Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 20 of 20
    Up and coming

Bra mat innan träningen

Är det någon som har något kostråd innan träningen?

jag vet själv att man bör äta någon timma innan annars kan man få det tungt under träningen, men skulle vilja veta någon bra mat att äta innan..

Hall of famer
    Pasta och köttfärsås funkar alltid, snabba kollisar!

dock är jag en slarvpelle då jag går ifrån jobbet direkt till träningen blir en burk makrill och några bananer innan som laddning!

Up and coming
    ok tack för tipset, har inte så stor koll på det där med proteiner o kollisar, men får börja kolla in det lite mer.. aa bananer brukar iofs alltid funka och så, men håller inte så länge.

kanske ska börja med protein pulver också, vet nån nått som är bra för återhämtning och energi. skulle inte vilja lägga på mig så mkt.

Contender
    Grøt!

Hall of famer
    Quote Originally Posted by ChrisBo
    kanske ska börja med protein pulver också, vet nån nått som är bra för återhämtning och energi. skulle inte vilja lägga på mig så mkt.
    Proteinpulver som proteinpulver.

Hall of famer
    Ja asså rent proteinpulver ska du ju inte lägga på dej nåt av om du tränar eftersom det i princip inte är något fett eller kolhydrater i. Gainer är ju protein och snabba kolhydrater (= bättre återhämtning, och säkert bättre innan träning också)

Men som xynd sa, pasta med köttfärssås eller åtminstone nån pasta, du behöver snabba kolhydrater för att orka prestera optimalt på träningen och du gör ju dig av med dom när du tränar så dra i dej en rejäl portion!
    Jag brukar käka typ 2 h innan träning, har skitlätt att få ont i magen annars.

Contender

Re: Bra mat innan träningen

Kidnappar tråden lite..

Tips på bra mellanmål innan träningen? Som inte innefattar spagetti med köttfärssås. Gärna nåt simpelt som fungerar att käka efter i skolan innan träningen.

Och är verkligen snabba kolhydrater bra innan träning? Har fått för mig att man lätt blir trött och seg av snabba och att snabba bara är bra efter träning.

Hall of famer

Jag brukar inte orka laga mat innan jag tränar på dagen (jag vaknar runt 14-15), så blir oftast typ en stor tallrik havregrynsgröt, en liter filmjölk/yoghurt eller mackor med ägg och lite gainer. Är jag extra hungrig käkar jag en burk kesella, frukter och så också.

Jag är rätt fantasilös när det gäller mat så bättre tips än så blir det inte från mig ^^

Hall of famer

Quote Originally Posted by Evey
    Kidnappar tråden lite..

Tips på bra mellanmål innan träningen? Som inte innefattar spagetti med köttfärssås. Gärna nåt simpelt som fungerar att käka efter i skolan innan träningen.

Och är verkligen snabba kolhydrater bra innan träning? Har fått för mig att man lätt blir trött och seg av snabba och att snabba bara är bra efter träning.

Gör en matlåda kvällen innan och ta med dej
    eller en burkmakrill lite nötter eller nått

Moderator

Ät en stadig portion husmanskost ca 1,5 timme innan träningen och ta en gainer shake direkt efteråt, jag brukar klämma in ett mindre mål mat när jag kommer hem också och lägga ovanpå gainern
    Ett annat tips är att ta med druvsocker till träningen, jag kan få världens sötsug ibland när jag kör riktigt hårt och då funkar druvsockret bra och man piggnar till lite.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ

Frågan var ju ett litet mellanmål innan träning inte vad han ska äta för mat under dagen innan träning, finns antagligen inte tid för husmanskost 1,5h innan träning.

Hursomhelst, grov macka med kalkon och keso på, koka ägg, bananer, yoghurt eller nötter eller en omelett på äggvita, lök, paprika osv är smarrigt.

Moderator

såvitt jag vet så ska man inte äta direkt innan träning så suck it! :P
    ät vad som helst som är kolhydrat & protein rikt
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Re:

Quote Originally Posted by imightbe
    Grøt!
    håller med, gröt är för rediga vikingar

Contender

Tack!

Hall of famer

Re: Re:

Quote Originally Posted by Swecop
    Quote Originally Posted by imightbe
    Grøt!
    håller med, gröt är för rediga vikingar
    Säger bara Gunde Svan...det räcker! 8)

Champ

Quote Originally Posted by Evey
    Kidnappar tråden lite...

"Snabba Kolhydrater" = Kroppen tar upp energin snabbt.
    "Långsamma Kolhydrater" = Tvärt om.

Vilket känns mest logiskt att använda innan träning då man vill ha mkt energi?

Såhär har ja fattat det iaf men är ju ingen expert i ämnet heller, så rätta mig gärna någon om jag har fel!

Contender

jag är ju då inte heller någon expert, men är det inte så här det ligger till:

Långsamma kolhydrater håller blodsockret på en jämn nivå, du får energi av dessa under en lång tid. Det tar ett tag för kroppen att förbruka dessa.
    Långsamma kolhydrater finns i bönor och baljväxter, pasta, ris, potatis, rotfrukter och grönsaker samt grovt bröd.

Snabba kolhydrater är sådant som kroppen plockar upp snabbt, dessa ska du ta när du känner dig riktigt trött och behöver energi snabbt och för en kortare stund.
    Snabba kolhydrater finns i till exempel godis, läsk, saft, kakor, bullar, kex och vitt bröd.

Från tiden då jag tävlade mycket i Cykling så kommer jag ihåg att vi laddade på med långsamma kolhydrater dagen/morgonen innan ett lopp. Sen under loppet, tex en riktigt apjobbig backe, så tryckte jag i mig snabba kolhydrater för att få en extra "boost"

Så fullkornspasta med nån smaskig fisk,kyckling, köttbit låter som toppen att äta nån timma innan

Up and coming

Rågbröd med keso, banan och sallad. Är ett väldigt proteinrikt mål, speciellt keson.

Contender

Här finns lite bra läsning om just kolhydratstiming:
    http://traningslara.se/blogg/lampligt-k ... tstraning/

mkt intressant!

Up and coming

Pasta är bra, hur "snabba" kolhydraterna är beror på typ av pasta men generellt sett är det inte särkilt snabba kolhydrater. Vilket gör pasta bra eftersom långsamma kolhydrater är att föredra före passet. Snabba kan man sippa på under passet om det behövs som cyklisten sa och äta efter passet.