Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 52
    Contender

10th planet jiu-jitsu

Tänkte höra hur många det är som tränar 10th planet jiu-jitsu systemet här i sverige?
    Och om det finns några i stockholmsområdet som tränar det regelbundet/seriöst.

Hall of famer

Re: 10th planet jiu-jitsu

Vi har några på pancrase som kollar instruktionals och pressar själva, men inga spec dagar i veckan.

Hall of famer

10th planet ar val eddie bravos? Det ar val ingen speciellt med det forrutom att han ger alla positioner, subs och svep fancy names som 'electric chair; osv?

Contender

okej, får väll komma in å kolla runt lite på på pancrase då=)

Hall of famer

Quote Originally Posted by mikeHojer
    Do so om du presenterar dig kan jag visa vilka som oftast kör rubberguard and that shit som man måste vara vigare än en elefant för att klara av.

Hall of famer

Quote Originally Posted by N1clas
    Do so om du presenterar dig kan jag visa vilka som oftast kör rubberguard and that shit som man måste vara vigare än en elefant för att klara av.
    Jag är nog vig för att köra rubberguard, jag har länga planerat att börja träna på rubberguard!

På tal om inget.

Hall of famer

Hur blir man vig i höften?

Contender

Okej, låter bra vem frågar jag efter för att hitta dig?

Till er som undrar eller vill köra rubberguard. Om man vill klara en mångsidig och effektiv rubberguard bra måste man vara vig i knän, rygg, nacke, hamstrings, höft och ljumskarna bör vara extra starka och sega. Det är oftast det som är problemet folk orkar inte stretcha varje dag för att kunna ha sin egen fot i nyllet när man grapplar=)

Hall of famer

Okej, låter bra vem frågar jag efter för att hitta dig?

Till er som undrar eller vill köra rubberguard. Om man vill klara en mångsidig och effektiv rubberguard bra måste man vara vig i knän, rygg, nacke, hamstrings, höft och ljumskarna bör vara extra starka och sega. Det är oftast det som är problemet folk orkar inte stretcha varje dag för att kunna ha sin egen fot i nyllet när man grapplar=)
    Niclas
    jag den enda tränaren som heter niclas

Hall of famer

seriöst det här "systemet" får så löjligt mkt fanboys o uppmärksamhet. Han har kommit på lite nya tekniker kära ngn. kommer inga grappling champs från hans camp han själv är inte särskilt het jämfört med dem bästa lugna er något.... visst e det kul men det är verkligen inget som är så effektivt att det bör tränas som en egen sport som vissa verkar tycka.

Dessutom är det riktigt störande hur löjlig eddie bravo är med namn o saker för att marknadsföra sitt "system".

Contender

Hehe, det må vara sant allt du säger men för just mig funkar ovanligt många saker helt perfekt, och guard gamet genomtänkt måste jag säga och det är lätt att lära sig och få en relativt hög nivå ganska snabbt med guarden.
    Anledningen till att så många gillar det tror jag är just för att det är så bra paketerat och pedagogiskt annars är allt en enda djungel MMA världen. Och sen finns det inget tråkigare än instruktionsfilmer har typ orkat titta i 10 min på alla andra jag försökt och det trots att man vet att dom troligen är dom bästa i välden på det dom gör med, men Eddies film har jag sett hela han är nog mest en pedagog inte fighter det är kanske därför han inte är aktiv heller.

Jag ser inte ner på några stilar eller inriktningar alla får köra det som passar dom :P

Om någon har andra tips på MMA folk som kan konsten att lära ut, tipsa jag byter mer än gärna ut gammal information mot bättre.

Hall of famer

Quote Originally Posted by PR00H
    seriöst det här "systemet" får så löjligt mkt fanboys o uppmärksamhet. Han har kommit på lite nya tekniker kära ngn. kommer inga grappling champs från hans camp han själv är inte särskilt het jämfört med dem bästa lugna er något.... visst e det kul men det är verkligen inget som är så effektivt att det bör tränas som en egen sport som vissa verkar tycka.

Dessutom är det riktigt störande hur löjlig eddie bravo är med namn o saker för att marknadsföra sitt "system".

Haller med!
    Rubber guard funkar bara mot bums anda.. Korde rubber valdigt mycket forrut men nar folk val hajade hur man forsvarar sa funkade det inte nagot vidare langre.

Contender

Quote Originally Posted by Björne

Haller med!
    Rubber guard funkar bara mot bums anda.. Korde rubber valdigt mycket forrut men nar folk val hajade hur man forsvarar sa funkade det inte nagot vidare langre.
    Haha, asså hela poängen är juh att rubberguard är sista utvägen den är bättre än en vanlig guard eftersom du har en arm över att hitta på saker med tex slå i mma eller låsa arm i grappling, det är som att säga jag körde mycket side men när folk kan försvara sig funkar det inte, allt handlar om att applicera rätt moves i rätt situation, pincetten funkar inte så bra om du ska lyfta ved men den e bra att ha när du får en sticka. Det ena utesluter inte det andra...Rubberguarden är bara några förbättringar på en vanlig guard sen får man massa gratis med vigheten tex om man kör mot någon stabbig snubbe med korta armar och man får mount så kan man utan problem dra en snabb tajt triangel så man inte måste gå på en betydligt mer riskabel armbar, det är bara koppla triangel, sen från den ta armbar/inverted-armbar/americana/kimura eller slutligen ge upp mount och rulla till triangel/tepee/boltlock.
    Så min poäng ar att ju fler tajta grepp-serier man har desto större chans att nått sitter. Hela 10th planet system är uppbyggt på att alla bitar passar med varandra i serier vilket i slutändan ger många fler valmöjlighteter.
    Systemet är inte på något sätt stängt eller 100% kart, nya saker dyker ständigt upp först nu är rubberguarden ganska allmänt känd och därmed försvaren då kommer fler varianter som sanitarum, rubixcube som i sin tur utvecklas till puppetmaster osv, sen att alla grepp och positiner har fula skumma namn är inte så konstigt när det handlar om Ameriakaner som gör remake på allt bra dom lägger vantarna på :wink: BJJ har utvecklats till så gott som perfektion under lång tid grappling i MMA är långt ifrån nära så jag tror inte man ska utesluta något ännu, dom bästa SW killarna är typ fortfarande skillade BJJ snubbar.

Aja, blev kanske lite mycket men funderade på varför folk ens blir upprörda över Eddie som bara är en harmlös hash-tomte som gillar musik och funderar på MMA och försöker dra sitt strå till stacken för utvecklingen till grapplingen i MMA.

Och allt jag vill är hitta folk som vill träna hela 10th planet systemet och tex provocera rubberguarden för att täta luckor folk som orkar stetcha och plugga på så man inte blir låst för att man är stel, lat eller omotiverad :P

Hall of famer

Såhär:

Kört BJJ ca 1 år, lite mer. Aldrig kört rubberguard. Kikat på Eddies DVDs de senaste dagarna, och idag på dagens pass testade jag lite rubberguard. Har säkerligen inte tillräckligt flexibla ben (är hyfsat vig dock) och sätter garanterat inte teknikerna rätt, men trots detta satte jag idag 2 st omoplata, flera svep och 2 armbars med hjälp av rubberguarden. Detta från guard som i vanliga fall är riktigt svag för min del, jag har aldrig haft en särskilt aggressiv eller farlig guard. Jag skulle alltså säga att den funkar ganska väl!

Sen är det dumheter att BARA fokusera på den, den är ett komplement som vilken annan DEL av BJJ/grappling som helst. Den är tight och neutraliserar vissa motståndare väldigt väl, och jag tycker all utveckling av en sport jag älskar är av godo. Jag tänker försöka suga till mig rubberguarden så mycket som möjligt och utnyttja den när läge finns, men inte hålla den högre än något annat. Vill man inte ha med den i sitt game, så skit i det då. Svårare än så är det ju inte?

Hall of famer

För mig som inte kan nåt alls om guards mer eller mindre, vad är en rubberguard, och varför är den bättre/sämre än en vanlig guard?

Hall of famer

Quote Originally Posted by Delfin
    För mig som inte kan nåt alls om guards mer eller mindre, vad är en rubberguard, och varför är den bättre/sämre än en vanlig guard?
    Guard:

Rubberguard:

Man får mer rörlighet att slå, lättare att låsa upp motståndarens armar och väldigt svårt att ground and pounda när man sitter i någons rubberguard!

Hall of famer

Rubberguard

Man måste vara mycket mer vig i knän för att dra över benen.

Hall of famer

Tackar grabbar! Sprallans förklaring såg riktigt enkel och pedagogisk ut men när jag kollade på filmklippet fattade jag nada haha, han ser ut som en uppochnervänd spindel... Ser skoj ut dock! Vore skitroligt att köra=)

Hall of famer

Quote Originally Posted by Sprawler
    Quote Originally Posted by Delfin
    Guard:
    bild

Rubberguard:
    bild

Man får mer rörlighet att slå, lättare att låsa upp motståndarens armar och väldigt svårt att ground and pounda när man sitter i någons rubberguard!
    Oj oj oj den där rubberguarden skulle Joe Rogan gnälla på, han har varken foten på höften eller som Joe alltid tjatar om, man måste krama sitt knä

Contender

Haha, jo det var en riktigt slapp rubberguard... När jag börjat köra den förstår jag Joes frustration, som dom flesta gör den i ufc är den inte ens 20% av sin fulla kapacitet.

Up and coming

Jag stör mig mera på att rogan måste gnälla om rubberguard och hur folk utför den så fort någon ens greppar sin egen fot för att gå på tex. en omoplata.

Hall of famer

Quote Originally Posted by Björne

Haller med!
    Haha, asså hela poängen är juh att rubberguard är sista utvägen den är bättre än en vanlig guard eftersom du har en arm över att hitta på saker med tex slå i mma eller låsa arm i grappling, det är som att säga jag körde mycket side men när folk kan försvara sig funkar det inte, allt handlar om att applicera rätt moves i rätt situation, pincetten funkar inte så bra om du ska lyfta ved men den e bra att ha när du får en sticka. Det ena utesluter inte det andra...Rubberguarden är bara några förbättringar på en vanlig guard sen får man massa gratis med vigheten tex om man kör mot någon stabbig snubbe med korta armar och man får mount så kan man utan problem dra en snabb tajt triangel så man inte måste gå på en betydligt mer riskabel armbar, det är bara koppla triangel, sen från den ta armbar/inverted-armbar/americana/kimura eller slutligen ge upp mount och rulla till triangel/tepee/boltlock.
    Så min poäng ar att ju fler tajta grepp-serier man har desto större chans att nått sitter. Hela 10th planet system är uppbyggt på att alla bitar passar med varandra i serier vilket i slutändan ger många fler valmöjlighteter.
    Systemet är inte på något sätt stängt eller 100% kart, nya saker dyker ständigt upp först nu är rubberguarden ganska allmänt känd och därmed försvaren då kommer fler varianter som sanitarum, rubixcube som i sin tur utvecklas till puppetmaster osv, sen att alla grepp och positiner har fula skumma namn är inte så konstigt när det handlar om Ameriakaner som gör remake på allt bra dom lägger vantarna på :wink: BJJ har utvecklats till så gott som perfektion under lång tid grappling i MMA är långt ifrån nära så jag tror inte man ska utesluta något ännu, dom bästa SW killarna är typ fortfarande skillade BJJ snubbar.

Aja, blev kanske lite mycket men funderade på varför folk ens blir upprörda över Eddie som bara är en harmlös hash-tomte som gillar musik och funderar på MMA och försöker dra sitt strå till stacken för utvecklingen till grapplingen i MMA.

Och allt jag vill är hitta folk som vill träna hela 10th planet systemet och tex provocera rubberguarden för att täta luckor folk som orkar stetcha och plugga på så man inte blir låst för att man är stel, lat eller omotiverad :P
    Aven om jag forstar vad du menar sa tycker jag det inte att din liknelse var nagot vidare. Om du ser till att inte satta dina hander pa mattan finns det inte sa mycket att 'rubber guarda' vad du har da ar istallet en vanlig high guard och eddie bravo kan ta massa cred allt han vill men det ar bara good ol fashioned bjj.

Hall of famer

Venom: Faktum är att krama sitt knä gäller när motståndaren har sin hand på mattan. När han har armbågen i din mage och armen på ditt bröst bör du snarare kontrollera den armen och jobba på den istället. Rätta mig om jag har fel mikeHojer. Sen ser den rubberguarden inte jättetight ut i övrigt, men det är ju en annan fråga.

Björne, om jag får bryta in med ett litet påpekande så är Eddie Bravos tekniker inte alls bara byggda på att motståndaren har händerna i mattan. Han har ett gäng tekniker som bygger på att armbågarna istället förs in mot mitten och armbars och dylikt därifrån dras. Nu kan jag såklart inte säga att han har kommit på alla de teknikerna själva, de kanske är snodda allihop, men jag har inte fått dem förklarade för mig på det sättet förrut i alla fall och har heller inte sett dem utnyttjade av andra BJJ-nissar på samma sätt. Sen har jag inte körd så himla länge heller...

Contender

drue: instämmer med det du säger

Björne: En rubberguard kräver inte att man måste få handen till mattan men man ökar kontrollen då men eftersom hela systemet är byggt för MMA. Som du ser på bilden är det lätt att köra zombie move på armen som är ute för att försvara slagen efter 20 slag måste man ut med armen annars blir man till slut skadad även fast det är slag från guard och när den är ute har man den på mattan.
    Eddie har aldrig sagt att han kommit på alla sakerna som han gör allt han gör är att försöka sortera ut det bästa i BJJ/brottning/judo osv för MMA det som ger högst procent chans att lyckas sen att han ger dom skumma namn är för att göra sakerna lättare att minnas varje position har ett namn så man vet exakt vad som gäller när man tar tex chilldog eller spiderweb. 10th-planet är inget system av unika grepp utan snarare en plattform att utveckla grappling för MMA där folk orkar stecha för att öka valmöjlighteterna och vara helt öppensinnade för nya ideér.
    Jag tycker inte Eddie ska ha mindre cred för det han gör men många fler i fightingvärlden som tränar/städar/lärut/filmar/fixar hemsidor osv flera timmar varje dag borde ha både mer cred och pengar än det dom får.

Hall of famer

Jag har också börjat köra lite rubberguard, är kul o lära sig nya saker.
    Kommer dock inte att använda den så mycket men kul att veta hur det hela fungerar

Contender

Fick in en bra rubberguard nu i helgen när jag tävlade=)

För er som vill störa er lite på namnen kör jag: rubberguard-> missoncontrol-> crackheadcontrol-> dubblebagger-> Clearneck-> chilldog with dubblebagger-> kungfumove-> Gogoplata!

Page 1 of 2 12 LastLast