Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 8 of 8
    Contender

God mat, bra träning

Tja, jag tränar varje dag cirka 1 - 3 timmar. Jag är ingen som "älskar" mat. Hatar grönsaker men kan tvinga mej i om så behövs. Jag vill veta precis vad jag ska äta/dricka? Hur mycket ? och när ? + är det olika beroende på om det är styrke eller slå på säcken..

Lite annan skit som ni kanske behöver veta

15 år, 62 kg, längd = ca 177

Contender
    Hej.

Tränar du så mkt så är det dags att börja gilla mat tror jag Och 62 kilo på 177cm låter lite lite. Jag ska inte börja snacka en massa om olika kost osv för jag kan för lite om det, dessutom finns det inte nån som kan säga på rak arm exakt vad du ska äta. Det skiljer väldigt mkt från person till person.
    Det du bör göra är att få kontroll på vad du äter och tänka ut en klar målbild för vad du vill åstakomma. Det är först efter du har fått kontroll på maten och har målbilden klar du kan börja förändra dina mat rutiner. Några tipps dock:

håll dig till kolhydrater som har ett lågt gi värde, mat man "klarar sig länge på" finns listor på nätet om olika livsmedel och vad dom har för gi värde.

försök att äta protein rik mat och försök att få i dig det protein som din kropp behöver, protein är byggstenarna i kroppen, spelar ingen roll hur mkt man tränar om man inte sköter kosten ordentligt, utan byggstenar inget hus,, Right?

Försök äta var tredje timme, måste inte vara en fullvärdig måltid varje gång men pressa in några mellanmål.
    1 frukost
    2 mellanmål
    3 middag
    4 mellanmål
    5 kvällsmat
    6 mellanmål

Mellanmålen kan vara nån frukt eller så, men mitt råd är att köpa en gainer eller en måltidsersättning. Perfekt att ta mellan "lagad mat" för hur drygt är det inte att laga mat och fixa var tredje timme.

Sen säger du att du inte gillar viss mat tex grönsaker... No pain, no gain! Vill man komma långt i sin träning så måste man försöka.

Men viktigast av allt, och jag säger det igen.. Få kontroll på maten alltså skriv ner vad du äter och när. Testa dig fram. Ät på ett visst sätt en dag, åk och träna, tänk:
    Hur kändes det idag? var du trött? öka på kolhydraterna innan träningen. typ fullkornspasta 2-3 timmar innan... Var du piggare på träningen den gången? Osv.. Kolla av vågen. kan tänka att du vill upp några kilon.. Samma där, visar inte vågen reslutat försök äta mer och bra mat.. kanske öka på med kosttillskott,, en gainer till om dagen..

En träningsjournal här på forumet hjälper dig att få en historik på maten och träningen plus lite hjälp från andra som har erfarenhet att svara bättre än jag.

Lycka till..
    MVH
    C

Contender
    Stort tack för att du hjälpte mig.. nu kommer jag till den stora biten då man ska börja :shock:

Contender
    Börja med att skriva ner vad du äter bara.. inte så jobbigt bara köpa ett litet block och penna... Så får du en överblick på hur läget är nu...

Hall of famer
    De är inte mycket information i ditt första inlägg. Vad är du egentligen ute efter?

vill du gå upp i vikt och kanske lägga på dig muskler? vill du hålla dig på samma vikt som nu eller rent utav gå ner i vikt?

Hur du ska äta beror helt på vad du har för mål. Skriv lite mer utförligt vad du har för mål så blir det lättare att hjälpa dig.

Contender
    Okej, här kommer lite mer om mig själv då.

Jag vill absolut inte gå ner i vikt. Jag vill bli biffigare. Har inget emot att gå upp några kg. Är redan ganska stark men jag vill ändå bli starkare, styrke tränar ca 2 -3 gånger i veckan.

Är de något mer ni vill veta så säg till

MVH modway

Hall of famer
    Quote Originally Posted by mowday
    Jag vill bli biffigare. Har inget emot att gå upp några kg. Är redan ganska stark men jag vill ändå bli starkare, styrke tränar ca 2 -3 gånger i veckan.
    Då äer det bara att börja äta. Kosttillskott med protein och kolhydrater kan vara en ide men tyvärr måste du trycka i dig en hel del mat endå.

Det finns lite riktlinjer som är vettiga att tänka på ät 2g*din vikt i protein och 0.5-1g* dinvikt i fett och fyll upp resten med kolhtydrater tills du hamnar på en lagom nivå med en lagom viktökning.

Contender
    Okej. tack för svaren..