Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 12 of 12
    Hall of famer

Är mjölk en bra proteinkälla?

Är 3% mjölk en bra närings (kcal) och proteinkälla?

Personligen har jag aldrig mått dåligt av mejeriprodukter på något sätt så de uppenbara laktos "motsättningarna" har jag inte.

Något annat jag ska tänka på eller är det bara att hälla i sig så mycket jag pallar?

Up and coming
    Bra med kalorier och näringämnen men sämre om vi ska räkna protein mängd per dl.

ca 3-4g protein och 60 cal per dl, så en liter ger ~35g protein som tillgodoser 15kg kroppsvikt ca. Om du nu strävar efter 2g protte för varje KG kroppsvikt.

Sen beror det väl lite på vad du är ute efter? men billigt i längden... nja

Hall of famer
    För mig handlar det om jag ska välja att dricka vatten, cola, öl eller mjölk till maten.

Och om mjölk är "bra" kan jag hälla i mig en liter till middagen istället för ett glas. Jag vill ha så mycket kcal om dan som möjligt helt enkelt, men helst inte i form av typ transfetter osv.

Angående protein, jag har hört det där om 2g/kg kroppsvikt förrut. Det känns enormt mycket om man ska få i sig det enbart via maten. Om jag äter ca fem gånger om dan. Frukost, kanske något mellanmål, lunch, middag och kvällsmål.

En "vanlig" meny:

Frukost: Tallrik yogurt, ostmacka. 10g

Mellanmål: Frukt, macka, kopp kaffe. 10g

Lunch: Dagens rätt på någon restaurang. 25g

Midddag: Grillad kyckling med sallad. 40g

Kvällsmål: ?? 10g

Ungefär 100g/dag max om jag har tur. 75x2=150. Känns ohållbart... att måste förlita sig på tillskott tror jag inte på. Självklart kan jag äta bättre men varifrån kommer det här med 2g/kg? Vår kropp är inte byggd så ineffektivt.
    Last edited by Kilo; 04-01-2011 at 09:29 AM.

Up and coming
    Nej kroppen är väldigt smart och kräver mer bränsle/underhåll ju mer du är aktiv, helt logiskt. 2g är vad du behöver när du tränar för att underhålla o bygga muskler. Ingen aktivitet o inte fysiskt arbete så klarar du dig på 1-1.4g.

Transfetter spelar ingen roll så länge du tränar och är aktiv några dagar i veckan, men sitter du i plugget/jobbet går hem o lägger dig på soffan direkt så kan du räkna ut vad som sker.

Det kallas kosttillskott av en anledning, just pga att det ska inte ersätta utan vara ett tillskott på det du inte får i dig genom ditt vardagliga intag. Att dricka mjölk, äta kvarg/kesella är exakt samma källa som proteinpulver. Dessutom är 1-2 potioner pulver lättare att transportera och förvara än just färskvaror.

Men om du vill köra på enbart kost är det helt ok, lägg till 2-3 ägg varje dag. Använd kesella på din smörgås/yoghurt. Då kommer du snabbt upp i ditt behov. Dock blir det dyrare.

Hall of famer
    Mera mjölk, ägg, kesella och kyckling i kosten. Jag ska helt klart försöka implentera det!

Du vertkar ha ganska bra koll Gasph men varifrån får du den "självklara" förklaringen att kroppen, i ett aktivt tillstånd behöver 2g om dan? Har någon djupgående forskning visat det är optimalt? Alla säger det och håller med varandra men vad baseras den åsikten på?

Jag funderar en hel det på det här med näringintag/lära och vill dubbelkolla alla "logiska förklaringar" som "största killen på gymmet" ger.

Exempelvis kan han rekommendera en sak som fungerar för honom men för någon annan med andra anlag/genuppsättning/talang kan det vara raka motsatsen som är bäst.

Up and coming
    Finns oftast belägg för saker o ting, mycket rykten o lite fakta etc. Men jag vill kalla mig "påläst"

Och svaret på din fråga; Ja det finns forskningsresultat som backar mina påståenden.

Det e bara o läsa: http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/p...le=h06-035.pdf

Hur näring etc påverkar kroppen är ungfär likadant. men beroende på vilken kroppstyp samt genetiskt förutsättningar man har så är resultaten olika vid träning och återhämtning etc. Vi kan gå in mer djupgående nästa gång :-)

Moderator
    Helt riktigt kilo, man ska vara skeptisk och inte bara svälja allt som skrivs. Mjölk är ett bra näringsrikt livsmedel men inte optimalt för just proteinmängden. Mjölk kommer ju från idisslare så det finnss en viss mängd naturligt transfett däri men det är inget du behöver oroa dig för. Däremot rekommenderar jag inte enbartt mjölk som måltidsdryck. Kalciumet i mjölk hämmar nämligen järnupptaget, drick mjölk till en måltid om dagen eller mellan måltider är mitt tips.

Mina favorit-proteinkällor är kycklingfile, lättkvarg och ost.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Moderator
    Enligt svensk näringsrekkomendation ska proteinintaget stå för ca 15E% men det är allmänt erkännt att aktiva idrottare behöver mera. 2g per kilo kroppsvikt är det allmänna och den rekommendationen man brukar träffa på men det finns extremer på 4-6g såväl som veganer som bara äter vegetabiliskt halvprotein. Gör det som fungerar för dig. Keso glömde jag att skriva med häruppe, det är också ett trevligt mellanmål..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Jag dricker lättmjölk till varje måltid, brukar även äta 2 ägg+2 mackor till frukosten. Lunchen brukar bestå av pasta/ris med kyckling/biff/köttbullar eller liknande.
    Middagen brukar allt som oftast se ut ungefär som lunchen. (Lunchen brukar vara gårdagens middag.)
    Konsumerar 3-4 koppar kaffe och kanske två frukter under dagen.
    Utöver detta dricker jag 2 proteinshakes om dagen+aminosyror på träningsdagar.

Någon som har en aning om hur mycket protein jag får i mig i stora drag? Proteinshakesen är ca. 21,3 g/styck iallafall.

Up and coming
    Oj det blev svårt utan en exakt mängd föda, Runt 130g kanske?

Då räknade jag 6dl mjölk, 2 ägg, 400g kött samt 2 proteinshakes.

Champ
    Quote Originally Posted by Gasph View Post
    Oj det blev svårt utan en exakt mängd föda, Runt 130g kanske?

Då räknade jag 6dl mjölk, 2 ägg, 400g kött samt 2 proteinshakes.
    Jag förstår att det måste vara svårt att räkna ut utan exakta mängder, tänkte inte på det. Detta är en bra indikation dock, dricker nära 2 liter mjölk om dagen.
    Tack så mycket för att du tog dig tid och räknade ut det åt mig!

Hall of famer
    TIPS!

Smaksatt keso (för oss som inte gillar naturell). Keso med annanas smak på mackan är väldigt gott.