Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 4 of 4

Thread: Återhämtning

Rookie

Återhämtning

Hej alla fighters där ute behöver lite tips

Innan tävling i thaiboxning brukar det bli mcyket träning från 2 till 3 gånger om dagen och det håller på i 3-4 veckor så jag behöver nåt som hjälper kroppen att återhämta sig snabbare osv men det ska inte göra så jag ökar i vikt eller så för när man tränar innan match brukar man vilja gå ner lite typ 1-2 kilo så en bra återhämtare som inte gör att man ökar i vikt eller så

uppskattar alla svar och skriv helst vad tillskotten inntehåller osv Tack

Moderator

Re: Återhämtning

Kroppen behöver tillräcklig mängd protein för att kunna reparera sliten vävnad och mycket sömn vid hård träning. Det finns inga mirakelpiller som gör att kroppen klarar av extrem belastning utan att gå sönder.

Jag kan rekommendera att du köper EAA, Essentiella aminosyror. Ett korrekt intag av dessa i samband med en riktig kost gör att proteintillverkningen och återhämtningen fungerar mycket bra samtidigt som det innehåller förhållandevis lite kalorier. Tänk på att du behöver fylla på ordentligt med kolhydrater vid långvarig intensiv träning
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ

När vi ändå är inne på återhämtning så kan vi gå in på hur länge man bör återhämta sig i kampsportsvärlden. När jag gymmade så vilade jag en muskeln/muskelgruppen jag tränade i ca 72h som rekommenderat av många vilket fungerade för mej. Hur är det med kampsport? Har svårt att se att man kan träna samma sak varje dag i veckan som tex sitta och sparka på säck dag ut och dag in.

Moderator

I gymträningen får du ett helt annat slitage på muskeln och återhämtningen behöver vara lång för att uppnå återuppbyggnad/återhämtning. I uthållighetssport går inte muskeln "sönder" på samma sätt eftersom man inte anstränger den lika hårt. Att sparka 1000 sparkar på en säck varje dag lär alltså inte vara negativt om än väldigt enformigt. För uthållighetsidrottare är det dock mycket mer viktigt att ladda på ordentligt med kolhydrater mellan passen och inte lägga fokus på protein på samma sätt som vi bodybuilders.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"