hur mycket protein per kg behöver man varje dag, om man tränar endast mma, och inte styrketränar på gym?
hur mycket protein per kg behöver man varje dag, om man tränar endast mma, och inte styrketränar på gym?
Enligt svensk näringsrekommendation ska protein utgöra 15% av ditt totala energiintag. Detta blir nånstans kring 0,7g per kilo kroppsvikt och dag. Alltså om du väger 70kg behöver du 49g protein per dag...
Dessa näringsrekommendationer ger jag inte mycket alls för. Dels för att de är ogrundade i fysiologisk forskning på flera sätt och dels för att de inte riktar sig till idrottare.
I regel brukar man säga att du som tränar ska få i dig någonstans kring 1,2-2,0g protein per kg kroppsvikt varje dag. Detta för att ge kroppen maximal möjlighet att återhämta sig och bygga upp sig. Försök att få i dig 30g protein per måltid och ät 4 sådana mål per dag, det är ett bra riktmärke sedan får du själv anpassa kosten till vad som funkar för dig.
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Fan du e så snabb o svara Shogun :-)
Vill dock flika in att ta en dag med mindre protein, för att kroppen inte ska bli van och börja använda det som en energikälla.
Det behövs knappast om man äter max 2x vikten/dag. Däremot så är tajming viktigt. Att äta mer än 30-40g per gång (beroende på din storlek) är inte nödvändigt. Kroppen kan bara nyttja so much, resten kommer som gasp säger användas som bränsle.
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Tillräckligt!
Det är väldigt individuellt. Jag brukar försöka få i mig åtminstone 100g kolhydrat innan träning. Efter träningen behöver du inte kolhydrater för återhämtningens skull, sålänge du får i dig innan nästa träning.
Nja, snabba kolhydrater är väl ganska viktigt efter träning?
För att fylla på glykogendepoerna ja. viktigt efter: Nej inte alls, det handlar om energi/välmående.
Fyller du på med kolisar kommer levern och musklerna fylla sina energilager igen, men gör du det inte måste kroppen fortfarande ta energi från fett.
Jag kör själv LCHF och intaget kolisar är väldigt väldigt lågt just nu. Har jag samma energi som innan, nej absolut inte.
Fungerar styrketräning, ja dock jobbigare med MMA. Så MMA ligger på is just nu o fokus på gym/massa.
Last edited by Gasph; 12-05-2011 at 02:25 PM.
Nej. Går man på gym och siktar på att bygga massa kan det vara vettigt men i det här fallet är det inte nödvändigt. Sålänge du fyller på med kolhydrater innan nästa träningspass.
Här kan du läsa hur du kan gå tillväga för att tappa vikt
Shoguns deffguide 1.0
Efter ett träningspass ska du använda snabba proteiner och kolhydrater, pga det snabba upptaget. Långsamt protein/kolisar används fördelaktigt under dagen för att inte skaffa allt för stora dippar i blodsockret. Som Shogun skriver i sin Deffguide är inte kolhydrater livsnödvändigt. inte ens efter ett träningspass.
Nu när jag har testat LCHF under 7 veckor kan jag bara konstatera att man vänjer sig vid lite kolhydrater, jag kan stå mig ca 9 timmar ibland mellan måltider under helgen när jag är mindre aktiv.
Och tycker dessutom att jag har ökat på gymmet i styrka, volym och intensitet. Sen om LCHF är en bidragande faktor eller att jag kommer över min "platå" vågar ju inte debattera.
Har du något mål med din deff?
Jag vill stanna på nuvarande vikt men minska i antalet fett
Då ska du ligga på energibalans, alltså äta så mycket energi som du gör av med, möjligtvis något över och sedan träna som en gud konstant. Har du nyligen börjat träna eller har du hållit på ett par år?
Det går att slå ut på två måltider självklart. Å andra sidan är det ingen jättemängd, 150g pasta innehåller över 100g kolhydrat.
Nej inte direkt innan träningen, tror Shogun menar fram tills träningen. Viktigast är dock att ha en förhöjd proteinsyntes innan tränining vilket du uppnår med "vanlig mat"
Har du dock inte käkat på +5 timmar innan träning bör det vara smart att dra i sig en protte/aminosyror innan du gör igång. Kolydraterna du får i dig inna träningen kommer primärt att användas som bränsle under träningen, dock är lagringen i muklerna lägre kontra det som lagras i levern.
Ah nej jag menade inte att jag trycker i mig 150g pasta i omklädningsrummetjag brukar försöka äta 1,5-2 timmar innan träning max.
För återhämtningens skull behöver du INTE kolhydrater efter träning. Sålänge du äter kolhydrater någon gång innan nästa träningspass så är det inga problem. Om du är ute efter maximal muskeluppbyggnad så KAN det vara idé att låta kolhydrater ingå i proteinshaken direkt efter träning. Men det hänger mer på den övriga kosten om du får resultat eller inte.
Ja eller en kombination av allt, träning, mat o sömn![]()