Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 10 of 10
    Moderator

uppladdning/ förbränning/ spjälkning/ återhämtning

När du äter kolhydrater (spannmål, potatis, ris) så bryts de ner till socker i matsmältningen. En del av detta lagras sedan i kroppen som glykogen, både i musklerna och i levern. Detta glykogen används när du aktiverar musklerna som behöver socker (och fett) för att kunna jobba. Man säger vanligtvis att kroppen lagrar så att det räcker till ca en timmes intensiv träning, därför behöver man inte ladda direkt inför ett pass genom att äta, kroppen kan ta från dessa reserver istället.

Jag har kommit på en liknelse som jag tycker är bra. Tänk dig kroppens muskler som ett gammalt koleldat tåg. Enzymaktivitet och processerna i kroppen som ser till att energin används och transporteras det är i själva verket små möss som står med små spadar och skyfflar in bränsle i tågets panna.
    Tåget drivs framåt av att det eldas i pannan, det som mössen eldar med är fett och kolhydrater. Ju snabbare tåget går, alltså desto högre intensitet som musklerna jobbar i, desto mer kolhydrater måste mössen lasta in i pannan då det är ett mer effektivt bränsle än fett. När tåget tuffar på sakta t.ex i bilen påväg till jobbet så eldar mössen mer fett för då händer det inte så mycket. När tåget går fort däremot ser mössen till att lasta in mycket mer kolhydrater så att inte tåget får motorstopp utan kan fortsätta jobba sig framåt. Sålände det finns tillgång till luft är det på detta sätt förbränningen fungerar.
    Om du tränar så hårt så att du får mjölksyra kan man säga att det är som att du har pressat ditt tåg så hårt och det går så otroligt fort att du har skjutit upp det i rymden. Här måste mössen ta på sig små astronautdräkter för här finns det ingen luft. Därför kan dom heller inte elda med fett för det brinner inte i rymden, fett behöver luft för att kunna eldas med i pannan. Här uppe i rymden kan mössen bara elda med kolhydrater som då spjälkas i pannan och ger energi.

Sen när ditt träningspass är klart och tåget saktar in har det självklart blivit lite slitet, framförallt om du har kört på så fort att du har varit uppe i rymden och vänt med ditt stackars tåg. Pannan håller på att sota igen, nån spade kanske har gått av och hjulen är flisade och hackar fram. Då är det viktigt att du reparerar ditt tåg så att du förr eller senare kan köra det lika fort igen. Här kommer proteinet in i bilden. Man kan säga att animaliskt protein är som eltejp och spik, man kan laga precis allt med det. När du rullar in ditt slitna, halvtrasig tåg på stationen är det alltså viktigt att du får i dig protein, gärna minst 20-25g animaliskt protein. Detta gör så att verkstadsmössen som jobbar på stationen kan komma och reparera ditt slitna tåg. Dom tejpar ihop skyfflarna som har brutna skaft, sotar ur pannan och byter ut dom slitna hjulen mot nya fina som rullar som dom ska. Om du däremot inte äter protein efter träningen så kommer inte verkstadsmössen kunna göra sitt jobb. Jag antar att du äter protein förr eller senare och då kommer tåget självklart bli reparerat men det är bäst att smida medan järnet är varmt som man säger. Äter du ditt protein i anslutning till avslutat träningspass så har verkstadsmössen mycket lättare att reparera ditt tåg och det kommer att fungera ännu bättre än om du väntar i ett par timmar med att äta. Det är inte lika viktigt att äta kolhydrater efter träningen, självklart är det bra om verkstadsmössen kan fylla på med kol på samma gång som dom reparerar ditt tåg, men sålänge du fyller på med kol innan du ska ut och åka nästa gång så är det lugnt.
    Last edited by KanoBlack; 09-10-2011 at 10:26 AM.

Moderator

Re: uppladdning/förbränning/spjälkning/återhämtning

Det är även vanligt att man pratar om kreatin när man pratar träning. Kreatin är kol men varende liten brikett är indränkt i tändvätska och det är alltså otroligt effektivt att elda med, det brinner dock ut fort. Kreatinet används explosivt. Det går inte att lagra alls lika mycket kreatin i kroppen som kolhydrater och fett, det är en arbetsmiljöfråga för de små mössen. Det luktar så illa om de bensindränkta kolbitarna att mössen bara pallar med att ha med sig lite grann. Kreatin kan man köpa som tillskott men det finns även i små mängder i kött.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Får lite feeling av "En cellsam historia"
    [youtube:2f4akym5]http://www.youtube.com/watch?v=REUQP9x7NZk[/youtube:2f4akym5]
    [youtube:2f4akym5]http://www.youtube.com/watch?v=rUC0b3Gw2Ac[/youtube:2f4akym5]

Ta det som en komplimang Shogun, mycket pedagogiskt och bra presenterat Särskilt video nummer två passar in på ämnet!

Moderator

Bästa barnprogrammet ! Men i mitt huvud var mina möss lite bättre tecknade..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Blog Entries
    17
    Mycket välformulerad guide Shogun =) Om jag ska följa min diet slaviskt så skall jag inte ta några kosttillskott men...jag tränar på kvällarna. Kommer hem runt tiotiden när alla barnen sover, jag ställer mig inte och drar igång mixern eller lagar mat då. Vad finns det för shakes som jag kan dricka efter träning? Gärna något som jag kan blanda ihop på gymmet då det ibland tar en dryg timma innan jag kommer hem efter träning. Har aldrig tagit kosttillskott så jag har absolut noll koll på vad man ska använda och det finns ju hur mycket som helst....

Moderator
    Tack

Det beror lite på hur du ligger i vikt samt när du tränar nästa gång kan vi säga.

Om du vill gå ner i vikt rekommenderar jag att du köper ett vassleprotein, t.ex. whey-80 från gymgrossisten som är prisvärt. Till detta kan du med fördel äta en banan eller nån annan frukt. Denna kombo förutsätter att du har tid att äta minst två ordentliga måltider innan nästa pass för att lyckas fylla på depåerna igen. Vassleprotein framställs från mjölk är är helt naturligt utan konstigheter. Det är som ett glas mycket koncentrerad mjölk kan vi säga.

Om du vill gå upp i vikt eller ersätter en lättare kvällsmat med en shake så kan du satsa på en gainer. En s.k. gainer är oftast vassleprotein, precis som whey80, men med tillsatta kolhydrater. Detta gör att din återhämtning fungerar ännu bättre men samtidigt så blir det mindre protein i samma mängd pulver.

Titta runt och jämför lite. En tumregel är att du ska få i dig mellan 30-40g protein efter träningen. Gärna, men inte absolut nödvändigt, tillsammans med kolhydrater. Sålänge du hinner fylla på till nästa pass kan du hoppa över kolhydraterna, det viktiga är att du ger kroppen protein för reparation och uppbyggnad. Fråga gärna vidare vid ytterligare funderingar. Här på forumet får man råden gratis

Contender
    Blog Entries
    17
    Ok, jo men då låter det som att whey-80 är något för mig, tar den efter träning så får jag i mig Frukost - Frukt/Mellanmål - Lunch - Frukt - Middag innan nästa träning =) Jag försöker tappa vikt men samtidigt vill jag ju bygga muskler. Tack för ett snabbt svar!

Hall of famer
    Kanske är lite offtopic, men vad ska man käka för proteinpulver om man är laktosintolerant? Eller är det bara att köpa en hink kyckling?

Up and coming
    Min polare har samma problem, han äter detta. funkar för honom, är dyrt men det är bra och gott.
    Det beror ju helt på hur mycket pulver du hade tänkt o sluka om dagen också.
    100% Egg Protein, 908 g - Gymgrossisten : Kosttillskott Protein Hälsokost Whey-80 Gainer Pro Träning Kreatin hittar du hos Gymgrossisten™
    Läs mina medlemsartiklar om MMA Träning Styrka & kondition

Moderator
    Riktigt "rena" vasslepulver (t.ex. whey100) och dyrare hydrolysat och isolat har inget eller lite laktos i sig. ju mer processat desto mindre laktos brukar det vara. Annars funkar ju äggprotein som bobbe länkade. Det hela beror på hur pass intolerant man är. De flesta klarar ett par gram laktos om dagen och då är det inga problem att ta ett riktigt rent vasslepulver som innehåller 3-4g/100g pulver. Eller enzymtabletter i samband med intag. Man kan ju köpa laktas i pillerform