Mkt pengar inblandade..dom pengarna ska dom försörja sig på en bra tid framåt, förstår varför vissa tar chanser..
surt
Jag förstår faktiskt inte om jag skall vara ärlig.Originally Posted by xynd
Att dopa sig som proffsidrottare är ju som att spela rysk roulette. Åker man dit så har man inget att falla tillbaka på. Inga matcher och säkerligen inga sponsorpengar heller. Man dras i smutsen och alla gamla resultat ses med helt andra ögon.
Att spela rysk roulette är det bara fullkomliga idioter som gör. Så jag fattar verkligen inte varför proffsidrottare dopar sig.
OT
Jag skulle vilja bli mer insatt i vilka preparat som är dopingklassade i Sverige och hur de hjälper utövarna som använder dem osv. Det är svårt att bilda en egen uppfattning om "dopingskandalerna'" när jag inte vet vad det egentligen handlar om.
Sedan är svenskar överlag extremt lyhörda för vad stat/regering/experter säger om olika preparat.
Det finns flera ämnen som tidigare har varit medicinklassade m.m. och helt ok att använda i samhället. Sedan när något utskott eller liknande i regeringen/riksdag klassar dessa ämnen som narkotika blir det extremt omoraliskt och oförståligt att någon vanlig människa, som inte är pundare och kriminell, någonsin skulle använda dessa.
Någon med mer kunskap som kan säga var jag skall börja leta?
Tråkigt om så är fallet. Det jag tycker är konstigt är att när andra idrottsmän är anklade för doping står det "idrottsman anklagad för doping" eller som det nyligen stod "Kroppsbyggare anhållen för doping", men när det gäller kampsportare går det ut med namn direkt. Är det bara min vinklade tanke eller finns det en annan syn på att hänga ut och svartmåla kompsportare än andra idrottare?
Jag tror i att när det kommer till skvallermedian handlar det om att sälja lösnummer och gemene man (Svennen) blir mer intresserad om det står "känd svensk elitsimmare fast i dopingkontroll" då "svennen" snabbt kan räkna ut om vem eller möjligtvis vilka det kan röra sig om, medan "Svennen" förmodligen inte är särskilt insatt i kampsportsvälden och kan inten lista ut vem den anklagade är om det på löpsedeln står "känd elitkampsportare fast i dopingkontroll" det är iaf min teori och jag ger inte ett skit för skvallerpressen..
Sen håller jag med tidigare talare om att det är idiotiskt att spela ryskroulette med sin karriär, doping suger och det är lika mycket fusk som att blanda sömnmedel i motståndarens vatten, och ger föga respekt och ära vid seger.
De brukar väl säga att någon har åkt fast utan att nämna namn när bara A-provet analyserats.
Sen får vi alltid reda på vem det är efter B-provet analyserats.
Ska väl tillägga att jag inte läsar kvällstidningar heller.
Håller med helt och hållet, hur kan man offra allt vad man byggt upp under så många år.Originally Posted by jesperg
Viftar man med nån miljon är det nog många som tar risken..Originally Posted by fisk4
människor gillar pengar... :roll:
Tror du på fullaste allvar att kruth får ens nära dom summorna för en superfight i Sverige? Nu lär han inte få någon fight i Sverige på ett tag, och kommer ju eventuellt få betala rättegångskostnaderna också.Originally Posted by xynd
Jag har noterat att vid mer eller mindre samtliga diskussioner kring dopingavslöjanden så har du (Xynd) haft en icke fördömmande syn på doping och mer varit åt hållet att "det är inte så konstigt, det är mycket pengar det handlar om" och liknande skrivningar (notera att det inte är exakt citering).Originally Posted by xynd
Jag tycker personligen att det är olustigt, det ger skenet av att det är OK för att det finns pengar inblandade. Så tycker du det är OK att dopa sig om det står en miljon på spel?
Du får gärna svara på det. Jag vill ge mitt svar på detta.
För mig är det inte OK att dopa sig. Doping är FUSK och de som dopar sig är fuskare, punkt slut. Jag accepterar inte att folk fuskar för att vinna matcher. Det ligger stick i stäv med vad en fighter skall vara. En rakryggad person.
Anta att någon ertappas med ett knogjärn i handsken, det tror jag alla hade fördömt med en gång. Att säga att det stod ju en miljon på spel så det var OK att ha ett knogjärn i handsken. Knogjärn i handsken är fusk, att dopa sig är fusk.
Kort och gott så är det aldrig OK att fuska, never ever.
Som sagt, jag tycker dina inlägg ger sken av att du tycker det är OK att fuska? Har jag rätt eller är det bara en missbedömning av dina inlägg från min sida?
aldrig ok med doping men jag FÖRSTÅR fighters som nappar på det när miljoner står på spel mm..
allt handlar om hur ärliga vi är?
en annan fråga..
Hur många här inne hade lämnat tillbaka en väska full med pengar (3mille)? eventuellt ett rånbyte? frestar det inte att ta pengarna..
Vet inte om ni missade expressens nyhet om bodyboulding-paret som nyligen torskade för innehav.
Dom satt hela dagarna och moralpredikade på diverse träningsforum om hur doping var dåligt och dom var rena mm..
jag bara väntar tills nån moralpredikare själv åker fast inom kampsport..
Doping är ett problem inom kampsport.
Väntar jag med, snart kommer väl Randy också bli ertappad med byxorna nere.Originally Posted by xynd
OK, doping är aldrig OK säger du, men samtidigt kan du förså varför en del dopar sig.Originally Posted by xynd
Du har en tolerans mot doping som är större än min. Jag förstår nämligen inte.
Kan man förstå någon som dopar sig för att få en miljon?
Kan man förstå någon som rånar en annan person för en miljon?
Kan man förstå någon som dödar en annan person för en miljon?
Jag personligen säger nej till alla tre påståendena. Jag tror att om man kan förstå någon av påståendena så är man kapabel att göra det själv. Jag har aldrig eller kommer aldrig överväga att dopa mig lite lite som att råna eller mörda.
Beträffande BB-paret så är det nog en hel del som kör med "anfall är bästa försvar". Se tex Erica Johansson (fd längdhopperska) som expoertkommentator på TV. Hon fördömmer doping väldigt mycket och det är bra, jag ser dock skeptisk på hennes rejält kraftiga käkben och undrar varför hon har en sådan käke. Jag kan se Carolina Klüft och undrar varför hon har så dålig hy.
Nu kör jag den taktiken själv inser jag men men, man kan inte få allt tydligen.
Jag håller med Xynd men också det jesperg. Jag är kluven. Att säga att det är fusk för att få till att alla tävlar på lika villkor köper jag inte riktigt.
Jag anser att det är enormt stor skillnad på villkoren som t ex Randy har vid extream couture när han tränar och vad en ny ung brasse har i nått sunkigt gym i rio.
Sedan har nog de flesta som ertappats med att dopat sig haft en dietist/kostrådgivare/läkare eller liknande som sagt att de har tillskotten ska du ta för att bli "starkare" protte, vitaminer osv. Men de har haft mycket större kunskap om kroppen och också sagt att de kan ta andra "mediciner" som är lika "nyttiga" för kroppen. Vissa av dessa ligger på en lista som anses vara doping och vissa gör det inte. Vissa kanske var okej för ett år sen men har nu lagts till på listan osv.
Det är en djungel av bestämmelser och regler. Då kan jag förstå hur vissa på elitnivå kan åka dit på doping.
Om alla andra gör det är det inte fusk, utan en del av spelet. Typ.
Gränsen kan dras hur långt som helst t ex att allt en fighter får inta är kyckling, ris o broccoli. Annars är det fusk.
Förstå är lite fel ord i sammanhanget. Att jag kan förstå varför vissa människor är kapabla till vissa saker handlar inte om att jag tycker som dem. Utan att jag kan leva mig in i deras situation och hypotetiskt dra liknande slutsatser som de.Kan man förstå någon som dopar sig för att få en miljon?
Kan man förstå någon som rånar en annan person för en miljon?
Kan man förstå någon som dödar en annan person för en miljon?
Det är egentligen en annan diskussion.
Det kanske är OT nu men jag blev lite less på alla inlägg av typen. "Det kan man ju förstås att många dopar sig för det är mycket pengar som står på spel".
Sådana inlägg, direkt eller indirekt, föder en syn att doping är OK.
Doping är aldrig okej. Dopare ska bli hårt straffade och alla borde kämpa för en ren idrott.
Jag tänkte skriva exakt samma sak. Så jag instämmer helt med Kilo Lima.Originally Posted by Kilo Lima
Bara för att jag kan sätta mig in i deras situation innebär inte att jag tycker att det är ok.
Det kanske är ett dåligt exempel men om jag hör om en person som dödar sina barns mördare så kan jag FÖRSTÅ hur han reagerar och sätta mig in i hans situation. Det betyder fortfarande inte att jag tycker att det är okej.
Fan vad alla snackar om pengar, visst vill man ha det. Men låt säga att du ska gå en titelmatch där det står några miljoner på spel, hade du dopat dig för att vinna dem och ta risken att åka dit och sendan bli av med både pengar och titel. Eller skita i att dopa sig och förlora matchen och pengarna men ha hedern i behåll och bli ihåg kommen som en bra fighter, då de desutom inte kommer bli svårt att få fler matcher.
skulle tippa på att minst 60% av alla kända mma fighters, k-1 fighters är dopade tyvärr. I toppskiktet är nog 90% dopade. Kan inte på rak arm tänka på en fighter som jag verkligen inte skulle kunna misstänka för att vara dopad.
Tank är inte dopad! det kan jag sätta en slant påOriginally Posted by mourad
![]()
Alla dopade jävlar kan dra till WWF o smörja in muskler med Hulk hogan..Fan va trött ja blir!
två som är jävligt bra på o ljuga om dem dopar sig är penn o diaz