Som många här på forumet säkert läst så följer jag Mike Dolce's diet. Jag har nu följt den i snart två månader och läst igenom hans bok ytterst noggrant. Jag ska inleda med en liten minirecension av boken och sedan tänkte jag berätta lite om hur jag använder hans tips.
Living Lean av Mike Dolce.
Mike Dolce är en föredetta tyngdlyftare som nu bytt spår till MMA. Han har fightats i IFL och planerar att göra en comeback under 2012. Nu jobbar han dock med styrka, cardio och kost för en hel bunt mycket framgångsrika MMA fighters. Listan är lång men Matt Mitrione, Thiago Alves, Rampage, Gray Maynard är väl några av de mest aktuella namnen.
Boken i sig ger en bakgrund till hans kännedom om kost och träning, här berättar han även att allt han tipsar om och ber sina atleter göra har han testat på sig själv för att veta att det ger rätt effekt. Den enda negativa delen är att han inte riktigt går in på varför man ska äta just det men inte det. Han Co-Hostar MMAJunkie Radio 1-2 ggr i månaden och berättar då lite mer om varför han avråde från exempelvis mjölk och andra mejeri produkter men det hade varit trevligt att ha det på pränt.
Större delen av boken upptas av recept, träningsprogram och beskrivningar (med bilder) på alla styrke övningar i dessa träningsprogram. Han går även igenom vad man bör ha i kylen/skafferiet för att hålla en så god kost som möjligt.
Vad man ska veta om boken Living Lean är att det inte är en diet, det är en livsstil där man äter alla näringsämnen som kroppen behöver och inte behöver gå runt och vara trött/sur/hungrig. Jag har provat dieter, alltifrån Nutrilett via Proteinshakes till LCHF. Inget funkar för när man tappat sina kilon och går tillbaka till vanlig mat har man inte lärt sig något om kosthållningen i vanliga livet. Här lär man sig helt enkelt vad man ska undvika och hur man ska tänka när man handlar och lagar mat för att kroppen ska må bra och hålla längre.
Träningsprogrammen är grymt bra, jag kombinerar ofta 2 av dem när jag går till gymmet. Värmer upp med 15 minuter på bandet och sedan kör jag en och en halv till två timmar stenhård träning med 30 sekunder mellan set och 60 sekunder mellan övningarna. Om jag sedan har tid över efter styrkan avslutar jag med att trycka ut all den energi jag har på bandet, brukar bli 2-3 kilometer på runt 75-80% av max.
Recepten är bra, dock är de på engelska och jag är inte färdig med att översätta till metriska mått ännu, har blivit väldigt fel ett par gånger...(gjorde en pastasås med 2kg krossade tomater istället för 1/2kg bla) Ibland är det svårt att hitta ingredienser, exempelvis kalkon finns inte att köpa i hålan jag bor i! Recepten är också bra på det sättet att det är balanserad mat med alla näringsämnen du behöver, alltså kan både min gravida sambo och mina barn äta den. Det gör det enklare, jag är student med 4 barn och har inte direkt pengar till att laga separat mat till mig själv, har inte heller tid med det!
Summa Summarum är detta en bra bok som ger bra tips på alla delar av kost och träning. Det den saknar är vetenskapen bakom resonemanget och det drar ner mitt betyg till fyra randydockor av fem möjliga! Det bästa av allt med Mike Dolce är nog att han varje söndag har en Q&A på twitter då han besvarar frågor om träning och kost hittills har han besvarat alla min frågor, och när jag skrivit på twitter om mina framsteg gratulerar han och uppmuntrar mig varje gång vilket är skönt, alltid bra när man har någon som bryr sig!
Mina erfarenheter!
Jag har snart hållit igång med "dieten" i 2 månader och tränat så hårt jag kunnat. Ett pass MMA/SW, 2 gympass och 4-5 löprundor varje vecka. Senaste 2 veckorna har jag dock haft svårt att orka med träningen då min son bestämt sig för att det är roligast att vara vaken mellan 2 och 4 på natten.....Efter 30 dagar på dieten hade jag tappat sex kilo och jag har nog stannat av lite nu i och med träningsuppehållet. Ikväll är det dock dags för gymmet igen! Jag har märkt stor skillnad på min brottning, orkar mycket mer och har säkert 50% mer styrka än när jag började för 3 månader sedan. Min allmänna hälsa känns också bättre, jag är piggare på dagarna, sover bättre på nätterna och orkar med allt jag vill göra! Min mage har uppskattat kosten, hade lite problem med den innan jag började men nu är den helt normal igen!
Jag ska väl också säga att jag inte följt dieten slaviskt, som jag skrev så är jag student och har 4 barn...jag kan inte laga separat mat till mig själv utan jag får helt enkelt anpassa alla mat någorlunda till mina behov, sallad till varje måltid är ett enkelt steg på vägen, ånga upp lite broccoli för att ersätta en del av potatisen/pastan/riset är också enkelt och billigt. Har slutat helt med godis (förutom 1-2 bitar 70% choklad på lördag), dricker alkohol max en gång i veckan och det är ett glas vin eller en whiskey oftast på lördag kväll då jag har min belöningsdag.
Den åttonde november ska jag väga in mig igen och då hoppas jag ligga under 80kg då har jag alltså tappat lite drygt 10kg men ändå byggt upp en hel del muskelmassa, förhoppningsvis ska det gå nu när min son gått tillbaka till normal dygnsrytm igen!
Om ni har frågor så besvarar jag dem gärna så gott jag kan!
Jag ska försöka ta mig tid att översätta alla recept från boken till svenska, vet inte om jag lägger upp dem på forumet men jag kan skicka dem som PM till de som är intresserade. Vill inte riskera att forumet hamnar i nån sorts copyright tvist!

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote

)