttet bränns vid och det kan man ju lika gärna göra med kycklingen så jag ser ingen anledning att sluta äta lövbiff.

Det flyter runt väldigt mycket olika myter kring kost, jag blev sugen på att göra en sticky här på forumet faktiskt. "Myter om kost", ska se om jag kan hitta tiden bara. Kan det vara intressant att läsa?

Contender
    Blog Entries
    17
    Jag skulle vara intreeserad av att läsa det. Försöker förstå varför vissa anser att man ska äta massor av en sak och andra anser att man inte ska äta det allt. Finns ju lika många åsikter om Diet som det finns människor på jorden.

Rookie
    Högt intag av rött kött har i vetenskapliga studier länkats till olika former av cancer samt hjärt- och kärlsjukdommar. En lång studie som sträckte sig över 21 år
    gjordes på 30,000 Sjundedagsadventister och visade att de som åt rött kött dagligen hade 60% större chans att dö av hjärtsjukdom än de som åt rött kött mindre än en gång i veckan. *

Det finns fler referenser här: Red_meat#Health_risks

Sedan har väl BSE ("galna ko-sjukan) bidragit också och gett rött kött ett dåligt rep.

* Kahn, H. A.; Phillips, R. L.; Snowdon, D. A.; Choi, W. (1984). "Association between reported diet and all-cause mortality. Twenty-one-year follow-up on 27,530 adult Seventh-Day Adventists". American journal of epidemiology 119 (5): 775–787.

Moderator
    Jag har läst en del kritik av den studien. Att dom inte har tagit hänsyn till tobaksvanor, fiberintag och många andra felkällor när det gäller cancer. Det känns ju inte speciellt tillförlitligt

Contender
    Det faktum att de tydligen var "sjundedagsadventister" tar bort all trovärdighet (Adventister anser att Bibeln är det enda rättesnöret för tro, liv och lära)...

Page 2 of 2 FirstFirst 12