Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 12 of 12
    Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Problem med viktuppgång!

Tjenare allihopa!

Jag sökte runt lite och hittade någon tråd där det står om viktuppgång men jag har problem.

Jag väger runt 70kg (beroende på tid på dygnet förstås). Är 178 cm lång, 18 år gammal och väldigt aktiv med cirka 10-13 träningstimmar i veckan.

Jag äter mer eller mindre 2 st portioner både till lunch och middag. Ändå blir det att jag trycker i mig diverse flingor, något protein rikt och liknande innan middagen (detta sker ju då jag kommer hem från skolan). Efter middagen är det ju träning, vid min hemkomst blir det att äta 3 skålar med musli och linfrön.

Jag känner en hunger som är konstant, haha. Nä, kanske en liten överdrift men jag äter rejält mellan mina måltider ändå verkar det som att jag stannar på min vikt eller till och med går ner!

Nu behöver jag lite tips, jag ska väl införskaffa en gainer jag kan ta som mellanmål och efter träningar och liknande. För detta funkar inte! Har någon av er några fler tips som kan hjälpa mig med min viktuppgång? Jag siktar på 75-80kg. (Tränar innebandy, fotboll och styrketränar förstås så det lär ju inte bara bildas fläsk på min kropp). Anledningen till att jag inte håller på med någon kampsport för tillfället är för att det inte finns någon klubb på min nuvarande ort.

Tacksam för svar! //Uno

Up and coming

Re: Problem med viktuppgång!

Ett bra tips kan vara att bõrja rãkna antalet kalorier varje dag, det ãr det enda sãttet att veta svart på vitt hur mycket du fått i dig och om du ãtit fõr lite. Lite krångligt i bõrjan med man lãr sig snabbt att õverslagsrãkna kalorierna i huvudet.

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Aha, ska väl se till att öka på portionerna ytterligare. Har ätit lunch för ett tag sedan och var smått illamående efter den haha! Har du något tips på en sida där man får reda på hur mycket viss träning gör att man förbrukar i kcal?

Blir ju dock problem att räkna ut kcal på maten på skol lunchen. Men det löser sig säkert. Tänkte att jag ska äta mig spy mätt de kommande månaderna så lär jag väl se resultat i samband med träningen och mina gainers!

Contender

Tänk även på att det inte bara är hur mycket du proppar i dig som räknas, utan också vad du proppar i dig.

Att äta Corn Flakes och fil fem gånger om dagen blir man varken muskulös eller smal av.

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Jo det har jag ju självklart förstått Brushi! Men det är ju det att oavsett om jag så skulle äta corn flakes och fil 5 gånger om dagen så verkar det inte som att det skulle påverka mig i dagsläget! Sjukt.

Ska se över min kost och trycka mig spy färdig innan jag lämnar bordet. Borde ju ge mig möjlighet att öka i vikt i alla fall!

Contender

Sen kan man ju undra varför du måste gå upp i vikt. Du är bara 18 år, tro mig - det kommer av sig självt så småningom. Jag har alltid varit väldigt smal (spinkig), men nu, vid 33 års ålder, är jag bastant och go (inte tjock, inte smal, bara... stor).

Att trycka i sig mat så att man blir "spyfärdig" känns inte helt snällt mot kroppen.

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Ja du har rätt, men att gå ner i vikt i samband med styrketräning verkar ju mysko? Något måste man ju göra åt saken! Äta mycket och töja lite på magsäcken är väl inte heeeeelt fel. Spyfärdig varje gång är dock onödigt! Men att tänja lite på gränserna funkar väl.

Contender

Stora "nattprotein"-drinkar innan du går och lägger dig.

Du kanske tränar för mycket?

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Jag ska börja med någon ny gainer som en vän till mig rekommenderar, går jag inte upp genom att ta den 2 gånger per dag som mellanmål så får jag då skära ner på träningen. Tränar i otroligt stora doser enligt vissa!

Moderator

Jag kom på ett otroligt bra recept på en riktig kaloribomb till macka igår när jag satt och ångrade att jag är fåfäng.

2 stora skivor ljust, riktigt gott bröd
    Ett riktigt tjockt lager jordnötssmör, självklart krokant
    rikligt med rostad lök
    toppa det hela med knaperstekt bacon och på med andra skivan som ett lock.
    VOILA!
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Ett stort problem jag upplever att många gör när de vill gå upp i vikt är att de läser på forum och sidor om hur man äter "nyttigt" och försöker sedan lägga upp sin kost likadant för att gå upp i vikt. Ett problem med det är att många sådana upplägg är för folk som har motsatt problem. Folk som inte vill gå upp i vikt. Jag har själv haft bekanta som ätit lätt kesella och tonfiska med förhoppning om en viktökning. Resultat? Nada förutom illamående och ont i magen eftersom de fösöker trycka i sig enorma mängder mat. Det är garanterat enklare att gå upp i vikt av att äta full feta livsmedel. strunta i light och lätt produkter. Köp fullfet kesella, använd grädde i maten, drick fetare mjölk.

Ekvationen är egentligen ganska lätt KCAL intag > enerigutgift = viktuppgång. Man måste alltså äta mer kalorier än vad kroppen gör av med. Det är inte ett problem i detta fall att äta mer fett, utan de är istället ett problem att få i sig för lite energi.

Hall of famer

Proppa i dig mat + gainers.