Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 47
    President
    Blog Entries
    30

Vad äter en topp mma fighter medans han tränar inför en fight?

Mma fightern Jon Fitch har en mma matblogg där han delar med sig vad han äter under en dag medans han ligger i hårdträning inför BJ Penn fighten på UFC 127. Han visar både upp maten och förklarar varför till oss som är intresserade av att äta rätt. Coolt gjort av Fitch som älskar MMAForum.se

Tillägg av Jon Fitch
    I showed you guys the food I was eating and when, however I did not mention how many servings. I ate 2 bowls of chili and had like half the bag of cashew. Plus a little extra of the leftover rice at lunch.
    1) Microwaves do not use radiation to cook food.
    2)Didnt mention it in the video but it IS organic tofu. I avoid Monsanto soy whenever I can.
    Meat is not a healthy source for protein. It has very strong links to all affluent diseases. Heart disease, cancer, diabetes and arthritis to name a few.
    Last edited by KanoBlack; 02-19-2011 at 01:46 PM.

Champ
    Alla anledningar till att få käka mer cashew är alltid bra, vatten är oftast något jag själv glömmer bort och dricker för lite rent allmänt

President
    Blog Entries
    30
    Stor skillnad mellan fighters, vissa har kött som en bas för sin protein och Fitch undviker kött helt och hållet.

Moderator
    Det är spännande när han säger att han har på en skvätt hampmjölk på gröten för proteinets skull... vad ger det? 3g protein?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    var inte mycket mat, skulle vilja se vad gsp,brock lesnar,alistair samt fedor kakar! hehe

President
    Blog Entries
    30
    Funderade också på hur mycket de äter , även det jag skrev tidigare att Fitch avråder från kött medans Overeem promotar kött ätandet.

Hitta en video där the champ Alistair Overeem berättar om sin mma diet, att han käkar 5-6-7-8 gånger om dagen, han äter en halvmeter sushi, gillar mycket hästkött och det är nog lite mer än Fitch. Bra tips om man vill bli lika biffig som han

Last edited by KanoBlack; 02-19-2011 at 01:56 PM.

Moderator
    Ja att vara vegetarian ställer helt andra krav än om man är allätare. Jag vet inte om Fitch låter som att han har full koll..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Quote Originally Posted by KanoBlack View Post
    Funderade också på hur mycket de äter , även det jag skrev tidigare att Fitch avråder från kött medans Overeem promotar kött ätandet.

Hitta en video där the champ Alistair Overeem berättar om sin mma diet, att han käkar 5-6-7-8 gånger om dagen, han äter en halvmeter sushi, gillar mycket hästkött och det är nog lite mer än Fitch. Bra tips om man vill bli lika biffig som han

äter man så mycket som han gör så är man antingen en 300kgs tjockis eller ett 110kgs muskelberg
    Varför äter alla fighters så mycket cashew nötter? både fitch och overeem nämner det. Trodde de var ohälsosamma

Moderator
    Nae cashewnötter är en fin liten nöt. Bra källa till magnesium, zink och enkelomättat fett

Champ
    Skulle gärna vilja se en lista på vilka kosttillskott Fitch använder också, inte en chans att hans kropp pallar att återhämta sig från alla träningspass med bara lite frukt och sallad. Skulle även vara intressant att se vad han äter när han inte "deffar" inför en fight.

Moderator
    Han kanske missbrukar äggproteinpulver

Hall of famer
    smak oxå.
    plus så har hamp använts i mediciner sjukt länge, så han gör det nog inte bara för 3g protein.

Har hört av svenska forksare på mmaacademy att kroppen inte kan ta in mer än 2dl/kvart ungefär.
    resten kissar man ut, undrar varför han tycker det är viktigt att dricka det snabbt.

Moderator
    Han säger att han gör det för proteinet iallafall..

Ja jag har också hört något liknande. Det är ju bl.a. det som får mig att tänka att han inte har full koll direkt..

Champ
    Quote Originally Posted by N1clas View Post
    Har hört av svenska forksare på mmaacademy att kroppen inte kan ta in mer än 2dl/kvart ungefär.
    resten kissar man ut, undrar varför han tycker det är viktigt att dricka det snabbt.
    Fick för mej att det gäller när man är under ett träningspass. Då ska man bara dricka ca 2dl/kvarten för att inte onödigt vattnet ska skvalpa omkring i magen. På morgonen spelar det nog inte så mycket roll hur mycket det skvalpar i magen.

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Det är spännande när han säger att han har på en skvätt hampmjölk på gröten för proteinets skull... vad ger det? 3g protein?
    Verkar som om det inte bara är du som tvivlar på Fitchs vegan diet, enligt bloggen gör Kenny Florian också det

Champ
    Quote Originally Posted by KanoBlack View Post
    Verkar som om det inte bara är du som tvivlar på Fitchs vegan diet, enligt bloggen gör Kenny Florian också det
    Enligt samma artikel är även Fitch's eget camp oroade, vilket jag finner intressant. Har de märkt av förändringar i träning? Svagare? Sämre cardio?

Champ
    Nu far han dang av BJ!

Moderator
    Ja bj jobbar med fullvärdigt animaliskt protein och har således ett klart övertag över bönpruttande fitch

Champ
    Efter UFC 127 så verkar det iaf som att dieten fungerar någorlunda för Fitch.

Champ
    Quote Originally Posted by p41n View Post
    Efter UFC 127 så verkar det iaf som att dieten fungerar någorlunda för Fitch.
    Tycker du verkligen det? Har en känsla av att matchen hade sett annorlunda ut om han hade varit lika stor och stark som förr.

Moderator
    Tänk på spoilerregeln! Själv tyckte jag Fitch verkade kunna hålla gott tempo men han måste ju ha tappat styrkeövertaget någonstans med dom där 9 kilona han skulle ha minskat ?

Champ
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Tänk på spoilerregeln! Själv tyckte jag Fitch verkade kunna hålla gott tempo men han måste ju ha tappat styrkeövertaget någonstans med dom där 9 kilona han skulle ha minskat ?
    Tempot var det inget fel på, men som sagt, han har tappat 9 kilo och var deffad redan innan. Vill Fitch så gärna vara vegan/vegetarian så får han göra det på rätt sätt. Vill minnas att Frank Mir är eller var vegan, och han är ju inte direkt liten såvida man inte jämför honom med Lesnar.

Champ
    Quote Originally Posted by Rampage2010 View Post
    Tempot var det inget fel på, men som sagt, han har tappat 9 kilo och var deffad redan innan. Vill Fitch så gärna vara vegan/vegetarian så får han göra det på rätt sätt. Vill minnas att Frank Mir är eller var vegan, och han är ju inte direkt liten såvida man inte jämför honom med Lesnar.
    Frank Mir har jag för mig blev vegetarian för något års sedan och han lutade mycket åt veganhållet ett tag. Har inga källor men är själv vegetarian så det fastnar med vilka fighters som också är vegetarianer.

Moderator
    Ja Mir är vegan om jag inte minns fel men har antagligen inte samma nutritionist som fitch

Hall of famer
    När vi ändå namedroppar lite så är Mac Danzig vegan.

Rookie
    Andra vegetarianer (inte veganer) är Jake Shields, Nate och Nick Diaz. (Källa:
    Vegetarianism all the rage in MMA)

Jag vet att Ben Saunders testade vegan kost inför en match, men vet inte om han kör det längre. Men Mac Danzig är den ende fightern som jag känner till som är vegan/vegetarian av etiska skäl, inte av hälsoskäl.

Här är ett klipp med Fitch där han snackar lite om sin diet . Det är mer än 1 år gammalt så han har väl ändrat kosten lite sen dess (verkar mer strikt nu än tidigare). Men mycket ekologiskt och mycket grönsaker och frukt. Han säger att han återhämtar sig bättre, sover bättre, lättare att fixa vikten inför invägningen och lättare att lägga på vikt efter invägningen(!).

Sen skulle jag villa påpeka det uppenbara (?), att man inte kan avgöra hur bra en diet genom en MMA match. Det vore oerhört ovetenskapligt.

Här är vad Shields äter förresten: A look at vegetarian fighters’ diets

Där står det förresten om Fitch också, och att han siktar på att äta ungefär 90 gram protein per dag. Det finns många olika tankar och ideér inom den vegetariska "rörelsen". Jon Fitch verkar vara inspirerad av råkost (rawfood) förespråkare, och de brukar mena att man inte behöver så mycket protein. Och har även lite konspiratoriska ideér kring det här med kost.

(som är vegan, inte en fighter, men tränat kända MMA fighters) har en mer traditionell (vetenskaplig i mina ögon) syn på det här och förespråkar mer protein. För personligen tycker jag det är konstigt att man äter en kiwi efter man har tränat istället för någonting som innehåller mer protein. Det finns utmärkta proteinpulver som är vegan som är gjorda av t ex hampa, råris, quinoa, soja, ärtor mm.

Page 1 of 2 12 LastLast