Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 7 of 7
    Moderator

Exclamation moderkortet bränt?

Är det nån av er mina kära vänner som är vass på datorer? (mange jag tittar åt ditt håll..)
    Jag tror att mitt moderkort har havererat fullständigt i laptopen.

Satt och surfade runt lite och så slutade pekplattan att fungera. skumt tänkte jag och tryckte på strömknappen för att stänga av och starta om. när datorn skulle starta igen kom den desvärre inte förbi första startskärmen.
    Det är en compaq och förstaskärmen är svart med "compaq" i vitt. Längst ner står det "esc for startup menu". Här sitter jag alltså fast.
    Det fungerar inte att trycka esc för att få upp nån meny och startar jag och håller in F10 som är genvägen in till BIOS står det istället "F10 - BIOS setup" längst ner till höger men jag kommer aldrig förbi den svarta skärmen med loggan. Har provat med både netBSD och ubuntu boot cds men jag kommer ingenstans alls.

Det låter väl rimligtvis som att moderkortet har gett upp? eftersom jag inte ens kommer in i BIOS. tänkte skruva isär den imorrn och se om nåt lossnat.

Någon?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Det fanns en tid när jag kunde lite om hårdvaruproblem, men den tiden är sedan länge förbi...

Lycka till och hoppas någon annan kan komma med lite visdomsord snart.

Moderator
    skruvade isär hela datorn och petade på allt. satte ihop den utan hårddisk i och startade och nu kan jag köra UBUNTU från skiva så det är hårddisken det är fel på. skönt att slippa köpa ny dator men träligt att jag vill ha massa som ligger på den trasiga hårddisken...
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Köp ett USB SATA/IDE KIT adapter kit. Så kopllar du in hårddisken externt. Så jag brukar rädda information när datorer havererar på jobbet.

Kan vara så att MBR'n är trasig, men att du kommer åt din saknade data. kan vara värt ett försök
    Last edited by Gasph; 07-08-2011 at 02:09 PM. Reason: glömde tillägga

Moderator
    jag hatar datorer!

gamla HDDn fungerar men behöver bytas ut så jag köpte en ny som jag har kämpat med i fyra dagar nu för att få in windows på. Utan resultat.
    DET GÅR HELT ENKELT INTE.

Datorn kan inte boota win7 cdn, man kan inte installera win7 på en USB-ansluten enhet, man kan inte installera win7 via ubuntu. Man kan inte ha datorer utan att få hjärnblödning

Up and coming
    Kan den inte boota? Vad händer då?

Kan ju testa o installera från en USB, guide : Install Windows 7 Or Windows 8 From USB Drive/Pen Drive

Köpte du en "vanlig disk" eller hybrid/optisk?

Moderator
    Kan den inte boota win7 installen så kvittar det nog om den ligger på USB eller dvd.. Ska till en kompis och testa att sätta nya HDDn i en ny burk. Annars kan nån få köpa en splitterny samsung spinpoint m7