Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 9 of 9
    Rookie

Smile Att träna under en lång tid. En och samma dag.

Jag har tidigare tränat mma och bjj direkt efter varandra, och det fungerade perfekt, 2,5 h timmas träning blev det i sträck.

Vanligtvis tränar jag runt 70 min MMA 3 ggr i veckan.

En dag i veckan kan jag träna så här:

BJJ 2 timmmar.
    Paus 30 min: Fyller på kroppen med en shaker som innehåller snabba kolhydrater som dextropour.
    MMA 2,5 timmar. (2 pass som går direkt efter varandra, så egentligen är det 1,25 timmar x 2).

Innan jag testa det undrar jag bara om någon har en aning om hur det påverkar kroppen, om jag bara skadar mig själv eller om det går bra att fortsätta då jag ändå är varm? Pausen som jag får på 30 min för att fylla på kroppen med näring, räcker den pausen för att ge kroppen en tur på 2,5 h till?

Tempot kommer att variera under passen.

Är det skadligt för kroppen för att man tränar så pass lång tid?
    Går det bra så länge man fyller på kroppen med näring?

Förmodligen kommer jag nog hålla mig till BJJ i två timmar följt av 30 min paus och sen 1,25 timmar MMA, MEN jag är bara nyfiken på om det är "skadligt" om man kör vidare 1,25 timmar till, om man självklart orkar.

Man kanske kan se det som sin egna "trainingcamp" som man har 1 gång i veckan?

Tack för all svar och åsikter!

Moderator
    Om du inte mår dåligt av det eller känner av att kroppen tar stryk så är det bara att köra på! Jag skulle dock rekommendera att du inte bara tar kolhydrater utan också ett ordentligt mått protein där i mitten, annars är risken att du bryter ner dig.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Tack för snabba svaren! Ska bli intressant och se vad man orkar. Det sjuka är att jag förut orkade mer under mitt BJJ pass som var direkt efter 75 min MMA träning.

Hall of famer
    Som Shogun sa, orkar du så är det väl bara att köra på. Tänk på att ork inte måste betyda att du orkar lyfta en annan person, utan också gäller att du orkar fokusera och tänka igenom vad du gör. Det är lätt att begå misstag och utföra tekniker fel när man är trött i huvudet, vilket i värsta fall kan leda till skador.

Rookie
    Att du orkar är fan grymt tycker 75 min boxningspass knäcker mig. Men visst återhämtningen börjar bli bättre och bättre

Champ
    Quote Originally Posted by drue View Post
    Som Shogun sa, orkar du så är det väl bara att köra på. Tänk på att ork inte måste betyda att du orkar lyfta en annan person, utan också gäller att du orkar fokusera och tänka igenom vad du gör. Det är lätt att begå misstag och utföra tekniker fel när man är trött i huvudet, vilket i värsta fall kan leda till skador.
    det här är något bra att tänka på , annars är det starkt att köra så pass länge.

Champ
    Blog Entries
    27
    Jag har funderat på det här också, jag har möjlighet till att träna rätt länge vissa dagar också, men man vill ju inte skada sig eller någon annan liksom. Drues svar var väl rätt givande tycker jag. Det enda sättet för dig att få reda på om du orkar eller inte är ju att testa, glöm inte bort att återhämta dig bara.

Hall of famer
    forsok smutta pa en gainer genom passen sa kanner sig magen full...det funkar for mej!

Hall of famer
    kör matt-tid är bra tid så länge du känner dig fräsh så kör men se till att vila i pausen och värm upp på andra passet så du inte skadar dig direkt.