Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 9 of 9
    Up and coming

Min nya kärlek: LCHF!

När jag började träna thaiboxning för 4 år sedan vägde jag 88 kg. inte 88 rippade direkt fast ändå på 187cm. Träning och omlagd kost (GI-metoden) fick mig att gå ner till 81 kg, fastnade där. Va smalare men ändå ganska pluffsig. Därefter ville jag bli rippad för matchform och fortsatte med GI metoden men där funkade det inte alls, jojo-bantade och var konstanthungrig. Ibland vägde jag 75kg för att någon vecka efter gå till 82 kg och det blev ohållbart! Nu har jag börjat med LCHF och fy fan va grymt det e.. Aldrig hungrig, inte sämre energi på träning och går stadigt ner i vikt. siktar på 75-74kg (är jävligt långsmal ), enda gången jag äter kolhydrater är dagen för och innan en fight.

Skriver här för att tipsa er som har problem med jojo-bantning och alltid lider av hungerbesvär vid diet!

några bra länkar: alltomlchf.se och lchfrecept.com

Moderator
    Ja LCHF funkar rätt bra för många. Men är det inte trist att aldrig äta nybakt bröd
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Visst går det allt att käka nybakad bröd =) LCHF Bröd. kanske inte exakt samma smak och konsistens men fortfarande jävligt gött!

Moderator
    haha ja det såklart. Men det är inget vetemjöl special i..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Kan du verkligen träna ordentligt utan kolhydrater? Jag har otroligt mycket mer ork när jag har ätit någon timme innan träning.

Up and coming
    Quote Originally Posted by Rampage2010 View Post
    Kan du verkligen träna ordentligt utan kolhydrater? Jag har otroligt mycket mer ork när jag har ätit någon timme innan träning.
    När man slutar äta kolhydrater och kroppen inte längre kan använda glukos till energi ställer den om sig till ett läge som kallas "ketos", en förklaring av ketos har jag saxxat från en lchf sida:
    ketos innebär att levern bildar ketonkroppar av fettet och när kroppen har ställt om sig så fungerar ketonkropparna som ersättare till glukosen.
    Så jag har bra energi genom hela passet (även om jag kör dubbelpass) och brukar käka en stabil middag 2-3 timmar innan träning.

Dock mår man lite kasst de första 2 dagarna innan kroppen ställt om sig men sen rullade det på skitnajs! Fan så mycket bättre än vanlig bantning och alltid vara hungrig..
    Last edited by Bigbadaboum; 11-18-2011 at 06:41 PM.

Moderator
    Musklerna kan inte använda ketoner som bränsle utan endast hjärnan kan nyttja dem istället för glukos.

Det som händer är att proteinet du äter omvandlas och används som energi till muskelarbete istället för kolhydrater.

Champ
    Tycker det är mycket snack och lite verkstad från alla dieter. Någon undersökning visade att de som börjar med dieter går ner i vikt pga att de börjat äta mat med mindre kalorier. Tror skarpt fortfarande att den som äter en kost med rätt kolhydrater är mer effektivare för viktnedgång och prestation än en utan.

När jag får se en oberoende-undersökning som bevisar motsatsen och när hela idrottsförbundet börjar käka så är jag kan man börja snacka.

Moderator
    Ja en diet påverkar inte din vikt överhuvudtaget, det styrs av ditt energiintag. En diet påverkar hur du mår under tiden du går ner i vikt kan man säga.

Personligen tror jag på att äta kolhydrater och att dom ger stora fördelar vad gäller prestation, även om dom inte är livsnödvändiga ens i träningssammanhang. För viktnedgång däremot kan jag se fördelar med en diet som utesluter dem men jag ser heller inga nackdelar med att låta dem ingå i en diet för viktnedgång.