Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 6 123456 LastLast
Results 1 to 26 of 151
    Hall of famer

Vem kan slå Brock?

Eftersom vi har så många "haters" på det här forumet (Hej Macsacre med flera..) som påstår att Brock bara är muskler och vikt så tycker jag att det kan vara värt att skapa en tråd för att diskutera vem inom UFC som faktiskt har en chans att besegra denna best!

[youtube:2rlrliw5]http://www.youtube.com/watch?v=fIDmNMisXQc[/youtube:2rlrliw5]

(För er som inte kommit över teknik vs styrka diskussionen ännu...)

Som jag personligen ser det så finns det vissa fighters som faktiskt kan hota Lesnar i nuläget, dessa är främst Shane Carwin, Minotauro Nogueira och till viss mån Caine Velasquez.

Shane Carwin har flera fördelar jämfört med tidigare utmanare, detta är det faktum att han är ungefär lika stor som Lesnar, har bra brottningsmeriter (vilket han dock inte visat i oktagonen ännu), slår enormt hårt och tränar med Greg Jackson och Jackson's MMA.
    De nackdelar jag kan se hos Carwin i nuläget är brottningen (han har som sagt inte visat hur pass bra han kan anpassa sin brottning till MMA, detta kommer han dock visa i Velasquez-fighten). Han har bevisligen varit nära att bli knockad mot Gonzaga. Detta enligt Carwins egen utsaga. Detta leder mig till att tro att även Lesnar skulle kunna knocka/skaka honom i en fight.
    Det som är okänt med Carwin är hur bra hans BJJ är men i och med Lesnars kompletta demolering av Frank Mir så tror jag knappast att Carwin kan hota honom i den aspekten av fighten.

Som andra fighter som kan hota Lesnar har jag Minotauro Nogueira. Det jag baserat detta val på är att han är van (ja, det låter jävligt dumt..) att få stryk och sedan lyckats skita ur sig en submission i sista sekunden. För bevis på detta se Nogueira vs Bob Sapp, Nogueira vs Tim Sylvia osv... Den enda han inte lyckats besegra på något sätt (förutom Mir..) är Fedor Emilianenko. Alla andra förluster han någonsin fått har han revanscherat på ett eller annat sätt. Han har en sjuk merit lista med bland andra Josh Barnett, Fabricio Werdum, Crocop, Zuluzinho (LOL ), Dan Henderson, Jeremy Horn, Semmy Schilt, Sergei Kharitonov och Heath Herring.
    Detta val kan dock gå åt helvete beroende på hur pass bra Nogueira presterar i sin match mot Randy Couture och hur mycket staph-infektionen faktiskt påverkade honom i matchen mot Frank Mir.
    Nogueira har även (relativt) bra boxning men främst är han ett hot på marken där han är fantastiskt bra (Han innehar svart bälte i både BJJ och Judo).

Och som tredje man jag seriöst tror har en chans mot Lesnar har vi Cain Velasquez. Velasquez är precis som Carwin (och Lesnar till viss mån) relativt oprövad inom MMA men har en seger över Cheick Kongo som främsta merit. Denna seger kom genom att Velasquez tog ner Kongo för att sedan dominera honom på marken hela ronderna. Problemen som syntes i denna fight var det faktum att Velasquez hade flera chanser att grabba tag i en arm och diverse andra positioner som borde ha slutat i en submission-seger istället för ett domslut. Ett annat "problem" (det är väll kanske inte riktigt rätt ord..) var att Velasquez inte lyckades avsluta fighten mot Kongo trots konstant dominans och det faktum att han slog Kongo 262 ggr (fightmetric.com).
    Det är även tveksamt om Velasquez besitter samma styrka som Lesnar och detta är även det en fight som bör avgöras på mattan och vem som besitter bäst brottning.
    Problemen som finns med Velasquez är att han är mindre än Lesnar (ca 240 lbs), har sämre meriter inom brottningen än Lesnar och visade i Kongo-fighten att hans haka inte är gjord av granit (rockad 2 gånger..)

Övriga fighters som kanske skulle kunna spöa Lesnar:

Crocop - En högerdoja så är det slut, han blev dock nedtagen av Allister Overeem och jag har svårt att tro att han skulle kunna stoppa Lesnars brottning.

Cheick Kongo - Skulle kunna vinna stående, tyvärr har han inte en chans om han blir nedtagen (se Kongo vs Velasquez)

Gabriel Gonzaga - Mycket bra BJJ, har KO-kraft stående men har visat att han kan få stryk av en bättre brottare (se Couture vs Gonzaga)

Och naturligtvis är inte Fedor Emilianenko eller Josh Barnett med på denna lista då de inte har kontrakt med UFC. Båda två skulle definitivt vara hot mot Lesnar.

Hall of famer

Re: Vem kan slå Brock?

Älskar den här tråden :lol: Jag kan säga att ALLA som är i samma vikt som Lesnar kan slå han.

Nu tar vi lite fighters som kan ta han:

Cain Han är bra och har inte förlorat en match än.
    Shane Han är lika stor typ.
    Gonzaga Han är bra på det mesta.
    Couture Om han va yngre.
    Mir Om han inte klantar igen.
    Cro Cop Bra ståendes.
    tim Han väger 120kg och kan fajtas.
    Fedor För att han är Fedor.
    Kongo Han har långa armar och kan stå.
    Minotauro För han är mästare inom Submissions.

M.M.

Som jag alltid sagt så är Brock inte bra han är bara stor och stark, sedan tycker jag att HW är en orättvis klass, Jag tycker att de borde antingen begränsa den till 110kg eller så 110 - 115 eller 115 - 120.

Det är som att en Dan henderson skulle kunna mötas mot Joe stevenson, LOL det är bara löjligt, eller som att Jon fitch skulle slås mot Rampage jackson, det är klart att storleken och styrkan spelar roll.

Så varför acceptera denna orättvisa? Det är sjukt dåligt att HW ska va så.

Hall of famer

mir klantade sig inte, han blev dominerad... inga utav dina argument är speciellt bra måste jag säga mascare eller hur det n stavas :P

tim sylvia väger 120 men han är fet, det är inte brock, kongo är bra stående men har ingen brottning eller bjj, iaf ingen bra brottning eller bjj...

Sen att man säger att ufc ska begränsa HW till 110kg är löjligt... det dom skulle kunna göra är att dela upp det i heavyweight och super heavyweight men det skulle heller inte funka för då skulle det vara 2-3 pers i den högre viktklassen i ufc vilket skulle förstöra allt där också... sen så skulle dom inte bara begränsa vikten till 110kg för då skulle brock aldrig kunna gå ner dit utan att banta bort massa muskler vilket skulle ta ett bra tag...

Moderator

I UFC tror jag att Shane Carwin eller möjligtvis Gonzaga skulle ha en chans mot Brocken. Ser ingen annan som skulle kunna vinna över honom just nu.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

men 110 till 120 i HW skulle va mer rättvist iaf.

Moderator

Dom som väger in lättare än det då? gränsen är ju fr.o.m 205
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Quote Originally Posted by macsacre

Är väl inte så stor skillnad mot vad Mir och Lesnar vägde in på? Mir vägde väl in på 109 och Brock på 120?

så förstår inte vad det skulle bli för skillnad om man begränsade HW mellan 110 - 120. Dom flesta hw ligger väl redan runt en 110 i ufc? är väl bara Randy som vägt in lite lättare än så?

Champ

Quote Originally Posted by macsacre
    saken är ju den att du säger det enbart för att få bort Brock

Hall of famer

Quote Originally Posted by Nixor
    saken är ju den att du säger det enbart för att få bort Brock
    Jag håller med honom, allt för att få bort brock.

På topicen tror jag tyvärr inte att Nogueira kan slå brock, han är inte tillräckligt stark och snabb. Hade det handlat om teknik däremot hade han slagit honom.

Carwin är inte i närheten av att vara lika stor. Han är 6'1 eller kanske 6'2'' (och inte 6'4 eller vad det står på andra ställen) och väger knappast 280 pounds, jag tror att Brock slår honom också tyvärr.

Resten tror jag behöver få in en lucky-punch i princip.

Moderator

Efter vad vi såg av Nogueira i hans senaste match mot Mir så tror jag definitivt att han skulle få stryk. Gamla Nogueira skulle utan tvekan vunnit, ni vet han som blev kastad som en vante av sapp innan han drog ut honom på en armbar. Gonzaga tror jag kan ha en chans för att han är jävligt kraftfull och möjligtvis att han skulle kunna trolla till nåt underifrån med sin BJJ. Carwin kanske inte är lika stor men han är jävligt stor & stark och med sin brottning kanske han skulle kunna hålla jämna steg med brock och han slår ju minst lika hårt.

Hall of famer

Jag tror faktiskt på Carwin och på Cain. Jag hoppas inte de får möta varan och istället få de gå mot Brock, alltså Carwin tog gonzaga, så om han inte får Brock så borde han få någon annan idiot förutom Cain, och Cain tog ju Kongo så då borde han få Brock eller en annan idiot som inte är Carwin.

Något jag skulle vilja se är att Cain möte Mir, och Carwin vs den som vinner mellan Nogeira och randy, för då skulle man se bättre vad Cain och Carwin går för. Eller Carwin vs Mir och Cain vs (nogeuira - couture)

Grejen är att vi vet ju att ingen som är liten kan ta Brock (det vet vi alla) det som behövs här är en stor kraftig fighter, och den enda som jag tror är en stor utmaning är ju Shane men för att vara helt 100 på det här så borde Carwin gå mot någon annan som, Mir, Couture eller herring då de här killarna är ganska så små och de har ju Store starke Brock slagit.

Hall of famer

du måste vara ett troll

Hall of famer

Haha Herring på 250+ pounds och 194 centimeter är ganska liten?

Hall of famer

Jag hoppas på att se carwin gå mot Mir minst.

...Och ja, Jag är ett troll... :evil: en Evil troll :twisted:

Hall of famer

Mir - Nej inte en chans. Det känns som Lesnar skaffat sej riktigt bra sub-defense och jag tror inte han kommer åka på nån mer sub-torsk framöver. Mirs standup har aldrig varit nått vidare även om han utvecklat den biten på senare tid.

Big Nog - Nej, jag tror han är slut. Vi får väll se efter Randy-matchen om jag har fel, men ja tror hur som helst inte att grapplers har bäst chans mot Brock.

GG - Han kommer bli nertagen och vi vet hur hans kondis brukar va. Ligga under Brock kommer ta musten helt ur honom. Knappast nån sub-vinst här heller.

Cain och Carwin är dom jag tror har bäst chans i ufc:s hw-div. Det ska bli intressant och se nån av dom gå upp mot Brock.

Cro Cop skulle formodligen bli nedtagen ganska tidigt och därefter skulle de inte vara mkt till match.

Randy har vi redan sett och jag tror knappast han vinner om dom möts igen. Brock är helt enkelt för stor och stark.

Kongo - Cain körde över honom helt med sin brottning. Brock skulle göra mos av honom på marken.

Machida - Det låter kanske märkligt men chansen finns nog att han kan ta de. Han har oxå visat intresse för en fight med Brock, vilket visserligen inte lär inträffa förrän han försvarat lhw bältet nåra gånger först. Hur som helst, när har Machida blivit nertagen på backen under hans tid i ufc? Brock skulle kunna få stora problem att överhuvudtaget få tag i honom. Machida har ju oxå visat att han slår hårt. Så om Machida lyckas counterpuncha ett tag utan att bli infångad kan nog Brock få det riktigt jobbigt.

Up and coming

Håller med föregående talare om att Machida skulle kunna röra om i grytan mot Brock faktiskt, om nu Machida väljer att kliva upp en viktklass, som hade varit väldigt intressant att se. Han skulle flyta omkring i oktagonen och slumpviss skicka några sparkar och slag samtidigt som Brock skulle se ut ungefär som Tito Ortiz gjorde mot Lyoto, upprörd över att han under alla tre ronder inte fick varken en nedtagning eller en träff på honom.

Det är vad jag tror, sedan är Machida min asboluta favorit också...

Hall of famer

Ja alltså.. De har störst chans mot honom, men om man tittar till "siffror" och hur alla Brocks matcher har gått. Så borde ingen av de där ha en riktig chans. Jo kanske Machida faktiskt, men jag kan inte tänka mig honom så "fet/tung". Hans speed skulle bli mycket, mycket slöare. Kan tänka mig en rolig catchweight för att de ska sälja lite.

"LHW v.s. HW" eller något

Hall of famer

Jag tror tyvärr att Brock skulle få tag på Machida, Brock är bra mycket snabbare, starkare och bättre brottare än vad Ortiz är. Om Machida hade slagit Brock hade jag fan försökt ha sex med den mannen.

Hall of famer

Ja då, då återstår bara Fedor .

Känns som om att Brock är rankad i topp 4, efter just 5 matcher.
    Sjukt egentligen.

Hall of famer

Coolt som fan om machida gick upp mot Brock. Skulle va bra om han gick upp i vikt en hel del med så det blir en match :P

Moderator

äsch vafan, vadå Machida. Det skulle vara ca 20 kilos viktskillnad på dom

Hall of famer

Bara någon plockar honom snart :P
    Är det någon som hört något om när Brock går match nästa gång?

Up and coming

nah men skulle inte förvåna mig om ufc lyckas signa fedor efter hans match sen borde det va on... men o andra sidan vill nog ufc mjölka brock först så dem signar nog inte fedor..

Hall of famer

Det märks, men jag hoppas verkligen en riktig MMA fajtare håller HW titeln igen blir så less på att se Brock som mästare.

Jag tror och hoppas på Carwin, jag hörde nånstans att Carwin ska gå en match mot Cain troligtvis men det är inte säkert än.

Up and coming

Tror att Crocop med rätt taktik skulle kunna fixa Brock, dock efter några matcher till i octagon..Crocop har ändå ganska hyfsad sprawl..kanske köra med low-kicks så Brock blir segare..svårt med en sån bjässe men kan gå..
    Nogeira har definitivt chansen..tänk vad häftigt det hade varit om han tar Brock med en anaconda-choke..
    Cain är kanonbra brottare men han är än så länge ingen bra g`n`p avslutare..
    Gonzaga borde väl ha hyfsad chans också..
    Cheick Kongo tror jag har minst chans av alla..

Hall of famer

Det märks, som jag alltid säger i varje tråd *************** (får nog ej säga det igen) så tror jag att vem som heslt kan ta han, men tyvärr så behöver de gå upp i vikt och i muskler innan det kan bli något.

Min hopp ligger på Shane just nu och på Cain.

Page 1 of 6 123456 LastLast