Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 8 of 8
    Champ

hur mycket brottningsträning tränas det i mma klubbarna?

Hur mycket tränar de tyngre mma klubbarna ren brottning?
    då brottare oftast gör bra ifrån sig i mma när man talar om grundstilar på fighters.

hur prioriteras stilarna? thaibox, boxning, brottning, bjj? på träning eller kör man helt enkelt en mma mix på det hela?
    Last edited by KanoBlack; 05-16-2011 at 04:13 PM.

Hall of famer
    mandag onsdag lordag ar det rena brottningspass pa tigermuaythai, jag kor alltid dem, tuffa som fan!

Champ
    Vet inte redigt vad du menar med de tyngre klubbarna men på den jag tränar så är huvudtränaren en gammal landslagsbrottare så det tränas en ************************* massa brottning vilket visats sig vara effektivt på SW tävlingar.

Hall of famer
    Pga platsbrist så försummas ofta den stående brottningen på svenska klubbar men fler och fler förstår att det är viktigt i mma.
    Vi mixar allt efter vad som är mmaefektiva tekniker.
    Brottning som i stående och grappling som i liggande, kör ni då brottning 3 ggr i veckan? (xynd)

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by DizordA View Post
    Vet inte redigt vad du menar med de tyngre klubbarna men på den jag tränar så är huvudtränaren en gammal landslagsbrottare så det tränas en massa brottning vilket visats sig vara effektivt på SW tävlingar.
    Tycker att det är intressant då just brottare får ut så mycket och deras tekniker/träning har kanske vart för lågprioriterade hittills?
    Last edited by KanoBlack; 05-16-2011 at 04:13 PM.

Hall of famer
    Sverige har ingen stark utbredd brottningskultur.Trots det har vi världsstjärnor, Men nu börjar folk få upp ögonen när BJJ romantiseringen sakta bleknar.
    Hoppas att Sveriges mmascen i framtiden kommer vara europatop i tekniskbrottning.

Champ
    Quote Originally Posted by KanoBlack View Post
    Tycker att det är intressant då just brottare får ut så mycket och deras tekniker/träning har kanske vart för lågprioriterade hittills?
    När klubben var drygt 5 månader så åkte vi på vår första tävling och med 7 deltagare tog 5 medaljer. 4 i nybörjarklassen och en i avancerad. Kan säga att den stenhårda brottningsträningen var det enda som gav oss de medaljerna. Vi blev tredje bästa klubb och jag kan ärligt säga att vår gubbars jutsu inte är lika hög som de stora klubbarna men vår brottning däremot gjorde att vi kunna knipa medaljer.

Jag har tränat på ett antal klubbar genom åren och kan ärligt säga att en fd landslagsbrottare som tränare är enorm skillnad inom grapplingen.

Hall of famer
    Folk har med tiden insett att brottning är den mest värdefulla delen att kunna inom MMA. Dock är det den jobbigaste, mest utrymmeskrävande och det mest skadedrabbade momentet.

På vår klubb tränar vi mycket brottning för det är ett avgörande moment oavsett regeltyp.

Det krävs dock att instruktörerna pushar för brottning. Tittar man på en friträning så är det så att antingen rullar folk eller så boxas/slår mitts. Det är vädligt få som brottas med varandra.