Eftersom vi har så många "haters" på det här forumet (Hej Macsacre med flera..) som påstår att Brock bara är muskler och vikt så tycker jag att det kan vara värt att skapa en tråd för att diskutera vem inom UFC som faktiskt har en chans att besegra denna best!
[youtube:2rlrliw5]http://www.youtube.com/watch?v=fIDmNMisXQc[/youtube:2rlrliw5]
(För er som inte kommit över teknik vs styrka diskussionen ännu...)
Som jag personligen ser det så finns det vissa fighters som faktiskt kan hota Lesnar i nuläget, dessa är främst Shane Carwin, Minotauro Nogueira och till viss mån Caine Velasquez.
Shane Carwin har flera fördelar jämfört med tidigare utmanare, detta är det faktum att han är ungefär lika stor som Lesnar, har bra brottningsmeriter (vilket han dock inte visat i oktagonen ännu), slår enormt hårt och tränar med Greg Jackson och Jackson's MMA.
De nackdelar jag kan se hos Carwin i nuläget är brottningen (han har som sagt inte visat hur pass bra han kan anpassa sin brottning till MMA, detta kommer han dock visa i Velasquez-fighten). Han har bevisligen varit nära att bli knockad mot Gonzaga. Detta enligt Carwins egen utsaga. Detta leder mig till att tro att även Lesnar skulle kunna knocka/skaka honom i en fight.
Det som är okänt med Carwin är hur bra hans BJJ är men i och med Lesnars kompletta demolering av Frank Mir så tror jag knappast att Carwin kan hota honom i den aspekten av fighten.
Som andra fighter som kan hota Lesnar har jag Minotauro Nogueira. Det jag baserat detta val på är att han är van (ja, det låter jävligt dumt..) att få stryk och sedan lyckats skita ur sig en submission i sista sekunden. För bevis på detta se Nogueira vs Bob Sapp, Nogueira vs Tim Sylvia osv... Den enda han inte lyckats besegra på något sätt (förutom Mir..) är Fedor Emilianenko. Alla andra förluster han någonsin fått har han revanscherat på ett eller annat sätt. Han har en sjuk merit lista med bland andra Josh Barnett, Fabricio Werdum, Crocop, Zuluzinho (LOL), Dan Henderson, Jeremy Horn, Semmy Schilt, Sergei Kharitonov och Heath Herring.
Detta val kan dock gå åt helvete beroende på hur pass bra Nogueira presterar i sin match mot Randy Couture och hur mycket staph-infektionen faktiskt påverkade honom i matchen mot Frank Mir.
Nogueira har även (relativt) bra boxning men främst är han ett hot på marken där han är fantastiskt bra (Han innehar svart bälte i både BJJ och Judo).
Och som tredje man jag seriöst tror har en chans mot Lesnar har vi Cain Velasquez. Velasquez är precis som Carwin (och Lesnar till viss mån) relativt oprövad inom MMA men har en seger över Cheick Kongo som främsta merit. Denna seger kom genom att Velasquez tog ner Kongo för att sedan dominera honom på marken hela ronderna. Problemen som syntes i denna fight var det faktum att Velasquez hade flera chanser att grabba tag i en arm och diverse andra positioner som borde ha slutat i en submission-seger istället för ett domslut. Ett annat "problem" (det är väll kanske inte riktigt rätt ord..) var att Velasquez inte lyckades avsluta fighten mot Kongo trots konstant dominans och det faktum att han slog Kongo 262 ggr (fightmetric.com).
Det är även tveksamt om Velasquez besitter samma styrka som Lesnar och detta är även det en fight som bör avgöras på mattan och vem som besitter bäst brottning.
Problemen som finns med Velasquez är att han är mindre än Lesnar (ca 240 lbs), har sämre meriter inom brottningen än Lesnar och visade i Kongo-fighten att hans haka inte är gjord av granit (rockad 2 gånger..)
Övriga fighters som kanske skulle kunna spöa Lesnar:
Crocop - En högerdoja så är det slut, han blev dock nedtagen av Allister Overeem och jag har svårt att tro att han skulle kunna stoppa Lesnars brottning.
Cheick Kongo - Skulle kunna vinna stående, tyvärr har han inte en chans om han blir nedtagen (se Kongo vs Velasquez)
Gabriel Gonzaga - Mycket bra BJJ, har KO-kraft stående men har visat att han kan få stryk av en bättre brottare (se Couture vs Gonzaga)
Och naturligtvis är inte Fedor Emilianenko eller Josh Barnett med på denna lista då de inte har kontrakt med UFC. Båda två skulle definitivt vara hot mot Lesnar.

LinkBack URL
About LinkBacks
), Dan Henderson, Jeremy Horn, Semmy Schilt, Sergei Kharitonov och Heath Herring.
Reply With Quote
.
blir så less på att se Brock som mästare.