Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 24 of 24

Thread: Proteinpulver?

Rookie

Proteinpulver?

Tja

Jag har kollat runt i lite olika trådar om proteinpulver men är ändå lite osäker hur och vad jag ska välja osv.

Jag är en kille på 20 år är 185 cm och väger 72-73kg. Jag tränar MMA och Bjj och har nu tänkt att jag ska börja dricka proteinpulver. Jag vill gå upp lite i vikt, ungefär till 76 kg så inte så värst mycket. Så jag tror kör på proteinoulver istället för gainer, vad tycker ny. Jag kan ju inte direkt mycket om proteinpulver men anledningen till att jag vill dricka det är för att bli starkare och mer muskulös. har ni några råd till mig?

Moderator
    Proteinpulver kommer inte att hjälpa dig på nåt sätt, bara proteinpulvret..

Byt ut proteinpulvret mot keso (proteinpulver är i princip ost i pulverform) och gör samma resonemang. "jag vill gå upp lite i vikt och bygga lite muskler, kan jag äta keso för att uppnå detta?". Nej, tyvärr.

Vill du gå upp i vikt bör du äta mera. Vill du bli starkare och mer muskulös måste du träna. Proteinpulvret är bara ett tillskott, ett komplement som passar i vissa situationer. T.ex. direkt efter träning om man inte kan åka hem och äta direkt. som mellanmål om man inte har nåt annat att äta. Men pulvret kommer inte göra dig stor och stark. Träningen, maten och vilan gör dig stor och stark.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    haha tack för svaret

Moderator
    Om du vill så kan du köpa ett att ha direkt efter träning. Det är bara positivt och frestar inte på plånboken speciellt mycket. Köp då det billigaste vassleproteinet. Köper du storpack på internet blir det alltid billigare.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Aa jo det är de jag hade tänkt ungefär, dricka det efter träningen så musklerna återhämtar sig bättre. Kollat på whey-80 från star nutrition, hört att det ska vara bra samt prisvärt.

Moderator
    Prisvärt framförallt. Det finns lite olika kvalitet på vasslepulver. eller kvalitet, egentligen handlar det om tillverkningssätt. Whey80 är ett enkelt koncentrat, precis som alla andra pulver i samma prisklass. Det är fullgott och räcker för de behov man har efter träning.

Up and coming
    Det är helt rätt som shogun säger. Men ofta är dom som ställer sådana här frågor väldigt dåligt insatta både i kost generellt men även sin egna kosthållning. Jag har haft vänner med liknande problem och har kommit fram till att om man inte har tiden/orken att lära ut eller dom att lära sig från grunden kan man köra vissa metoder som helt enkelt funkar.

drick 1 protein drink till varje måltid samt en innan och en efter träning. Samt ät så mycket "bra" mat som möjligt. Detta har räckt för flera vänner till mig som egentligen inte har någon kunskap i ämnet att öka i vikt och faktiskt lägga på sig bra massa.

Rookie
    Blir det inte väldigt mycket om man ska dricka protein drickan vid varje måltid samt innan och efter träning dvs ungefär 6 protein drinkar om dagen och på det den vanliga maten typ (kött,kyckling) blir det inte väldigt mycket protein då?

Up and coming
    Quote Originally Posted by Ivan9 View Post
    Blir det inte väldigt mycket om man ska dricka protein drickan vid varje måltid samt innan och efter träning dvs ungefär 6 protein drinkar om dagen och på det den vanliga maten typ (kött,kyckling) blir det inte väldigt mycket protein då?
    Jo det har ju lite med att göra hur din kost är i dagsläget, men jag har märkt att protein oftast är relativt lågt hos dom flesta. 5 drinkar om dagen resulterar i cirka 150 gram protein, du kanske inte behöver riktigt så mycket på din låga kroppsvikt, har du en tight ekonomi kan du ju minska ner te cirka 3-4 drinkar om dagen. annars hade jag lika gärna kört på med rejält, har flera vänner (dock sysslar dessa snarare med bodybuilding än mma) som äter mellan 300-400 gram protein om dagen vilket dom tycker ger bra mycket mer resultat än 200 gram om dagen, dessa killar väger ju dock cirka 85-95 kg.

Men det är ju upp till dig själv hur du vill göra.

mvh

Moderator
    Om du ska använda det upplägget specifikt för att gå upp i vikt tycker jag att du ska köpa gainer istället. Det är en blandning av kolhydrater och protein vilket gör att det innehåller mer energi och kostar ungefär hälften så mycket. Du kommer fortfarande få i dig tillräckligt mycket protein men till halva kostnaden

Up and coming
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Om du ska använda det upplägget specifikt för att gå upp i vikt tycker jag att du ska köpa gainer istället. Det är en blandning av kolhydrater och protein vilket gör att det innehåller mer energi och kostar ungefär hälften så mycket. Du kommer fortfarande få i dig tillräckligt mycket protein men till halva kostnaden
    Dom flesta gainer e ganska sprängfyllda med socker är nä'stan bättre köpa diet carbs eller liknande om man har svårt att få i sig energi via mat.

Moderator
    Gör väl inget, om syftet är att gå upp i vikt kan jag se fördelar med att ta kolhydrat/protein istället för rent vassle, det kommer påverka träningen mer positivt då musklerna får mer kolhydrater att jobba på. Men egentligen tycker jag att du bör testa att bara äta mera bra mat och se om du inte kan lägga på dig lite vikt på det sättet. Pulvret är ju mer ett tillskott när mat inte räcker till eller är alltför osmidigt

Up and coming
    Desto "sämre" man får i sig vid en viktuppgång desto mer är fettvikt man går upp, långsammare kolhydrater vid "bulk" leder generellt till bättre massa och användbar vikt medans socker och snabba kolhydrater som ger rätt bra insulin påslag ger främst en ökad fettvikt. Mest så jag tänkte när jag föreslog annan kolhydrat källla än dom vanliga "gainersen". Stort sett enda gången jag ser större nytta med ett insulinpåslag är direkt efter ett tungt träningspass när man snabbt vill få näring transporterat till musklerna.

Moderator
    Ja men det är enda gången jag tycker att det är befogat med pulver

Up and coming
    Quote Originally Posted by Majk View Post
    Desto "sämre" man får i sig vid en viktuppgång desto mer är fettvikt man går upp, långsammare kolhydrater vid "bulk" leder generellt till bättre massa och användbar vikt medans socker och snabba kolhydrater som ger rätt bra insulin påslag ger främst en ökad fettvikt. Mest så jag tänkte när jag föreslog annan kolhydrat källla än dom vanliga "gainersen". Stort sett enda gången jag ser större nytta med ett insulinpåslag är direkt efter ett tungt träningspass när man snabbt vill få näring transporterat till musklerna.
    Det stämmer inte om man ska tro andra källor om Insulin.
    LCHF -fungerar det för att mindre kolhydrater ger mindre insulin?

Sen att trycka i sig 300-400g protein per dag är inte bra, såvida du inte väger 200kg. 1.6-2g protein per kilo är den optimalt bevisade dosen. resten är inte bortkastat utan kommer användas som energi preis som kolhydrater.

Sen förstår jag inte hur du resonerar med långsamma kolhydrater? utveckla gärna varför du skulle må bärrte av långsamma kolhydrater istället för snabba om intaget är det samma.

Rookie
    mer e inte alltid bättre, sen e de olika från person till person. Du känner din kropp bäst.. Alla har sina åsikter o synpunkter men ingen har egentligen helt rätt.

Rookie
    Blog Entries
    5
    Proteinpulver gör det billigare men det är inget magiskt i pulvret. Vill du gå upp i vikt är det som ShogunRua säger. Ät mer. Är det jobbigt att äta mycket, eller att det blir dyrt så är gainer bra för att gå upp i vikt. Ät mer än vad du förbrukar så kommer du se resultat på vågen.

Tror du inte behöver öka till 300-400 gram. Tycker det är bättre att öka proteinet långsamt (under en längre tid). Ska du sedan gå ner i vikt så tycker jag att du ska äta i alla fall 300 gram protein. I uppbyggnadsfasen har inte proteinet lika stor påverkan.

Up and coming
    Quote Originally Posted by arvidandren View Post
    Proteinpulver gör det billigare men det är inget magiskt i pulvret. Vill du gå upp i vikt är det som ShogunRua säger. Ät mer. Är det jobbigt att äta mycket, eller att det blir dyrt så är gainer bra för att gå upp i vikt. Ät mer än vad du förbrukar så kommer du se resultat på vågen.

Tror du inte behöver öka till 300-400 gram. Tycker det är bättre att öka proteinet långsamt (under en längre tid). Ska du sedan gå ner i vikt så tycker jag att du ska äta i alla fall 300 gram protein. I uppbyggnadsfasen har inte proteinet lika stor påverkan.
    Läste du igenom ditt eget inlägg innan du postade? "I uppbyggnadsfasen har inte proteinet lika stor påverkan"

Om något så är det väl protein som bygger, finns inget som heter öka långsamt med protein, kroppen ska inte vänja sig på något vis. Här är det svart eller vitt. Inga gråzoner..
    2g protein per kilo kroppsvikt, studerat och uttömt ämne om du ska bygga muskler. Annars mindre.

Moderator
    Nej det stämmer faktiskt gasph. I uppyggnadsfasen är det kalorierna som är viktigast. SJÄLVKLART måste du få i dig tillräckligt med protein, gärna 1,5-2g per kg kroppsvikt men resten kan man fylla i med kolhydrater och fett för att hamna på överskott. Det är totala kalorimängden som spelar störst roll. Under diet blir det viktigare med ett stort proteinintag för att minska nedbrytningen.

Up and coming
    Jag skrev inget om kalorierna... men att säga att protein inte är viktigt är trams. likaså rekommendera ett proteinintag för en kille på 150kg när han inte ens väger hälften.

Moderator
    Läste du igenom ditt eget inlägg innan du postade? "I uppbyggnadsfasen har inte proteinet lika stor påverkan"
    Jag syftade på just detta, det stämmer faktiskt att i uppbyggnadsfasen är kaloriintaget det centrala och inte nödvändigtvis proteinet (förutsatt självklart att man äter "normalt" och får i sig tillräckligt mycket protein.

För övrigt håller jag med dig, det finns absolut ingen nytta med att äta 300g protein för en kille som väger runt 70 pannor. Dyrt och onödigt! Sikta hellre på 200g om dagen som allra högst.

Rookie
    Blog Entries
    5
    Kanske formulerade mig lite klumpigt. Klart protein är viktigt i uppbyggnadsfasen. Det jag försökte säga är att det är mycket viktigare med högre proteinintag när du ska gå ner i vikt.

Tycker inte man behöver äta 300 gram protein under uppbyggnad, om jag ska välja att göra det någon gång så är det under diet. Ät mycket och ligg på överskott på kalorier så kommer det hända grejer.

Moderator
    Vafan 300g är mer än fyra gånger kroppsvikten i protein. över 4g per kg finns det ingen mening med arvid. Det mesta kommer att gå åt till att skapa glukos och lagras som fett ändå. Dessutom kommer man troligtvis att pissa ur sig väl mycket vatten och för att inte tala om hur dyrt det skulle vara! 2g/kg räcker gott och väl.

Up and coming
    Ett sådant högt intag är bara bortkastat och blir i längden rent skadligt. 1.6-2.0g är den mängden du behöver för att "bygga"

Ett högt protein intag är inte ett krav för att gå ner i vikt, det blir nödvändigt när du ska deffa och behålla muskelmassa.

Ät mycket o ligg på underskott är väl lite av en motsägelse i sig?