Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 13 of 13
    Rookie

Utökad träning, behov av kosttillskott?

Hejsan är nyligen registrerad på forumet men har dock varit innen och läst i diverse trådar under en längre tid. Ni verkar ha seriösa och vettiga svar så jag vänder mig nu till er för lite hjälp.

Nu när det börjar bli skönare väder ute och sommarn börjar närma sig har jag tänkt utöka min träning, och funderar på lite kosttillskott i form av gainer eller möjligen proteinpulver.

saken är den att jag väger strax under 70kg 180cm lång (så jag är med andra ord en ganska liten kille) och jag planerar nu somsagt att utöka min träning och vill helst inte gå ner i vikt, jag skulle inte ha något imot att gå upp ett par kilon heller.

Min träning just nu består av mma 2 ggr i veckan samt ett extra thaiboxningspass ibland. Jag kommer lägga in 3 löpningar i veckan och ett till sparring/thaiboxningspass, det känns ungefär som vad jag kommer orka med, jag gymmar inte men kan köra lite grundläggande fys övningar hemma utöver den träning jag redan nämnt (har iförsig tillgång till crossfit pass).

För att göra det lite enklare så skriver jag ner målen med den utökade träningen:
    1. Bli bättre på mma/thai
    2. Få bättre kondition
    3. Bli av med onödigt fett/underhudsfett lagom till sommarn

Då jag helst vill göra allt detta utan att tappa vikt (somsagt gå upp i vikt är en bonus) men frågan är om det är möjligt samtidigt som jag vill tappa mitt fett kring magen. Gainer känns iaf som det rätta alternativet Serious Mass, 5455 g - Gymgrossisten : Kosttillskott Protein Hälsokost Whey-80 Gainer Pro Träning Kreatin hittar du hos Gymgrossisten™ jag gillar den där men 1250 kalorier per servering kändes lite hardcore för en liten kille som mig så jag tog en titt på denna också Pro Complex Gainer - Gymgrossisten : Kosttillskott Protein Hälsokost Whey-80 Gainer Pro Träning Kreatin hittar du hos Gymgrossisten™ men någon rekommenderade det övre alternativet istället med halv dosering isåfall, då det blir mkt billigare om en full dos skulle vara för mycket.

Har ni några tips? Jag har skrivit ut vad min träning består av och vad som är mitt mål, kommer gainer/protein hjälpa överhuvudtaget? Kommer en gainer förstöra mitt mål att tappa fettet kring magen? etc.

Hall of famer
    Jag kan inte kommentera om kosttillskotten hjälper med fettmiskning. - Mål 3

Ju fler pass i vekckan du kör ju mer energi behöver du för att kunna ge allt på de passen. - Mål 1 och 2

Lagar och handlar du din mat helt själv? Då kan du styra ganska bra över ditt energiintag. Känner du då efter två veckor med flera pass att du inte orkar, ta lite tillskott för att utöka ditt dagliga intag.

Personligen drack jag gainers o grejer när jag hade träningar direkt efter jobbet och inte hann äta något annat. Då var det väldigt viktigt, jag hade aldrig orkat annars.

Välkommen till forumet!

Moderator
    För att tappa fettet kring magen måste du ligga på mindre intag av energi än vad du gör av med. Då kommer du samtidigt att gå ner i vikt. Om du just nu ligger stadigt i vikt och sedan lägger på dubbelt så mycket träning kommer du med största sannolikhet att gå ner i vikt och tappa fett.

För att gå upp i vikt rekommenderar jag dig i förstahand att börja äta mer riktig mat. Laga såser med grädde, spara inte på oljan och ät ordentliga portioner. Men går du upp i vikt kommer du också att lägga på dig mera fett även om det också kommer att byggas muskler. Det går desvärre inte att bygga muskler genom att äta mer men samtidigt inte lägga på sig fett.

Du skriver att du inte vill gå ner i vikt men samtidigt vill tappa fett. Detta är alltså omöjligt och du måste tyvärr bestämma dig för antingen eller. Mitt tips till dig är att känna efter och pröva dig fram. Ät ordentligt, framförallt efter träning och se vad som händer med kroppen. Rasar du i vikt kan det vara läge att hjälpa upp med ett pulver, t.ex. gainer.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Tack för svaren!

Jag kommer nog göra som så att jag kör igång med den extra träningen samt ändrar min kost en del till att börja med, jag inhandlar maten själv och just nu är det mycket köttfärs och kyckling som gäller, det blir också stora mängder pasta ofta både till lunch och middag vilket jag planerar att dra ner på, främst till middag.
    Jag har en ond aning om att vikten kommer droppa rätt ordentligt med löpningarna och de extra passen men jag får öka måltiderna helt enkelt, blir spännande att se vad som händer.

Förövrigt äter jag i regel 3 stora måltider om dagen lunch/middag samt frukost eller kvällsmat beroende på dygnsrytmen. Jag förstår det som att varenda en som tränar seriöst sprider ut sina måltider i mindre men fler mål under dagen, vad kommer detta göra för mig?
    Kommer springa på morgonen o träna ett pass mma/thai på kvällen då blir det frukost, hyffsad lunch,(möjligen något innan kvällsträningen), samt bra mat på kvällen, vad känar jag på att sprida ut maten under dagen (som tidigare sagt vill jag helst inte gå ner i vikt)?

Moderator
    Det man brukar uppleva när man äter mellanmål mellan de stora måltiderna är att man inte blir lika trött och hungrig mellan t.ex. frukost och lunch. Man får en jämnare blodsockerkurva (beroende på mellanmålet) men det ger inga andra fördelar. Personligen äter jag aldrig mellanmål under våren utan nöjer mig med kaffe.

Men känner du att du blir jättehängig kring tio-halv elva på förmiddagen och sedan blir vrålhungrig och hetsäter till lunch kan du testa att lägga in ett mellanmål och se hur det funkar.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Som ShogunRua skriver kan du inte bli av med fett o inte tappa vikt, du kan ligga på ett minimalt underskott av kalorier för att bli av med fett o behålla muskelmassa (Deff) dock kan du inte styra vart fettet förbränns. men du kommer gå ner i vikt o det verkar inte vara aktuellt.

Instämmer Med ShogunRua när det gäller matintag etc, mer fett o grönsaker!

När det gäller kosttillskott så skulle jag nog rekomendera Omega3, och kanske Kreatin Monohydrate för den lilla extra boosten. Gainers innehåller i princip "värdelösa kalorier" som inte fyller någon funktion i kroppen.

Rookie
    tja alla fighters jag är 16 bast och ska börja träna thaiboxning och mma och jag undrar om man kan förbränna mkt magfett på det och isåfall på bästa sätt?? tack för all hjälp i förtid ^^

Champ
    Quote Originally Posted by therenektor View Post
    tja alla fighters jag är 16 bast och ska börja träna thaiboxning och mma och jag undrar om man kan förbränna mkt magfett på det och isåfall på bästa sätt?? tack för all hjälp i förtid ^^
    Konditionsträning! Ut och spring med dig

Moderator
    Kroppen förbränner fett när du tränar. Det spelar ingen roll vad du tränar, du kommer inte bränna mer fett på magen av någon speciell träningsform. De flesta män har sina fettdepåer, alltså där kroppen helst lagrar fett, kring magen och röven. Det innebär att det är det fettet som försvinner sist. trist men sant

Rookie
    okej bra att veta tack för all hjälp är ute och springer ca 3 km varje dag efter skolan men börjar bli lite slö på det så får sätta igång igen rejält nu

Moderator
    Kosten är det viktiga när man vill gå ner i vikt. Du kan träna 3 timmar om dagen utan att gå ner ett gram om du inte äter rätt

Rookie
    mmm men då gäller tallriksmodellen ellr?? tacksam för alla svar jag kan få

Moderator