Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 15 of 15
    Rookie

Nybörjare, gå upp i vikt?

Tjenare!

Har precis börjat i MMA och tycker att det är en riktigt rolig sport och har bestämt mig för att fortsätta i det.
    En nackdel för mig är väl att jag är väldig tanig och har ingen styrka, känns som att jag varken går upp eller ner i vikt öht, vilket antagligen beror på kosten.

Är 17 år, ~170 centimeter lång och väger 58-60 kilo beroende på när jag väger mig.
    Så är rätt tanig till mig men har fortfarande lite armmuskler pga praktiken jag har två dagar i veckan som går ut på att bära tunga saker och dra feta kopplingar..

Hur ska jag gå tillväga för att gå upp i vikt? Att äta så mycket att jag nästan spyr hela tiden för att öka känns inte så lockade, körde på den linjen i sex dagar ungefär, princip dubbla allt jag åt från frukost till kvällsmål, middagen var värst tog ibland dubbelt så stora portioner som pappa(90 kg, 185 cm)
    Ett resultat som fick mig att gå upp drygt två kilo i vikt, och det var när jag kom hem runt 16:00 utan middag i magen..

Kan inte påstå att jag är nyttig när det kommer till att äta, kan dra en vanlig dag.
    Tre limpmackor med ost och smör, ett glas O'boy, skolmat runt 11:00 brukar ta pizzasallad, morötter eller gurka om det finns bredvid, mellanmål hemma runt 16:00 som består av ett par mackor, sedan blir det middag och även ett par mackor på kvällen om jag känner mig hungrig.
    Hur mycket jag äter till middag beror oftast på vad det är för maträtt..
    Kan nog påverka allt jag ska äta förutom middagen där det är mamma som bestämmer vad det blir osv.

Aja avslutar här innan ni har tre sidor att läsa ._.

/Jesper

Moderator
    Quote Originally Posted by Namnbrist View Post
    Hur ska jag gå tillväga för att gå upp i vikt?
    Ät! Du behöver inte äta tills du spyr men mer än vad du gör för närvarande eftersom du ligger stilla i vikt. Ett sätt att öka energiintaget utan att behöva äta mycket större mängder är att köpa fetare mat. Vispgrädde istället för "matlagningsgrädde", 38% ost, riktigt smör osv osv.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Du får dock räkna med att det är väldigt svårt att gå upp i vikt för vissa. När jag själv var i din ålder så hade jag väldigt svårt att gå upp i vikt, kunde äta hur mycket som helst utan att gå över 70kg. Idag så ligger jag rätt stabilt runt 80 kg 33 år, kan i princip äta vad som helst men det är min vikt. Så generna har väldigt mycket med det hela att göra. Men när du tränat ett tag så kommer det nog att lossna.
    Vill du tävla i MMA? Då kanske du ska vänta med att försöka gå upp i vikt.

Moderator
    Quote Originally Posted by Sami View Post
    Du får dock räkna med att det är väldigt svårt att gå upp i vikt för vissa. När jag själv var i din ålder så hade jag väldigt svårt att gå upp i vikt, kunde äta hur mycket som helst utan att gå över 70kg.
    Självklart inte. Detta är en av de allra vanligaste missförstånden inom "tränings-svängen". Är man väldigt smal så äter man i regel inte speciellt mycket. Om man då börjar äta lite mer än vad man är van vid så tycker man att man "äter massor". Desvärre så äter man fortfarande inte "massor" och framförallt inte tillräckligt. Det är YTTERST FÅ som har problem med ämnesomsättningen så att den är väldigt hög eller väldigt låg. Har man det så är det ett ganska allvarligt sjukdomstillstånd som behöver medicineras. Det tydligaste men också ett av de mer omständiga sätten att illustrera detta för sig själv är att använda sig av en köksvåg. Då får man svart på vitt att man (nästan alltid) äter för lite..

[EDIT]
    det spelar heller ingen roll om du "faktiskt käkade ett helt kiiilo pommes med sås OCH en jättekotlett när jag kom hem från skolan" om du inte har ätit mycket även resten av dagen. Det är det totala intaget som räknas inte om du äter en jättemiddag..

Jag hoppas att ingen tar illa upp här, jag menar inte att jag citerar någon som skrivit i tråden och jag syftar heller inte på att någon av er skulle ha sagt något av det jag satt inom citationstecken. Det är helt enkelt saker som är vanliga att man får höra/läsa och jag försökte helt enkelt bara hjälpa er att komma till insikt genom att illustrera mina poänger med vanligt förekommande beskrivningar
    Last edited by ShogunRua; 01-27-2012 at 02:09 PM.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Såklart man inte tar illa upp, så länge man får kritik man kan ta med sig och lära sig av så välkomnar jag det. Sedan har du nog rätt till en viss del om intaget. Dock så har man väl högre ämnesomsättning som ung vilket gör att det blir svårare att gå upp i vikt? För mig personligen var det absolut svårare att gå upp i vikt när jag var yngre än idag i alla fall.

Up and coming
    Mer fett!

Vet precis hur du har det, jag har självfortfarande samma problem och är 34.Dock pendlar jag mellan 72-75kg

Dock ska du någ satsa på mer smör, mer ost mer av allt som är rikligt på fett. Och har du Tid för gym så skadar inte det heller.

o glöm inte proteinet!

Rookie
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Vispgrädde istället för "matlagningsgrädde", 38% ost, riktigt smör osv osv.
    Själva matlagningen kan jag som sagt inte påverka speciellt mycket förutom tillbehör på sidan om, men får ta och kolla in smör, ost och sådant.
    Kör på 3% mjölk istället för 1,5%, inte för att det är så mycket men i alla fall..

Quote Originally Posted by Sami View Post
    Du får dock räkna med att det är väldigt svårt att gå upp i vikt för vissa. När jag själv var i din ålder så hade jag väldigt svårt att gå upp i vikt, kunde äta hur mycket som helst utan att gå över 70kg. Idag så ligger jag rätt stabilt runt 80 kg 33 år, kan i princip äta vad som helst men det är min vikt. Så generna har väldigt mycket med det hela att göra. Men när du tränat ett tag så kommer det nog att lossna.
    Vill du tävla i MMA? Då kanske du ska vänta med att försöka gå upp i vikt.
    Mjo, det har jag, alltid haft även när jag spelade hockey.
    Tjockade sönder mig i somras och LANade en hel vecka, åt drygt åtta kilo godis, drack över 12 liter cola, flera chips påsar, popcorn, två prinesstårtor själv osv och gick upp ett kilo allt som allt, rörde mig minimalt, vardagsrummet - toaletten - köket ._.

Ja, har fokus på att börja tävla om kanske ett år eller lite mer när jag kan allt mer, men inte i dagsläget, men varför borde jag vänta?
    Funderar även på att börja simma varje dag när det inte är träning(tisd, torsd, fred,sönd) just för att jag känner mig oerhört rastlös som jag inte tidigare gjorde framför datorn, har nog kommit till insikt att jag gillar att röra på mig än vad jag tidigare trott..
    Quote Originally Posted by Gasph View Post
    Mer fett!

Vet precis hur du har det, jag har själv fortfarande samma problem och är 34.Dock pendlar jag mellan 72-75kg
    Dock ska du någ satsa på mer smör, mer ost mer av allt som är rikligt på fett. Och har du Tid för gym så skadar inte det heller.
    o glöm inte proteinet!
    Något mer jag bör generellt satsa på? Tex att ersätta min frukost med O'boy med mackor mot tex gröt eller annat?
    Smör, ost, mjölk.. Finns det något mer man använder dagligen?

Menar du typ protein shakes eller dylikt?

Får dock säga att jag är helt grön med allt som har med intag, , kaleorier o gud vet vad allt heter
    Last edited by Namnbrist; 01-27-2012 at 03:10 PM.

Hall of famer
    Tror inte han syftar på protein shakes utan snarare från vanlig mat.

Och bara för att fylla in vad gäller hur mycket kcal man får i sig. Innan jul tänkte jag ligga på ett kcal överskott så jag räknade kalorier. Käkade jag inte min vanliga gröt tallrik till frukost, som exempel, så kändes det näst intill omöjligt att komma upp i kalorier trots att jag käkade större portioner än jag någonsin gjort. Så min slutsats var att lägga ner eller käka fetare sås till allt. Dock är jag en sopa på allt som har med diciplin att göra...

Up and coming
    Ja shakes fungerar ju också om du inte får i dig tillräckligt från den vanliga maten, det är ju trots allt ett tillskott.
    Och ska du börja simma på dina vilodagar kommer du få ännu svårare att gå upp i vikt då din totala förbrukning kommer öka.

Vad jag menar är merkvalitativ mat, mackor med mer smör och ost o lägg till ett ägg eller 2. Kvarg är ett annat bra födoämne med långsammt protein. tror vissa t.om kör med ren rapsolja/grädde för att få i sig extra fett. Dock är det väldigt mättande.

Vad brukar du äta av skolmaten?

Rookie
    Quote Originally Posted by Gasph View Post
    Ja shakes fungerar ju också om du inte får i dig tillräckligt från den vanliga maten, det är ju trots allt ett tillskott.
    Och ska du börja simma på dina vilodagar kommer du få ännu svårare att gå upp i vikt då din totala förbrukning kommer öka.

Vad jag menar är merkvalitativ mat, mackor med mer smör och ost o lägg till ett ägg eller 2. Kvarg är ett annat bra födoämne med långsammt protein. tror vissa t.om kör med ren rapsolja/grädde för att få i sig extra fett. Dock är det väldigt mättande.

Vad brukar du äta av skolmaten?
    Någon shake att rekommendera? Ser att många medlemmar i klubben dricker någon form utav shakes efter träningarna, något jag också bör? Det jag tar direkt efter är Gainomax och en banan samt cirka 5 dl vatten direkt efter, hemma blir det oftast 1.5 liter vatten till på en timme och ett par mackor.
    Grädde har jag inget emot, då jag älskar det haha

Hm beror helt på vad det är.
    Idag var det tex kyckling med potatis, tog tre stora potatisar och kanske sex bitar, ungefär trippelt så stora som nuggets på McDonalds, med en hög utav rivna morötter bredvid.

Moderator
    Köp ett gainer pulver och blanda med vatten efter träningen istället för gainomax, det blir samma sak men för en fjärdedel av priset. Det är också en sådan shake som du kan dricka för att få i dig mer energi mellan måltiderna.

Up and coming
    gainomax e gott :-)

Dock är det långsammt protein (kassein) och kolhydrater, du vill ha snabbt protein efter träning (vassle) eller ett blandprotein som är 50/50. Jag använder själv gaino till mellanmål om jag har lyckats handla hem det.

Före träning blir det oftast en fruk och en proteinshake, ca 2-3 timmar innan. Om jag nu har missat mellanmålet så kör jag 1 skopa EAA 10 minuter innan och 1 skopa direkt efter. Det motsvarar ca 20g protein omräknat per servering.

Sen bör du få i dig middag i nån form, inom 30min-1.5 timme efter avslutad träning.

Får lite mer råd o tips rekommenderar jag Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

Det är en renomerad snubbe som skriver om kost/träning och myter, han skriver allt på engelska dock är allt läsvärt.

Moderator
    gainomax är väl väldigt oekonomiskt även om det är gott.

En frukt och en proteinshake 3 timmar innan passet ger jag inte mycket för.

Däremot har man i en japansk studie kunnat visa att kolhydrater och vassleprotein ca 30 minuter innan passet gör att man aktiverar enzymer som ingår i energiomsättningen av glykogen på ett visst sätt och detta gör att man kan träna bättre och längre med bibehållen ork. Jag rekommenderar en tallrik havregrynsgröt och en vassleshake nån timme innan förutsatt att den inte kommer upp igen..

Eftersom ditt huvudsakliga mål är att gå upp i vikt tycker jag inte att du ska besvära dig själv med att vara så "optimal" som möjligt vad gäller näringstajming osv utan:

Köp en billig gainer, räkna ut hur många kalorier du får per krona.
    Ät stor frukost, lunch och middag. dryga ut med en gainershake till mellanmål och se dessutom till att du har med dig en gainer till träningen som du tar direkt efter passet innan du åker hem och äter mat. Testa dig fram och se hur kroppen svarar. Det finns ingen vidare nytta med att gå upp alldeles för snabbt, då blir det mest fett som du lägger på dig och det är inte positivt ur någon aspekt.

Up and coming
    Så skulle havregryn nu ha så mer komplexa kolhydrater än en fruk att det gör en märkbar skillnad?

Låter väldigt långsökt, skillnaden i våra råd är frukt kontra havregryn. Och ska du gå upp i vikt utan att lägga på dig för mycket fett så gäller det att bygga muskler.

En studie om Vassle/eaa/kolhydrater, läs och bilda en egen uppfattning. nej jag har inte gjort den
    http://www.biomedcentral.com/content...-7075-7-51.pdf

Moderator
    Fruktos har ju ganska tråkiga egenskaper som du inte återfinner i stärkelsen i havregryn. Det spelar knappast någon roll när det handlar om ett äpple men jag anser att havregryn är en avgjort bättre kolhydratskälla. Havregryn innehåller mycket mer kolhydrater per 100g än äpple och således ger de mer energi. ett normalstort äpple ger dig ca 15g kolhydrat medans två deciliter havregryn ger dig närmare 50g kolhydrat.

Studien bekräftar att vassle är att föredra för intag kring träning. Ta det med fördel till gröten för att få så bra upptag som möjligt. Precis som gasp säger så gäller det att bygga muskler hellre än att gå upp i fett, det krävs hård träning!