Sveriges största & mest aktiva MMA forum
10 000 besökare varje månad med över 2850 registrerade medlemmar och 70 000 inlägg!.

Bli medlem här
Nya aktiva medlemmar får 50kr gratis att betta för på kommande MMA gala hos Betsson.com.
GI frågor
Välkommen till MMA & UFC Snack på MMAForum.se.

Omröstning: hur ofta tvättar du din gi? (anonymt så var ärliga)

Observera att det här är en öppen omröstning: Andra användare kan se det/de alternativ som du valt att rösta på.

+ Svara på ämne
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: GI frågor

Hall of famer
    Reg.datum
    Apr 2007

GI frågor

tjena grabbar jag är som sagt ruskigt sugen på BJJ men har några funderingar kring gi:n.

1, tvättas? tvättar man den efter varje pass lr vartannat lr hur gör ni?
    2, det värkar riktigt jobbigt att tvätta dn den är så stor lixom hehe :P
    3, om man ska ha en BRA gi vad kostar dem? rekomendationer på sidor? lr på märken?
    4, gi måste jue vara jätte bra för att undvika "mattburns" lr e gi:n sträv innuti oxå?

oj vad jag känner mig N00B

Hall of famer
    Reg.datum
    Maj 2007
    Jag har inte såndär superkoll på GI, men ska själv köpa en idag. Efter att ha snackat med folk på klubben verkar dock de flesta eniga om ett par saker.

Är man rätt stor (som jag är) är det viktigare med bra kvalité i GIn då det blir större belastning på tyg och sömmar.

Man kan ha både billiga och dyra GIs då om man tränar BJJ behöver man ett par uppsättningar, så det spelar egentligen inte så stor roll om den första man köper är dyr eller billig. Om man däremot inte tycker att det är så kul med BJJ gör man ju minst förlust om man börjar med en billig GI.

Du får en ok GI för 5-600+ och en bra GI för 12-1500. Jag tänker faktiskt gå till Budo nord och köpa en. Vill prova och känna på den innan jag köper den. Sån är jag

Annars har jag fått tips om att testa andra folks GIs och se hur dom sitter, dom krymper en del om man tvättar dom i 60 grader och enligt dom som vet så ska man tvätta dom i det gradantalet och inte i 30-40 grader som det oftast står. Så testa en redan tvättad GI och se om den passar.

Efter att ha kollat runt på massa webshops så verkar priserna vara rätt jämna, du får vad du betalar för.

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2006
    Dom jag har snackat med rekomenderar en att köpa vit Gi, den kan du tvätta med klorin och ta bort dålig lukt efter ett tag. Dom säger att den börjar lukta illa fast du tvättar dom ofta.

Hall of famer
    Reg.datum
    Apr 2007
    ska man ha kläder under gi:n?
    värkar konstigt isf.

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2006
    Kallingar och susp är väl allt man har under. Tänkte du på nått annat?

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Citat Ursprungligen postat av N1clas
    ska man ha kläder under gi:n?
    värkar konstigt isf.
    många som kör med rashguard & tights, ifall man tar av gi:n på passet och kör sw eller nått

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2006
    Jag har tänkt köra tvärt om till hösten. Först shootfighting och direkt efter BJJ och då drar vi bara på oss dräkten över våra kläder mellan passen, uppvärmda och redo. Nu i sommar kör vi tillsammans allihop så vi behöver inte ha Gi.

Hall of famer
    Reg.datum
    Maj 2007
    Ack! Dom hade bara "små" storlekar inne på Budo nord, upp till 190. Enligt liraren i affären skulle jag ha över 200. Verkade dock finnas ont om dräkter kring 205-210 så jag beställde en Adidas rio grande contest. Någon som vet hur mycket dom krymper eller hur stora dom är i storlekarna? Har tänkt tvätta den i 60 grader om det är möjligt. Jag är 197 cm och väger runt 110 kilo.

Beställde storlek 210, glömde skriva det ops:

Contender
    Reg.datum
    Okt 2006
    1, tvättas? tvättar man den efter varje pass lr vartannat lr hur gör ni?

Jag tvättar min kanske var 3e var 4e pass, vissa tvättar oftare men då måste man nästan ha 2. Tar 100 år för min att torka, ungefär.

2, det värkar riktigt jobbigt att tvätta dn den är så stor lixom hehe

Vet inte, mamma gör det ops: tack mamma

3, om man ska ha en BRA gi vad kostar dem? rekomendationer på sidor? lr på märken?

Jag kör en Keiko Raça från jabb.se, funkar fint.

4, gi måste jue vara jätte bra för att undvika "mattburns" lr e gi:n sträv innuti oxå?

Antar att det hjälper på armbågar och knän. Jag brukar köra med t-shirt under efter som jag brukar ta av mig den ibland och kör SW.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Har for mig att rio gi'n krymper en hel del, du far kora forsiktigt, tvatta i 40 grader forst for att se hur mycket den krymper.

Contender
    Reg.datum
    Apr 2007
    Hej tränade en del bjj innan.

Tvättade min gi efter varannan tränings dag, inte jobbigare än att tvätta nått annat, håller inte med om att vit gi är bäst, blir så jävla skitig med en gång. Svårare att få bort blod tex och är inte mattorna 100% rena heller så "sotar" dom gi´n lite med. Jag körde med en blå korall var hur nöjd som helst med den och dom flesta på klubben körde med korall,, nu vet jag inte om den är bäst eller om man måste köpa en så dyr gi, beror väll lite på ekonomi och hur mkt man tränar. Jag har aldrig kört med nått annat så jag vet faktiskt inte hur stor betydelse det har. Ett het tipps i sommar: bränn dig inte i solen om du ska köra med ny gi utan nått under, huden blir liksom lite för tunn då, ett par killar på klubben hade riktiga sår efter sin gi förra året..

Ha det gött,,
    MVH C

Hall of famer
    Reg.datum
    Apr 2007
    thx guys,
    jag testade BJJ i torsdags och jag hadde bränt mig på ryggen (av en brottarmatta iof men men :P) och det var som att brottas med en ostrivare på ryggen :P

Contender
    Reg.datum
    Okt 2006
    Citat Ursprungligen postat av N1clas
    thx guys,
    jag testade BJJ i torsdags och jag hadde bränt mig på ryggen (av en brottarmatta iof men men :P) och det var som att brottas med en ostrivare på ryggen :P
    vad tyckte du i övrigt då?

Contender
    Reg.datum
    Apr 2007
    Vilket märke var det på gi´n ?

Hall of famer
    Reg.datum
    Apr 2007
    jo det var skumt i början men ganska logiskt iaf, om man har brottarsinnet i behåll :P

vet inte märket men det var en låne-gi så inte så bra.

Rookie
    Reg.datum
    Jul 2007

Re: GI frågor

Köp 2 stycken gi och tvätta dem tillsammans sedan när de är smutsiga. Kom ihåg att de krymper i tvätten.

Du kan tvätta dem rätt så hårt - jag tvättar dem i 60 vittvätt men har tvättat dem i högre grader. Budo nord har ganska så billiga GI. Jackorna kommer nog inte gå sönder - det är byxorna som brukar göra det men det går att köpa nya. Killarna på Budo är ganska bra på att svara på frågor oxå.

/W

Hall of famer
    Reg.datum
    Maj 2007
    En liten update här.

Budo nord lyckades inte få in en GI i min storlek så jag handlade en över internet istället. Bestämde mig för att slå på stort så jag köpte en Atama. Måste säga att kvalitén är helt överlägsen. Jag beställde dräkten på fredag kväll och på måndag morgon kom de ut för att leverera dräkten. Tyvärr jobbade jag men det gick att ringa UPS och ändra tid/plats för leveransen så de kom med den till jobbet istället. Prislappen hamnade på 1300 och då ingick frakt. Budo nords adidas rio contest hade kostat mig 1200 och nu fick jag en 10 gånger bättre dräkt.

Jag vet inte om någon har nämnt det tidigare i tråden, men om ni beställer från utlandet, skriv ett meddelande till leverantören att dom ska skriva ut priset på paketet under $70 (inkl. frakt). Det ska nämnligen vara gränsen för att få slippa betala moms och eventuella straffavgifter.

Hall of famer
    Reg.datum
    Apr 2007
    bra info men vilken sida köpte du den på?
    och ska priset vara under 70dollar lr?

Hall of famer
    Reg.datum
    Maj 2007
    Adressen är: http://www.atama-kimonos.com/index_enter.htm

Jag skrev bara att dom skulle skriva ett pris under 70 dollar. Dom skrev 50 på paketet, så jag antar att dom räknade in lite frakt där.

Borde väl vara ganska vattentätt, gubbarna i tullen kan väl inte ha någon koll på vad en GI är värd. Jag har även läst om folk som skrivit "GIFT" på paketen och det ska visst funka med. Alltså "gift" som i "gåva" och inte married eller poison...

Liknande ämnen

1. Frågor om MMA och hur ni ser på det m.m!
    Av Ivan9 i forum Allmänt om MMA
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 21:22
  2. Frågor om ett träningsprogram
    Av Fillem i forum Styrketräning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 21:17
  3. Frågor om super-set
    Av spirit i forum Styrketräning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 15:09
  4. 2 frågor
    Av DsmJ i forum Allmänt om MMA
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 16:58

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
Back to top

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32