Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 27 to 37 of 37
    Rookie
    "Skillnaden verkar vara att för GSP (och mig och många andra) är inte mma "underhållning", det är sport precis som fotboll eller pingis eller simhopp". Nu pratar du som om du tycker du vet bättre och kan göra mer korrekta bedömningar. Dana White påtalar gång på gång att han gillar fighters som levererar och går in i matchen för att avsluta sin motståndare. Uppenbarligen ser White också UFC som underhållning... men vad vet jag, vi kanske utgör en liten minoritet amatörer som inte vet bättre. Självklart ser jag också MMA som vilken annan sport som helst. Hur många känner du som gillar att kolla på tråkiga, förutsägbara och defensiva fotbollsmatcher? Varför skulle det på något sätt vara annorlunda med UFC? Är det verkligen så underligt och svårförståeligt att folk vill ha lite underhållning och spänning när de kollar på sin favoritsport? Visst är det kul att ha olika åsikter och diskutera på ett givande sätt, men att gå in i en diskussion med en besserwisser attityd är mindre kul. Sedan GSP tog welterviktsbältet har han gått 6 matcher, 5 av dessa har han vunnit på poäng (enhälligt beslut)... är det konstigt att jag tycker han är en tråkig fighter? Betyder det automatiskt att jag gör inkorrekta bedömningar och betraktar UFC som en cirkusakt och inte en sport? Det är tråkigt att man ska behöva försvara sina åsikter. För mig är det en självklarhet att man har olika krav på sporten och fighterna. Det är helt enkelt en smaksak!

Champ
    Även jag älskar att se GSP fightas. Han stänger ner sina motståndare totalt, och ger dem ingen chans. Jag har vänner som annars inte är speciellt förtjusta i MMA, men som sitter bänkade framför just hans fights.

Jag menar inte att attackera dig, bobbynova, vi har alla olika åsikter och favoritfighters.

Champ
    Blog Entries
    26
    Utan fighters som Stephan Bonnar skulle sporten bli tråkig, men utan folk som GSP skulle sporten stå helt stilla och inte utvecklas. Men båda sorterna behövs för att det ska vara intressant tycker jag! Sport får inte vara "business as usual", då försvinner gnistan. GSP är dock en vandrande MMA-klinik och vill man ha någon att forma sig efter så finns det få som är bättre lämpade.

Moderator
    Trist att du uppfattade det så bobbynova, det var inte min mening. Självklart får man se på mma på "sitt sätt". Jag menar inte att jag vet bättre än någon annan eller att åskådare som föredrar leonard garcia före GSP är obildade eller inte "äkta". Jag ville bara ge min syn på saken och samtidigt ge svar på något jag inte alls håller med om, nämligen att GSP skulle vara en filt.
    Nog med OT, nu försöker vi hålla oss till ämnet Jones.

Jag håller med dig Kane, potential och förmåga är två skilda saker.
    Som jag ser det så tror jag inte Jones levt upp till ens i närheten av sin fulla potential och således kommer också hans förmågor att öka. Detta är ju helt otroligt med tanke på hur bra han redan är. En stor del av hans förmåga är ju medfödd i.o.m. hans extrema reach och han kan redan utnyttja den mycket väl, tänk om han fortsätter utvecklas i samma takt. Hur bra kommer han vara om 3 år?! 5 år!?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    Toelock slog nog spiken i kistan över vad vi menar, Bobbynova.

Självklart har Liddell o co bidragit till att sporten blivit större, men det är alltid så. Med allting. Kolla på musik t.ex. man förälskar sig i melodin först och sedan texten.
    Samma sak med fotboll, basket och alla andra sporter (kanske inte hockey haha). När man är dominant så gör man sitt bästa för att vara dominant.
    Liddells o Belforts styrka var ju att knocka folk, Ortiz och Colemans styrka var ju GnP. GSPs styrka är att han är bättre på sin motståndare på motståndarens svaga sida. Istället för att skylla på GSP, kanske du ska skylla på motståndarna? Om man tittar hur sporten har utvecklat sig så kan man se att det inte längre går på samma sätt att vara så dominant på marken och avsluta på samma sätt. Folk blir bättre och bättre.

Har man följt GSP under de senaste 2-3 fighterna har man sett hans vilja att avsluta folk. Men samtidigt förstår jag att han inte går balls out, Serra förlusten sitter i huvudet. Han har inte världens bästa haka.
    Han slår sönder sina motståndare rond för rond, visst han avslutar inte, men det är fan ren och skär "domination" han kör.

Jag förstår att MMA är underhållning, det är den för mig också. Jag älskar fighter som Edgar vs Maynard, det tror jag alla gör. Men med bara såna fighter tror jag sporten skulle dö ut. Då kan man lika gärna kolla på streetfighting.

Förlåt Bobbynova, inte meningen att du ska få alla emot dig. Däremot roligt att diskutera. Det som är så bra i detta liv är att man kan titta på en sport och välja ut de matcher man själv gillar mest och njuta av de utan att störa någon annan

Hall of famer
    Blev väldigt intressant och det är kul när det blir lite laddat och inte alltid så gulligt där alla håller med varandra. Bra bobbynova!

Champ
    Blog Entries
    26
    Det för mig tillbaka till den gamla goda tiden när man var stammis på Hamsterpaj, jösses vilka livliga diskussioner man hade då inte så konstigt att jag kom upp i över 5000 inlägg på ett sommarlov.

Contender
    Jag är rätt överaskad över att så många här har samma syn som mig på GSP fighter. När man pratar med polare och andra "halv"intresserade av sporten så är det inte många jag stött på som gillar GSP.
    Bobbynova, jag tror att det är rätt lätt att missuppfatta text. Jag tror ingen menade att du hade fel på något sätt utan mer bara förklarade sin egna syn, det var i alla fall min mening. Men när man diskuterar bli det ofta: "Nä men så är det inte utan GSP gör så här" typ, men det är ju absolut inte menat MOT dig. Det är ett forum och det är fritt fram för ALLA åsikter, jag uppskattar i alla fall en diskussion med "motstånd".
    Med det sagt så är jag väldigt nyfiken på att se Jones mot riktigt motstånd. De två kommande matcherna är det riktiga testet för Jones, särskilt om det nu blir Mashida & Rashad! Ser verkligen fram emot de matherna. Lyoto gillar jag stenhårt och jag tror att både han och Rashad har 50% chans att vinna. Rashad gillar jag inte som person det man sett men jäklar vilken fighter han är, det tillsammans med hans hat mot Jones gör det till en grym match!

Rookie
    All right, nu förstår jag vad ni menar. Min reaktion triggades av att jag uppfattade Shoguns ton som nedlåtande. Men nu när jag fått lite förtydligande förstår jag att hans avsikt inte alls var så illa som jag först uppfattade den. Jag kanske bör tillägga att det här inte är första gången jag gått in i en laddad diskussion. Mina åsikter brukar ofta skilja sig från den stora massan... vilket resulterar i en hel del mothugg och intensiva diskussioner. Så länge man håller diskussionen clean och fri från förolämpningar kan den vara givande och konstruktiv. Men nu tillbaks till UFC... jag har varken några favorit fighters eller fighters som jag ogillar. Däremot tycker jag att vissa fighters är roligare att kolla på än andra. GSP var faktiskt en gång i tiden en av de fighters som jag verkligen gillade att kolla på. Jag fick upp ögonen för honom 2004, när han vann på TKO över Jay Hieron i UFC 48. Under de 4 nästkommande åren knockade och submittade han folk till höger och vänster. Han var en väldigt aggressiv och underhållande fighter. Men efter han tog tillbaks bältet från Matt Serra 2008, har han inte varit sig lik. Visst är han en bättre och mer komplett fighter nu, men inte alls lika rolig att kolla på. Hans mer smarta, taktiska och tekniskt fulländade fighting stil gör honom överlägsen i weltervikts-divisionen, men den typen av fighting stil tilltalar inte mig helt enkelt. Jag gillar sluggers, brawlers, gamblers, fighters som helt enkelt slåss med hjärtat och inte hjärnan. Jag älskar att se Diego Sanchez eller Tito Ortiz in action. De är figthers som slåss med hjärtat... visst får dem stryk ibland, men de faller i alla fall med fanan högt!

Champ
    Då den här tråden har bytt ämne till GSP, så tänkte jag bidra med ett klipp jag precis hittade på youtube.

Om någon tittar på Jersey Shore, gör GSP en parodi på The Situation runt 5:14 in i videon?

Contender
    Ja Tito Ortiz HAR varit en underhållande fighter. Nu är enbart underhållande på det sätt han får stryk. Det är ju inte bara ibland han får stryk, det är i princip alltid. Han har väl bara vunnit 1 av sina senaste 7-8 matcher?
    Diego Sanchez var också jävligt kul att se på. Jag blev dock så äcklad av hela hans inställning när han bytte namn från "nightmare" till dream, hans "vinst" mot Kampman. Hur han betedde sig i intervjuer där omkring. Men det är väl så de flesta fighters är, starka åsikter osv.
    Jag förstår exakt det du menar och jag själv älskar underhållande fighters som: Fedor, Hendo, Silva, Jones(jo jag gillar att se han), Lidell osv. Men GSP är nog den jag uppskattar att se mest just för att han alltid kör mot top notch motstånd och lyckas köra över motstånd på ett sätt man inte trodde var möjligt. Han är precis en sådan person som behövs för UFC för att göra MMA till en sport, för idag är MMA ingen sport(i alla fall inte UFC).

Page 2 of 2 FirstFirst 12