HAHAHA! :lol: Med bild och allt! Klockrent!Originally Posted by per
HAHAHA! :lol: Med bild och allt! Klockrent!Originally Posted by per
Lagade nyss den där Per, blev riktigt gott, tack för guiden![]()
Jag lagade en finfin måltid med kyckling och pasta idag, men halvvägs in kom jag på att jag glömt ta kort. Nu när per satt standarden vill man ju inte vara sämre, haha.
Måltiden är inge komplicerad, pasta med kyckling som rörts runt lite i en sås av Arlas kalla såser + matlagningsgrädde, men resultatet blev över förväntan. Ska göra samma rätt lite senare i veckan, ska återkomma med bilder då!
Köttfärspaj - Inte lika utförligt förklarad som Woken
Ingredienserna:
2,5 dl Dinkelmjöl, vetemjöl eller grahamsmjöl
1st Stor gul lök
1st paprika
1st påse riven ost, eller en ost att riva
75g(ca) smör
1 paket gräddfil
400g köttfärs
3/4 dl kesella
(Schnapsen skall inte i pajen)
Börja med att tvätta händerna.
Värm därefter smöret ca 20sek i micron så att det blir någorlunda lättarbetat. Knåda in det ordentligt i mjölet.
Lägg i kesellan.....
...och rör om.
Tryck ut den färdiga degen i en smörad pajform och ställ in i ugnen för att förvärmas. Man behöver dock inte ställa in den på en gång, men man bör åtminstone sätta i gång ugnen nu, snabbvärme och 200grader celcius.
Hacka paprikan (som nu plötsligt är grön)....
... till små bitar.
Börja steka upp färsen, om man vill kan man tina upp den i micron eller nått innan, men det funkar lika bra utan, man får vara lite försiktig med värmen på plattan bara.
Skala en stor gul lök.
Hacka, när färsen är klar kan du bryna lökpartiklarna också.
Här saknas det lite bilder, men rör ner den stekta färsen, den brynta löken, den hackade paprikan (som växlar färg) och osten tillsammans med gräddfilen i en stor bunke och RÖR OM.
Pajdegen bör nu ha stått i ugnen cirka 10 min och bör vara redo för fyllningen.
Sådärja, fyllning på plats.
In i ugnen.
Efter ungefär en halvtimma till i ugnen är den så här fin.
(Paprikan röd igen)
Om man tyckte beskrivningen var jättedålig, vilket det känns som den var.
Så kan man göra som noname och äta ingredienserna råa och skölja ner med vatten, men då kallas det inte köttfärspaj utan "Latmansröra vol. 3"
:twisted:
skickligt vilken mästerkock du är, men du vart fan får man tag på en paprika som skiftar färg? finns inte i min lokala ica (skogås)
Jag blir så avundsjuk på folk som tar sig tid att lära sig och laga mat... Jag är värdelös på det, och därav lever jag på pasta och köttfärssås/kyckling 6 av 7 dagar i veckan =/
LATARE MANS RÖRA
Ingredienser
* 1 burk tonfisk (~160g)
* ½ burk bruna bönar light i tomatsås (~240g)
* en skvätt färdig currysås
* lämpad mängd rapsolja för att täcka fettbehovet
Tilllagning
Häll ut vattnet ur tonfisken, blanda tillsammans med bönorna i en skål och smaksätt med lite currysås, funkar även bra med diverse grillsåser och andra färdigsåser! :roll:
Näringsvärde (grovt uppskattat och utan nötter/olja inräknat)
~480kcl (50g kolhydrater, 6g fett och 62g protein)
Värt att notera, beroende på portions storlek så har du antingen ett mellanmål eller en komplett måltid!
EDIT; Krävs dock ett extra tillskott av fett för att bli komplett (därav rapsoljan), en liten näve obehandlade och osaltade (jord)nötter funkar annars bra! (OBS! Äts för sig, ej lämpat att blanda i rörar!)
Tips, vill du slippa diska, använd plastsked och ät lite tonfisk ur burken och blanda ner bönorna i omgångar eftersom du äter! 8)
Är det bra näringsinnehåll på den här rackaren?Originally Posted by noname
Är ett stort fan av dina latmansröror!![]()
Kan slänga upp en pastaröra ja gör ibland.
Ingredienser:
3,5dl makaroner
1 pkt bacon
Vispgrädde
Vetemjöl
Majs
Morötter eller gröna ärtor
Tina majs, ärtor och hacka morötter i små bitar medans du kokar upp vatten till mackis.
Koka makaronerna samtdigigt som så steker baconen i små bitar.
När baconen är klar så kan u börja med bechamelsåsen(stavning?).
En klick smör i en liten kastrull, när den smält så häller du ner ca 2dl grädde och vispar i mjöl tills den får en go konsistens. Krydda sedan med salt och vitpeppar.
Häll upp allt i en bunke, sätt dig framför tv:n och käka med sked.
Vill man ha en nyttigare variant så byter man ut makaroner mot någon fullkornspasta, använder färska grönsaker. Kycklingfile/tonfisk istället för bacon och har mjölk i stället för grädde i såsen.
noname och sprawler, ni är inga gourmékockar direkt va?![]()
Haha, du slår fan alla rekord i lathet noname.
Sprawler: Det är rätt bra näring i röran dock, typ bara protein och kolhydrater. Vill man ha fett får man lägga i en fet sås.
Är det bra näringsvärde när det saknar fett? 20-30 energi % bör komma från fett enligt de svenska näringsrekommendationerna.
jag menar inte att hacka på dig men din formulering kan få vissa att tro att en en fett snål kost vore optimalt.![]()
Linkan:
Är ingen expert med det där lät väl inte så jätte nyttigt, eller har jag fel?
Du ska då alltid jävlas med mig i dessa kosttrådar Venom =P.
Nej, men det var inte meningen att det skulle låta så. Jag tänkte t.om. på det när jag skrev det, att det skulle kunna missförstås.
Självklart ska man äta fett också, det var därför jag sa att man kunde lägga till en fet sås. Eller ännu bättre tycker jag: lägg i några oliver, det är nyttigt fett.
Jag gör ofta pasta, tonfisk och oliver ihoprört med en tomatbaserad sås med lite sambal oelek i (kan ha lite olivolja också). Då blir det en fin måltid med kolhydrater, fett och protein.
Det lät ju förövrigt otroligt gott också...![]()
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Originally Posted by biffmedpommes
Helt rätt! Brukar kasta i mig en näve obehandlade och osaltade nötter till varje portion! Går även fint att späda ut med några matskedar rapsolja!Originally Posted by Venom
Tackar!Originally Posted by Sprawler
Har kompletterat inlägget med ett uppskattat näringsvärde! ...dock krävs det som tidigare nämnt ett extra intag av fett om du endast lever på en Latmans röra! :roll:
...köpa ett storpack obehandlade och osaltade nötter och ta en liten näve till varje måltid kräver verken extra förberedelser eller tilllagning och är således helt OK! Likaså att tillsätta några matskedar rapsolja! :lol:
Originally Posted by Zeemen
Nej, så som jag gör den är den absolut inte nyttig. Men förjävla god!
Men som sagt, du kan ju byta ut vissa grejer för att göra den nyttigare
Såg att noname brukade knapra obehandlade nötter till sina gudomliga röror och ville bara reflektera över det en snabbis.
Det är jättebra om man gillar obehandlade nötter, men jag snackade med en dietist för ett tag sen som sa att det är samma näringsvärde i rostade/saltade nötter... Så bara för att dem är godare är de inte sämre. Nu kan jag inte svära på att det stämmer men jag lever efter den filosofin iaf![]()
Salt är inte bra om man vill vara absolutist
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Förklara gärna! För mig är salt en nödvändig mineral som jag tror(?) även binder fett och vätska...Originally Posted by ShogunRua
Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg varför.
12 bitar Lax, på med vitlök, oliver, pesto linda in i folie-->ugn. En kastrull pasta i m soltorkade tomater.
2 kg Kycklingfile, champinjoner, purjolök cremefraiche, soya, grönsaksbuljong citron-->släng ihop till en gryta. Koka en kastrull ris.
1,6 kg köttfärs, honung, vitlök, ägg (och soltorkade tomater är ju ALDRIG fel)--> gör hamburgare. Grovt bröd till och så mkt/lite flott på som ni känner att ni har samvete till.
Alltid en skål sallad i kylen. Sen slipper vi laga mer mat den veckan och det är ju guld värt(går fint att frysa allt, ja utom salladen då..)
Länge sen det hände något här, så nu kommer ett efter-tränings-kvälls-snack.
1 pkt bacon
2 morötter
2-3 normalstora ägg
½dl mjölk
Skiva morötter ganska tunt, skiva upp bacon.
Börja stek bacon, när det är halvklart slänger du i morötterna. Kör detta ett par minuter på hög värme så att baconet nästan precis är färdigt och morötterna börjar få lite färg.
Vispa ihop äggen med mjölken, salt och (citron)peppar. Ös över morötter och bacon.
Låt steka på hög värme tills äggröran nästan stelnat på ovansidan. Gör då en vändning i luften á la pannkaka och stek någon minut på andra sidan. Vóila, färdigt! Smaskigt, inte superonyttigt och enkelt!