Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 27 to 50 of 50

Thread: kosttillskott

Rookie

Re: kosttillskott

Sorry dubbelpost.

Rookie

Någon som har erfarenhet av kreatin, skulle behöva något som får mig i fokus på träningarna samt lite prestationsökande? Jag hitta http://www.jabb.se/self-real-100-creatine-500gr/790-0 ,skulle inte behöva muskel byggande då jag försöker gå ner mycket i vikt. Märks skillnad? Har alltid kört den naturella vägen.

Hälsingar //Ooze

Moderator

Här har du billigare för det första.. http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...ohydrate-500-g

Alla svarar inte på kreatin. Jag själv och många andra får ingen effekt alls av kreatin monohydrat (pulver med uppladdningsfas osv) Det finns dock reel forskning som visar att det kan ha resultat så det är ingen bluffprodukt. Det finns även nåt som kallas kre-alkalyn eller andra variationer, det är kreatin i kapselform. Intaget ser lite annorlunda ut och det finns ingen evidensbaserad forskning som stödjer påståenden om att det fungerar. Det finns heller inget som motstrider det utan det behövs mer forskning för att kunna säga med besked. Detta fungerar för mig, kapslar som intas 60-120 minuter innan träning.

muskler bygger du inte sålänge du ligger på ett kaloriunderskott, däremot kan du få en extra skjuts i träningen av kreatin. Om du svarar bra på monohydrat kommer du med största sannolikhet lägga på dig 1-2 kg vatten som lagras i kroppen, detta försvinner när du går av kreatinet igen.

SELF Omninutrition ger jag inte mycket för. Det är ett något suspekt företag tycker jag. Deras priser ligger långt under standardpriserna på vissa varor och produceras på andra sidan jorden där man inte vet vad som gäller för lagar ang. renhet osv.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Bra skrivet

Men en fråga kan man kombinera Creatine Monohydrate och creatine complete.
    Så tar man bara creatine complete 30 min innan träning

Moderator

Vad är kreatin complete?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Vad är kreatin complete?
    http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...-extreme-500-g

Moderator

Ja det kan du säkert göra. Det ena tar inte ut det andra.

Rookie

Tänkte på en annan sak, ska man ta kreatin varje dag eller bara inför träningar?

Kopierat från gymgrossisten,
    "Dosering:
    Dag 1-5: Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 4 gånger per dag, sprid ut intagen under dagen.
    Dag 6-och framåt: Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 1 gång per dag antingen på morgonen, eller i samband med träningen. "

Kan tillägga att jag tränar tre gånger i veckan för tillfället.
    Ciao / Ooze

Contender

varje dag!

Moderator

Ja kreatin monohydrat ska du ta varje dag. Först i uppladningsfasen tar du ca 0,3g/kg kroppsvikt i en knapp vecka för att maxa inlagringen och sedan tar du 5-10g om dagen för att underhålla. Intas med fördel tillsammans med snabba kolhydrater eller en proteinshake.

President
    Blog Entries
    30
    okej, nu har jag äntligen fått något köpt. har av någon anledning alltid vart emot kosttillskott men det är 2011

Gjorde ett impulsköp när jag vandrade förbi en hälsokostbutik och köpte följande:

pharbio omega 3 forte högkoncentrerad fiskolja
    och Sport Wnc Tripple protein
    och sen eftersom jag är brasse torsk, gillar deras tjejer och land/strand/Rio där jag bodde i 8månader så var jag tvungen att köpa deras mirakelmedicin/vitamin/bär eller vad det är Acai

En fråga kring protein, är ingen gymmare däremot går jag ner till klubben och kör mma/boxning/thai pass någon gång i veckan och är ute och springer mycket samt lättare övningar armhävningar och situps mm på kvällar. inge grovpumpande.
    Är det tillräckligt för att man ska se/känna någon effekt av proteinet? Gainers skapar mer massa, vad skapar proteinet?
    Last edited by KanoBlack; 04-13-2011 at 06:43 PM.

Moderator
    Omega-3 tillskott är kanon, bra för hjärta&kärl och lederna. Acai vet jag faktiskt inte riktigt vad det är. Jag kan kolla på det om du vill, jag tänker mig att det är en s.k. "superfruit"?

Ja alltså proteinet är inget mirakelmedel det är ett glas koncentrerad mjölk. MEN det som du kanske ( eller kanske inte ) kommer märka av är att om du tar en proteinshake efter träningen så kommer din återhämtning att fungera mycket bättre. Du kommer att slita mindre på musklerna och få ut mer effekt av din träning. välkommen till tjugehundratalät

Up and coming
    Acaibär är väl överreklamerade blåbär, dom är nyttiga etc men det är inga "mirakelbär"

Omega3 har bara bra egenskapar, inget o tillägga.

Vet inte vad ett tripple protein är då det bara finns 2 typer. Vassle o Kassein som är snabbt respektive långsamt. Tror det är mer en hype för att ta ut ett högre pris och att slänga in en massa fina ord. Proteinet används för att reparera skadade muskelfibrer för att bli tåligare till nästa pass. Men det krävs också att dom går sönder (hypertrofi) och den är som störst vid styrketräning.

Som Shogun skriver kanske du kommer märka av en bättre återhämtning men inte säkert. Om man vill ha bättre återhämtning skulle jag isf rekomendera ZMA.

Moderator
    Gasp det finns protein som inte kommer från mjölk.
    är det ett s.k. trippelprotein-tillskott är det troligtvis vassle, kasein och ägg som är källorna.

Up and coming
    Nej så sant,

Saxat från deras sida.

Triple Protein består av 3 st olika vasslesorter: (Specialfiltrerat och Ion-exchanged vassleisolat, vasslepeptider, molekylviktsmodifierat och förspjälkat vassleproteinkoncentrat och hydrolysat)

Efter lite forskande.. möjligt att det kanske tas upp snabbare och är renare. Samt mindre eller ingen laktos. Dock finns tydligen studier som backar upp påståendena o likså studier som säger att det inte gör någon skillnad alls.

Jag tror att ett 80% eller 100% vassle sköter jobbet lika bra såvida man inte är en tävlande inom BB/Fitness.

Moderator
    Jaa ja det är ett sånt med olika sorters isolat och koncentrat osv och allt vad det kallas. Ett tips till nästa gång kano: köp en säck vassleprotein, max 175;-/kg.

President
    Blog Entries
    30
    tack för tipset Shogun,
    ang att proteinet ger effekt när man bryter muskelfibrerna.. är det vad som kallas träningsvärk dagen efter?
    Ett kvitto på att man gjort rätt då.

Up and coming
    Nej träningsverk är tyvärr inget kvitto på att det. Likaså går det inte att stretcha bort träningsvärk eller förebygga det heller.

Dock försvinner träningsvärken ju mer aktiv du blir, såvida du inte ändrar på din träning. Låt oss säga att du springer mycket och kör kondition flera dagar i veckan, så kommer den träningsvärken kännas av mindre ju längre tiden går. Samma gäller ren styrketräning.

men ändrar du och kör gym tex tunga basövningar etc då kommer du få träningsvärk igen, men den kommer försvinna likaså fast du ligger på samma intensitet typ 2 månader senare.

Moderator
    Nej precis som gasp säger så är inte träningsvärk ett tecken på det. Man vet faktiskt inte exakt vad träningsvärk beror på och det finns olika teorier.
    En del tror att det blir små, små skador på muskeln i samband med träning, att fibrerna spricker upp och läker och att det är dom små "sprickorna" som gör ont och är träningsvärken. Andra menar att det är fasciorna (hinnor som musklerna ligger inuti som håller allt på plats) som ömmar då dom töjts av att muskeln svullnat och blivit blodfylld.

Träningsvärk (inte vanlig värk) kan man väl se som ett kvitto på att du ansträngt dig men som sagt här innan så får man inte träningsvärk om man kör likadant hela tiden, men du anstränger ju fortfarande musklerna.... Försök att träna så varierat som möjligt om du vill få ut så mycket som möjligt av träningen är mitt tips.

President
    Blog Entries
    30
    då är jag med,
    Köpte även OMEGA-3 tabletter
    De jobbiga med de är att tillskillnad från protein ohsv där man tränar och ser resultat så vet man egentligen inte vad dessa ger.
    Man kan knapra OMEGA -3 tabletter i ett halvår och inte veta om det är bra eller inte egentligen.
    Finns det några mer tabletter som ni tar som vitman/kosttillskott ?

Moderator
    Att det är bra är det inget snack om, bl.a. är Omega3 anti-inflammatoriskt.
    Jag tar omega-3 och även sport vitamin från apoteket. tränar man mycket har man en högre omsättning av näringsämnen och då känns det smidigt att stoppa i sig lite extra.

Hall of famer
    Testade en BCCA-drink igar..funderar pa att kopa en burk
    vad for Aminosyror rekommenderar ni? marke?

Up and coming
    EAA XX från MM Sports.

apple/pear är helt ok. Melon något sämre, kan bero på att jag inte är så förtjust i melon

Har testat Fairings Amino rush och det var inte gott, fick kämpa med att få ner det.

Moderator
    Du kan köra antingen EAA eller BCAA. Man är gansk.a övertygad om att det är just de grenade (BCAA) som ger effekt även i EAA tillskott. De flesta ska smaka rätt okej så det böör inte vara någon begränsande faktor. Fairings smakade apa sist jag provade den också så den kan jag inte rekommendera :-) kolla innehållet. Jag tycker att det ska vara så lite annat som möjligt och de grenade aminosyrorna (leucin, isoleucin och valin) ska finnas med . Jämför kilopriser!!

Page 2 of 2 FirstFirst 12