hejsan ska börja träna ytligare en kampsport tränar boxning nu och vill börja på ju jutsu eller bjj men vad tycker ni :/
hejsan ska börja träna ytligare en kampsport tränar boxning nu och vill börja på ju jutsu eller bjj men vad tycker ni :/
Du har en bra artikel här faktiskt, kan vara värd att läsa
The difference between Brazilian Jiu-jitsu and Jujitsu
"Comparing "old" Jiu-Jitsu to "new" Jiu-Jitsu is like comparing old cars to new. Both a Ford Model-T and a Ferrari will do the same job, but a Ferrari will do it more efficiently."
Oavsett yttre åsikt så skulle jag ta BJJ, det är ju mer "uppdaterat" och bevisat effektivt. Ska du inte träna MMA så spelar det mest roll vad du själv anser verkar roligast ju, ska du däremot träna MMA så är BJJ det självklara valet tror jag.
BJJ är väl effektivare. Om du vill träna japansk jutsu så ska du inte träna jutsu kai då det är kassa självförsvarstekniker då är det bättre att träna sportjutsu som är en modernare och lite mer uppdaterad version.
Ju jitsu kai är inte fullt så värdelöst som man tror, men håller med dig i övrigt. Vill man nåt som är mer pang på och effektivt så kör bjj och gärna vanlig brottning.
Jag körde det i 5 år och tycker det systemet är helt värdelöst. Även en av tränarna som hade svart bälte och kört i ca 15-20 år hamnade i sitt första slagsmål på en krog och blev upptryck mot en vägg. Han har lärt sig tekniker för det men började veva som en huligan istället sedan la han typ och insåg att det var ett system som ej fungerar för självförsvar.
BJJ + SW = Great grappling