Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 14 of 14
    Rookie

Tömma öronen hemma?

Hej!
    Jag har haft antydan till blomkålsöron i ungefär en månad nu och var hos läkaren och tömde på lite blod förr förra helgen. Men nu är det tillbaka efter gårdagens SW träning och det gör ont och det ser värre ut än någonsin.

Kan man tömma skiten utan att gå till läkaren och punga 300kr utan att det hjälper något nämnvärt?
    Jag har en kanyl hemma som är kliniskt ren och så samt en vän som har tömt blod förut (hon jobbar som någon slags skötare), dock inte öron.
    Är det något speciellt man ska tänka på osv...

Tacksam för svar!

Moderator

Re: Tömma öronen hemma?

Ja du kan göra det problemet är att om man saknar expertis är det lätt att det blir fel, infekterat osv och då kommer det kosta både mer smärta och mer än dom 300 som du har snålat in på.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Att det kan bli infekterat verkar vara det enda argumentet till varför man inte ska göra det hemma.
    Men om man sköljer med sprit före och efter så borde det inte vara något problem?

Hall of famer

kan väl fortfarande bli infekterat efteråt men ja, steriliserar du nålen och så vidare så bör det juh fungera ganska bra

Moderator

Det största argumentet verkar vara infektionsrisken ja. Har du någonsin haft en öroninfektion så förstår du varför stora pekpinnen kommer fram
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Jag fick lite blomkålsöra förra våren, gjorde ont som fan.. Jag palla aldri gå till läkare utan gjorde det hemma själv.. Första dan jag fick det tömde jag det på 2ml blod, sen efter det tömde jag det varje morgon o kväll hemma framför spegeln i nästan två veckor innan det sluta fyllas m blod.. om jag skulle gjort detta hos läkaren hade det kostat svinmycket..
    Tvätta bara örat ordentlig efter du har tömt det, tvätta händerna innan varje gång, använd en ny, steriliserad kanyl varje gång osv så är risken för att det ska bli infekterat veldigt liten.

GL

Contender

Betalar väl max 900 kronor i och med det finns högkostnadsskydd. Vilket innebär frikort sedan.

Hall of famer

rengör med sprit innan och efter, samt några dagar efteråt så e det lungt

Rookie

Tömde dem hos en tjejpolare, det gick bra. blev ungefär två milliliter..
    Men smarta jag bestämde mig för att sparras utan öronskydden för dem kändes skumma så nu är man tillbaka där man började

Hall of famer

jag kopte kanyler och spritservetter pa natet for typ 3 ar sedan...

100 st sprutor+kanyler och 100st spritservetter och en lada for att slanga skiten i kostade typ 100kr inl frakt.

Rookie

Jag har tömt ett öra med spruta och kanyl själv.
    Med det finns risk för infekltion och det är inte bra när örat sitter så nära hjärnan.

Jag använde en spruta med väldigt tunn kanyl, och före så tvättade jag örat och spruta med 60% Finlandia.
    Är man försiktig borde det inte bli infektion.
    Men du får räkna med att tömma det flera gånger. För mig krävdes det 8-10ggr innan det slutade svälla upp igen.

Men det är ju helt ohållbart att åka till vårdcentralen varje gång. Dels tar det ju minst 1 dag innan man kommer fram på telefon om man ringer efter 08:00. Så man kan ju aldrig få tid samma dag och då kommer det att vara för sent.

Vad man kan göra efter att man tömt örat beroende på vart det svällt är att ta en bommulstuss och klämma fast med klädnypa eller liknande för att förhindra att det sväller igen. Har man tur så tar huden ihop med brosket.

Moderator

Ja det låter ju skitbra att tvätta med vodka! kör på barra

Contender

Quote Originally Posted by Mask
    Jag har tömt ett öra med spruta och kanyl själv.
    Med det finns risk för infekltion och det är inte bra när örat sitter så nära hjärnan.

Jag använde en spruta med väldigt tunn kanyl, och före så tvättade jag örat och spruta med 60% Finlandia.
    Är man försiktig borde det inte bli infektion.
    Men du får räkna med att tömma det flera gånger. För mig krävdes det 8-10ggr innan det slutade svälla upp igen.

Men det är ju helt ohållbart att åka till vårdcentralen varje gång. Dels tar det ju minst 1 dag innan man kommer fram på telefon om man ringer efter 08:00. Så man kan ju aldrig få tid samma dag och då kommer det att vara för sent.

Vad man kan göra efter att man tömt örat beroende på vart det svällt är att ta en bommulstuss och klämma fast med klädnypa eller liknande för att förhindra att det sväller igen. Har man tur så tar huden ihop med brosket.

haha, du är fan min idol numer. Tvätta örat med finlandia

Man skulle kunna tro att du är från världens vackraste bruksar-ort Hallstahammar

Champ

Hur ofta blir man tvungen att gå igenom den här processen för att slippa blomkålsöronen?