Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 9 of 9
    Hall of famer

Grappling + Dreads

Ja, jag har alldeles för långt hår nu som jag är ganska trött på och ska slänga ihop dreads av det. Är det någon som har erfarenhet av detta, hur det funkar, om det funkar osv? Kör oftast med brute shockwave som jag inbillar mig kommer hålla dreadsen borta bättre än löst hår.

Och för att förtydliga kan jag väl tillägga då att jag ska ha fräscha dreads som INTE luktar illa och möglar. Svar rörande det undanbedes alltså

Hall of famer

Re: Grappling + Dreads

Quote Originally Posted by drue
    Och för att förtydliga kan jag väl tillägga då att jag ska ha fräscha dreads som INTE luktar illa och möglar. Svar rörande det undanbedes alltså

Säger bara Lycka till.. Det bör bli äckligt för eller senare ^^

Hall of famer

Spoken by a true expert I presume? Det är svårt att tro eftersom många sköter sina dreads dåligt, men gör man bara på rätt sätt (tvättar dem som vanligt fast med rätt sorts schampo och torkar [!] dem noga) är dreads precis som vanligt hår. Och ja, såklart hålla sig borta från idioti som vax och olja.

Hall of famer

Quote Originally Posted by drue
    Spoken by a true expert I presume? Det är svårt att tro eftersom många sköter sina dreads dåligt, men gör man bara på rätt sätt (tvättar dem som vanligt fast med rätt sorts schampo och torkar [!] dem noga) är dreads precis som vanligt hår. Och ja, såklart hålla sig borta från idioti som vax och olja.
    Jag känner ganska många som har/har haft dreads och ingen av dom var särskilt fräscha i håret efter en längre period.. fast å andra sidan blir det väl inte direkt mögligt o jävligt särskilt lätt om man bara sköter det något sånär ordentligt.

Champ

För ett par veckor sedan så hade jag inte klippt mig på 8 år. 5 av de åren hade jag dreads. Började träna ungefär lite före jag skaffa dreadsen.

När dreadsen var korta ungefär 15-20 cm så var det inga större problem när man satte det som en svans. Kunde va lite störande i clinch men annars gick det an att träna med.

Sedan efter det så börjar det bli ett helvete med dom. Gör någon t.ex. giljotin eller nåt liknande nackgrepp så sitter man i stort sett fast för man har en stor jävla hårboll ivägen. Om du hamnar på marken och har motståndaren i gaurd så kan man också får problem om man råkar ligga på dreadsen. Likadant är det att det finns alltid nån chans att någon står med t.ex. knäet, foten eller övrig kroppsdel och då sitter huvudet i stort sett fast om du inte vill slita av håret.

Vanligt långt hår är bättre än dreads för dreadsen blir tjockare och tar mer plats. Kan även nämna att jag fått ett par dreads avslitna och spenderat ett par timmar med att "virka" fast dem igen.

Sen även lite det där med hygien och sån skit. Dreads är mer krävande än vanligt hår när det gäller att tvätta det och man behöver torka det rejält. De vanligaste anledningen till att folk tror att dreads är ohygiensikt är för att folk bara byter schampo och tror att det räcker. Mina dreads är i stort sett avklippta nu och under de 5 åren de levde så fanns det inget mögel eller damm i dem.

Just nu har jag 8cm dreads men ska raka av allt och bli skinnskalle och kommer absolut inte rekomendera att ha dreads när man tränar kampsport där grepp ingår.

Hall of famer

Där hade vi ungefär vad jag var ute efter, fast tvärtom Hade mer planerat "det går skitbra, bästa grappling-frillan som finns", men man kan ju inte få allt. Tack för svaret, då vet jag i alla fall. Blir förmodligen dreads i alla fall, men då vet jag lite vad som väntar

Champ

Skulle väl rekommendera isåfall att du har dreadsen kortare än 20cm för då är det minst besvärligt att träna med dom.

Sen är det väl i stort sett bara nackgrepp och clinch som kan va störande.

Fast vill man skaffa dreads och träna grappling så ska jag inte klaga det går ju komma långt även om man har dreads. (Ta en titt på Sokoudjo)

Hall of famer

men tänk hur långt han hade kommit utan dreads :wink:
    Hur poppis är detta hos flickvännen?

Hall of famer

Att dreadda eller inte dreadda, det är frågan. Och tjejen är inga roplem, hon vet hur trött jag är på mitt vanliga hår så då kan jag ju leka av mig med dreads innan jag klipper bort det resonerar hon