Tjena, jag är ny inom BJJ och jag undrar lite.. När ska jag köpa Gi? Vad ska jag tänka på? Ska jag köpa susp och tandskydd direkt? Finns det något mer jag ska veta?
Tjena, jag är ny inom BJJ och jag undrar lite.. När ska jag köpa Gi? Vad ska jag tänka på? Ska jag köpa susp och tandskydd direkt? Finns det något mer jag ska veta?
Tandskydd och pungskydd är väl inte särskilt bråttom men däremot så är det skönare att ha om det skulle hända en "olycka".
Köp av Gi skulle jag rekommendera att du snackar med din tränare om det för det brukar vara enklast så.
Gi - köp pronto. Det är sån otroligt skillnad att träna i jämfört med t-shirt och mjukisbyxor, det öppnar en helt ny värld. Susp är väl mindre prioriterat, det är inte ens tillåtet på tävling och därför heller inte nödvändigt på träning. Tandskydd däremot ska du aldrig träna utan. Det kan lätt slinka iväg ett knä eller liknande mot din haka, och då är det skönt om inte alla tänder får flisor utslagna/att du inte tuggar av din tunga. Dessutom kostar tandskydd typ 50 spänn om du köper ett billigt, och det räcker. Så köp en Gi och tandskydd enligt mig, susp kan du köpa senare om du ska börja med submission wrestling eller stående fighting.
Schysst som fan, men inget mer jag behöver veta?
"Ny inom BJJ", betyder det att du precis börjat träna eller att du vill börja träna inom kort? Om du redan börjat träna ta alla dessa frågor med din tränare då han/hon antagligen vet precis vad du bör tänka på.
Lycka till!
Som brushi säger, snacka med din tränare om du har någon. Och storleksmässigt är det helt enkelt bäst att prova någon på klubbens dräkt, då vet du exakt hur den kommer att sitta. Annars är det med GI som med TV-apparater, jeans och bilar: du får vad du betalar för. Så om du har möjlighet, köp inte billigaste dräkten du kan hitta för 600 kr, utan lägg ~1200 och få en riktigt bra dräkt.
frågar en grejj då den här tråden passar min sits med, ska börja köra mma, vilket betyder en mix på allting men har möjlighet till BJJ pass , däremot är jag emot GI:n, För att utvecklas inom MMA hur viktig är GI:n då eftersom den inte får användas?
Är det då bättre att köra BJJ passen utan GI om jag nu får det?
Du förlorar ju inget med att träna med GI jämfört med om du sitter hemma istället. SW är ju det ultimata för mma om man bara kör ren grappling. Sedan så blir det bara att man får anpassa sig lite när man byter att köra mellan Gi och sedan utan men det tar inte lång tid förrän man fixar det. Jag skulle absolut börja köra bjj om jag var i din situation.
Utan att dra igång hela Gi vs Nogi-diskussionen så kan man väl säga såhär: Gi hjälper dig att bli mer tight i din grappling. Den gör det mycket svårare att forcera både lås och escapes, du måste vara mer teknisk i din brottning med dräkt helt enkelt. Väldigt många av de som är kungar av no-gi tränar oerhört mycket med Gi, där bästa exemplet är Marcelo Garcia.
Den stora skillnanden är istället på grappling mot MMA. Det är två helt och hållet olika djur, oberoende om du tränar BJJ eller SW. En mix av de båda är nog att föredra, men BJJ-passen kommer göra underverk för din grundläggande teknik törs jag lova.
BJJ ger dig ett riktigt bra ground game = bra bas, bra kontroll samt balans. Behärskar du grund elementen i BJJ kommer MMA/Submission grappling vara riktigt roligt. Det du ska fundera över är om du vill använda BJJ för att bli bra på grappling eller om du vill bli en duktig BJJ utövare.
Personligen är jag MMA fighter och tränar BJJ för att bli tight i mark gamet då jag är riktigt frälst i ground'n'pound. Jag undviker att träna tekniker som jag vet inte kommer att fungera/gå att göra i MMA. Många lås som du använder GI'n med är direkt verkningslösa i MMA även om det kan vara kul att kunna dessa.
Armbar, triangel, ben och stryp lås skall du fokusera på. Det är mitt tips.
Sen ska vi inte glömma vikten av variation. Att kombinera BJJ med MMA är bra för din utveckling generellt och gör det roligare att träna.