Vad ska man äta innan match om man ätit lite innan invägningen och har ca 3h på sig tills matchen börjar??
några tips?
Vad ska man äta innan match om man ätit lite innan invägningen och har ca 3h på sig tills matchen börjar??
några tips?
Är ingen expert men pasta och kanske nån frukt skulle jag äta. Hoppas nån mer kunnig inom området svarar.
Ris ska tydligen vara bättre att äta samma dag som man ska vara på topp.
fisk är bra också, men det spelar egentligen itne så stor roll samma dag, bara man niote äter nått alldeles för "maffit"...
men fisk o ris är nog bra
På så kort tid efter invägning är det viktigaste att fylla på ordentligt med vätska och kolhydrater. Jag skulle dricka mycket vatten och blanda i maltodextrin eller andra kolhydrater som snabbt tas upp av kroppen och även äta "basvaror" som ris,pasta,potatis.
jo jag käkade pastasallad med kyckling några timmar innan match och såg till att ha vätska i mig.
enligt er här var det väl inte helt fel iaf, man ska tänka på att inte trycka nåt som är för fett, pizza e ingen bra ide :P
Nej fett överhuvud taget är inte bra just då pga att det fördröjer näringsupptaget.
Efter invägning vill man ha i sig kolhydrater och vatten snabbt som också tas upp snabbt av kroppen.
Det varierar säkert personligen men det felet jag gjort några gånger är att jag ätit för mycket, jag tänkte att jag skulle ha mkt energi men jag blev bara seg och tung i kroppen och hjärnan istället. Så att vräka i sig käk är ingen bra ide...
Vill passa på att varna för starkt kryddad mat också, käkade tzatsiki med färskpressad vitlök till nånting innan en träning förut, det var väldigt obekvämt i magen.
innan tävling och efter invägning för kroppsbyggare så vill man få upp kollisarna i kroppen för att man snabbt ska kunna bygga ett tryck i musklerna så dom sväller och blir större ^^ så brukar man köra snabba kollisar som tex. Riskakor med sylt. Kalaspuffar och dylikt.
Om matchen är ganska snabbt efter invägning så skulle jag köra snabba kollisar..
Ja men en bodybuilding laddning funkar inte inför en match, framför allt på grund av att innan en match behöver man vatten.
Nej precis, det är ju lite skillnad på vad man har för mål. En bb vill ju bara se stor ut men samtidigt definierad. Alltså snabba kolhydrater (typ godis och allt möjligt sött) men inget vatten. Inte så bra att gå en match på det. Men du har nog rätt i att man ändå ska käka (åtminstone delvis) snabba kollisar.
Går match på lördag och skulle behöva lite mat tipps.
Senast jag gick match kände jag mig riktigt seg efter invägningen. Körde Mycket fullkornspasta, bananer och sportdryck för att f tillbaka energin men kroppen kändes seg som fan, jag gasade duktigt efter halva andra ronden och 3.
Invägning är 10.00, fightas vid ca 18.00. Sist droppade 2 kilo dagen innan med hjälp av lite käk, vatten å bastu. Nu behöver jag knappt droppa 1kg.
Vad ska jag äta för att få tillbaka energin så snabbt som möjligt?
Tack på förhand. N
Jag är inte alls bra på kostråd, men jag är däremot mer nyfiken vad du ska fightas i för sport, eftersom att det är flera ronder!
Thai/Kick?
Thai 3 ronder x 2 min. Fulla regler med armbågar och knän..