Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 12 of 12

Thread: Mellanmål

Coy
    Coy is offline
    Rookie

Mellanmål

Hej!
    Nu som ny bliven student och arbetslös så ska jag dra i gång med ett väldigt intensivt träningspass:
    Då jag har tränat 8a pass i veckan innan så ska jag öka upp det till 10 pass. Nu behöver jag yttligare energi och protein så skulle jag behöva lite tips

Jag vet hur jag ska lägga upp maten men ge gärna tips på mellan mål som jag kan ta timmar innan passen.
    Mvh/coy

Moderator

Re: Mellan mål

gainer om du är lat
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Re: Mellan mål

knäckebröd,makrill,keso och en prottedrink/gainer är mumma

Coy
    Coy is offline
    Rookie

Re: Mellanmål

Vad är fördelen med gainer , jag har använt mig av protein shake och kreatin 1 gång . Jag sluta med det pga utslag på ryggen.

Vad innehåller gainer?
    Hur många gånger dagligen ska de drickas för att få ut fullt av det?
    Och hur många Kcal innehåller 1 shake?
    Jag läste recensioner om att gainer lägger sig på magen hur är det för er?
    Och hur ska jag dricka det för att få ut fullt av de , är de före och efter träning?

jag har inte så stor kunskap om kosttillskott så gärna om ni vill förklara lite för mig.

Moderator

"Gainer" är alltså kolhydrater, protein och fett fast i pulverform. Det är som att äta en ostmacka och dricka ett glas mjölk fast det är flytande. Man kan säga att det är måltidsersättning, det är det enda det är.

Gainer "lägger sig" inte på magen, däremot så blir man fet om man äter mer energi än vad man gör av med och eftersom en shake gainer är som en måltid är det inte så konstigt om man går upp i vikt om man överdoserar.
    Fördelen med gainer är att du får i dig alla energigivande ämnen på ett väldigt snabbt och smidigt sätt, det är som sagt utbytbart med typ en ostmacka och ett glas mjölk.

Om du vill ha något att ta mellan träningar så är gainer att föredra då den innehåller mycket kolhydrater som är kroppens främsta bränsle, jämfört med t.ex whey80 som nästan bara är protein.

Klarnade det?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Coy
    Coy is offline
    Rookie

Jaha nu börjar jag förstå ska köpa en påse nu i veckan och börja använda det dagligen.

Men hur många gånger om dagen bör man dricka det för att få ut fullt av det ?

Moderator

Ja det beror ju som sagt på hur mycket du behöver äta varje dag. Behöver du äta 3000kcal och får i dig 2500 från maten ska du ta så mycket gainer så att det blir 500kcal. Det står angivet på påsen hur många kcal det är per 100 gram.

Coy
    Coy is offline
    Rookie

Nu har jag inhandlat gainer .
    Hur dricker ni gainer ? jag drack innan jag löpte precis med mjölk.
    Men jag vart så jäkla uppblåst så jag fick lägga ner löpningen efter 5km.
    Ska jag dricka med vatten istället? men då mister jag ju de dära 10-12 g protein.

Moderator

Ja jag skulle ju inte dricka det precis innan jag gick ut och sprang framförallt :P Drick det 1,5-2 timmar innan träning

Coy
    Coy is offline
    Rookie

Precis är vell att ta i , jag drack det ca 50 minuter innan jag gick ut och sprang.
    Jag vart väldigt pigg så det är positivt.

Contender

Gainer dricks med fördel efter du har tränat. För att fylla på musklerna med kolhydrater och orka träna nästa gång.

Moderator

Ja alltså det är helt beroende på vad du är ute efter coy. Som brushi skriver, tar du det i återhämtningssyfte så ska du ta den efter avslutat pass. Tar du den mellan pass är det dels för återhämtning och dels för att fylla på med kollisar till nästa pass.