Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 11 of 11
    Rookie

Stretcha är bra för flexibilitet. Eller?

Hej MMAforum!

Mitt kunnande har precis fått sig en lite törn när jag läste följande blogginlägg. Sedan jag började grappla lite har jag känt att jag vill bli mera flexibel, eller vig, och det enda sättet jag vet (eller trodde jag visste) hur man blir vig är genom att stretcha. Min fråga är följaktligen: Sitter någon med expertis angående huruvida stretching faktiskt mjukar upp muskler och gör dem mer flexibla?

Champ

Re: Stretcha är bra för flexibilitet. Eller?

Mer flexibel blir man definitivt av att stretcha! Om man förebygger skador är väl inte lika säkert, speciellt inte om man gymmar. Inom grappling tror jag du har allt att vinna på att stretcha iaf. Då flexibilitet automatiskt förhindrar många skador.

Contender

Det där har inte så mycket med flexibilitet att göra dom sägar ju bara att man inte ska stretcha innan för att förebygga skador, och så klart gör det ingen nytta att stretcha kall men är man varm kan man stretcha för att öka flexibiliteten men inte så aggresivt att man skadar muskler och ligement.(akta knän lätt att strecha fram värk i ligementen i käna)
    Mitt tips om du vill bli vig när det kommer till grappling är att strectcha mjukt när/tills man är varm och ha ett bälte/gummiband att ha runt fötterna/foten/mellen händer bokom rygg osv för att göra det mer bevkvämt så kan man ta det steg för steg, musklerna blir inte mjukare men längre, det kan förebygga skador om man har stretchat regelbundet innan man försöker sig på en rubberguard i stridens hetta när man kanske inte känner att knät tar stryk. Jag kör dessutum alltid med knä-neopeneskydd för att hålla knäna extra varma.
    Vill man undvika skador i allmänhet och vill bli mjuk i kroppen före träning som länken verkade handla om så är det väll snarare en riktig mma uppvärmning som skulle behövas=)

Rookie

Tack för er input samt bra tips! Det krävs ibland fler par ögon när man hakat upp sig på en text =)

Jag tror att jag kanske i första hand blandat ihop att göra muskler längre med att göra dem mjukare. Antar att jag främst hakade upp mig på "Inte heller mjuka upp musklerna."

Kram!

Moderator

Att stretcha som uppvärmning låter ju helidiotiskt, det vet jag ingen som gör. Personligen stretchar jag efter att jag har tränat för att jag upplever att det minskar träningsvärken dagarna efter. Och självklart för flexibilitet...
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Kanske inte som uppvärmning, men väldigt många stretchar som en del av uppvärmning. Huruvida det är skadeförebyggande eller inte....om det tvistar de lärde.

Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Att stretcha som uppvärmning låter ju helidiotiskt, det vet jag ingen som gör. Personligen stretchar jag efter att jag har tränat för att jag upplever att det minskar träningsvärken dagarna efter. Och självklart för flexibilitet...
    Jag spelar även fotboll och där stretchar vi ALLTID vid uppvärmning för att inte sträcka oss!

Moderator

Vid uppvärmning ja men inte som uppvärmning. Dom dagar jag springer värmer jag alltid upp och stretchar lite före jag springer en halvtimme men jag stretchar aldrig som uppvärmning när musklerna är kalla.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Hej!
    Här skickar jag en länk där det finns en studie som visar på att explosiviteten minskar vid statisk stretching före aktivitet så att genomföra stretching före aktivitet torde vara icke önskvärt om man ska utföra något där explosivitet är en fördel.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1871 ... d_RVDocSum

Här är en liknande studie vad gäller dynamisk stretching.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1884 ... d_RVDocSum

Det finns väldigt mycket att säga om stretching och det grundar sig egentligen i att tillräckligt mycket forskning ej har gjorts inom detta ämne för att ett "koncencus inom forskarvärlden" som det så vackert brukar kallas ska ha nåtts. :-)

Det bästa du kan göra enligt mig om du vill se vad de som forskat på ämnet kommit fram till är att söka med t.ex. orden "stretching + muscle" osv på denna länk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

(Min egen erfarenhet från träningsvärlden är att man inte ska överdriva i alla fall och vissa muskler så som de i axelleden och bålen t.ex. kan må bra av att inte töjas ut "för mycket" då det skapar ostabilitet och en ökad skaderisk (obs, inte belagt med studier utan tränande människors egen erfarenhet + sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater som jag talat med och min egen logik då en led hamnar i ett mer extremt ytterläge om man är väldigt rörlig.
    Men, hehe, detta är ju vad jag tror helt enkelt.)

Om du ska stretcha är här en studie där de jämför 4 olika metoder och kontrollerar dess effektivitet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1920 ... d_RVDocSum

Mvh Jonas.

Champ
    Quote Originally Posted by Jonasbjj View Post
    Hej!
    Här skickar jag en länk där det finns en studie som visar på att explosiviteten minskar vid statisk stretching före aktivitet så att genomföra stretching före aktivitet torde vara icke önskvärt om man ska utföra något där explosivitet är en fördel.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1871 ... d_RVDocSum

Här är en liknande studie vad gäller dynamisk stretching.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1884 ... d_RVDocSum

Det finns väldigt mycket att säga om stretching och det grundar sig egentligen i att tillräckligt mycket forskning ej har gjorts inom detta ämne för att ett "koncencus inom forskarvärlden" som det så vackert brukar kallas ska ha nåtts. :-)

Det bästa du kan göra enligt mig om du vill se vad de som forskat på ämnet kommit fram till är att söka med t.ex. orden "stretching + muscle" osv på denna länk.

PubMed home

(Min egen erfarenhet från träningsvärlden är att man inte ska överdriva i alla fall och vissa muskler så som de i axelleden och bålen t.ex. kan må bra av att inte töjas ut "för mycket" då det skapar ostabilitet och en ökad skaderisk (obs, inte belagt med studier utan tränande människors egen erfarenhet + sjukgymnaster, kiropraktorer, naprapater som jag talat med och min egen logik då en led hamnar i ett mer extremt ytterläge om man är väldigt rörlig.
    Men, hehe, detta är ju vad jag tror helt enkelt.)

Om du ska stretcha är här en studie där de jämför 4 olika metoder och kontrollerar dess effektivitet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1920 ... d_RVDocSum

Mvh Jonas.
    grym info, nyttigt då jag mest stretchar " för att" utan att lägga särskilt stor tanke bakom det hela
    Last edited by pellepersson; 03-15-2011 at 10:18 PM.

Hall of famer
    yoga ar kungen, om man bara hade tiden....