Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 27 to 47 of 47
    Rookie

Re: Shoguns deffguide 1.0

Fan.. en annan som hade hoppats på att man skulle slippa använda matten så mycket efter man slutat skolan ! x)

Grym guide dock, riktigt bra skrivet !

Hall of famer

En fundering när man räknar kcal och ska gångra med en faktor som motsvarar sin träningsnivå - stämmer det bra om man kör med lägsta (1.2 vill jag minnas?) och sedan för varje fysisk aktivitet räknar på förbränningen istället? Dvs de dagar jag kör BJJ så vet jag att 1½ timme hård BJJ-sparring ger ~600 kcal och därför kan jag käka mer dessa dagar? Man missar ju lite vardagsmotion (cykel till jobbet osv) men det känns marginellt.

Moderator

Ja i princip men vardagsmotionen är inte så pass marginell som man kan tro skulle jag vilja säga. 1.2 är i princip sängliggandes men vaken och kanske upp på muggen lite.. BMR, grundomsättningen, man får fram är i vaket, fastande tillstånd i ett svalt rum som man ligger i...dvs NOLL aktivitet. Samtidigt så är riktlinjerna från t.ex livsmedelsverket ganska grovt överskattade. Det absolut bästa är att pröva sig fram och se vart man hamnar, låt det ta en månad så att du får fram korrekta, individuella siffror. Det tjänar man på i längden.

Man kan även räkna ut exakt varje dag. Det finns listor på vad olika aktiviteter "kostar" i energi och sedan får man räkna ner till sista minut vad man gör en dag och då blir det hyfsat exakt. Men det är nog faktiskt jobbigare än att testa sig fram en månad :P
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Har bestämt mig för att deffa nu.. Eller åtminstonde testa på det.. Så man börjar gå ner i vikt me lite fart nu..

Alltså om jag förstår detta rätt, får jag äta precis vad jag vill, bara det är ett kalori underskott till det kaloribehov jag har räknat ut som jag och min kropp behöver?

Om jag lämnar bort 800 chal istället för 500, är det bra? både för kroppen och mina sinnen? Hur kommer kroppen att reagera i början?

Annars en jäkla lätt och bra beskriving =)

Här finns en tabell som jag tänkte gå efter, o räkna kalorier, riktigt seriöst! http://www.kaloritabell.com/kaloritabell_a_till_o.html

Moderator

Quote Originally Posted by Dawzon
    Alltså om jag förstår detta rätt, får jag äta precis vad jag vill, bara det är ett kalori underskott till det kaloribehov jag har räknat ut som jag och min kropp behöver?

Ja det stämmer bra det. Appropå viktnedgång så är det kalori intag kontra kalori uttag oavsett om du lever på godis eller kött.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Okej, tack för en bra guide iallfall

Up and coming

Dawson, om jag varit du hade jag tänkt lite på vad det är du trycker i dig också och inte "bara" kalorier in och ut.

Om du, i ett extremfall, bara äter chips och godis men ändå ligger med kaloriunderskott så kommer du självklart gå ner i vikt men din kropp inte fungera så bra i längden.
    Själva viktnedgången är bara kalori in & ut, men för att gå ner på ett vettigt sätt tycker jag det är viktigt att betona vad man äter också.

När det kommer till vad man skall äta är det ju perfekt med en kaloritabell men glöm inte bort att kolla efter protein/kolhydrat/fett-mängden också.

Contender

Quote Originally Posted by NuKa
    Dawson, om jag varit du hade jag tänkt lite på vad det är du trycker i dig också och inte "bara" kalorier in och ut.

Om du, i ett extremfall, bara äter chips och godis men ändå ligger med kaloriunderskott så kommer du självklart gå ner i vikt men din kropp inte fungera så bra i längden.
    Själva viktnedgången är bara kalori in & ut, men för att gå ner på ett vettigt sätt tycker jag det är viktigt att betona vad man äter också.

När det kommer till vad man skall äta är det ju perfekt med en kaloritabell men glöm inte bort att kolla efter protein/kolhydrat/fett-mängden också.
    Nej jag vet, men jag lever inte på chips och dylikt heller Samma sak med läsk, äter/dricker sånt kanske 1-2 ggr per månad men nu avstår jag helst ifrån sådant med tanke på träning och vikt..

Visst, jag äter ju precis normalt, men dom frågorna som jag frågade gällde nog mera som potatis, smör, och sånt vardagligt så man kan till reda en äkta husmanskost.

Rookie

När man e en gammal farbror med dålig disciplin kan man bara glömma dom där
    0,5 kg/veckan.
    Jag är trasig också så jag kan för närvarande inte spöa mina polare och bränna fett. Måste hålla på
    med fjolliga saker som jogging och simning. Fenomenalt trist.
    Jag ska iaf ta inspiration av Shoguns strålande tips.

Till att börja med ska jag försöka sluta med sockerkakssmet.
    Jodå, jag är 42 år om ngn undrar.
    Men det är ju som vuxen man får käka hela smeten, när man var liten slängde ju
    mamma in allt i ugnen och man fick bara slicka skålen.
    Det är skönt att vara vuxen.

Har ni hajjat hur jäkla gott det är? Bättre än knark alla gånger.
    Gärna en dubbelsats framför en bra film.
    Socker, smör, vitt mjöl, mjölk, vanilinsocker - klart. Gott och snabbt.
    Skippa bakpulvret, det tog några år innan jag kom på varför jag fick så
    jäkla ont i kistan varje gång.

Nu ska ni få ett till bra tips (det första var att äta sockerkakssmet).
    Handla aldrig på Hennes&Mauritz!!!
    Härom dagen var inne i en sån där provhytt på H&M.
    Ni vet dom som har stark belysning ovanifrån och speglar åt alla håll.
    FY SATAN! Jag har fett från magen och runt sidorna och lite in på ryggen.
    Jag stormade ut från H&M jäkligt upprörd och irriterad, ska fan aldrig köpa kläder
    därifrån om man ska behöva se det där igen.
    Jag hatar mig själv just nu. Sitter här och skäms vid datorn.
    Beach 2011 säjjer jag bara!

Undrar bara lite över det där med kolhydratshysterin.
    Det är ju så fult att äta kolisar nuförti'n.
    Om man ska tagga ner på det
    också så är det rätt svårt att hitta på bra måltider.
    Att dra ner på kolisar och öka på med fett känns jäkligt äckligt.
    Hur ska man få i sig bra fett utan att man spyr?

Hålla på och käka sallad då... det är väl bögmat egentligen... eller?
    Man blir ju inte mätt iaf.

Är det verkligen värt att betala dubbelt för fiberrika alternativ (pasta/ris)?
    Jag har testat båda och tycker inte att mättnadskänslan varierar alls...

Det är svårt att vara människa tycker jag.

Ärtor!! Det ska ni käka. Billigt, proteinrikt, fiberrikt och gott.
    Sedär ett tips till.

Målet är att gå ner 8 kg fett till Juni.

Problemet är att snart komer Julen och då är det rea på pepparkaksdeg.
    Fan oxå - ibland kämpar man mot dåliga odds alltså...

OK, nu har jag inte tid med er längre, jag ska göra en eller rentav två stycken situps.

På återseende.
    Lachlan el Fetto los Blobbo

Rookie
    Hur går det el Fetto los Blobbo? Haha, jag skulle gärna vilja se en träningsdagbok med dig.. En annan bantningsmetod är ju att sitta naken framför spegeln när ska äta.. Se hur mycket mat du äter

Champ
    Blog Entries
    27
    Quote Originally Posted by Norre View Post
    En annan bantningsmetod är ju att sitta naken framför spegeln när ska äta.. Se hur mycket mat du äter
    Jag vet inte varför, men det här fick mig att skratta så hårt <3 Ska definitivt testa detta, kanske kombinerat med Shoguns guide t.o.m. för högsta effektivitet.

Champ
    Jag har aldrig kört en helhjärtad deff, men skulle gärna vilja ha lite åsikter om ett upplägg jag funderar på.

Jag är lite sugen på att gå på en riktig "grisbulk" och äta som en häst, och även ta diverse gainers mellan måltider, för att sedan köra en aggressiv deff.

I nuläget ligger jag på runt 68 kg i morgonvikt, lite halvbulkad (inne i en kreatinperiod, så mycket vatten.)
    Funderade på att äta upp mig till ungefär 75 kg, för att sedan hoppa på detta:

5 påsar Quick Diet Complete + 3 portioner Whey-80 om dagen.
    Om jag har räknat ut allt korrekt så skulle det bli:
    1231 kcal
    179g protein
    55,55g kolhydrater
    24g fett

Mitt dagsbehov är enligt Shoguns formel 2344,869 kcal om dagen, alltså skulle jag ligga på ett underskott av 1113,869 kcal.

Hur tror ni detta skulle funka kombinerat med 4 dagars styrketräning varje vecka och promenader innan frukost varje dag + 3 konditionspass på vilodagar?

Edit: Och om upplägget låter genomförbart, hur länge tror ni kroppen klarar av detta upplägg utan att bryta ner muskelmassan totalt?
    Last edited by Rampage2010; 08-20-2011 at 10:22 PM.

Moderator
    Max två veckor sen skulle du åka på en förkylning/infektion.. För lite fett och i princip inget intag av varken vitaminer eller mineraler. . Inte hållbart i längden men för att droppa snabbt under en väldigt begränsad period skulle det säkert funka. Men du skulle nog må rätt kasst under tiden, vill du testa rekommmenderar jag att du även tar vitamintillskott och omega-3

Champ
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Max två veckor sen skulle du åka på en förkylning/infektion.. För lite fett och i princip inget intag av varken vitaminer eller mineraler. . Inte hållbart i längden men för att droppa snabbt under en väldigt begränsad period skulle det säkert funka. Men du skulle nog må rätt kasst under tiden, vill du testa rekommmenderar jag att du även tar vitamintillskott och omega-3
    Jag borde självklart skrivit att jag tar ett högkoncentrerat vitamintillskott, och även kommer göra det under deffen.
    Som du säger så låter Omega-3 som en bra idé.
    Jag vet att jag kommer tappa fett, men finns det en risk för att jag bryter ner så mycket muskler att jag hamnar i ett sämre utgångsläge än det jag redan är i?
    När du säger begränsad period, vad skackar vi då? Två veckor? En månad?

Edit: Slänger in aminosyror under styrketräningspassen också, för att förhindra nedbrytningen ännu ett snäpp. Så 11g BC+EAA på styrketräningsdagar.
    Last edited by Rampage2010; 08-21-2011 at 11:04 AM.

Moderator
    Med ett så pass stort underskott skulle jag inte gå över 2 veckor. Även om du får i dig vitaminer+mineraler osv skulle du troligtvis åka på en infektion efter inte så lång tid. Ett såpass stort underskott tär rejält på kroppen.
    Det är heller inte optimalt att skära ner för radikalt på fettet. Testa under 2 veckor och se vad som händer!

Champ
    Allright! Då ska jag bara äta upp mig ett tag, sen kör vi!

Tror du kroppen skulle må bättre om jag åt osaltade jordnötter ibland, för det extra fettet?

Moderator
    Hellre valnötter, jag vill minnas att dom har lite bättre fettsammansättning. Men det bästa fettet får du från feta fiskar som lax, sill eller makrill. alternativt då omega-3 kapslar.

Champ
    Yes, Omega-3 kommer att ätas!

Valnötter är riktigt gott också, funderar på att köpa det plus diverse goda frukter att äta som snacks.
    Så lite kolhydrater och fett som jag får i mig genom resten av kosten så lär det inte förstöra deffen alltför mycket.

Jag funderar nästan på att vänta med själva deffandet tills efter jul, lite halvdeprimerande att banta ner sig, för att sedan äta upp sig på någon vecka!
    Å andra sidan, funkar det så kan jag lika gärna göra det igen inför sommaren

Rookie
    Ska tävla i sport Ju-Jutsu ny till helgen. Kommer tävla i -77kg men väger nu 80kg hur ska jag göra för att tappa dessa 3 kilona? Har inte mycket fett men det finns väl alltid lite att ta av, är det vatten som ska bort annars? Min senaste tävling vägde jag 78 så då var det inget problem, men jag har byggt på mig en hel del muskler sedan dess (även lite fett) Börjar bli lite orolig för hurvida jag kommer klara detta...

Champ
    Blog Entries
    27
    En Hawaiiansk tarmrensning kanske?

Förlåt men tankarna förs till när jag tänker på tarmrensning. Jag menar inte att du är en bitch, Simon, så missförstå mig inte!

Välkommen till forumet förresten, hoppas du trivs trots min stundvis dåliga humor!

Rookie
    haha Lovar att jag inte gnäller lika mycket som han Men är ganska novis på detta så vet inte riktigt hur jag ska göra

Page 2 of 2 FirstFirst 12