Undrar hur man ska ta gainer och kreatinet. alltså när ska man ta det, innan och efter träningen ? vilket är bäst.
Hur många gånger om dagen ?
Undrar hur man ska ta gainer och kreatinet. alltså när ska man ta det, innan och efter träningen ? vilket är bäst.
Hur många gånger om dagen ?
Hur mycket gainer vill du käka? :P Jag tar en portion två gånger om dagen, de dagar jag tränar direkt första efter träning, andra gången som mellanmål. Tränar jag inte så båda som mellanmål.
Kreatin tas upp bäst om man äter det tillsammans med (snabba?) kolhydrater, så blandar alltid kreatinet i den gainern jag dricker efter träning. Vilodagar nån gång mitt på dagen.
Hoppas det hjälper![]()
Tar du gainer för att gå upp i vikt eller som återhämtning. Tar du den som återhämtning ska du dricka en bra portion direkt efter träningspasset i omklädningsrummet. Kreatin ska man ladda med först i ca en vecka och sen minska dosen avsevärt för att underhålla det, det brukar alltid stå instruktioner på paketet/påsen.
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Originally Posted by Delfin
+1
Sant som det är skrivet, vill du gå upp i vikt pumpa i din gainer som mellanmål en gång om dagen och sen en dos efter varje träning under dagen. (I mitt fall har jag ibland 3 träningar men håller ner dosen till 3 gainers per dag haha! :wink: ) Många snackar om att man ska pumpa i sig en massa kreatin första veckan. Sant, bra med uppladdningsvecka. Men om du känner dig osäker kan du köra den vanliga dosen, det kommer bara ta lite längre för kroppen att fylla på kreatin depåerna. Kreatin brukar tas före och efter träning (det brukar stå på förpackningen hur ditt kreatin ska tas).
Gainers kan tas efter hur man vill ha viktuppgång eller enbart återhämtning efter träning.
Återhämtning: En dos efter träning.
Viktuppgång: Mellanmål 1-2 ggr dagligen och efter träning.
Kreatin tas enligt doserings förslagen. Sen om du vill ha uppladdnings vecka eller inte är upp till dig.
Lycka till med träningen.
Nej uppladdningsveckan beror på vilken sorts kreatin det är. Monohydrat pulver behöver man ladda en vecka med stor dos för att det ska tas upp men många nya ska det räcka att hålla stadigt intag av, inget ladd krävs.
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Så med monohydrat MÅSTE man ha uppladdnings vecka? Nåja, inte vad jag läst ur senaste utdragen om det men men.
Precis. Så är det med alla monohydratprodukter på gymgrossisten i vilket fall och så har jag förstått att det alltid ligger till.
[EDIT] Vart har du läst annorlunda?
Ja men så är det ju också med "ta gärna 3-4 portioner med gainer för maximal viktökning". Det får dem att tjäna pengar helt enkelt.
Studier och liknande. Återhittade tyvärr inte det jag läst från någon forsknings studie, där de hade testat kreatin och massa, ska försöka leta fram det. Tills vidare.
http://www.dreamfix.se/articles.php?id=37
http://www.halso.info/forum/thread-9120.html
Står det i båda. Då finns det alltså ett reellt syfte med uppladdningsfasen. Sen undrar jag vem som har skrivit just dessa artiklar och vad som pekar på att det är kunniga människor som presenterar fakta? En av dem påstår t.ex att kreatin binder vätska i kroppen, såvitt jag vet så stämmer detta bara på vissa sorter (bl.a monohydratet)Den första metoden, som består av en uppladdningsfas och en underhållsfas, leder till att musklerna blir fyllda med kreatin lite snabbare än om du struntar i uppladdningsfasen
Sen är det ju så att ju mer gainer du tar desto större överskott och viktökning. Man kan debattera nyttan med att äta 6000+ kcal per dag men påståendet stämmer ju ändå![]()
Haha sant, det jag menade var bara att man inte är tvungen att följa regeln med att ha uppladdningsfas om man är orolig för hur ens njurar kommer att ta det!
Sen kan man ju diskutera huruvida dessa personer är kunniga inom ämnet i alla fall men är 90% säker på att jag läst en studie om det, hittar den bara inte!![]()
Nä, det är ju sant som jag skrev, men med tanke på hur hög dos av träning du bör erhålla om du ska pumpa i dig 4 gainers om dagen och vanlig mat utan att råka ut för fetma i framtiden varnas inte användaren för! Om du förstår hur jag menar?Oavsett om du tar 4 eller 15 gainers om dagen kommer just din muskelväxt inte påverkas så markant av det!
Borde dock ha utvecklat det hela mer med tanke på att jag bara skrev ett kasst exempel som faktiskt även var sant. :wink:
Haha ja men jag förstår vad du menar
Jag blev faktiskt lite sugen på att köra en kreatinkur men jag vägrar monohydrat! För det första svarar jag inte jättebra på det och för det andra pallar jag inte med pulver. Jag är helt för kapslar!! Och såna utan laddfas då![]()
Vad bra!
Ah fan, har inte heller hjärta för pulver. Men ack så många piller jag skulle få svälja om jag skulle ersätta mitt "Triple protein" och min "Super gainer" haha!Utöver gainers och protein sväljer jag också hellre piller. Väntar dock med kreatin tills jag når en platå i min styrketräning (gissar på att jag har ett X antal kilo kvar i alla övningar innan jag når en platå, i alla fall som det känns nu).
haha jaaja proteinpulver går alltid ner jag menade just kreatinpulver. Det smakar ju förjävla äckligt dessutom. SNs monohydrat pulver smakar precis som en krossad magnecyl
Testat WNT's neutrala kreatin? Huruvida det var monohydrat eller inte minns jag då inte. Kör själv med WNT produkter och hört att deras kreatin ska gå ned någorlunda lätt. Testat slänga ner det i din gainer eller din PWO? Då borde det slinka ner lite lättare?![]()
Hur är det förresten om man vill gå ner i vikt, är kreatin "förbjudet" i såfall? Jag började för två veckor sen en kur med kreatin monohydrat från gymgrossisten, men nu anmälde jag mig till en tävling som går om en månad. Väger nu ca 80 kg och borde gå ner till -76 kg. Ska jag skippa kreatinet tills jag gått tävlingen? Eller går det bra att droppa 4 kg trots kreatinkur? Har aldrig tidigare droppat vikt eller kört kreatinkur så jag skulle vara tacksam för era synpunkter.
Det är snarare extra bra att köra kreatin om du ligger på kalorinderskott för att gå ner i vikt. Kreatinet ger extra energi på träningen, inget mindre inget mer.
Håller med Shogun, du får extra energi utan ett inlägg av för mycket kcal!
Skippa dock kreatin kuren innan invägningen då du drar på dig extra mycket vatten. 1-2 liter vatten brukar vara normalt. Så du kan gå ner 1-2 kg innan invägningen om du har dragit på dig vattnet redan vill säga!![]()
Ok, tack för hjälpen!
Räkna inte med vattenlagringen med tanke på att alla sorters kreatin inte binder vätska :P
Men Monohydrat gör!
EDIT: Kreatin Monohydrat binder vatten (normal viktuppgång i vattenansamling är 1-2 kg). Kreatin pyruvat binder dock inte upp vätska alls, huruvida det påverkar effekten är okänt!![]()
Jag ãr ganska sãker på att det dãr ãr en myt och att all kreatin binder vãtska . Anledningen till att vãtska ibland inte binds ãr helt enkelt fõr att inte lika mycket kreatin tas upp i musklerna.(kan inte backa upp det med kãlla just nu tyvãrr)Originally Posted by ShogunRua
Monohydrat är en sort som gör att man får en större vatten ansamling!![]()
Det finns faktiskt kreatin som inte binder vatten, anledningen till varför vet jag inte. Men beprovat.
Alltså menar du, att om dina muskler inte tar upp mer så tappar du vikt när du redan gått upp 2 kg i vatten? Nej det tror jag inte. Kreatin samlas ju i kroppen genom en uppladdnings vecka där dina depåer med kreatin fylls och sedan underhåller du depåerna med kreatin under din tränings period med 2 kreatin doser per dag.![]()
Jag menar att om inte kreatindepåerna i musklerna fylls på så lagras det inte heller något extra vatten. :wink: Alltså att dåligt kreatin = mindre vãtskeansamling.Originally Posted by Uno
Den enda kãllan jag fann.. kanske lite dåligt men bãttre ãn inget antar jag.Originally Posted by http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194
Jag vet inte jag. Jag har testat monohydrat och tyckte inte att jag fick någon som helst effekt. Däremot så fick jag effekt av en kre-alkalyn produkt. Om det var placebo eller inte är omöjligt att säga men nästa kur blir helt klart mer kre-alkalyn.
Den fakta du nu hänvisar till är således tagen från ett forum, huruvida kreatin produkter som inte ger någon vattenansamling fungerar eller inte, det är den riktiga frågan. Om du nu hänvisar till en forsknings studie så har du ett idel öra från min sida. Vissa är non-responders och vissa svarar sjukt bra på kreatin (vilket också bara kan vara en kraftig placebo-effekt). Kan även vara detta som gör att vissa får respons på kreatin utan vatten ansamling, placebo-effekten alltså. Jag själv skulle inte köra något annat förutom Monohydrat.
Kanske någon här från sidan har fått bra resultat från t.ex. Pyruvat eller Kre-alkalyn? Vilket är kreatin som påstås ge ingen eller liten extra vatten ansamling.