Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 22 of 22

Thread: Förbjud mma

Rookie

Förbjud mma

Fönjud mma. Man är inte själv att bojkota mma

Hall of famer

Re: Förbjud mma

Låter trevligt, alla borde ha en hobby.
    Men dock är det inte tillåtet att stampa folk som ligger i huvudet, iallafall inte i Sverige eller de andra stora organisationerna i världen, finns såklart undantag.
    Det man måste göra är att sudda ut fördomen att om man ligger ner är man helt försvarslös.

Bara att läsa det du skriver om Lasermannen och att skjuta folk känns som att hela inlägget är ett dåligt skämt...

Dock känns mitt inlägg väldigt onödigt då det förmodligen inte spelar någon som helst roll vad jag säger.

Up and coming

Måste lämna mina små åsikter i detta ämne.
    Att barn lär sig att vara våldsamma av att se eller utöva en kampsport är befängt. Det är upp till föräldrarna att förse barnen med en värdegrund och att lära dem vad som är rätt och fel.
    Tae Kwon Do må vara en "traditionell" kampsport, men hur såg det ut på 90-talet Jonas? Var inte en del av TKD utövarna "kickers" som använde de tekniker de lärt sig på klubben ute på gatan?
    Menar du också då att barn blir lärda att det är ok att slå folk med tillhyggen eller att skjuta dem av att spela tv spel? Att det är ok att mobba andra och att supa och bete sig som svin av att se dokusåpor? Att det är ok att kalla folk värdelösa och att förnedra dem av att se på Idoluttagningarna? Eller att det är ok att sparka folk av att träna TKD?

Som sagt, det är up till dig som förälder och instruktör att lära ut vad som är rätt och fel. Att lära dem vad som hör hemma på mattan, i buren eller ringen och hur man beter sig mot sina medmänniskor.

Champ

Jodå de där tae kwon do killarna för några års sedan som var häftigast och sparkade ner folk på gatan var ju mycket bättre. Tae kwon do klubben i min gamla hemstad las ner när huvudtränaren åkte in för misshandel för några års sedan. Kan även nämna en situation när jag var liten ca 10 år var det en äldre kille som drog en jävla tae kwon do spark på min polare så att han fick åka till sjukhus. När mina polare hämnades så hamnade tkd killen på marken och vi hoppade på honom(inte huvudet) och nämna då är att de enda kampsporterna vi kände till var karate och tkd och ingen av oss tränade något. Kan även nämna att vi varken såg på TV eller eller spelade TV spel förrän några år efter den händelsen. Barn som slåss är fan inget nytt det hände åtminstone ofta när jag var liten och jag tror knappast situationen har ändrast och jag tvekar på att det skulle finnas över 100 ungar i Sverige som vet vad mma är.

Kan nämna att jag på senare tid även tränat mycket med Tkd killar och har inget större problem med dom. Däremot folk som du som tycker att man kan lösa våld med att skjuta folk bör nog ta och tänka om lite. Sånt folk bör inte höra hemma i någon kampsport.

Contender

Svårt att ta detta inlägg på allvar. Verkar mest vara ett skämt. Dålig svenska och stycket om att skjuta folk är ju bara löjligt. Att du skriver under med ditt riktiga namn är bra, förutsatt att det ÄR ditt riktiga namn.

Själv kommer jag inte låta mina barn träna mma medan de fortf är "barn". Det är viktigt att kunna hålla isär lek och allvar och för barn är allt lek. När barnen blir till ungdomar ser jag dock inga problem med kamsport i allmänhet och mma i synnerhet över huvudtaget. Jag har tränat ITF Taekwon-do från jag var 14 tills för några år sedan och jag har aldrig slagit någon på käften för det. Andra kompisar i samma gäng har både knarkat ihjäl sig och suttit inne, utan att träna något alls.

Mvh
    Markus Bottner aka Brushi

Moderator

Jag har två barn. Skulle dom ble utsatta av nån som tränar så kallad MMA och ble slagna på gatan och stampade. Skulle jag personligen stjuta ihjäl hela denna familj utan att blinka.
    Om dom blev nedsparkade och misshandlade av en takekwondo-utövare skulle det dock vara helt okej ?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Jag Ser i dag dom mma klubbar som tar in barn. Menar på att man kan sätta en ålder på det. Jo sant när taekwondo kom, då fanns det en del som använde det på gatan.
    Men reglerna har ändrats och rf har blivet hårdare med budo förbundet med normal stagdarna.
    I dag är vi på 2010 och det är en helt annan sak.
    Jo klart jag hade blivet arg oasett om det var en annan kamp art som sparka och slog en som ligger.
    Man kan aldrig komma i från att MMA har blivet en källa för barn.
    Sen att reglerna från svensk mma och utlänsk MMA är olika är ingen skillnad.
    Barn och ungdomar trycket MMA på sin data och får ju upp värsta mma fighting.

Rookie

Sen får jag säga att jag gillar inte att skjuta folk om du trode det. Tänkte mer att det är mindre skada att se på.
    Sen att nån sa att nån Tkd misshandla folk... Det är ingen instruktör för mig. Han är antagligen missbrukare och inga barn.
    En instruktör ska vara en förespråkare för elever och inte nån man ser på puben varje vecka och spänner sig.

Hall of famer

Troll

Moderator

Ja man kan ju alltid hoppas jesperg..

En något intressant debatt det här med traditionell kampsport kontra modern men man bör hålla den på en viss nivå.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Quote Originally Posted by jesperg
    Troll
    +1

Hall of famer

Quote Originally Posted by taekwondoitf
    barn träning
    MMA är en (sport som är väldig o sportslig.
    Enda sen många år tillbaka
    Dommaren
    ihäl stampad
    stjuta i stället.
    stjuta ihjäl hela denna familj utan att blinka.

MMA REGLER; MAN FÅR INTE SPARKA ELLER SLÅ I RYGG. mAN FÅR INTE SLÅ I BAK NACKE. MEN STAMPA IHJÄL DEN JÄVLEN I STÄLLET
    ÄR DT SÅ VI VILL ATT VÅRA BARN SKA VÄXA UPP I.
    Highlights

Contender

banna.

Inga personangrepp tack

Contender

Tror detta hör hemma i humortråden, fast så roligt var det inte

Moderator

Ja jag håller med om att man kan fnissa åt förstainlägget men faktum är att det är en intressant debatt för det är såhär många ser det tror jag. Vet man ingenting åt sporten och lever i en bubbla så uppfattar man det nog på det här sättet och det är ju rätt skrämmande egentligen. Men borde vi inte försöka bilda människor så att de förstår att detta är en helt felaktig bild av vår sport?

Hall of famer

Denna debatt är flera år försent och med facit i hand helt befängd.

Historien ger oss att Bosse Ringholm ville förbjuda MMA (och en del andra kampsporter) med ett lagförslag om "förbund mot kampsporter". Detta lagförslag var behäftat med en massa tyckande och hade liten eller ingen faktagrund. Organisationen "Kampsportsfakta" slog hål på lagförslaget.

Dock kom det en lag ändå. Den är nu en tillståndslag och kan kallas "Tillståndsplikt för vissa kampsporter". Den trädde i kraft 2007. Kort därpå bildades Svenska MMA Förbundet som fick ett 1-årigt tillstånd av den nyinstiftade kampsportsdelegationen. SMMAF skötte prövoår bra och kunde erhålla ett 3-årigt tillstånd som efter SMMAFs inval i RF förvandlas till ett permanent tillstånd.

Så det finns en lag, ett förbund, ett tillstånd, en delegation som gör tillsynd, dopingkontroller genomförs regelbundet etc.

I detta sammanhang kan sägas att förbundet endast få en mindre anmärkning under dessa år och det var från första superior challenge där ett kamerastativ stod för nära ringen (i sammanhanget minimal anmärkning).

Att nu komma med ett påstående om att MMA bör förjudas när hela denna historia finns är alltså befängt.

MMA sköts på ett utmärkt sätt i Sverige. Det är statiligt kontrollerat och kontrollorganet har lovordat förbundet och alltså endast hittat en minimal anmärkning.

Moderator

Jag är helt med på tåget jesper och du har helt rätt. Problemet är nog att sven svensson har ingen aning om allt detta och att det redan är kontrollerat osv osv utan blir upprörd på nivå som taekwondo-lajjaren här och det är ju enkom negativt

Hall of famer

Att önska sig att folk debatterar med fakta är förstås en utopi

Hall of famer

Folk debatterar alltid mer med känslo- och värdeargument baserade på normer eller stereotyper som i sin tur är grundade i bristande kunskap, tyvärr.

Contender

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Ja man kan ju alltid hoppas jesperg..

En något intressant debatt det här med traditionell kampsport kontra modern men man bör hålla den på en viss nivå.
    Förbudsivrare brukar inte oftast komma med dom mest ordentliga argumenten, subjektiva åsikter och upprördhet är deras game.

Hall of famer

Det stämmer. Det är av en av anledningnarna varför MMA har tillstånd.

Contender

Påtal om förbudshets, vad säger folket om den här gamla godingen? :mrgreen: