Ja, jag tÀnkte vi kunde dela med oss av lite recept pÄ lÀttlagad mat. Förhoppningsvis kan den va lite nyttig ocksÄ, men det har jag ingen koll pÄ med förslagen som kommer hÀr nedanför. Vi kan ju försöka undvika "lÀgg en panpizza i micron" osv, dÄ dessa inte tillför jÀttemycket.
Korv Stroganoff 4 pers
Falukorv (400 gr)
Lök (1-2)
Mjölk (~3 dl)
Ketchup/ChilisÄs (2-3 msk)
Mjöl
SkÀr lök och frÀs.
SkÀr korv i strimlor och stek med löken ett par minuter.
Strö över ett par nypor mjöl.
HÀll i ketchup/chilisÄs och mjölk.
Om det Àr för tjockt - mer mjölk. För tunnt - mer mjöl.
Blanda gÀrna ut mjölet med lite mjölk för att slippa otÀcka klumpar.
Serveras med kokt potatis och gröna Àrtor.
GÄr att byta ut del av mjölk mot grÀdde.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
KöttfÀrssÄs 4 pers
BlandfÀrs (~400 gr)
Lök (1-2)
Champinjoner (2 burkar)
ChilisÄs/Ketchup
KöttbuljongtÀrning
Mjölk eller en burk CrÚme lÀtt CrÚme fraiche paprika & chili
Börja med att skÀra och frÀsa upp löken. NÀr den Àr genomskinlig - lÀgg över i talrik.
FortsÀtt med champinjonerna, frÀs ett par minuter. LÀgg över i talrik.
Stek köttfÀrsen tills den inte Àr röd lÀngre. TillsÀtt lök/champinjoner och chilisÄs/ketchup efter behag. Jag brukar blanda och ta mer chilisÄs Àn ketchup. Salta och peppra.
Red av med mjölk, sĂ„ mycket som det behövs. Mjölk ger bĂ€ttre resultat Ă€n vatten enligt mig. Ăven hĂ€r kan mjöl tillsĂ€ttas om det behövs. Kör man CrĂ©me fraiche behövs ingen redning, dock lite extra vatten/mjölk.
Smula i buljongtÀrning, och krydda med vad som kan tÀnkas passa. Jag kör salt, peppar, citronpeppar, paprikapulver, citronkoncentrat och pyttelite cayennepeppar.
Serveras med pasta och gÀrna en burk majs.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Flygande Jakob
En fÀrdiggrillad kyckling/Kycklingfiléer (3-4)
Bacon
Champinjoner (1 burk)
GrÀdde (3 dl)
ChilisÄs
Mjölk
Jordnötter
Banan
"Stycka" kycklingen till smÄ bitar kött, inget skinn, eller skÀr kycklingfiléerna och stek dem tills de inte Àr röda innuti lÀngre. LÀgg i djup ungsform.
Stek upp champinjoner och bacon, lÀgg ovanpÄ kycklingen. Skiva banan och lÀgg överst om detta önskas.
Vispa upp grÀdden lite, INTE hÄrd, bara pyttelite fluffig (skummig Àr nog rÀtt ord). TillsÀtt ett par matskedar chilisÄs. Krydda med salladskrydda. Rör runt, spÀd eventuellt med mjölk.
HÀll detta över kyckling/champinjoner. In med hela grejjen i ungen pÄ 225 grader i 15-20 minuter. Efter halva tiden, ta ut och strö över jordnötter överst.
Serveras med ris, ytterligare jordnöter, majs och gelé för oss som uppskattar detta.
Kassler-och-ris-gryta-tjofrÀs (4 port)
Ris 3-4 port
400g Champ (eller mer)
1 burk majs
500 g kassler
3 dl grÀdde
2 msk chilisÄs
1,5 dl riven ost
jordnötter
Stek champinjoner, koka riset.
Strimla kasslern ganska fint, 5mm Àr lagom ungefÀr.
LÀgg riset i en ugnsform, en sÄn i glas funkar bra.
LÀgg champinjonerna och majsen ovanpÄ.
LÀgg kasslern ovanpÄ allt detta.
Vispa grÀdden lite lÀtt sÄ den bara blir lite luftig, inte hÄrd alls.
HÀll i chilisÄs, krydda med peppar och salladskrydda. TillsÀtt osten. Rör runt.
HÀll sÄsen över hela formen.
In i ugnen 225 grader i cirka 20 minuter.
Ta ut nÀr det Àr 5 minuter kvar och strö över jordnötter, lÄt gÄ fÀrdigt i ugnen. Voila!
Blir nĂ€stan godare nĂ€r den fĂ„r stĂ„ till sig ett tag och sen vĂ€rms upp igen. Ăt gĂ€rna med vinbĂ€rsgele!
Kan sÀkert funka att stoppa i lite annanas i ocksÄ!
Alla dessa recept gÄr utmÀrkt att göra större satser av och sedan frysa in portionsförpackat. Det Àger nÀr man inte orkar laga alla dagar! FortsÀtt gÀrna och fyll pÄ med annat matnyttigt. Hej ordvits.

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote