Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 12 of 12
    Up and coming

Överleva i motståndarens guard!

Jag SUGER på att vara i någon annans guard! Jag blir inte ofta submittad men när det händer är det i den där J*VLA guarden!

Tränat BJJ väldigt kort tid samt tävlat i en BJJ tävling och gjorde min första SW tävling idag och utav de 4 samtliga förlusterna jag dragit på mig är samtliga i motståndarens guard.

Ska fråga min tränare om lite tips men tänkte lite feedback här vore också schysst=)

Champ

Re: Överleva i motståndarens guard!

Det är väl lättare om man får veta vilka slags submissions du fastnat i. Annars är väl armlås en klassiker för nybörjare som hamnar i guard och "trycker" ned motståndaren med händerna och öppnar ett läge för armlås till motståndaren.

Rak rygg och titta uppåt är det ju svårare att sätta en submission. Händerna ska helst inte gå förbi motståndarens höft (beroende vad du ska göra).

Varje gång man hamnar i guard så ska man jobba på att ta sig ut så snabbt som möjligt för det är större chans att han som har dig i guard sätter en submission på dig än du sätter en på honom.

Up and coming

Armbar eller triangel är det som jag alltid åker fast i.

Har även märkt att i SW har jag en begränsad arsenal av passeringar så det ska jag jobba på

Rookie

kan inte hjälpa dig så mycket, utom att försöka ta dig ur så snabbt som möjligt? hålla armarna nära kroppen? vet inte om det är tillåtet i BJJ men du kan ju alltid "borra" med armbågen i hans lår tills han släpper, eller om han är riktigt stark så får du lägga liksom ställa dig upp sätta knäet under hans stjärt och sätta dig (tekniknamn?) så lär han släppa, annars är det riktigt obehagligt för han med ett knä i anus!

Hall of famer

jobba biceps kontroll - hoft kontroll.. borjar han satta sig upp tryck ner han lite snabbt i plytet och tillbaka med handen!

Rookie
    Borra armbågar funkar bättre på träningar än tävlingar där folk har fullt med adrenalin med adrenalin i kroppen och lägre känslighet för smärta.

Provocera personen att öppna guarden och försöka subba dig och explodera förbi guarden, troligtvis på utsidan av ett ben.

Rookie
    Nöta nöta nöta. Balans balans balans. Personligen älskar jag att sitta i någons guard då ground'n'pund är min grej. Chop chop! Att använda armbågar för att öppna upp motståndarens guard är både fel teknik och fel attityd gentemot din träningspartner. Det finns bra tekniker att öppna upp guarden och jag poster en film som visar en riktigt bra sådan. Be även den du sparras med att tipsa dig och att säga vad du gör fel.

Up and coming
    Tack för hjälpen har blivit bättre på det nu, obesegrad i senaste SW tävlingen Nu är jag inte alls orolig för att vara i motståndarens guard! Videon är ett väldigt bra exempel, hjälpte mig mycket :P

Champ
    Quote Originally Posted by Bigbadaboum View Post
    Tack för hjälpen har blivit bättre på det nu, obesegrad i senaste SW tävlingen Nu är jag inte alls orolig för att vara i motståndarens guard! Videon är ett väldigt bra exempel, hjälpte mig mycket :P
    Var var det du tävlade om man får fråga?

Up and coming
    SGL, tre oavgjorda och en vinst så jag blev rätt nöjd. Dock är det inte speciellt svårt att få oavgjort på dessa tävlingar om man inte vågar chansa på lås samt passeringar och bara vill hålla position.

Champ
    bra resultat ändå, obesegrad
    xynd postade precis bra videos i sin tråd under träningsjournaler som ger bra basic tips

Hall of famer
    Armbågarna nära kroppen och bred base.
    håll det simpelt och repetera dina passeringar.
    Samt armbarskydd till passeringar är ett bra sätt att bli trygg i guarden och försöka vinna matchen.