Sveriges största & mest aktiva MMA forum
10 000 besökare varje månad med över 2850 registrerade medlemmar och 70 000 inlägg!.

Bli medlem här
Nya aktiva medlemmar får 50kr gratis att betta för på kommande MMA gala hos Betsson.com.
Passera closed guard
Välkommen till MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
+ Svara på ämne
Resultat 1 till 18 av 18
    Up and coming
    Reg.datum
    Jul 2010

Passera closed guard

Hej!

Har tränat MMA nu i cirka 2 veckor och har fortfarande problem med att ta mig ur guarden. Tränaren säger att det är något vi kommer till senare i träningen och han har bara visat mig snabbt hur man kan göra. Är nyfiken på hur man gör och var man kan läsa om tekniker för att passera. Även övriga guarder såklart men främst closed.

Contender
    Reg.datum
    Dec 2009

Re: Passera closed guard

Lyssna på din tränare och skynda långsamt, är mitt tips.

Up and coming
    Reg.datum
    Jul 2010

Ja det lär väl bli något sådant men jag gillar submissions så hade ju tänkt försöka bli rätt bra på det hela och det är svårt att låsa något från en closed guard haha

Contender
    Reg.datum
    Dec 2009

Förlåt, jag ändrade mitt svar. Insåg att detta var grappling/bjj-tråden. Inte många slag där...

Up and coming
    Reg.datum
    Jul 2010

Haha nej men det är okej för jag tränar som sagt MMA. Men misstänkte att BJJ/grappling var den avdelningen som gällde när det kom till groundgame.

Contender
    Reg.datum
    Okt 2009

Res upp kroppen, in med knät i röven på motst. sätt händerna mot höften och tryck ner armbågarna i benen. Mycket effektivt när man har mycket vikt bakom det :wink:

Up and coming
    Reg.datum
    Jul 2010

Citat Ursprungligen postat av p41n
    Res upp kroppen, in med knät i röven på motst. sätt händerna mot höften och tryck ner armbågarna i benen. Mycket effektivt när man har mycket vikt bakom det :wink:
    Prövade något liknande på sparringen idag och det funkade till viss del. Kanske för att jag var 10 kg tyngre men inte mitt fel ju

Champ
    Reg.datum
    Okt 2009

Om du ska göra något nytt som typ "knä passeringen" ta och fråga tränaren(eller någon erfaren) om lite detaljer om själva tekniken och sen mängdträna den tekniken när du förstått hur den fungerar så brukar det gå bra.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007

Och ang. att vilja bli bra på submissions - det finns ett bra taletsätt. Position before submission. Alltså, sök positioner och lär dig det gamet så kommer submissions komma mycket lättare sen. Din tränare vet nog vad han gör

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006

Det ar skillnad pa att passera guard och att oppna closed guard.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006

inte en aning om vad denna passering kallas men

kolla bak eller känn, för att se vilken fot som är underst, en hand går rakt ner i "pocket" andra handen går på insidan av hans fötter på samma sida som foten är underst, tryck sedan din hand åt sidan, inte uppåt! samma hand passerar nu till partners axel, smack..du bör ha side controll, fasiken vad svårt att förklara

Up and coming
    Reg.datum
    Sep 2009

Eller så tar du båda händerna och trycker mot hans ben, därefter har du tid på dig att passera och är du riktigt snabb hinner du ta side control också. Gör alltid så på sparringen och det funkar i nio fall av tio

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006

Citat Ursprungligen postat av färsk
    Eller så tar du båda händerna och trycker mot hans ben, därefter har du tid på dig att passera och är du riktigt snabb hinner du ta side control också. Gör alltid så på sparringen och det funkar i nio fall av tio
    har du video pa den tekniken?

Contender
    Reg.datum
    Sep 2010

Citat Ursprungligen postat av xynd
    Citat Ursprungligen postat av färsk
    har du video pa den tekniken?
    Här hittade jag lite bra och intressant på youtube

Sök på MMA och sen det du vill lära dig eller se, så brukar man oftast hitta svar..

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007

Rubber guard har väldigt lite med att göra med att bryta/passera guard, det är snarare en variant av guard som kontrollerar personen i guard och "förstör" dennes hållning. Om man vill ha lite grundläggande guardbrytningar/passeringar kan man börja kika på Jeff Monsons ganska pedagogiska instructional här. http://www.fighthymn.net/2010/09/instru ... jitsu.html Det är ett helt okej ställe att börja på i alla fall.

*edit*
    Absolut inget ont om rubber guard, jag använder den själv. Men det är kanske inte det man ska börja med, och helst inte på egen hand genom video heller. Då är risken att man missar små detaljer som är ganska viktiga. Det är bättre att börja med grundpositioner, svep och tekniker. Men ett ruskigt bra komplement, det är den absolut.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006

Citat Ursprungligen postat av drue
    Rubber guard har väldigt lite med att göra med att bryta/passera guard, det är snarare en variant av guard som kontrollerar personen i guard och "förstör" dennes hållning. Om man vill ha lite grundläggande guardbrytningar/passeringar kan man börja kika på Jeff Monsons ganska pedagogiska instructional här. http://www.fighthymn.net/2010/09/instru ... jitsu.html Det är ett helt okej ställe att börja på i alla fall.

*edit*
    Absolut inget ont om rubber guard, jag använder den själv. Men det är kanske inte det man ska börja med, och helst inte på egen hand genom video heller. Då är risken att man missar små detaljer som är ganska viktiga. Det är bättre att börja med grundpositioner, svep och tekniker. Men ett ruskigt bra komplement, det är den absolut.
    Hade ingen aning om att Monson hade en instructional. Håller med om rubber guard. Känns som man inte ens borde snegla åt 10th planet förrän man ar runt blåbälte.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007

Nja, det är nog bra att lära sig grundläggande guardbrytning, passering, positionering och rörelsemönster först i alla fall. Det är först när man fattar att rubberguard är annorlunda som man kan börja ta till sig den ordentligt upplever jag det som. Dessutom kan sägas att har man inte många på sin klubb som kör rubberguard så kommer den förmodligen vara ganska dålig tyvärr, då det är svårt att själv lära sig den och få den stark. Den är nifty att ha i vissa lägen dock

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006

"I not intrested
    I upset
    This guy say he control crackhead with his legs
    in Rio favela crackhead shoot him in his face if he try rubberguarde
    rubberguarde only upset real fighter and him posture up and break pot head knee."

"fren
    learn pass guarde bfore try faggot shit"

- Creonte

Liknande ämnen

1. Överleva i motståndarens guard!
    Av Bigbadaboum i forum Grappling/BJJ/ Brottning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 05:00
  2. Jogga med guard
    Av Dai i forum Konditionsträning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 10:53

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
Back to top

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32