Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 9 of 9
    Rookie

Ätardagen är bra!

Hej allesammans är ny på detta forum och tänkte att jag skulle bidra med något viktigt när det gäller kosten nämligen ätardagen!

vad är en ätardag?

Okej efter en veckas hård träning och bra kost är det dags för en vilodag då du inte tränar och du äter vad du vill när du vill denna dagen kallas ofta för ätardagen.

Varför är ätardagen bra?

Ätardagen är ett ypperligt tillfälle för kroppen att fylla på alla depåer så som glykogendepåerna, den hjälper dig att ta nya tag inför nästa vecka, den belönar dig, den hjälper dig att träna ordentligt så att du kan nå bästa resultat, den hindrar dig från att bryta ner kroppen osv.

Kommer den förstöra min träning/deff?

Nej ätardagen förstör inte din deff eller träning. Under en lång period av nyttiga matvanor och träning har du lärt kroppen vad den behöver och inte behöver. Om du nu plötsligt en dag slänger i dig 8000 kcal så kommer din kropp ta vad den behöver sen kommer du besöka toaletten och göra dig av med allt den inte behöver.
    Detta bygger självklart på din relation till kroppen, vet kroppen att den blir matad regelbundet så finns det inget intresse för kroppen att gå runt och lagra fett.

Äter du skit 6 dagar i veckan och nyttigt en dag så kommer den nytta dagen inte spela någon roll now think the other way.

Contender

Re: Ätardagen är bra!

Läste något om en ätardag i Marin Löwgrens (axon) senaste blogginlägg.

Kul att lära sig något nytt!

Moderator

Hur menar du att kroppen gör sig av med vad den inte behöver i samband med att du äter 8000kcal? Vad gör sig kroppen av med? Hänger inte riktigt med i resonemanget.

Ligger man inte på kaloriunderskott och äter väldigt lite kolhydrater anser jag inte att du heller skulle behöva äta extra kolhydrater för att fylla på några glykogendepåer.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Hur menar du att kroppen gör sig av med vad den inte behöver i samband med att du äter 8000kcal? Vad gör sig kroppen av med? Hänger inte riktigt med i resonemanget.

Ligger man inte på kaloriunderskott och äter väldigt lite kolhydrater anser jag inte att du heller skulle behöva äta extra kolhydrater för att fylla på några glykogendepåer.
    Ja sånt som kroppen inte behöver använda för att fungera gör den sig av med :O

Har inte sagt att du behöver äta extra, säger bara att det inte gör något om du har en ätardag i veckan då det inte förstör något. Finns ganska många som kan behöva en day off då dom kan njuta lite och att kunna göra det med gott samvete är väl knappast dåligt? Jag personligen har en ätardag en gång i veckan och har aldrig sett några som helst negativa effekter av den snarare tvärtom.

Moderator

Jag trodde du menade att kalorierna inte räknas.. det är en ganska vanlig missuppfattning.

Men en ätardag är väl per definition en dag du äter extra. Eller menar du att man ska frångå sin hälsosamma kosthållning och äta skräp en dag i veckan?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Jag trodde du menade att kalorierna inte räknas.. det är en ganska vanlig missuppfattning.

Men en ätardag är väl per definition en dag du äter extra. Eller menar du att man ska frångå sin hälsosamma kosthållning och äta skräp en dag i veckan?

Alltså allt handlar ju inte bara om kalorier in vs kalorier out. Äter du typ +7000 kcal en dag (ett kg kroppsfett motsvarar ca 7000 kcal om man räknar bort det intracellulära vattnet) så betyder inte det att du har gått upp ett kilo i vikt imorgon när du vaknar.
    Mängden fett du kommer att lägga på dig av dom +7000 kcal som du åt igår bestämmer din kropp och om du har en nyttigt strikt diet så finns det inget behov för kroppen att lagra allt som fett och kommer därför inte att göra det.

Säger inte att man ska frångå sin hälsosamma kosthållning om den är något man trivs med. Men för den som kanske vill unna sig en chipspåse till lördagsfilmen så kan den göra så med ett gott samvete.

Kan ju dock inte säga med 100% att det här fungerar för alla, men det är väl bara att testa och se vad som händer? Detta har iaf alltid fungerat för mig och ligger i nu läget nere på ungefär 6% kroppsfett och har en ätardag en gång i veckan. Tycker den hjälper en mycket mentalt och eftersom den aldrig medfört sig några tydligt negativa effekter för mig så ser jag ingen anledning att inte ha den.

Moderator

Mja det är både sant och osant skulle jag vilja säga. Du kommer inte bilda ett kg kroppsfett av en dag med 7000 kcal+. Däremot så gäller kcal in vs kcal ut men det gäller inte ner till minsta kalori på 24 timmarsbasis och sen reset nästa dag efter nattsömn. Men kroppen kommer alltid tillgodogöra sig 7000kcal om du äter 7000kcal. Det är aldrig några kalorier som går oanvända rakt igenom så att säga.

6% kroppsfett låter ju grymt imponerande. Hur har du mätt det? Det finns ju en mängd olika sätt som sägs mäta kroppsfett%

Rookie

Asså det är helt omöjligt att alla kalorier räknas i så fall skulle jag mest troligt vara överviktig (I did the math) :S

kroppsfettet mättes hos läkaren för 2 veckor sedan med hjälp av Kaliper metoden som visade ca 6%. Jag vet att denna metod inte visar exakt rätt mängd men den kombinerat med ögonmåttet kan fortfarande ge en ganska bra uppskattning av vars det riktiga värdet ligger. Skulle dock gärna testa mäta med Body Composition System men det blir för dyrt ^^

Moderator

Jo självklart räknas alla kalorier, det är fysiologi. Däremot så är det inte så fyrkantigt att det går att mäta från dag till dag. Men räkna på så ser du att det stämmer. Annars har du räknar fel nånstans :P

Kalipern är väl hyfsat bra även om den inte kommer lika nära som bodpod, det är bara att gratulera till procenten