Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 8 of 8
    Contender
    Blog Entries
    17

The Dolce Diet: Living Lean

Som många här på forumet säkert läst så följer jag Mike Dolce's diet. Jag har nu följt den i snart två månader och läst igenom hans bok ytterst noggrant. Jag ska inleda med en liten minirecension av boken och sedan tänkte jag berätta lite om hur jag använder hans tips.

Living Lean av Mike Dolce.

Mike Dolce är en föredetta tyngdlyftare som nu bytt spår till MMA. Han har fightats i IFL och planerar att göra en comeback under 2012. Nu jobbar han dock med styrka, cardio och kost för en hel bunt mycket framgångsrika MMA fighters. Listan är lång men Matt Mitrione, Thiago Alves, Rampage, Gray Maynard är väl några av de mest aktuella namnen.

Boken i sig ger en bakgrund till hans kännedom om kost och träning, här berättar han även att allt han tipsar om och ber sina atleter göra har han testat på sig själv för att veta att det ger rätt effekt. Den enda negativa delen är att han inte riktigt går in på varför man ska äta just det men inte det. Han Co-Hostar MMAJunkie Radio 1-2 ggr i månaden och berättar då lite mer om varför han avråde från exempelvis mjölk och andra mejeri produkter men det hade varit trevligt att ha det på pränt.
    Större delen av boken upptas av recept, träningsprogram och beskrivningar (med bilder) på alla styrke övningar i dessa träningsprogram. Han går även igenom vad man bör ha i kylen/skafferiet för att hålla en så god kost som möjligt.
    Vad man ska veta om boken Living Lean är att det inte är en diet, det är en livsstil där man äter alla näringsämnen som kroppen behöver och inte behöver gå runt och vara trött/sur/hungrig. Jag har provat dieter, alltifrån Nutrilett via Proteinshakes till LCHF. Inget funkar för när man tappat sina kilon och går tillbaka till vanlig mat har man inte lärt sig något om kosthållningen i vanliga livet. Här lär man sig helt enkelt vad man ska undvika och hur man ska tänka när man handlar och lagar mat för att kroppen ska må bra och hålla längre.
    Träningsprogrammen är grymt bra, jag kombinerar ofta 2 av dem när jag går till gymmet. Värmer upp med 15 minuter på bandet och sedan kör jag en och en halv till två timmar stenhård träning med 30 sekunder mellan set och 60 sekunder mellan övningarna. Om jag sedan har tid över efter styrkan avslutar jag med att trycka ut all den energi jag har på bandet, brukar bli 2-3 kilometer på runt 75-80% av max.
    Recepten är bra, dock är de på engelska och jag är inte färdig med att översätta till metriska mått ännu, har blivit väldigt fel ett par gånger...(gjorde en pastasås med 2kg krossade tomater istället för 1/2kg bla) Ibland är det svårt att hitta ingredienser, exempelvis kalkon finns inte att köpa i hålan jag bor i! Recepten är också bra på det sättet att det är balanserad mat med alla näringsämnen du behöver, alltså kan både min gravida sambo och mina barn äta den. Det gör det enklare, jag är student med 4 barn och har inte direkt pengar till att laga separat mat till mig själv, har inte heller tid med det!

Summa Summarum är detta en bra bok som ger bra tips på alla delar av kost och träning. Det den saknar är vetenskapen bakom resonemanget och det drar ner mitt betyg till fyra randydockor av fem möjliga! Det bästa av allt med Mike Dolce är nog att han varje söndag har en Q&A på twitter då han besvarar frågor om träning och kost hittills har han besvarat alla min frågor, och när jag skrivit på twitter om mina framsteg gratulerar han och uppmuntrar mig varje gång vilket är skönt, alltid bra när man har någon som bryr sig!

Mina erfarenheter!

Jag har snart hållit igång med "dieten" i 2 månader och tränat så hårt jag kunnat. Ett pass MMA/SW, 2 gympass och 4-5 löprundor varje vecka. Senaste 2 veckorna har jag dock haft svårt att orka med träningen då min son bestämt sig för att det är roligast att vara vaken mellan 2 och 4 på natten.....Efter 30 dagar på dieten hade jag tappat sex kilo och jag har nog stannat av lite nu i och med träningsuppehållet. Ikväll är det dock dags för gymmet igen! Jag har märkt stor skillnad på min brottning, orkar mycket mer och har säkert 50% mer styrka än när jag började för 3 månader sedan. Min allmänna hälsa känns också bättre, jag är piggare på dagarna, sover bättre på nätterna och orkar med allt jag vill göra! Min mage har uppskattat kosten, hade lite problem med den innan jag började men nu är den helt normal igen!
    Jag ska väl också säga att jag inte följt dieten slaviskt, som jag skrev så är jag student och har 4 barn...jag kan inte laga separat mat till mig själv utan jag får helt enkelt anpassa alla mat någorlunda till mina behov, sallad till varje måltid är ett enkelt steg på vägen, ånga upp lite broccoli för att ersätta en del av potatisen/pastan/riset är också enkelt och billigt. Har slutat helt med godis (förutom 1-2 bitar 70% choklad på lördag), dricker alkohol max en gång i veckan och det är ett glas vin eller en whiskey oftast på lördag kväll då jag har min belöningsdag.

Den åttonde november ska jag väga in mig igen och då hoppas jag ligga under 80kg då har jag alltså tappat lite drygt 10kg men ändå byggt upp en hel del muskelmassa, förhoppningsvis ska det gå nu när min son gått tillbaka till normal dygnsrytm igen!

Om ni har frågor så besvarar jag dem gärna så gott jag kan!

Jag ska försöka ta mig tid att översätta alla recept från boken till svenska, vet inte om jag lägger upp dem på forumet men jag kan skicka dem som PM till de som är intresserade. Vill inte riskera att forumet hamnar i nån sorts copyright tvist!

Moderator
    Grymt att han svarar på twitter!

Vad har han egentligen för bakgrund vad gäller nutrition? Att man testar på sig själv är ju inte direkt någon vedertagen vetenskaplig metod
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Blog Entries
    27
    Det låter helt klart intressant, Quest! Vart köpte du den och för hur mycket?

Contender
    Blog Entries
    17
    Beställde den från hans hemsida $49.99 med frakt...om du följer honom på Facebook eller twitter så kommer det ut kampanjkoder lite nu och då med 15% rabatt osv.

Contender
    Blog Entries
    17
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Grymt att han svarar på twitter!

Vad har han egentligen för bakgrund vad gäller nutrition? Att man testar på sig själv är ju inte direkt någon vedertagen vetenskaplig metod
    Jag vet inte riktigt vad han har för utbildning. Han är dock väldigt välinformerad när det gäller att balansera näringsämnen. Han har hållit på med kost till atleter i 20 år och verkar ha lyckats väldigt bra. Han blev väldigt sjuk när han var tyngdlyftare och det var då han började ändra sin kost så att kroppen både mår bra och blir starkare.

Champ
    det är en bra kombination, att inte bara fått kunskap via studier utan att det är självlärt och upplevt och sedan har han säkert dykt in i studier kring allt.
    blir mer äkta

Rookie
    Quote Originally Posted by Quest View Post
    Jag vet inte riktigt vad han har för utbildning. Han är dock väldigt välinformerad när det gäller att balansera näringsämnen. Han har hållit på med kost till atleter i 20 år och verkar ha lyckats väldigt bra. Han blev väldigt sjuk när han var tyngdlyftare och det var då han började ändra sin kost så att kroppen både mår bra och blir starkare.

Hej.

Jag har också köpt denna boken och precis läst klart den. Har alltså inte börjat att "leva" efter den än.

Min reflektioner över recepten är att det verkar vara på tok för lite protein i kosten!!! Någon som instämmer? Sen verkar det som att recepten blir lite väl tråkiga i längden. Jag skulle alltså vilja ha fler recept.

Sen har jag en fråga till dig Quest och jag hoppas du har tid/ork att svara. Hur skulle du anpassa måltiderna i mitt fall:

Jag går upp kl 06.00. Är på jobb 07.30-16.00 (pausar kl 09.00, 12.00 och 15.00). Är hemma igen 16.40 och börjar min kamsportsträning kl 18.00. Ett mid-day snack kl 15.00 är alltså alldeles för lite mat innan träning. Hade varit kul att höra hur du skulle gjort så man får höra en annan persons tankar och ideér.

Mina tankar kring detta är:

Frukost kl 06.00
    Snack kl 09.00
    Lunch kl 12.00
    Mid-day snack kl 15.00
    Dinner kl mellan 16.40 & 17.00
    Träning kl 18.00
    Efter träning Protein shake
    Dessert kl 20.30

Men som sagt detta verkar som om det blir för tok för lite protein i denna kost. Verkar också som om det är lite mat i övrigt för att återhämta sig ordentligt.

Hoppas det inte blev för mycket text nu bara haha.

Mvh

Contender
    Blog Entries
    17
    Det är för lång tid mellan Frukost och Lunch tycker jag, två till fyra timmar mellan måltiderna är ganska lagom. Men du tar ju ett snack emellan så det gör ju skillnad. Det är inte så många recept i Living Lean men om du tittar i början på vad du bör ha hemma så kan du ta dessa ingredienser och kombinera till andra goda rätter. Jag lagar inte många av hans recept men jag använder tanken bakom för att anpassa den mat jag äter. Det ska dock komma en receptbok under höst/vinter 2012 tror jag.

Om jag skulle ha det schemat skulle det se ut så här för mig:
    06.00 Havregrynsgröt + fiberrikt bröd med keso, kalkon, avokado eller liknande.
    09.00 Smoothie (bär färska eller frysta, gojibär, kvarg och lite annat mys.
    12.00 Lunch
    15.00 Fruktsallad kanske?
    17.00 Middag...ta ingredienserna i boken och gör något fantastiskt!
    18.00 Träna skiten ur dig
    20.30 Kvarg med lite koncentrerad Fun light, HUR GOTT SOM HELST! (Tack Shogun =) )

Jag anpassar mitt intag efter vad jag gör, känner min kropp bra så jag känner direkt om den får för lite eller för mycket så att jag kan hålla bra balans i min kost. Om jag har ätit och fortfarande känner mig hungrig så ser jag till att fylla på med något nyttigt, inte en godisbit eller pepparkakor (yeah right! )

Se till att du får i dig ditt vatten, jag dricker sex liter de dagar jag tränar. Och skaffa Twitter så kan du fråga Mike Dolce om olika saker. Han brukar ha öppen frågestund på söndagar!