Hade flera vänner som gick på Wing Tsun och visade mig en massa coola rörelser som tex denna basic video.
MMA får man se som det ultimata och undrar om man vet ifall någon " traditionell" Wing tsun röresle används på riktigt i MMA?
Hade flera vänner som gick på Wing Tsun och visade mig en massa coola rörelser som tex denna basic video.
MMA får man se som det ultimata och undrar om man vet ifall någon " traditionell" Wing tsun röresle används på riktigt i MMA?
Inte vad jag vet. De enda budo kampsporterna som används till viss grad är karate och judo (och jujutsu självklart, men det är ju BJJ nu). De klassiska kampsporterna du pratar om sållandes ut väldigt tidigt i MMAs historia. De hade för många hål helt enkelt. Bra på en sak men kunde kontras lätt bara man tog ner dem, boxades eller något annat.
I K1 däremot har flera med både tae kwon do och karate bakgrund vunnit matcher.
Machida kör ju med starka karate inslag i sin fighting men utöver honom så har jag nog inge bra koll på fler? Någon taekwondo roundkick har man setts användas i MMA också. Jo en till Anderson Silvas senaste frontspark ala "Seagal" är väl också från någon traditionell kampsport
Frontkick aka teep från den klassiska kampsporten Muay Thai![]()