Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 26 of 71
    Hall of famer

Bra/mindre bra mat vid deff?

Är i tankarna att försöka deffa lite, dock inte någon svältdeff (a.k.a. the shogun way :wink utan mer bara skära ner på dumheter och äta sundare. Har börjat kapa allt onödigt socker (godis, läsk, saft, glass, kakor osv osv) men undrar lite över everyday-käket som jag stoppar i mig. Är rätt kass på detta med innehållsförteckningar och vad jag letar efter, så jag raddar upp lite så får ni hjälpa mig med vad jag måste ta bort.

Frukost (äter inte allt varje morgon, varierar mig):
    Brödet är lurigt, borde baka men blir inte. Vad ska jag köpa som bästa köpebröd?
    Leverpastej - bra eller anus? Om okej, smörgåsgurka?
    Juice - dricker ca 2 dl/dag bravo apelsin. Har gått på "Inget tillsatt socker", är jag dum?
    Yogurt - äter laktosfri från Valio, 2,5%, blandar naturell och fruksmak
    Müsli - osötad med nötter och russin
    Vasa sport knäckebröd
    Rågflingegröt - med mjölk och lingonsylt
    Rökt skinka och tomat

Mellanmål:
    Eeh... dessvärre färdigberedda mackor för det mesta, köpta alltså. Ska försöka byta ut mot endast frukt eller vasa sport hemifrån. Finns det någon övre gräns på antal frukter/dag?

Lunch:
    Köttfärssås (blandsfärs, champinjoner, rödlök, creme fresh, mjölk, chilisås) + fullkornspasta
    Flygande Jacob (kyckling, champinjoner, grädde (matlagning 12%), chilisås) + vanligt ris
    Kasslergryta (kassler, ris, majs, champinjoner, grädde, chilisås)
    Wok (wokgrönsaker, kyckling, ris/fullkornspasta)
    Korv stroganoff (falukorv, rödlök, mjölk, chilisås) + potatis/ris + ärtor
    Fiskpinnar + potatismos + salladsdressing
    Ugnsstekt Lax + potatis/fullkornspasta + salladsdressing
    Tacos + grönsaker + nachochips (I know...)
    Köttbullar (köpta mamma scans) + fullkornspasta
    Har säkert glömt några rätter, men detta är grunden i mitt matintag.

Middag:
    Se lunch

Kvällsmat:
    Se frukost i princip. Ibland kokat ägg och macka med makrill i tomatsås.

Snacks - ska väl dra bort det mesta här, det jag känner mig tveksam över (dvs tänker att det är ok om man har kvar) är:
    Popcorn - är det helt osunt eller hur är det?
    Nötter - kanske får lära sig undvika rostade/saltade, men annars? Vilka nötter är bra/dåliga?

Om någon orkar svara på detta är det ju ett under, vore snällt i alla fall. Vad ska bort och vad får stanna?

Moderator

Re: Okej/Inte okej mat vid deff?

Till frukost kan du äta lätt yoghurt med fiberflingor, grovt bröd/knäckebröd och protein.

Middagarna får du laga hur du vill, bra ingredienser är magert kött (nöt, kyckling utan skinn), fullkornspasta, fullkornsris & råris grönsaker, bönor, linser och frön.

Ät inte kolhydrater för sent på dagen ät hellre en burk kvarg eller tonfisk till kvällsmat skapligt sent.

Återkommer med en längre post när jag har tid men nu har du lite att fundera på
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

ShogunRua: Det spelar ingen roll om du äter mycket på kvällen det är totala-kcal intaget som räknas.

• Nötter innehåller oftast bra fett, kroppen behöver fett men fett innehåller mycket kcal[/*:m:34vu3pon]
    • Grädde innheåller fett, se ovan[/*:m:34vu3pon]
    • Juice och frukt innehåller socker i form av fruktos, frukt är inte så nyttigt som man kan tro men nyttigare än tex godis osv. Grönsaker innehåller mer nyttigheter än frukt och färre kalorier[/*:m:34vu3pon]
    • "färdig mat" är oftast näringsfattigt fest med högt kaloriinnehåll
      [/*:m:34vu3pon]
    • Tänk på att det är det totala kcal-intaget som räknas, ligger du på kcal-underskott går du ner i vikt, ligger du på kcal-överskott går du upp i vikt.[/*:m:34vu3pon]
    • För att bygga muskler behövs en positiv proteinbalans total över dagen, tänk på att få i dig tillräckligt protein över hela dagen.
      Skippa "tomma kalorier", dvs. mycket kalorier med minimalt näringsinnehåll; Godis, läsk, osv.[/*:m:34vu3pon]

Det som räknas är kalorier in - kalorier ut.

Moderator

Ja men kroppen kan väl inte tillgodogöra sig maten lika bra om den ska bearbetas medans man sover då förbränningen går ner.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Om du menar att kroppen inte kan bryta ner/ta upp maten lika bra, varför ska du då stoppa i dig massa protein som är byggstenar till musklerna på kvällen. Isf vore det väl bättre att fylla sitt kcal-intag med något som kroppen "bara" använder till energi, tex kolhydrater?

Vad gäller att man blir tjockare av att äta på kvällen, vilket jag trodde du syftade på så är det en myt.

Contender

Tycker muppen har gett dig bra tips!
    Skulle bara vilja lägga till att du tar Omega-3 som ett tillskott (om du inte äter mycket fisk). Dels får du i dig massa nyttigt, dels så har Fetterna i Omega-3 en förmåga att frigöra fetter låter luddigt) Men De frigör de dåliga fetter som finns i din kropp, så att du lättare kan förbränna dessa. Hur stor skillnad de gör vet jag inte. Men alla dieter jag läst (när det gäller dieter för personer som tränar mycket) så har man lagt dit Omega-3 som tillskott.
    Linfrön är också ett bra tips!

Contender

Bra tillägg Ryok. Omega-3 bör ingå i allas kost, antingen från fet fisk eller från tillskott. Det är en essentiell fettsyra, dvs kroppen ska inte skapa den själv och vi måste få i oss dem via kost. Finns många fördelar med äta omega-3.

Hall of famer

Härligt med svar, tack för dessa! De va kanske inte riktigt så specifika som jag tänkte men bidrar med mycket. Har funderat på omega 3 förut (då jag har ganska svårt för fisk) så det kanske man ska smälla till med nu då. Är det någon skillnad på kapsel och kapsel? Funderar på skillnad på exempelvis den här och den här, eller är det bara köra billigast?

*edit* eftersom jag ändå började kika runt på gymgrossisten och nästan har slut på gainer började jag kika lite på paket. Lättlurad som jag är klickade jag på både detta och detta men kände spontant att det är lite lurigt att stoppa i sig en herrans massa piller hela tiden. Sen såg jag det här. Vad tror ni skulle funka bäst? */edit*

Kommer börja skriva lite i min träningsdagbok om min kost (får se om jag orkar hålla det uppe, hoppas det!) så kika gärna in och se hur jag sköter mig. Gissningsvis inte jättebra, men jag ska försöka!

per
    per is offline
    Hall of famer

Kör bara gainer + omega 3 och sen en kapsel "Mitt Val Sport" från apoteket.

Contender

Om du har möjlighet, kolla från vad för fisk oljan kommer ifrån!
    Jag har fått för mig att inte köpa den absolut billigaste, utan lägger mig någonstans i mitten =)

Du var lite besviken över svaren, kan göra mitt bästa utifrån det du skrev:

Frukost (äter inte allt varje morgon, varierar mig):
    Brödet är lurigt, borde baka men blir inte. Vad ska jag köpa som bästa köpebröd?
    Kör Grovt bröd, gärna gjort på surdeg. Försök hitta bröd utan socker/sirap

Leverpastej - bra eller anus? Om okej, smörgåsgurka?
    Leverpastej är "väl bra" innehåller mycket järn. Men inte så mycket protein är ganska fet också (tror jag)
    Men gillar du den så ät, mycket bättre än marmelad och ost! Det bästa hade varit Kalkonbröst eller "kyckling skivad som skinka"

Juice - dricker ca 2 dl/dag bravo apelsin. Har gått på "Inget tillsatt socker", är jag dum?
    Drick din juice, det är gott C-vitaminerna gör gott. Drick inte sötat juice bara!

Yogurt - äter laktosfri från Valio, 2,5%, blandar naturell och fruksmak
    Det här skulle nog jag valt bort

Müsli - osötad med nötter och russin
    Istället för yogurten. skär äpple i bitar, häll på rikligt med kanel, släng på Müsli, tillsätt en Skvätt mjölk. Mumma!

Vasa sport knäckebröd
    Tip top

Rågflingegröt - med mjölk och lingonsylt
    Vill du deffa skippa sylten. Ha i lite färsk frukt. Sylt är det en jädrans massa socker i.

Rökt skinka och tomat
    Fint serru

Mellanmål:
    Eeh... dessvärre färdigberedda mackor för det mesta, köpta alltså. Ska försöka byta ut mot endast frukt eller vasa sport hemifrån. Finns det någon övre gräns på antal frukter/dag?
    Bort med allt vad färdigmat heter. Dra ner på bröd överlag. Mjukt bröd innehåller massa kollisar
    Vet inte hur det ser ut med "max frukt/dag. Ara (brottaren) käkar flera kilo frukt om dage, så enligt honom.. nej.. Enligt deff. Mnja, kan nog vara bra att dra ner lite på frukten (osäker på denna)

Lunch:
    Köttfärssås (blandsfärs, champinjoner, rödlök, creme fresh, mjölk, chilisås) + fullkornspasta
    Byt ut köttfärssåsen mot en Kycklinfilé. creme fresh är välldans med fett i. Fullkornspasta plus. Men ät mest grönsaker, dra ner på pastan. Skippa Chilisåsen, innehåller oftast en massa socker.

Flygande Jacob (kyckling, champinjoner, grädde (matlagning 12%), chilisås) + vanligt ris
    Fullkornsris, dra ner på riset, mer grönsaker. Grädde.. Nix. Chilisås brukar oftast innehålla väldigt mycket socker. Skippa den.

Kasslergryta (kassler, ris, majs, champinjoner, grädde, chilisås)
    Samma som ovan. Skippa, grädde, chilisås. Dra ner på riset (käka fullkorn) mer grönsaker.

Wok (wokgrönsaker, kyckling, ris/fullkornspasta)
    Oj, en måltid utan Chilisås/grädde. Toppen! Samma här, mindre pasta/ris mer grönsaker

Korv stroganoff (falukorv, rödlök, mjölk, chilisås) + potatis/ris + ärtor
    Samma som de ovanför. Plus att Korven är riktigt fet.

Fiskpinnar + potatismos + salladsdressing
    Gör du fiskpinnarna själv? Inte? Skippa dom. Gör du moset själv? inte? Skippa det. Dressing, nix (om den inte är gjord på vinäger)
    Ugnsstekt Lax + potatis/fullkornspasta + salladsdressing
    Lax! Här har vi guldet, käka på! Dra ner på potatis/pasta, mer grönsaker. Skippa dressing om den inte är gjord på vinäger.

Tacos + grönsaker + nachochips (I know...)
    Inte så farligt igentligen. En fredagskväll funkar väl detta!

Köttbullar (köpta mamma scans) + fullkornspasta
    Nein

Överlag: Dra ner på pasta/potatis/ris. Du behöver inte det till varje måltid, käka det gärna till lunch, skippa eller ät LITE till middag (beroende på vilka tider du tränar) Öka på salladen. Du skriver inget om sallad, vart är den? Finns mycket mer grönsaker än Gurka/tomat/isbergssallad. Kolla i din mataffär.

Kvällsmat:
    Se frukost i princip. Ibland kokat ägg och macka med makrill i tomatsås.
    Ägg är toppen, vill du vara petig, skippa gulan, men det är så marginellt att det inte gör stor skillnad. Byt gärna tomatsåsen mot färska tomater.

Popcorn - är det helt osunt eller hur är det?
    Ganska bra snacks. Fettsnålt i förhållande till chips/ostbågar/jordnötsringar.

Vad jobbar du med om dagarna?

Hoppas det var lite tips iafl! Jag är ingen expert, så rätta mig gärna. Men har nog ganska bra koll ändå!

Hall of famer

Ojojoj, tack för specen! Självklart lite nedslående med chilisås/grädden (ingen överraskning dock), ska försöka få bort i möjligaste mån. Kommer dock inte försvinna helt, det törs jag lova!

Grönsakerna är bara erkänna att jag är kass på. Sallad blir tråkig och dålig så snabbt i kylen, är mest bara gurka/tomat som går åt (förutom till tacos då). Ska försöka skärpa mig här också, kanske byta ut någon lunch mot en kycklingsallad någon dag och sådär.

Angående fisken är ju problemet att jag verkligen inte är förtjust i fisk. Alls. Äter så ofta jag pallar, men den enda fisk jag gillar är fiskpinnar (vilket är kass) och fiskgratäng (som jag håller på att lära mig göra, är dock inte särskilt fettsnål misstänker jag). Vill dock påpeka att potatismos ALLTID görs själv, äter icke det klister som kallas pulvermos.

Något tips på ett enkelt mellanmål man kan ta med till jobbet? Bättre att plocka med två wasa sport med skinka? (klart det är bättre, men tillräckligt mycket bättre för att vara värt det?) Frukt mosar jag ju i mig ganska rejält ändå så det behöver jag knappast uppa.

Vad jag jobbar med? Ja, just nu jobbar jag 50% som skribent på en friskolekoncern och pluggar 100% på högskolan, så energinivån har inte råd att svacka kan man säga Inget vidare fysiskt arbete, men cyklar i alla fall 30 min/dag ToR till jobb/plugg.

Kontenta: ska försöka öka fiskintag, minska bröd/fulris, minska ris/pasta/potatis överlag, skaffa omega 3 och ny gainer, har skaffat Mitt Val Sport, och ska helt enkelt försöka sköta mig.

Contender

Hur ofta tränar du?
    Två knäckemackor och ett äpple räcker alldeles utmärkt som mellanmål!

Contender

Allt beror ju på hur pass strikt du ska vara. Ska det vara en deff där du räknar kalorier eller ska du försöka uppskatta ungefär hur mycket du äter?

Ketchup/chilisås med socker i tror jag inte att det du tar till en portion blir så mycker socker totalt. Min ketchup innehåller 18g kolhydrater/100g ketchup och flaskan är på 500g, det är inte så att jag tar en femtedel till en måltid. Dvs, jag kommer få i mig <5g kolhydrater från ketchupen. Vilken inte kommer ut göra så stor del av det totala kolhydrat intaget.

Men som sagt alla blir annorlunda om du verkligen ska räkna varje g kolhydrater och varje kalori.

Vad gäller köttfärssås behöver du inte byta ut den mot kyckling, även om allting "taste like chicken" måste det inte vara kcykling. Däremot kanske du kan laga till den på något annat sätt, typ utan grädde eller cremefesh. Jag brukar göra köttfärssås på typ, 500g nötfärs 10%, 1-2 burkar krossade tomater, tomatpuré efter behag, kryddor; salt, peppar och vad du nu vill ha mer. Sen äre bara låta det koka ihop lite. Lär ju inte bli lika krämigt som med grädde och skit i, men jag lovar dig om du gör de lika bra som mig äre gott, gott i gott, gott!

Sallad och gurka innhåller typ bara vatten. Bra grönsaker är tex broccoli och spenat, innehåller mycket bra näringsämnen!

Fullkornspasta, fullkornsbröd, fullkornsris, fullkornspasta. Du kommer få i dig mycket fibrer om du bara äter fullkorn. Vilket inte bara har positiva effekter. Känn efter hur mycket fibrer du vill ha. 100g kolhydrater från fullkornspasta = 100g kolhydrater från vanlig pasta. Bäst är variation.

Försök läs på förpackningar och uppskatta ungerfär vikten du tar av det du äter. Tillexempel om du vill äta mammascans köttbullar, räkna med det i totala intaget av protein, kolhydrater och fett. Så kan du säkert proppa i dig en hel påse med köttbullar. Men du får äta mindre (eller inget alls) resten av dagen.

Moderator

Varför är inte äggulan bra rökis?

Contender

Den innehåller lite fett, men en HEL DEL andra nyttigheter! ät gulan, den är bra!

Hall of famer

Okej, goda råd haglar tätt, härligt

Till att börja med kan man säga att detta är som sagt ingen maxdeff, inget räknande här inte. Jag vill äta sundare och tappa något kilo eller två, men jag tänker inte äta avsevärt mycket MINDRE mat eller bara käka tonfisk och småsten. Är övertygad om att man kan sköta kosten rätt så bra utan att bli för extrem!

Jag har kört allt allt allt fullkorn förut men känner att magen inte mår toppen av det. Så jag varvar att köra vanligt ris/pasta ibland, försöker dock hålla brödet hyfsat. I dag testade jag även en Swe Bar som mellanmål (glömde ta med något annat) innan träningen, kändes rätt okej. Frågan är bara hur bra de är? De smakar lite för bra för att vara nyttiga känns det som Skulle det funka att köra gainer som mellanmål innan träning?

Sen, är det någon som har någon åsikt om Omega 3? Är rätt inne på att köpa detta paket med både O3 och Gainer om det inte är något större fel på pillren?

Hall of famer

Jag håller med muppen om det mesta men att säga att frukt inte skulle vara nyttigt tycker jag är att överdriva lite. Frukt innehåller vitaminer, en hel de fibrer och har lågt kcal sett till volym. Visst frukos har inte de allra gynnsammaste egenskaperna men en vanlig frukt innehåller inte så värst mycket fruktos. Om det är någon fruktos man bör undvika är det i så fall fruktos från drycker eftersom de är lättare att få i sig mycket kcal den vägen.

Hall of famer

Nu kan inte jag någonting om det här med gainer är väl till för viktökning och innehåller väl rätt mycket kolhydrater, eller??

Moderator

Gainer innehåller protein, kolhydrater och en massa annat nyttigt. Den används ofta för viktökning i.o.m att det är lättare att stoppa i sig en shake än en stor måltid mat. Om du funderar på att köpa gainer måste du räkna, det är väldigt mycket kalorier i de flesta. Min som jag har hemma ligger på knappt 500 kcal per portion.
    Last edited by ShogunRua; 06-17-2011 at 08:21 AM.

Contender

Quote Originally Posted by Venom
    Jag håller med muppen om det mesta men att säga att frukt inte skulle vara nyttigt tycker jag är att överdriva lite. Frukt innehåller vitaminer, en hel de fibrer och har lågt kcal sett till volym. Visst frukos har inte de allra gynnsammaste egenskaperna men en vanlig frukt innehåller inte så värst mycket fruktos. Om det är någon fruktos man bör undvika är det i så fall fruktos från drycker eftersom de är lättare att få i sig mycket kcal den vägen.
    http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring
    http://traningslara.se/blogg/frukt-ar-o ... -fetmabov/

Quote Originally Posted by JEJE
    Nu kan inte jag någonting om det här med gainer är väl till för viktökning och innehåller väl rätt mycket kolhydrater, eller??
    Om du tar gainer flera gånger om dagen kan det vara bra till viktökning, annars är det perfekt som återhämtning efter träningspass! om du inte typ tränar hemma och kan laga ett mål mat direkt efter.

Hall of famer

Andreas Eenfeldt drar lite väl stora växlar av den studien som han snacka om i Aftonbladet. Den handlar som sagt om frukost som sötningsmedel i dryck i stora mängder och inte intag av frukt. De stora mängden fruktos som är i studien får man inte i sig på ett par frukter om dagen så mycket kan vi säga. Frukt är inget heligt som man kan äta precis hur mycket man vill av, det är inget.

Contender

Precis, det var det jag försökte säga. Bättre att äta grönsaker än frukt. Sen är inget ett månste, allt är efter vad man själv tycker och gillar. Det som funkar funkar för dig.

Hall of famer

Venom: skönt, frukt klarar jag mig inte utan nämligen :]

Mupp: Kanske bättre, men jag käkar inte gärna ett blomkål istället för ett äpple mitt på dagen om man säger så :]

Shogis: Har en rätt knepig mage och för mycket fullkorn strular som sagt med den. Blir hård och konstig.

Hall of famer

Quote Originally Posted by Muppen
    Precis, det var det jag försökte säga. Bättre att äta grönsaker än frukt. Sen är inget ett månste, allt är efter vad man själv tycker och gillar. Det som funkar funkar för dig.
    Ah missförstod dig nog lite trodde du syftade på allt som står i tidningarna nu för tiden. Jag ser bara ingen anledning att undvika frukt bara för att man dietar. Ett par frukter ger knappast någon ökad kcal eller frukos intag att prata om.

Contender

Allting beror ju på vilken nivå man vill lägga sig.
    @ Shogun - Jag käkar äggulan, de som är det gottaste Tror jag skrev att det är så pass marginellt också.. Vissa ratar den som pesten :P

@ Muppen - Det här med fullkorn/ inte fullkorn. Innehåller inte "icke"fullkornspasta snabbare kolhydrater än fullkorn? Totala kcal kan ju vara den samma. Måste bara få det här rätt nu, känner mig förvirrad

Moderator

jo fullkornet har långsammare kolhydrater som tas upp långsammare och håller blodsockret på jämn nivå

Page 1 of 3 123 LastLast