Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 11 of 11
    Rookie

Behöver råd! Skall gå ned 10 kg

Hej, som rubriken ovan nämner är jag i behov av ett par förslag. Jag har efter en benskada börjat träna mma igen och har till min förvåning gått upp 10kg dessa kg vill jag nu tappa. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett par råd i hur jag ska tappa dessa kg på det snabbaste samt effektivaste sättet.

MVH E.B

Hall of famer
    Sluta rök spliff, så slipper du munchies. :wink:
    Ett alternativ är självklart att bara muncha frukt, det funkar!

Lite mer seriöst nu, haha.

Ät nyttigare och mindre, försök även slänga in 1-2 powerwalks i veckan.
    Alltså att fu går snabbt så pulsen går upp, men du ska inte jogga, på gränsen helt enkelt!

Up and coming
    Jag har gått ner 10 kg nu, fast det tog mig sex månader. Jag gjorde det genom att äta mindre och nyttigare som föregående skribent nämnde. Ibland hoppade jag över frukosten (HARDCORE!). Det medför dock ett sockersug vid lunch, men är man medveten om det kan man klara sig genom att äta en frukt eller två...
    När jag inte hoppade över frukosten åt jag vanligtvis två fullkornsmackor med ost och skinka på och drack vatten. Tränade som vanligt.

I övrigt behöver man bara komma ihåg att mängden energi man gör av med ska vara större än mängden energi man stoppar i sig för att man ska gå ner i vikt. Ju snabbare man försöker gå ner i vikt, desto svårare är det och ju mer disciplin måste man ha. Därför gjorde jag det över en sexmånadersperiod (ganska långsamt alltså).

Moderator
    Det är väl inte så bra att hoppa frukost.. hoppa kvällsmat istället.. man ska inte äta sent
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Quote Originally Posted by ShogunRua
    Det är väl inte så bra att hoppa frukost..
    Rätt

hoppa kvällsmat istället.. man ska inte äta sent
    Myt.

Om du inte ska tappa muskler på köpet så ska du ju äta proteinrikt men minska på portionerna och träna mer så bör det gå.

Alltså att fu går snabbt så pulsen går upp, men du ska inte jogga, på gränsen helt enkelt!
    Varför ska han inte jogga? Musklerna underhålls och du får bättre kondis, fanns ju en annan tråd där det diskuterades hej vilt vilket som var bäst och det verkade att man kom fram till att jogga är minst lika bra, bara att feta personer oftast inte orkar det och därför är det hypat som fan.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Mehaarja

Varför ska han inte jogga? Musklerna underhålls och du får bättre kondis, fanns ju en annan tråd där det diskuterades hej vilt vilket som var bäst och det verkade att man kom fram till att jogga är minst lika bra, bara att feta personer oftast inte orkar det och därför är det hypat som fan.
    Därför att när man joggar så bygger man muskelmassa, när man powerwalkar så bränner man endast fett, och bygger inte på låånga vägar så mycket muskler som när man joggar.

Iofs så kom jag på att TS kanske vill bygga mer muskler och inte bara förlora vikt?

Rookie
    Tack för alla tips, har börjat powerwalka till och från jobbet nu och så äter jag mindre portioner och låter bli att äta efter kl 18.00. Har även börjat äta mer riskakor istället för att använda vanligt bröd och ökat på med mitt dagliga fruktintag. Åter igen tack så hemskt mycket för alla era tips.
    MVH E.B

Hall of famer
    Kul lycka till hoppas du klarar att fortsätta vara nyttig, låt oss veta hur det går.

Rookie
    Japp, det skall jag göra

Rookie
    Sry, pallar inte gora en egen trad.

Har mojlighet att ga match den 2 mars. Undrar lite vilken viktklass jag ska ga i.

Vager 79 pa kvallen efter mat(ar 1.88 lang). Ar i hyffsad form, inte mycket fett men inte superdeff heller.
    Invagning samma dag, 3 ronder 2 min fulla Muay thai regler.

Tankte dra igang att springa 7 km pa morgnarna, kommer inte hinna med manga thaipass pga tenta-period..

Tankte skippa kolhydrater sa mycket som mojligt, blir kycling/tuna a sallad alltsa.

Ska jag satsa pa att ga i 70-72 eller 75-76? Nagra rad med kosten? Hur mycket kan jag loosa i bastun om det e samma dag?

Thx pa forhand.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Sprawler
    Quote Originally Posted by Mehaarja

Därför att när man joggar så bygger man muskelmassa, när man powerwalkar så bränner man endast fett, och bygger inte på låånga vägar så mycket muskler som när man joggar.

Iofs så kom jag på att TS kanske vill bygga mer muskler och inte bara förlora vikt?
    Jaha man bygger muskler av att jogga är det därför maratonlöpare har ben som bodybuilders? :roll:

Jag tycker du ska jogga. Det är tidsoptimerande, du gör av med lika mycket energi på att jogga en sträcka som att gå samma sträcka bara det att du spar mycket mer tid. DU får kondis på köpet, vilket inte är så dumt.

Men om du ska träna mera samma dag kanske de kan vara bättre att gå om du känner att du inte riktigt orkar ge 100 % på träningen.