Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 37
    Rookie

Jon Jones oslagbar?

Mitt första inlägg här i forumet, så var snälla nu grabbar
    Såg en intervju idag där Ariel Helwani frågar Brandon Vera
    om vilka fighters han tror kan slå Jon Jones. Veras svar: Rashad Evans,
    Shogun, Phil Davis, Machida och han själv. Personligen tror jag inte någon
    av de ovannämnda kan slå Jones, då jag anser att han är den i särklass
    mest kompletta fightern. Jag ser inga luckor eller svagheter i Jones fighting
    game, varken i striking, grappling eller wrestling. Jag är själv ingen MMA
    utövare, så det är möjligt att jag inte ser sportens alla detaljer. Vad tror ni,
    finns det just nu någon fighter i lätt tungvikts-klassen som kan slå Jon Jones?

Contender
    Rashad kommer att slå honom, kanske till och med Mashida. Jones har en lång väg att gå innan man ens ska ställa sig frågan. Silva eller GSP oslagbara? Det är en mer realistisk frågeställning. Jones har slagit två stora namn men båda nära pensionen (Rampage och en kille med ölmage. När han slagit Mashida och Evans, ja då börjar han leva upp till all denna hype men inte förrän då! Jag tror att att Rashad tar honom!

Champ
    välkommen bobbynova!
    rampage kom från en "vinst" över machida och var i riktigt bra form( bättre än mot machida) när han gick upp mot Jones.
    Jones plockade isär honom totalt , har inte sett något som hotat honom hittills men han har nog något namn till han måste utklassa...
    När han spöat Machida och Evans finns det ingen mer i division som kan utmana honom?

Contender
    Ingen är oslagbar, Silva, GSP och Jones kommer alla förlora förr eller senare. Vissa förr (Silva mot Sonnen), andra senare. Jones är klar favorit mot sina närmaste motståndare men det betyder inte att han inte kan förlora mot dem. Hade exempelvis någon av Rampages svingar i slutet på första ronden träffat, hade Jones troligen sovit än.

Rookie
    Tack för era kommentarer, alltid kul att diskutera UFC och MMA överhuvudtaget!
    Jag hoppas att ni har rätt dvs att det finns folk som kan besegra Jones. Tycker
    det blir tråkigt när en fighter är överlägsen alla andra i viktklassen. Det har pratats
    länge om att Anderson Silva är den bästa UFC fightern pound for pound... men ärligt
    talat tycker jag att Sonnen blottade stora brister i Silvas ground game. Visserligen är
    Silva grym på BJJ, men hans takedown-defense är mindre bra liksom hans förmåga
    att kunna komma upp fötter efter att ha blivit nedtagen. Till skillnad från många andra
    tycker jag inte att Sonnen är en exceptionellt bra fighter som lyckats blotta Silvas svagheter,
    egentligen tror jag att vilken grym brottare som helst kan bryta Silvas imponerande winning-
    streak. Vad tror ni?

Contender
    Quote Originally Posted by bobbynova View Post
    Tack för era kommentarer, alltid kul att diskutera UFC och MMA överhuvudtaget!
    Jag hoppas att ni har rätt dvs att det finns folk som kan besegra Jones. Tycker
    det blir tråkigt när en fighter är överlägsen alla andra i viktklassen. Det har pratats
    länge om att Anderson Silva är den bästa UFC fightern pound for pound... men ärligt
    talat tycker jag att Sonnen blottade stora brister i Silvas ground game. Visserligen är
    Silva grym på BJJ, men hans takedown-defense är mindre bra liksom hans förmåga
    att kunna komma upp fötter efter att ha blivit nedtagen. Till skillnad från många andra
    tycker jag inte att Sonnen är en exceptionellt bra fighter som lyckats blotta Silvas svagheter,
    egentligen tror jag att vilken grym brottare som helst kan bryta Silvas imponerande winning-
    streak. Vad tror ni?
    tycker att han blottade en svaghet men han åkte på silvas storhet som alla andra. Man ska inte glömma att Sonnen är världsklass, kolla hur han dominerade Stann som folk hade som favorit och en utmanare till titeln.Att silva fick stryk hela fighten och sedan får Sonnen att ge upp är mer ett styrkebesked för mig än svaghetstecken. Finns nog ingen annan i Sonnens klass just nu om inte Hendo väljer att gå ner en viktklass.
    Ska bli intressant att se retur matchen för att se hur Silva anpassar sin gameplan för nu har han övertaget.

man kan tydligt se på Jones rörelser den senaste fighten att det är Silva han ser upp till

Champ
    Blog Entries
    26
    Jag ser inte Jones som den mest kompletta fightern. Ännu.

Däremot så ser jag honom som den mest begåvade utövaren någonsin. Till skillnad från t.ex. Mir och Penn (som har talang men inte orkar träna) eller t.ex. Fitch (som inte har någon talang men tränar oerhört hårt) så är Jones både disciplinerad och full till bredden med talang. Han kommer att bli nummer ett P4P, ingen fråga om saken, men ingen är oslagbar. Rashad kommer nog att tippas som svag underdog, och Machida likaså. Vet inte hur de ska lyckas ta bältet från Jones, speciellt Rashad som har varit skadad större delen av sin karriär typ. Men att han är oslagbar tror jag inte Förlåt om jag är virrig, är skittrött och arg, blir lätt så då!

Välkommen till forumet förresten, bobbynova! Hoppas att du kommer trivas

Contender
    Ja asså att Silva vs Sonnen fighten såg ut som den gjorde berodde på 2 saker:
    1. Silva underskattade Sonnen krok och blev "rockad" redan i första ronden.
    2. Sonnens nertagningar ser jag fan som bättre än GSP's, (detta bestämde jag mig för efter matchen mot Stann)

Sen att Silva är P4P etta bevisar han genom tålamod och bara väntar på att få in en sub.

Contender
    Anekdot: jag och min pappa(båda 2 stora Silva fans) satt i en restaurang i Thailand under Silva vs. Sonnen kl typ 10 på morgonen, drack whisky och bara hoppade upp o skrek som tokar när Silva fick in subben. Det som var kul var ju att det satt massa "normala turister" där och åt frukost, och blev såklart intresserade av matchen då vi övertalade personalen att hitta rätt TV-kanal, dessa nordiska(troligtvis smygrasistiska) turister hejjade självklart på Sonnen då Silva är ganska svart. Men oj va tysta dom var när 2 st helrakade nästan 2 meters galningar började fira med mer whisky och hejjarop :P

Contender
    Quote Originally Posted by carlespuyol View Post
    kolla hur han dominerade Stann som folk hade som favorit och en utmanare till titeln.
    Har jag missat nåt eller? Stann utmanare till titeln enligt vem? Eller du skojade till det eller? Stann har vunnit mot Chris Leben, det är typ hans största achivment. Tydligen krävs det inte mycket innan folk börjar hypa upp fighters, enligt mig är och var Stann mil ifrån en titelmatch. Jag tror att Sonnen fick en "lätt" match så han skulle göra en spektakulär avslutning så att anabolafruiten kan få en titelmatch utan att någon tycker att det är konstigt. Jag tycker Sonnen är långt ifrån en titelmatch men tyvärr kommer han nog få det, han gjorde ju en bra match mot Silva dopad och då är det ju klart att man är värd en till match:/.

Champ
    Machida var också oslagbar och kolla hur det gick för han. Vi har fortfarande inte sett någon ge Jones spö sem en rejäl höger eller att någon ligger och grindar mot honom en hel rond. Intressant att se hur matchbilden hade blivit efter det.

Moderator
    Jag tror att det finns en handfull fighters som kan slå jones på en bra dag. Jag tror på

Rashad - genom brottning och grind
    Machida - Genom oortodox striking och grappling
    Shogun - superb muay thai och grappling

Men jag kan också se Jones vinna över alla tre dessa herrar.

Ang. OT. Silva blev "avslöjad" i sonnen matchen. Det var ren klantighet som gjorde att sonnen förlorade och man kan INTE räknas som etta "p4p" om man blir dominerad i fyra och en halv rond. Självklart är GSP bäst i världen oavsett viktklass då han dominerar alla fighters i alla positioner
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Jag kan hålla med om att Rashad och Machida är hans största hot i dagsläget. I mina ögon är det troligast att Rashad klår honom, då de har tränat tillsammans.
    Däremot tror jag inte att en rematch mot Shogun skulle sluta mycket annorlunda än den första.

Silva har väl mött bra brottare förr? Han dominerade ju Hendo på backen. Tror inte att han tog träningen speciellt seriöst innan fighten mot Sonnen, jag vill väldigt gärna se en rematch. Kan Silva ändra matchbilden helt nu när han har mött Sonnen en gång tidigare, eller är Sonnens brottning fortfarande för bra?

Hall of famer
    Exakt Shogun, men att Silva har svårt för brottare visste man ju redan innan Sonnen-matchen. Kolla Travis Lutter och Hendo-matcherna t.ex.

Anderson Silva är överlägset bäst i världen stående men han har för tydliga hål för att vara bättre än GSP, det håller jag också med om Shogun.

Moderator
    Och vår bromance lever vidare, kane
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Är det bara jag som tycker att Sonnen inte har i sporten att göra? Visst att han är smord i käften men steroider, dömd brottsling mm?
    Jag har hållit GSP som den mest kompletta fightern länge. Som ni säger är Silvas standup grym och han är grymt underhållande men GSP kör över ALLT motstånd, varje gång man tror att någon ska ha en chans mot honom så blir man överbevisad.

Rookie
    Sami, jag håller med om att GSP är riktigt grym, men som jag ser det, har han ännu inte mött en komplett fighter.
    Alla hans motståndare har haft mer eller mindre uppenbara svagheter. Hans två senaste motståndare, Koscheck och
    Shields, som kanske på pappret utgjort de största hoten, blev båda utjabbade. Resten av hans motståndare har legat
    på rygg hela matchen och förlorat på poäng. Trolig orsak? GSP är både en komplett och taktisk fighter. Till skillnad från
    många andra, tycker jag att GSP ännu inte blivit riktigt testad. Jag är väldigt nyfiken på att se vad som händer när GSP
    möter en komplett fighter, dvs en brottare med bra striking skills (vilket Koscheck uppenbarligen inte är). Och vad händer
    om GSP möter Anderson Silva? Troligtvis samma sak som i majoriteten av GSPs andra matcher, dvs vinst på unanimous
    decision åt GSP efter att han legat på sin motståndare större delen av matchen. Men visst, jag kan ha fel, det har hänt förr =)

Hall of famer
    Fast han har mött all motstånd i Welterweight (i princip) och att säga att alla de där är okompletta är lite att ta i.
    Det är han som har de rätta generna och den rätt mentaliteten till träning.
    Han har mött många kompletta fighters, men pga av rätt gameplan så har han vunnit.

Det känns rättvist att säga att han är den MEST kompletta fightern, men det är ju en annan femma

Rookie
    Så kan man också se på det Brawler. Min kritiska syn på GSP grundar sig i att jag jämför honom med andra
    mästare som faktiskt avslutar sina motståndare i förtid. Nu har Jones och Velasquez ännu inte hunnit med så
    många titelförsvar, men de har faktiskt levererat i majoriteten av sina fights. Jag tror att de flesta UFC fans
    vill se underhållande och spännande matcher... och det kan man ju inte påstå att GSPs är. Visst, han kanske
    är så pass bra och överlägsen alla andra i weltervikts-klassen att hans matcher blir tråkiga och förutsägbara...
    men varför inte gå upp eller ner en viktklass? Vad jag vet har GSP aldrig visat intresse att vilja göra det, tyvärr.

Champ
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Jag tror att det finns en handfull fighters som kan slå jones på en bra dag. Jag tror på

Rashad - genom brottning och grind
    Machida - Genom oortodox striking och grappling
    Shogun - superb muay thai och grappling

Men jag kan också se Jones vinna över alla tre dessa herrar.

Ang. OT. Silva blev "avslöjad" i sonnen matchen. Det var ren klantighet som gjorde att sonnen förlorade och man kan INTE räknas som etta "p4p" om man blir dominerad i fyra och en halv rond. Självklart är GSP bäst i världen oavsett viktklass då han dominerar alla fighters i alla positioner
    Sa fan nästan allt jag tänkte. Shogun var ju ringrost när han mötte Jones och jag tror han hade fått stryk av de flesta LHWs i UFC den dagen han mötte Jones. Jag kan dock tillägga att när Jones förlorar sin första match så tror jag att det kommer komma från en kontring som knockar honom då hans "flashiga" tekniker kan vara rätt så riskabla.

Sen att ge sig på GSP är ju helt fel. Han är den mest dominerande mästaren som totalt plockar isär sina motståndare. Anderson Silva är utan tvekan den bästa mma-strikern men är långt ifrån lika allround som GSP är. Om man tycker GSP har tråkiga matcher så kan man ta en titt på Silvas match mot Maia eller de ännu äldre matcherna där han bara fjantat sig. Vill man snacka mästare som springer och avslutar alla sina matcher så finns det bara en och han heter Fedor.

Champ
    Blog Entries
    26
    Eddie Alvarez då? Fast han har inte dominerat lika länge kanske, och han slåss inte i en lika hård liga.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by bobbynova View Post
    Så kan man också se på det Brawler. Min kritiska syn på GSP grundar sig i att jag jämför honom med andra
    mästare som faktiskt avslutar sina motståndare i förtid. Nu har Jones och Velasquez ännu inte hunnit med så
    många titelförsvar, men de har faktiskt levererat i majoriteten av sina fights. Jag tror att de flesta UFC fans
    vill se underhållande och spännande matcher... och det kan man ju inte påstå att GSPs är. Visst, han kanske
    är så pass bra och överlägsen alla andra i weltervikts-klassen att hans matcher blir tråkiga och förutsägbara...
    men varför inte gå upp eller ner en viktklass? Vad jag vet har GSP aldrig visat intresse att vilja göra det, tyvärr.
    Varför ska han gå upp eller ner i viktklass? Han är en naturlig WW-are som är bra byggd för WW.
    MW är han liten som fan för, och LW skulle han vara tvungen att förlora en jäkla massa muskelmassa som skulle förstöra en del av hans styrkor.

Cain har inte haft en enda titelförsvar än, och Jones har haft en. Du kan ta en titt på GSPs rekord innan han tog bältet. Nu är jag inte en GSP-nuthugger på något sätt. Men tycker du ger han rätt konstig kritik. Förstår dock att du tycker hans matcher kan vara så tråkiga. Det är som att se Barcelona spela fotboll.

(OFFTOPIC: Hoppas Cain tar det mot JDS)

Rookie
    All right, då får jag väl utveckla vad jag menar Brawler. Jag är ingen MMA fighter själv, men har följt sporten sedan första UFC tävlingen gick av stapeln 1993. För mig handlar MMA och UFC om ren underhållning och njutning. Jag älskar fighters som går in i en match med inställningen att avsluta sin motståndare. Det spelar ingen roll på vilket sätt man avslutar sin motståndare, KO, TKO, submission, whatever, huvudsaken är att man går in i matchen med viljan att göra ett statement. Det är så sporten utvecklas, enligt mig. Fighters så som Chuck Liddell, Randy Couture, Tito Ortiz, Vitor Belfort, Mark Coleman och Matt Hughes har alla bidragit till sportens utveckling och gjort den till vad den är idag. En gemensam nämnare för alla dessa fighters är att de har en aggressiv fighting stil, vilja att avsluta sin motståndare och bjuda publiken på en underhållande adrenalin-boostad show! Jag anser att det just är denna typen av fighter-profil som utvecklar sporten och lockar publik. GSP är en väldigt duktig fighter, en av de bästa och mest kompletta, oavsett viktklass, men vad har han egentligen bidragit med? Att i 5 ronder ligga på sin motståndare och vinna på enhälligt beslut lär inte bidra till någon ytterligare utveckling av sporten. Visst har GSP visat att en taktisk och välkonstruerad game plan är A och O i MMA, men är inte de flesta fighters och tränare redan medvetna om det? Du kanske tycker att jag är helt ute och cyklar, men efter att ha följt sporten i 18 år, anser jag mig ha rätten att uttrycka min åsikt... även om den råkar vara kritisk mot en sådan stor fighter som GSP.

Contender
    Det du som du glömmer att tänka på är att GSP möter alltid den som är "bäst" för tillfället. Vem har Jones mött som var bäst? De enda namnen är två som är 4-5 år efter sin prime. Inte sagt att Jones skulle vara dålig, men det är alldeles för tidigt att säga att han på något sätt ens är i närheten av GSP. Visst gillar jag underhållande matcher men jag gillar även tekniska, atletiska, dominerande matcher som GSP ALLTID står bakom.
    Btw så är du garanterat inte ensam om att ha följt UFC 1, det ger dig inte rätten att tycka vad du vill. Den rätten har du oavsett om du började titta igår eller då.

Moderator
    Självklart ska man få säga det man tycker, det är därför vi är här!

Men att säga att GSP "ligger på sina motståndare" är ju inte helt korrekt. Hardy t.ex. fick kämpa hela matchen för att inte bli submittad och KOS blev utboxad i fem raka ronder. Skillnaden verkar vara att för GSP (och mig och många andra) är inte mma "underhållning", det är sport precis som fotboll eller pingis eller simhopp. Jag älskar att se GSP gå match för att jag anser att han är den mest kompletta och intelligenta fighter i gamet idag. Det är ren njutning att se honom stänga ner en komplett fighter som KOS i fem ronder genom att vara ännu bättre.

Det är något som vi inte har fått se från Jones än och därför tror jag inte att man kan säga att han är oslagbar. Dom enda riktigt tunga skalperna han har, tycker jag, är shogun och rampage. Shogun såg ut som en påse skrutt i sitt titelförsvar och även om rampage solklart förlorade så kändes det som att han hade chanser i matchen. Långt mycket mera chanser än vad någon av GSPs senaste motståndare har haft.
    Med det sagt så känner jag att Jones är den i särklass mest intressanta fightern just nu och att hans potential är nästintill oändlig

Hall of famer
    Det känns som vi behöver skilja mellan potential och förmåga och dessutom vilka faktiska resultat man har att luta sig tillbaka på. Grejen med Jones är att han har det största potential åtminstone jag någonsin har sett i en fighter, framförallt tack vare sin helt sinnessjuka reach, men även genom sin grymma brottning och oortodoxa stil. Det finns inte en enda brist i hans potentiella game imo.

Page 1 of 2 12 LastLast