Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 8 of 8
    Hall of famer

Question När vinner man en match?

Ja, jag började fundera lite på det här. Det är ju ganska enkelt i teorin; antingen får du din motståndare att klappa ur, svimma av eller så vinner du på poäng. Och så långt är det ju A-OK med mig, jag håller med. Men vad händer i de fall när motståndaren inte klappar ur, och det inte är en strypning det handlar om?

Det bästa exemplet, eller kanske i alla fall mest berömda exemplet på detta är väl matchen om öppna viktklassens guldmedalj i Mundials 2004. Roger Gracie möter Ronaldo "Jacare" Souza i en smått episk match som går hela vägen till domslut där Jacare vinner på poäng. Vad som gör det hela lite tricky är bara att en bit över halvvägs in i matchen så har Gracie Jacare i ett rakt armlås som sitter bra. Så pass bra att han (enligt Jacares utsago) tänjer ut senor, drar armbågen ur led och sliter av muskelfästen på stackars Jacare. Denne tar sig slutligen ut, och springer runt resten av matchen med sin vänsterarm mycket tätt mot kroppen. Se .

För detta har Jacare hyllats - "Shit, han vann Mundials med en bruten arm, han är hård". Men vad är grejen? BJJ går i mina ögon ut på att utmanövrera sin motståndare så pass att denne inte har något alternativ annat än att klappa ut. Gör motståndaren inte det så ska domaren bryta när han märker att det är risk för skada. Här hade det tydligt redan gått över den gränsen, och Gracie borde därför ha vunnit matchen på ren princip. Eller krävs det att jag får min motståndare att klappa av, om det så ska betyda att denne får armen sliten till obrukbart skick bara för att den är smärttålig? Vad säger ni? När vinner man en match?

Del 1

Del 2
    Last edited by drue; 01-28-2011 at 09:25 AM. Reason: fixade videolänkar

Moderator
    Jag är med dig. Det går ut på att "fånga" motståndaren. Domaren ska givetvis bryta för att se till att de tävlande inte skadar sig. Detta är ju trots allt sport
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Ja så långt ska det inte behöva gå men det är även svårt för det här var utan tvekan en enormt viktig & prestigefylld match där domaren är rädd för att gå och bryta för tidigt. Är Jacare så tuff som han är och låter någon dra isär armen på honom innan han tappar och fortsätter så förstår jag att det är svårt för domaren att läsa situationen rätt och ta ett avgörande beslut och Jacare vann enligt reglerna.
    Var han fångad? när är man fångad? Ser det ur domarens synvinkel då .
    Last edited by pellepersson; 01-29-2011 at 03:13 PM.

Hall of famer
    Givetvis är det sjukt svårt Pelle, och att domaren inte bryter i själva armlås-läget har jag full förståelse för. Det _går_ ju att ta sig ur det där utan att sabba armen. Men när han under nästkommande minuter märker hur Jacare inte kan använda sin arm, och att denne bara springer/hoppar bort från sin motståndare, då borde han ingripa enligt mig.

Jämför med när en UFC-domare/läkare kollar synen på en fighter, och märker att denne inte kan prestera på den nivå som krävs i en fight. Då bryter domaren matchen.

Up and coming
    Jag tycker också att matchen ska sluta så fort någon blir skadad

Hall of famer
    Det blir lite skillnad imo när det är utan slag.
    Varför ger mount 4 p i bjj? side är bättre imo mer lås fler attacker osv.

Svaret är för att GJJ/BJJ byggdes som ett självförsvarssystem/streetfightingbaserat.
    I valetudo får man slå = mount bra position i Fight = 4p som kompensation för att hålla liv i kampmomentet (realismen).

Så vad är realistiskt?
    ska se matchen och återkomma senare

Champ
    Quote Originally Posted by N1clas View Post
    Det blir lite skillnad imo när det är utan slag.
    Varför ger mount 4 p i bjj? side är bättre imo mer lås fler attacker osv.

Svaret är för att GJJ/BJJ byggdes som ett självförsvarssystem/streetfightingbaserat.
    I valetudo får man slå = mount bra position i Fight = 4p som kompensation för att hålla liv i kampmomentet (realismen).

Så vad är realistiskt?
    ska se matchen och återkomma senare
    vad kom du fram till ?

Champ
    Jag tycker att matchen är slut när man verkligen avslutat sin motståndare dvs. att han klappar eller om tiden går ut i en match med tid. Kan även säga att jag inte gillar poängsystemet utan vill att det ska bli oavgjort alltid om det är en tid som går ut enligt mig.

Kan/vill någon fortsätta trots att hans arm blivit utdragen i ett armlås så ska han få göra det.