Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 17 of 17

Thread: Power nap?

Contender

Power nap?

Pga av sen träningstid så hamnar jag på en max sömn av 5 timmar två dagar i v. Då jag pendlar(kör 1 h till sthlm o en timme hem) o har ett väldigt tungt jobb så e de för lite.
    Nu undrar jag nu ifall power nap kan vara något?
    Någon som har någon koll på detta?
    Jag har en halvtimme ja kan ta kl elva, men har hört att man inte får ta för mycke heller? :?:

Hall of famer
    Folk fungerar ju ganska olika. Jag har upptäckt att jag på "äldre" dar klarar mig rätt bra på 5 timmar sömn per natt. Självklart är det skönt att sova längre och ibland känns det att det behövs.

Angående powernaps så räcker det egentligen att du kommer till själva insomningsögonblicket (jösses vilket ord). Viktigaste här har jag hört är att man aldrig sover på riktigt, utan du avbryter precis när du somar in. Ett tips på hur detta kan gå till är att du sätter dig i en skön fåtölj eller lägger dig ner samtidigt som du håller något i ena handen. Tanken är att du ska tappa detta föremål när du somnar in. När saken faller i golvet ska du vakna till och gå upp. Detta är en metod som jag tycker funkar jäkligt bra. Även om jag är helt utmattad kan jag ta en så kallad "powernap" och sedan köra vidare en hel dag.

Jag kan inte riktigt det teoretiska i hur det går till. Vad jag har förstått går hjärnan på en viss "frekvens" (vet inte vad det heter egentligen) och när man somnar in går hjärnan ner i frekvens. Detta blir lite som en omstart för hjärnan och den fungerar lite bättre

Contender
    Ja just ja, de där med nycklarna i handen minns ja nått om... jag ska prova de i veckan o se.
    Tack för tipset iaf, vi "seniorer" måste ju hjälpas åt :wink:

Contender
    Quote Originally Posted by pPistole
    Ja just ja, de där med nycklarna i handen minns ja nått om... jag ska prova de i veckan o se.
    Tack för tipset iaf, vi "seniorer" måste ju hjälpas åt :wink:
    Berätta gärna sedan hur försöket gick

Up and coming
    Quote Originally Posted by Eratus
    Tanken är att du ska tappa detta föremål när du somnar in. När saken faller i golvet ska du vakna till och gå upp.
    haha det hade nog funkat dem 5 första gångerna för mig sen hade min hjärna fattat att öppnar jag handen så vaknar jag så håll handjäveln stängd haha

Moderator
    Ska man inte somna men bara ligga och slumra och inte komma ner i djupsömn? det funkar för mig iallafall..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    Quote Originally Posted by ShogunRua
    Ska man inte somna men bara ligga och slumra och inte komma ner i djupsömn? det funkar för mig iallafall..
    Jo, det är vad jag hört. Man ska heller inte sova längre än 15-20 min, håller man sig under gränsen får man energi utan att bli trött. (källa: Eddie Stone i SAS-programmet som gick för nåt år sen )

Champ
    Jag brukar köra så att när jag är trött o behöver vara vaken så går jag o lägger mig, ställer timer på ca: 30min o försöker sova. Tekniken med att hålla nått i handen o vakna när man tappar den kanske funkar för andra men då ligger du ju endast o vilar, vet inte om det verkligen räknas som powernap(?). Powernap brukar vara att man sover ungefär 15-20min.

Obs: Powernapping kan orsaka känslomässig känslighet, utlösa viss typ av psykisk sjukdom och i extrema fall leda till döden om det används för mycket .

Hall of famer
    Quote Originally Posted by ShogunRua
    Jo det är ju det jag skriver. Du ska ju precis slumra till men inte sova.

Och nej, man ska nog inte använda det dagligen eller som en ersättning för vanlig sömn.

Jag använde denna metoden när jag jobbade 2-3 dygn i stöten på ett behandlingshem. Vi hade sovande jour men ibland fick man rätt risigt med sömn på nätterna. Då brukade jag lägga mig på soffan och slumra i ca 20 minuter sen var man igång igen.

Att det funkar bra för mig märks väldigt tydligt när jag ska somna för natten. Ibland precis när jag ska somna in blir jag störd av en granne eller något annat ljud och vaknar till, sen är det lögn i helvete att sova. Då är det bara att gå upp och glo på TV eller sitta vid datorn några timmar som gäller, för sova kan jag då rakt inte.

Nu funkar ju alla olika, men detta funkar grymt bra för mig.

Contender
    ok, jag ska prova både en kvarts sömn o nyckel tricket, återkommer med en första rapport i v.

Contender
    Test dag 1: hade tänkt prova med 15 min sömn ida o nyckel tricket på torsdag, men de blev en combo.. Låg på rygg o skulle sova( situp position),de svartna till o mina ben ramla åt sidan o slog i en stol så jag vakna. Blev som en omstart som någon sa.
    Måste säga att det funkade väldigt bra, inte alls farligt trött ida trots max4-5 timmars sömn. :P

Hall of famer
    Nice att du kände skillnad.

Hall of famer
    placebo. testa det i längden och säg till sedan

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Kane
    placebo. testa det i längden och säg till sedan
    Det ska inte ersätta förlorad sömn utan hjälpa till när man helt enkelt inte hunnit sova tillräckligt mycket. Det är heller inte meningen att man ska använda det under längre perioder utan när det verkligen behövs.

Det blir nog först placeboeffekt när det fungerar på grund av att man tror att det fungerar. Jag är ganska övertygad om att pPistole gjorde samma sak fast i tron om att han skulle bli tröttare faktiskt skulle märka att han var mindre trött efteråt. Om du däremot menar att han lurar kroppen och hjärnan till att den får sömn fast att den inte får någon riktig vila är jag med. Men placebo är det inte.

Hall of famer
    jag menade nån slags mix av det du sa, men jag trodde att det var till för att ersätta sömn, vilket var fel.

Hall of famer
    scientific experiments and massive anecdotal evidence suggests that an average power-nap duration of around 20-30 minutes is most effective..

Contender
    Utvärdering: ca en månad har gått, har provat dom olika tips som nämnts i denna tråd med olika resultat.

Det som funkar bäst för mej, o som ja kört i några v nu, e ca en kvarts sömn efter jobbet= några timmar innan träning. Då e jag skapligt pigg på träning o har heller inte allt för svårt att somna efter.

Nyckel tricket e en bra back up om man e helt förstörd på jobbet av olika anledningar, funkar rätt bra för stunden iaf.

Har slutat med sömn på rasten då jag bara blev zombie deluxe av de i längden. :x

Kanske inte världens grymmaste test men ja fick ut vad jag ville ha av det iaf.

sov gott.