Är i tankarna att försöka deffa lite, dock inte någon svältdeff (a.k.a. the shogun way :winkutan mer bara skära ner på dumheter och äta sundare. Har börjat kapa allt onödigt socker (godis, läsk, saft, glass, kakor osv osv) men undrar lite över everyday-käket som jag stoppar i mig. Är rätt kass på detta med innehållsförteckningar och vad jag letar efter, så jag raddar upp lite så får ni hjälpa mig med vad jag måste ta bort.
Frukost (äter inte allt varje morgon, varierar mig):
Brödet är lurigt, borde baka men blir inte. Vad ska jag köpa som bästa köpebröd?
Leverpastej - bra eller anus? Om okej, smörgåsgurka?
Juice - dricker ca 2 dl/dag bravo apelsin. Har gått på "Inget tillsatt socker", är jag dum?
Yogurt - äter laktosfri från Valio, 2,5%, blandar naturell och fruksmak
Müsli - osötad med nötter och russin
Vasa sport knäckebröd
Rågflingegröt - med mjölk och lingonsylt
Rökt skinka och tomat
Mellanmål:
Eeh... dessvärre färdigberedda mackor för det mesta, köpta alltså. Ska försöka byta ut mot endast frukt eller vasa sport hemifrån. Finns det någon övre gräns på antal frukter/dag?
Lunch:
Köttfärssås (blandsfärs, champinjoner, rödlök, creme fresh, mjölk, chilisås) + fullkornspasta
Flygande Jacob (kyckling, champinjoner, grädde (matlagning 12%), chilisås) + vanligt ris
Kasslergryta (kassler, ris, majs, champinjoner, grädde, chilisås)
Wok (wokgrönsaker, kyckling, ris/fullkornspasta)
Korv stroganoff (falukorv, rödlök, mjölk, chilisås) + potatis/ris + ärtor
Fiskpinnar + potatismos + salladsdressing
Ugnsstekt Lax + potatis/fullkornspasta + salladsdressing
Tacos + grönsaker + nachochips (I know...)
Köttbullar (köpta mamma scans) + fullkornspasta
Har säkert glömt några rätter, men detta är grunden i mitt matintag.
Middag:
Se lunch
Kvällsmat:
Se frukost i princip. Ibland kokat ägg och macka med makrill i tomatsås.
Snacks - ska väl dra bort det mesta här, det jag känner mig tveksam över (dvs tänker att det är ok om man har kvar) är:
Popcorn - är det helt osunt eller hur är det?
Nötter - kanske får lära sig undvika rostade/saltade, men annars? Vilka nötter är bra/dåliga?
Om någon orkar svara på detta är det ju ett under, vore snällt i alla fall. Vad ska bort och vad får stanna?

LinkBack URL
About LinkBacks
utan mer bara skära ner på dumheter och äta sundare. Har börjat kapa allt onödigt socker (godis, läsk, saft, glass, kakor osv osv) men undrar lite över everyday-käket som jag stoppar i mig. Är rätt kass på detta med innehållsförteckningar och vad jag letar efter, så jag raddar upp lite så får ni hjälpa mig med vad jag måste ta bort.
Reply With Quote
C-vitaminerna gör gott. Drick inte sötat juice bara!
Självklart lite nedslående med chilisås/grädden (ingen överraskning dock), ska försöka få bort i möjligaste mån. Kommer dock inte försvinna helt, det törs jag lova!