Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 8 of 8
    SSK
    SSK is offline
    Rookie

Skillnad på BJJ och MMA?

Vad är det för skillnad på BJJ och MMA?

MVH/ssk

Hall of famer
    Bjj - brottning med lås i gi - inga slag/sparkar eller nått.
    MMA - slag-sparkar-lås,brottning med lås utan gi.

Hall of famer
    Och gi = en sån där vit dräkt som ser ut som en morgonrock ungefär.

SSK
    SSK is offline
    Rookie
    Jag vill ju köra MMA, men där jag kan träna finns bara BJJ. Får väl köra thaiboxing och bjj men det blir ju inte riktigt samma sak som bara MMA
    Vill helst inte träna i gi.......... men men man kan ju inte få allt

Hall of famer
    sluta lipa gi är bra

Hall of famer
    Quote Originally Posted by SSK
    Jag vill ju köra MMA, men där jag kan träna finns bara BJJ. Får väl köra thaiboxing och bjj men det blir ju inte riktigt samma sak som bara MMA
    Vill helst inte träna i gi.......... men men man kan ju inte få allt
    funkar lika bra med gi, bara att man behöver justera sitt game lite..
    sen har dom som kör bjj en förmåga vid MMA/SW att greppa shortsen hahah...Fråga bara Josh Barnett om vad han tyckte om Nog i deras matcher..

Up and coming
    Att SSK:

Jag såg att du frågade om träningen på Titans i en annan tråd så jag antar att det är i Växjö du bor och att det är oss du är intresserad av att börja med. Skitkul!

Jag är som bekant en av tränarna och dessutom ordförande, så en opartisk åsikt från mig i ämnet får du titta i stjärnorna efter.

Men här är i korta drag vad vi anser:

Vi är en MMA-klubb och därför vore det befängt att hindra folk från att träna MMA. Som vi ser det är dock MMA inte en stil utan ett forum för att blanda teknik och taktik från flera effektiva stilar men där man behöver ha en grund i någon stil att stå på.

Vi har valt att basera vår MMA-verksamhet (vi kallar gruppen för Vale Tudo men namnet har ingen egentlig betydelse) på just BJJ och förutsätter därmed att man tränar BJJ parallellt. BJJ tränar man med gi. Om det kommer någon som har tränat MMA på annan klubb innan får de självklart vara med och köra MMA hos oss också men vi rekommenderar fortfarande att man kör BJJ parallellt.

Jag förstår lite av din frustration då jag själv började i no-gi/shooto-svängen innan jag fastnade för BJJ men sanningen är den att när jag ville börja träna MMA så fanns det bara Karate/TKD/Jutsu-Yatzy och annan bullshido där jag bodde. Jag hade varit överlycklig om jag hade hittat en BJJ-klubb i stan då..

Så kom igen, det är bara att titta in och prova på.
    Kostar inget och det värsta som kan hända är att du blir besviken och går därifrån en erfarenhet rikare. Eller också kanske du bestämmer dig för att köpa en gi.. :wink: 8)

Up and coming

Det beror lite på vem du tränar under!

Personligen så lär jag bara ut mina egna versioner av tekniker som alla fungerar lika bra inom SW,MMA som BJJ. Dom ända tekniker som jag instruerar som är baserade på Gi är en serie med olika chokes, men jag har versioner för alla dessa Gi-chokes som ej kräver någon klädsel.

Du kan se mer om VikingBJJ Team och mina tekniker på
    Vikingbjj.com eller kontakta något av mina brunbälten på
    www.vasterasbjjteam.se

Vänligen

Lars