Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 6 of 6
    Contender

Nybörjar MMA fråga

Jag undrar hur långt tid ungefär de tar att få börja köra grappling sparring och sedan också stand up sparring. avrunda i månader och år.

Idag på träningen körde vi sparring men fick bara vinna på guillotine choke. Och vi fick ej försök oss på någon annan submission (vilket är logiskt då vi bara lärt oss guillotine choke och kimora)
    Annars har vi tidigare bara fått köra t.ex. att man börjar i guard och ska försöka ta sig till side osv.

anyway så var frågan hur lång tid tar de innan man kan köra grappling sparring?

Contender

Re: Nybörjar MMA fråga

Det tar nog inte så lång tid innan du får börja grapplas. Dock så lär det väl kanske inte bli från stående direkt. Vi började sparras efter nån månad kanske.. Kommer inte riktigt ihåg. men Vi lärde oss ett par subs, lite vändningar och passeringar sen var det rätt mycket sparring efter det.

Men säg 1-2 månader kanske? fast det är väl vädligt olika från klubb till klubb

Hall of famer

På min klubb har vi inga speciella nybörjargrupper eller nystarter utan vi har intag året om och alla kör i samma grupp. Därmed sparrades jag på min första träning, även om jag inte kunde göra särskilt mycket Nuförtiden tar man ofta ett helt grönt gäng åt sidan när vi börjar sparras och visar fler grunder för dem medan de andra sparrar, men annars kör vi rätt så direkt på min klubb. Detta medför ju dock att man som lite mer erfaren tar det lugnt med rookies och stannar upp och visar när man märker att de inte vet vad de ska göra i sin sits. Stående sparring kör vi ibland, men det är svårt med plats och lätt att skada sig eller någon annan.

Contender

Okej men nu för tiden kör vi ganska lagom bra med sparring. utan submission. eller ifall vi har lärt oss en submission kör vi att man ska försöka sätta de låset.
    De flytter på grymt bra på marken för oss som varit med alla passen nu. Vi vet alla positioner i grund, så att säga, och kan äntligen börja sätta ihop saker och ting. Känns skönt att känna av hur vi utvecklats. PS, jag är verkligen inte den som bara vill fram och fram, för jag går på mottot: Var sak har sin tid !

Hall of famer

Det ar sa javla skont nar grapplingen sitter, den kanns sa konstig och kantig i borjan, grattis, inom nagon manad borde ni defintivt fa borja rulla lite mer fritt!

Annars kanske ni har nagra friapass pa typ lordagar eller sondagar du kan dra pa for lite sparring?

Hall of famer

Gött om du känner att det funkar, då ska du verkligen inte ändra på det. Jag har aldrig tränat på något annat sätt än detta, så jag trivs bra med det. Men det krävs en ganska prestigelös stämning i klubben för att det ska funka, i och med att de som tränat längre måste dels ta lite "dålig" sparring mot nybörjare, och under denna sparring förklara för och låta nybörjaren testa på saker. Personligen har jag inga som helst problem med det då jag gillar att lära ut, och prestigenivån på klubben är näst intill obefintlig så det är skönt. Men gött att det funkar för dig located, som sprawler säger lär det snart flyta på riktigt bra och det är då grapplingen börjar bli ordentligt skoj!