Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 22 of 22
    Hall of famer

UFC's 10 biggest let downs in 2007 *Lång*

Taget ifrån ufcdaily.com

Rätt intressant läsning och jag kan bara säga att jag håller med.

The UFC’s Ten Biggest Letdowns on 2007
    By Leland Roling - MMA-Analyst.com | Dec 18, 2007 - 1:37 pm

Jake Rossen at Sherdog.com published an article chronicling Zuffa’s 10 best accomplishments of 2007 on Monday. While I agree with some of the points in the article, I believe Zuffa did a lot of things wrong this year. Fightlinker has a few points that I completely agree with, but there are a few others that we should mention. Let’s take a look at the list.

10. Promoting a TUF alumni main event
    While the idea may have seemed like a good idea when you were sitting in your office mulling over all the injuries to the title pictures of each division, Rashad Evans and Michael Bisping was not a card that interested anyone. Although many fans accepted it in all of its mediocrity, nobody was buying it. We may not know that actual buy rate for that card, but I can almost assure the readership that it wasn’t anywhere close to what a non-title superfight may have garnered.

9. Rallying for Liddell? Rampage should have been given time.

I understand Rossen’s point that Liddell is one of its most popular stars and that he was the guy who propelled the UFC to where it is today along side other stars like Couture or Ortiz. Inevitably, one-dimensional fighting only gets you so far. When Liddell dropped and Rampage was crowned king, I thought to myself “The UFC is going to love Rampage’s personality and so will everyone else.”. Did the UFC take advantage? No, they sat him on the shelf for the rest of the year, and the only real piece of evidence on his whereabouts was on TMZ.com. Keeping Liddell in the picture is fine, he is, after all, a face of the sport, but Rampage should have been propelled immediately.

8. Marketing at the UFC is mediocre

While the Rampage/Griffin coaching situation is a genius way to market both Forrest Griffin and Rampage Jackson, their marketing and promotion of what many fans and Dana White himself have considered to be one of the greatest MMA matchups of all time in Wanderlei Silva vs. Chuck Liddell is stagnant. We get All Access with Wanderlei Silva on MTV Nobody Watches 2 and a UFC Countdown show. We also get horribly bland interviews from Chuck Liddell on Unscripted with Dennis Miller, and pokes at Chuck on Pardon the Interruption. Enough is enough. Chuck isn’t good at interviews, and nobody watches the shows. Note to the UFC: Watch 24/7 Mayweather-Hatton and take notes.

7. Tying up divisional title pictures with a reality show

Are you serious? That was the phrase was said more times than I could count when looking at the Welterweight title picture. Instead of getting a Matt Serra vs. Matt Hughes battle early, we have to wade through an entire season of the Ultimate Fighter to end up finding out Serra can’t fight due to an injury. Now, while St. Pierre vs. Matt Hughes is a great substitute, Serra’s recovery is still stopping the real belt from being claimed.

After locking up the Welterweight title picture for what seemed like an eternity, did the UFC learn? No… they ended up making another brilliant move. The UFC will now lock up their most prestigious division, the Light Heavyweight Division, for what is looking like at least half a year, maybe even longer. Although a good marketing strategy, it’d work better if the season was shorter or the production time was faster for the show.

6. Stifling fighter’s careers because they won’t accept a crappy contract

Sure, there are fighters out there that don’t prove enough in the cage for the amount of money that they request during contract negotiations. The letdown is that Zuffa actually stifles your career when you have one fight left on your contract until you get so antsy to fight, you accept the crappy contract. It’s either that or you have to sit out for an unbelievable amount of time until you get near your contract expiration. Suddenly, the UFC has a fight for you. I understand the argument that the fighter signed a contract, but that is rather unfair to keep a fighter in limbo for so long.

5. Broken Promises

You promised us Fedor, and it didn’t happen. It was a major letdown to the fans and Randy Couture. Everyone was convinced he was heading to the UFC while many of the us in the blogosphere remained neutral. In the end, it didn’t happen and people grew upset. Stop making promises. Cliche statements may be lame, but they work. “We are trying our hardest to make the matchup work.” Something along those lines will suffice.

4. Dana White shouldn’t speak in public

One of the biggest letdowns of the year was Dana White’s mouth. Instead of creating a professional look to his attitude during press conferences, conference calls, and interviews, White rants and raves by spitting profanity even when in context to significant developments in the UFC. The conference calls were always entertaining to hear White’s profanity on display. In the past, I have criticized this behavior to stopping some major networks from wheeling and dealing with the UFC. Fact is, other sports don’t have this demeanor, and his attitude seems to be synonymous with what many people feel MMA is, a street brawl.

3. Putting down MMA websites

Along the lines of #4 on our list, Dana White seemed to turn on the very websites that helped produce a bigger audience for MMA, and also helped market and promote events for the UFC back in the days of the UFC DVD. Fact is, White claims that websites were a reason why Couture was obtaining incorrect figures. White stated that internet websites were printing inflated salary numbers when in fact the numbers were straight from the commission. Way to put your foot in your mouth, Dana, and insulting the websites that helped create the beginnings of the fanbase we see today.

2. Handling of the CSAC’s decision

As critical as I was of the CSAC’s procedures regarding the Sean Sherk case, Dana White was far worse. Instead of keeping his mouth stapled shut for the remainder of the case, he gave the MMA community plenty to talk about. He told us that Sherk wouldn’t be stripped regardless of the CSAC’s decision. When Sherk was finally set to have his final hearing, White stuck to his guns. As the CSAC announced a reduction in his sentence to 6 months, it was still the claim by the CSAC that Sherk did use steroids. White changed his mind and stripped Sherk of his title.

1. Promising PRIDE would live, then killing it!

At the press conference announcing the acquisition of PRIDE, Lorenzo Fertitta and Dana White both stated that PRIDE would never die and they would continue to keep the promotion around. Say what you will about the strategy here, but it was one of the worst business decisions to date. Not only did the UFC not buyout all the contracts, but fighters are now apparently just waiting for the contracts to expire and then doing what they want. Specifically, the lower weight Japanese fighters are sticking to Japanese promotions to get the bigger money in Japanese sponsors. The PRIDE library rights almost seem worthless as we haven’t seen a creative use for it yet. It’s more likely that they don’t have the rights by some kind of mishap by the Zuffa lawyers when looking at how they can utilize the acquisition of PRIDE.

The biggest letdown was letting such a great part of MMA history die out after telling the PRIDE faithful, the fans of PRIDE, that it was going to stick around for years to come, only to bury it in the ground for good. Zuffa should have simply obtained the facts first. It probably would have led to some different circumstances.

MKP
    MKP is offline
    Up and coming
    Nedläggningen av PRIDE är det värsta som de kunde göra. Nu har vi mycket mindre fighter. När PRIDE fanns så kunde man se både det och UFC men nu när de flests har skrivit kontrakt med UFC så ser man inte de så ofta. PRIDE var bäst. Fan va dum Dana e han borde ha en så jävla käftsmäll! Han har gjort mycket bra också men den senaste tiden har han bara kokat ihop en stor jävla skitsoppa.

Hall of famer
    Nr 2 fattar inte jag. Rampage har slått Eastman, Lidell och Henderson och varit med i UFC All Access. Vad skall de göra mer?

Nr 6 fattar jag inte heller. Skall de bryta ingånga kontrakt? Naturligtvis inte!

Nr 5 är i skuggan av nr 6 ganska rolig. I nr 6 tycker författaren att de skall bryta kontrakt medan i nummer 5 så klagar de över bruta löften. Well, man kan inte både ha kakan och äta den

Moderator
    Du menar väl nr.9 ang. rampage va? :P rolig lista även fast det är stundtals sorglig läsning haha. Här är jag beredd att hålla med mkp faktiskt..Dana White borde få en sån jävla käftsmäll! Det största hånet är ju självklart löftet om att hålla pride vid liv och sen begrava det direkt efteråt, men i princip alla punkter visar ju klart och tydligt att karln är en riktigt stor jubelidiot. Ja han har gjort mycket för sporten men frågan är om vi inte hade klarat oss än bättre med någon helt annan iallafall
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    Quote Originally Posted by ShogunRua
    Du menar väl nr.9 ang. rampage va? :P rolig lista även fast det är stundtals sorglig läsning haha. Här är jag beredd att hålla med mkp faktiskt..Dana White borde få en sån jävla käftsmäll! Det största hånet är ju självklart löftet om att hålla pride vid liv och sen begrava det direkt efteråt, men i princip alla punkter visar ju klart och tydligt att karln är en riktigt stor jubelidiot. Ja han har gjort mycket för sporten men frågan är om vi inte hade klarat oss än bättre med någon helt annan iallafall
    agree. "+1"

Hall of famer
    Quote Originally Posted by jesperg
    Nr 2 fattar inte jag. Rampage har slått Eastman, Lidell och Henderson och varit med i UFC All Access. Vad skall de göra mer?

Nr 6 fattar jag inte heller. Skall de bryta ingånga kontrakt? Naturligtvis inte!

Nr 5 är i skuggan av nr 6 ganska rolig. I nr 6 tycker författaren att de skall bryta kontrakt medan i nummer 5 så klagar de över bruta löften. Well, man kan inte både ha kakan och äta den
    på din första: De menar väl att Rampage ska vara mer av en frontfigur för organisationen än vad han är nu pga hans karisma och humor.

din andra: han snackar väl inte nåt om att bryta ingångna kontrakt? jag är osäker på vad han menar här men jag tolkade det som att UFC ger fighters skambud som de tackar nej till och sen "stallar" UFC tills fightern tvingas tacka ja, för vad ska han annars göra? osäker på denna dock

Hall of famer
    mja, jag vet inte. Har man tagit en konkursföretag till att vara marknadsledande och helt dominant så gör man många saker sätt.

Men för att göra detta så får man klampa på några tår ibland och det har UFC gjort.

Jag tror att det är som en liten naturlag att många inte gillar den största och mest framgångsrika företaget/organisationen.

De kanske inte gör alla saker rätt men de levererar mest och bäst MMA av alla och dessutom på ett sådant sätt så att sporten växer lavinartat. Det väger mer än väl upp för evenutella brister för mig ivarjefall.

Jo, jag menade nr 9 ang Rampage. Med den bakgrund ni skrivit så är det fortfarande oförklarligt. Förstå att UFC inte vänder sig mot hard core fansen i första hand utan mot "medelsvensson". De vet inte vem Rampage är. De vet vem Chuck är. Att lansera Rampage så fort skulle inte hjälpa UFC. Rampage får sin stora introduktion genom att vara coach på TUF7, därefter kan de profilera honom hårdare.

Champ
    Att de levererar mest och bäst MMA för tillfället är ju naturligtvis en följd av monopol-situationen, som om GM hade köpt upp alla stora konkurrenter och bara producerat Ford över hela världen.

Sporten växer väl inte lavinartat tack vare att UFC la ner PRIDE? Snarare bromsade det upp sporten rejält, kanon-fighters går omkring i limbo och de intressanta initiativen kommer från nya ryska(?) M-1 och japanska organisationer.

Hall of famer
    Det är inte så att jag försvarar UFC men jag tycker att många ser väldigt onyanserat på vad de gör och vad andra har gjort.

Först en självklar sak. Alla promotions som arrangerar galor har företag bakom och de lever på en marknad. Bakom UFC finns ett företag (Zuffa), Bakom StrikeForce ett annat, Bakom Pride ett tredje etc.

Dessa företag konkurerar med varandra. Så som marknaden ser ut idag så är Zuffa med UFC det mest framgångsrika företaget alla kategorier. Resterande spelar inte i samma liga just nu. Det betyder att Zuffa har varit duktiga medan de andra varit allt från klantiga till mindre duktiga. Att rikta kritik mot det företag som varig bäst är en smula konstigt tycker jag.

Så visst man kan göra en lista med 10 saker som UFC gjort dåligt, men som totalt dominerade som de är så har de gjort så många saker rätt så en sådan lista direkt löjlig i mina ögen.

Den största grejen för många är köpet av Pride och nedläggandet av samma organisation. De är ganska få som ställt sig frågan varför Zuffa kunde köpa SEG (tror att det var företaget bakom Pride). SEG var så pass inkompetenta att de gjorde sig själva konkursmässiga och om det är någon som skall ha skulden för att Pride lagts ner så är det personerna i SEG!. De hade bra fighters, en stor japansk scen där de dominerade men de höll inte. Rikta kritiken mot dem istället för UFC! Hade de skött sina kort så hade Pride levt kvar. Återigen är jag förvånad att så få ser den enkla analysen.

Champ
    Det har varit betydligt mindre snack om förehavandena i Pride innan Zuffa köpte upp dem, det är inte så många som vet hur det låg till.

Däremot förstår jag inte riktigt varför man köper upp ett företag för att omedelbart lägga ner det. Vanligtvis brukar det handla om att man vill komma åt marknadsandelar och för att stärka sin egen position. I och med nerläggning släpper man hela den japanska marknaden och lämnar den vidöppen för valfri alternativ promotor. Om Zuffa bara tänker på pengar så gör de ett mycket dåligt arbete.

Men det är möjligt att de fick Pride för ett riktigt reapris och skiter fullständigt i den japanska marknaden, all de såg var en chans att lösa ut lite talangfulla fighters.

Moderator
    DSE hette företaget bakom Pride Jeppe.. Dream stage entertainment. Jag håller med dig, UFC har gjort ett oerhört bra jobb om man ska titta på ren bussiness och då va det ju ett skitsmart move att lägga ner Pride för det var ju trots allt den största konkurrenten. Men från ett fans synvinkel kunde det ha lösts mycket bättre...
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Nu är inte jag så insatt i saken men det som slår mig är att det verkar sjukt onödigt att försämra kvalitet bara för att man kan.

Eller så här: Företag som lyckas så bra att de erövrar en stor del av marknaden och därmed har medel att köpa upp andra är ganska vanligt med det ekonomiska system vi har. Se bara på Microsoft.
    Det är rätt löjligt att klanka ned på de som lyckats bra, genom att göra ett bra jobb, när de väl nåt en topp-position och inte är direkt hotade.

Samtidigt så är det som i kortsiktigt perspektiv är lönsamt, typ undanröjja konkurrenter, i längden oftast bara skadligt för helheten. Monopol är sällan utvecklande. Dana tjänar feta cash men förr eller senare kommer UFC att tappa publik för att de inte för sporten framåt. Jag vet inte om han fattar det men vi får hoppas, annars märker han nog.

Håller med Jesper om att Pride givetvis måste ha sköt sig sjukt dåligt eftersom de kunde köpas så lätt(?) men samtidigt förstår jag inte varför inte UFC såg till att få ut mer av sina investerade pengar? De hade väl gott kunnat köra ett japanskt UFC i en ny version av Pride?

I längden tjänar man mer på att köra fair play med sina konkurrenter, eftersom alla då tvingas att utvecklas. Bara folk som inte kan tänka långsiktigt missar det. Men vad vet jag, Dana kankse har en plan. Vet inte om jag tillförde nåt till diskussionen heller.

God jul.

Edit: Jag skriver lite för långsamt, men så sitter jag på jobb också

Hall of famer
    DSE var det, tack för rättelsen.

Jag kan inte alla fakta kring Zuffas köp av DSE. Jag har läst en del och sett intervjuer med Dana mm.

Så här tror jag att Zuffa tänkte från början. De fick information om att DSE gick dåligt och fattade beslut på att försöka köpa det, något som också lyckades.

Deras plan var säkert från början att ta över ett visst antal fighters till UFC direkt. Framförallt amerikanska och brasilianska fighters samt någon europe. Däremot tror jag inte att de hade tänkt att ta över några japaner till UFC i någon större utsträckning.

Jag tror att de tänkte köra vidare Pride med de japanska stjärnor som finns i de lättare viktklasserna. Men vad jag har förståt så kunde de inte samarbete med den befintliga organisationen som DSE hade. Istället för att "ta strid" med dem så la det ner projektet. Tror att de gjorde bedömningen att de inte hade resurser att göra något bra i Japan.

Det finns en stor marknad i Japan för MMA och jag tror Zuffa hade planer på att gå in där. Nu gjorde de inte det och lämnade marknaden öppen för andra aktörer.

Den som varit i Japan vet att precis allt är annorlunda där, så skälen med sammanbetssvårigheter är inte taget ur luften.

Slutligen så baserar sig detta på vad jag läst och sett. Men jag inte läst eller sett allt.

Champ
    Jag kan ge Zuffa en klapp på axeln för tiden fram till nedläggningen av Pride, dom har trots allt haft gubbarna med störst plånböcker och dom bästa räknenissarna. *klapp på axeln*

Rookie
    Angående DSE så måste man vara verkligen dåligt insatt om man lägger skulden för deras ekonomiska svaghet på deras hantering av företaget. Det var ju för faraoh en tabloid-tidning som började smutskasta dem som gjorde att de stupade!

Varför skulle det förövrigt inte gå att kritisera UFC för deras sätt att hantera sin del av MMA-kakan?
    Jämför gärna med en fighter som pratar stort och brett om hur dom aldrig ska ge upp, ta vilken tuf-förlorare som helst med andra ord, och som när de sen går in i buren slänger bort all träning och alla kloka ord ifrån sin hörna och sen ger upp.
    TROTS alla kloka röster så gör de gång på gång korkade saker som till slut kommer nå även "den genomsnittlige UFC-tittaren".

Angående Rampage så smider dem inte medan järnet är varmt. En smed skulle kunna göra ett bättre jobb. Som det är nu så är afroamerikanernas största hjälte Kimbo. Kom inte och säg att de inte kunde ha gjort ett bättre jobb med att få ut Rampage till publiken.

Kort och gott, UFC kör enligt devisen "Vi är bäst, vi skiter i alla andra". NÄR i världshistorien har detta varit en i längden hållbar strategi?!

Hall of famer
    håller med dig helt och hållet bzomba.

Moderator
    Ja det ligger nåt i det du säger och just nu så kan dom ju göra det eftersom dom är störst och bäst.. Det är ju det som är baksidan av monopol.

Hall of famer
    Jag har sagt samma sak ganska lange nu, Zuffa har satt sig pa pottan och gjort massa konstiga beslut.

DSE affaren ar riktigt marklig, den har rent av gatt at helvete. Dom har lyckats dra over massa Pride fighters som har varit mediokra som bast.
    Quinton och Dan Henderson kunde dom fixat utan att kopa hela Pride.
    CroCop Big Nog verkar mest trotta och pa dekis.
    Det sjukaste ar att stora japanska poster-namn som Gomi inte fightas i UFC.

Det som slagit mig som det sjukaste av allt ar att man tydligen inte ens kan se UFC galor live i Japan.... om det nu stammer sa betyder det att

1 man kopt en fin organisation/varumarke och slangt det i sjon.
    2 man har kopt tilltrade till varldens storsta MMA marknad och slangt intradesbiljetten i sjon
    3 man later massa tillgangar ligga och ruttna, fighters och media bibliotek.

Alla som pluggat business vet att over 60% av alla sammanslagningar och uppkop misslyckas, konstigt att dom inte verkade ha en utarbetad plan i Zuffa.... idiotiskt.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by ShogunRua
    Ja det ligger nåt i det du säger och just nu så kan dom ju göra det eftersom dom är störst och bäst.. Det är ju det som är baksidan av monopol.
    Zuffa ar inte i monopol situation, dom ar i en konstig marknadssvacka.
    Japan ar ju helt oppet fortfarande. Japanerna vill ju se MMA sa nagot maste handa forr eller senare, speciellt med tanke pa att japanerna inte ens far se UFC. Har hort att UFC bloder pengar pga av alla galor i UK ocksa.

Moderator
    Vadå Zuffa har inte monopolstatus just nu? Vilken jättestor organisation är det som konkurrerar med dem på samma villkor då? snälla.. Om Zuffa är systembolaget så är hero's och EXC dom där två juggarna som står och säljer smuggelöl ur bakluckan nere i hamnen

Nu händer det ju att man köper öl av juggarna i hamnen va haha men ska man på fest vill man ju ha finöl eller en god whisky och då blir det ju systemet.

Hall of famer
    I USA rader nastan ett monopol, men som sagt i Japan ar det ingen som kollar UFC live.

Moderator
    Det kan nog stämma men jag pratar mera generellt. Jag ser inte att det finns någon organisation just nu som ligger i närheten av UFCs nivå.