Welcome to the MMA & UFC Snack pć MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 50

Thread: Lättlagad mat!

Hall of famer

LĂ€ttlagad mat!

Ja, jag tÀnkte vi kunde dela med oss av lite recept pÄ lÀttlagad mat. Förhoppningsvis kan den va lite nyttig ocksÄ, men det har jag ingen koll pÄ med förslagen som kommer hÀr nedanför. Vi kan ju försöka undvika "lÀgg en panpizza i micron" osv, dÄ dessa inte tillför jÀttemycket.

Korv Stroganoff 4 pers
    Falukorv (400 gr)
    Lök (1-2)
    Mjölk (~3 dl)
    Ketchup/ChilisÄs (2-3 msk)
    Mjöl

SkÀr lök och frÀs.
    SkÀr korv i strimlor och stek med löken ett par minuter.
    Strö över ett par nypor mjöl.
    HÀll i ketchup/chilisÄs och mjölk.
    Om det Àr för tjockt - mer mjölk. För tunnt - mer mjöl.
    Blanda gÀrna ut mjölet med lite mjölk för att slippa otÀcka klumpar.
    Serveras med kokt potatis och gröna Àrtor.
    GÄr att byta ut del av mjölk mot grÀdde.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

KöttfÀrssÄs 4 pers
    BlandfÀrs (~400 gr)
    Lök (1-2)
    Champinjoner (2 burkar)
    ChilisÄs/Ketchup
    KöttbuljongtÀrning
    Mjölk eller en burk CrÚme lÀtt CrÚme fraiche paprika & chili

Börja med att skÀra och frÀsa upp löken. NÀr den Àr genomskinlig - lÀgg över i talrik.
    FortsÀtt med champinjonerna, frÀs ett par minuter. LÀgg över i talrik.
    Stek köttfÀrsen tills den inte Àr röd lÀngre. TillsÀtt lök/champinjoner och chilisÄs/ketchup efter behag. Jag brukar blanda och ta mer chilisÄs Àn ketchup. Salta och peppra.
    Red av med mjölk, sĂ„ mycket som det behövs. Mjölk ger bĂ€ttre resultat Ă€n vatten enligt mig. Även hĂ€r kan mjöl tillsĂ€ttas om det behövs. Kör man CrĂ©me fraiche behövs ingen redning, dock lite extra vatten/mjölk.
    Smula i buljongtÀrning, och krydda med vad som kan tÀnkas passa. Jag kör salt, peppar, citronpeppar, paprikapulver, citronkoncentrat och pyttelite cayennepeppar.
    Serveras med pasta och gÀrna en burk majs.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Flygande Jakob
    En fÀrdiggrillad kyckling/Kycklingfiléer (3-4)
    Bacon
    Champinjoner (1 burk)
    GrÀdde (3 dl)
    ChilisÄs
    Mjölk
    Jordnötter
    Banan

"Stycka" kycklingen till smÄ bitar kött, inget skinn, eller skÀr kycklingfiléerna och stek dem tills de inte Àr röda innuti lÀngre. LÀgg i djup ungsform.
    Stek upp champinjoner och bacon, lÀgg ovanpÄ kycklingen. Skiva banan och lÀgg överst om detta önskas.
    Vispa upp grÀdden lite, INTE hÄrd, bara pyttelite fluffig (skummig Àr nog rÀtt ord). TillsÀtt ett par matskedar chilisÄs. Krydda med salladskrydda. Rör runt, spÀd eventuellt med mjölk.
    HÀll detta över kyckling/champinjoner. In med hela grejjen i ungen pÄ 225 grader i 15-20 minuter. Efter halva tiden, ta ut och strö över jordnötter överst.
    Serveras med ris, ytterligare jordnöter, majs och gelé för oss som uppskattar detta.

Kassler-och-ris-gryta-tjofrÀs (4 port)
    Ris 3-4 port
    400g Champ (eller mer)
    1 burk majs
    500 g kassler
    3 dl grÀdde
    2 msk chilisÄs
    1,5 dl riven ost
    jordnötter

Stek champinjoner, koka riset.
    Strimla kasslern ganska fint, 5mm Àr lagom ungefÀr.
    LÀgg riset i en ugnsform, en sÄn i glas funkar bra.
    LÀgg champinjonerna och majsen ovanpÄ.
    LÀgg kasslern ovanpÄ allt detta.
    Vispa grÀdden lite lÀtt sÄ den bara blir lite luftig, inte hÄrd alls.
    HÀll i chilisÄs, krydda med peppar och salladskrydda. TillsÀtt osten. Rör runt.
    HÀll sÄsen över hela formen.
    In i ugnen 225 grader i cirka 20 minuter.
    Ta ut nÀr det Àr 5 minuter kvar och strö över jordnötter, lÄt gÄ fÀrdigt i ugnen. Voila!
    Blir nĂ€stan godare nĂ€r den fĂ„r stĂ„ till sig ett tag och sen vĂ€rms upp igen. Ät gĂ€rna med vinbĂ€rsgele!
    Kan sÀkert funka att stoppa i lite annanas i ocksÄ!

Alla dessa recept gÄr utmÀrkt att göra större satser av och sedan frysa in portionsförpackat. Det Àger nÀr man inte orkar laga alla dagar! FortsÀtt gÀrna och fyll pÄ med annat matnyttigt. Hej ordvits.

Hall of famer
    Lat Mans Röra(1 port)

250g Keso Naturell
    1 burk Makrill i tomatsÄs
    1dl av gÄrdagens brunaris
    1l vatten

Blanda allt utom vattnet i en bunke
    Rör om
    AnvÀnd vattnet för att skölja ner det med

-----------------------------------------

Detta va en "mellanmÄls" favorit nÀr jag var som latast och gymmade som mest...lÄter lite Àckligare Àn vad det egentligen Àr men Àr faktiskt beroende pÄ storlek en fullstor mÄltid med bra nÀringsvÀrde!

Moderator
    MellanmÄl:

En burk kesella lÀtt (kvarg)
    lite saft
    bÀr

lÄt kvargen stÄ framme i 5 minuter sÄ att den mjuknar lite, blanda sedan i bÀr och en skvÀtt saft och mosa i dig. Extra gott varma sommardagar.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    Laxwok med ris

Laxfile
    FÀrdig grytbas grön currypasta
    valfria wokgrönsaker (jag brukar anvÀnda blomkÄ, broccoli, sockerörtor, bambuskott)
    jordnötter

Allt efter behag.

sÀtt pÄ riset.
    SkÀr laxen i tÀrningar och stek dem i wokpannan tills den har fÄtt fÀrg.
    Ta av laxen och stek grönsakerna
    nÀr du kÀnner att de passar hÀll över grytmixen och lÄt koka i nÄgra minuter.
    Ha sedan i laxen igen strax innan du tar av woken.
    toppa med jordnötter.

Smakskigt och lÀtt.

Hall of famer
    en halv fÀrdigrillad kyckling och koka upp lite ris/pasta och oh lite grÀs till det..
    fixat.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by xynd
    en halv fÀrdigrillad kyckling och koka upp lite ris/pasta och oh lite grÀs till det..
    fixat.
    hehe jag visste inte att man rökte pÄ nere i thailand :P

Hall of famer
    Quote Originally Posted by xynd
    fixat.
    Haha, vad menade du egentligen med "lite grÀs till det"?

Eller menade du sallad?

Hall of famer
    Quote Originally Posted by noname
    Lat Mans Röra(1 port)

250g Keso Naturell
    1 burk Makrill i tomatsÄs
    1dl av gÄrdagens brunaris
    1l vatten

Blanda allt utom vattnet i en bunke
    Rör om
    AnvÀnd vattnet för att skölja ner det med

-----------------------------------------

Detta va en "mellanmÄls" favorit nÀr jag var som latast och gymmade som mest...lÄter lite Àckligare Àn vad det egentligen Àr men Àr faktiskt beroende pÄ storlek en fullstor mÄltid med bra nÀringsvÀrde!
    ÅhĂ„, det hĂ€r mĂ€rker jag kommer bli min nya huvud-kost!

Tack som fan, det Àr ju perfekt, jag orkar aldrig laga mat!

Hall of famer
    Gött att se er kreativitet, hÀrligt!

Noname, en frĂ„ga bara. Är sjukt korkad, sĂ„ jag fattar inte om det stĂ„r "brun-aris" eller "bruna ris", och vet inte riktigt vad nĂ„got av det Ă€r Enlighten me!

Champ
    tror han syftar pÄ brun ris, har kÀkat dt nÄngong lr dt va ris och brunt sÄ gissar pÄ att dt Àr de han menar. Hur som helst sÄ Àr det nyttigare en vanligt ris typ som ljust/mörkt bröd grejen. Nu kanske detta inte var vÀrldens bÀsta förklaring men lite klarsikt hoppas jag dt ger

Hall of famer
    Ah, jÀvla sprÄkfis! En sÀrskrivning mer eller mindre! :roll:

atroX har rÀtt. Brunt ris! Som i grönt ris, lila ris, rosa ris...dvs ris med en fÀrg! :wink:

Mer Ät det grovkorniga och obehandlade hÄllet, har mer av nÀringsÀmnena kvar och lÀgre GI...osv, osv...

TrÄkigare Àn vitt ris men bra mycket nyttigare och mer mÀttande!

Hall of famer
    Aha, men dÄ vet jag nog. Typ fullkornsris va? KÀkar bara sÄnt nuförtiden, lite sÀmre smak Àn vanligt ris men kÀnns bra mycket sundare. Jag gissar för övrigt att man kokar riset innan man trycker ner det i röran?

Hall of famer
    Haha! Ja, det kan va en fördel att koka annars blir det lite vÀl mkt tuggmotstÄnd!

Up and coming
    Grym trÄd! Jag Àr lat och mina matlagningskunskaper Àr lika med noll, sÄ jag kommer garanterat anvÀnda mig av recepten hÀr.

Hall of famer
    Skön trÄd. Ska se om jag kan komma med lite tips ocksÄ nÀr jag orkar

Hall of famer
    Jag brukar aldrig orka göra ordentlig köttfÀrssÄs, sÄ jag steker köttfÀrs och kör med vanlig tacokrydda + vatten. Det tar ungefÀr 15-20 min att göra, och samtidigt hinner man koka spaghettin.

Serveras med sallad, gurka, whatever ni gillar, och sÄ brukar jag ha nÄn av arlas kalla sÄser till.

Har vi nĂ„gra ex. Jugoslaver hĂ€r? Isf kĂ€nner ni igen det hĂ€r... MĂ„ste slĂ„ ett slag för Vegeta, en (tror jag) kroatisk krydda, som jag de senaste Ă„ren anvĂ€nt till i stort sett allt. Perfekt till sallader, pasta, varma mackor, kycklig, ja allt. SĂ„.. KÖP!

Up and coming

mmmm

ja fan vegeta Àr en fin krydda...
    kan nog stÀmma att den Àr kroatisk, i min familj andvÀnds den vÀldigt ofta fast vi Àr ju dÄ ungrare men vafaan..inte Àr det lÄngt ifrÄn varandra.

lÀttlagad mat...tja det Ànda jag kom pÄ som Àr jÀvligt lÀttlagat Àr ju snabbnudlar och en burk med tonfisk...gott mÀttande Ä framförallt sjukt snabb t

Up and coming
    De var nÄgon pÄ nÄgot forum som hade ett gott recept pÄ baslika kyckling, Àr det nÄgon som har det? Tyckte de va jÀtte gott.

Moderator
    haha vafan ultimÄtta.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

per
    per is offline
    Hall of famer
    Thaiwok - En enkel mÄltid för enkla mÀnniskor.

Ingredienserna:
    Ca 300-400g kycklingfillé eller strimlat nötkött.
    Ca 200-300g grönsaker, för enkelhetensskull har Per köpt fÀrdiga pÄsar med frusna wok-grönsaker.
    1burk Grytbas av valfri sort och fabrikat.
    3 Deciliter ekologiskt ris.

StÀll in kycklingfiléerna eller det strimlade nötköttet i MicrovÄgsugnen och tina det i ca 10minuter.

PÄ min micro finns det ett lÀge för att tina upp saker dÀr man bara knappar in vikten. Saknar man detta kan jag tÀnka mig att man kan köra pÄ 10minuter men pÄ lÄg vÀrme, allternativt kÀnna sig fram.

Eftersom det skall vara lÀttlagat sÄ plockar Per fram riskokaren.
    Skit i att skölja riset och sÄnt barnsligt, slÀng bara ner det i riskokaren och hÀll pÄ ca 7dl vatten.

SÀtt i det övrevÄningsplanet med grönsakerna i sÄ att dom Ängas rejÀlt medans riset kokar. Man kan Àven tina grönsakerna i micron och sen woka dom, eller koka dom direkt tillsammans med grytbasen senare. Men det har jag aldrig gjort sÄ det kan inte vara rÀtt.

StÀng locket pÄ riskokaren.

Genom att Àven starta riskokaren undviker du svordommar senare under matlagningsprocessen.

NÀr filéerna har tinat fÀrdigt Àr det bara att slÀnga upp dom pÄ en skÀrbrÀda och hacka upp dom i mindre bitar.

LĂ€gg ner dom i en stekpanna ........ och stek dom.

NÀr dom börjar bli fÀrdigstekta Àr det dags att öppna burken med grytbas och vÀrma upp den i en kastrull.

Om du kom ihÄg att starta riskokaren borde riset och grönsakerna vara fÀrdigt nÄgon gÄng nu.

VrÀk ner grönsakerna och dom nystekta filébitarna i den nu varma grytbasen. Koka tills du tröttnar.

Slutresultatet:
    En hÀrlig men enkel mÄltid.

Hall of famer
    Ska testa den imorgon Per, tack, det dÀr var en RIKTIGT bra guide.. bra jobbat

Champ
    faan stort tack till per som har gjort en suverÀn guide lÀtt att förstÄ sig pÄ

Champ
    Tips: Man kan ocksÄ bara lÀgga grönsakerna, den tinade kycklingen och grytbasen i samma kastrull och sÀtta pÄ plattan och locket.

Champ
    Quote Originally Posted by Zeemen
    Tips: Man kan ocksÄ bara lÀgga grönsakerna, den tinade kycklingen och grytbasen i samma kastrull och sÀtta pÄ plattan och locket.
    eller i en wook panna om man har förstekt kycklingen!

Hall of famer
    Haha, per Àr numera min köksidol!

Dagens middagstips:

1 st Felix gulaschsoppa, 560g (tvÄ portioner egentligen, men fighters Àter hela!)

2 st runda polarbröd med sallad, gurka, skicka och ost, samt den sjÀlvklara vegetakryddan.

Snabbt, enkelt och jÀkligt gott! =)

Moderator
    Pasta med köttfÀrssÄs:
    ingredienser
    6-7 champinjoner
    en tetra med tomatkross (ICAs med chili Àr god)
    400g köttfÀrs
    1 lÀtt creme fraiche
    1 vitlök
    Pasta

Skiva och bryn champinjonerna tills dom blir bruna och fina.
    Stek upp köttfÀrs (400g rÀcker till flera middagar och gÄr utmÀrkt att stÀlla in i kylen).
    NÀr fÀrsen Àr klar hÀller du i knappt en tetra med tomatkross, champinjonerna, pressa i tvÄ stora vitlöksklyftor och ha i ca 2 matskedar lÀtt creme fraiche.
    rör runt allting, sÀnk vÀrmen och lÄt det stÄ och puttra medans du gör 6-7 st bollar tagliatelle pasta. Pronto!

gott och synnerligen lÀttlagat!

Page 1 of 2 12 LastLast