Vad jag har märkt så är det väldigt många som avskyr Dana....
Varför?
Vad jag har märkt så är det väldigt många som avskyr Dana....
Varför?
Han är en stark personlighet som inte alltid gör vad vi (fansen) anser bäst för sporten. To put it nice, så att säga![]()
Dana white är en stor profil inom mma.
Enligt mig är han mycket bra och har gjort mycket för UFC!
Han värkar smart och omtänksam.
Men ibland säger han konstiga saker som inte riktigt är sant.
Jag tycker han är bra, men ibland säger han dumma saker.
Han är en ganska dryg sate, som ljuger öppen ganska ofta, svär hela tiden,kickar bra fighters för att de inte säljer sig själva gratis/är zuffas knähundar, ljuger om hur bra folk är trots att alla som är insatta vet att han ljuger, tänker enbart på buisness mindre på kämparna som jobbar för honom med vissa undantag för "gullegrisarna" som inte får nog med uppmärksamhet/särbehandling/hype (Vissa påstår att brock ledsnar inte är bra för sporten men för UFC), han ballbustar de som inte följer honom blint (se tito ortiz och randy tex).
så det var några saker jag kunde komma på, observera att jag inte håller med alla påståendena till 100%(brock tex) men det stämmer nog in på de många som ogillar honom.
Jag håller med Nicke här. Så fort någonting går emot honom så beter han sig som ett barn, svär, ljuger och försöker få den andra parten att verka sämre än va den är. Han kan absolut inte förhandla, de ska va på hans villkor eller inte alls. Sen hans oändliga tjat om att han tänker på sporten och fansne bästa. I helvete heller han tänker bara på $$$. ett exempel, hade han tänkt på sporten och fansen hade han ordnat Fedor vs UFC champ för länge sen. Men de gick inte på Danas villkor och han skulle inte få tillräckligt mycket av kakan så därför betedde han sig som en barnunge i media (igen).
Det finns en stor skara som inte gillar Dana White. jag tror det till viss del är lite mode eller rent av politiskt korrekt att inte gilla honom.
Som person visar han flera sidor. Dels en sida där han svär och är frän och syrlig mot personer eller företelser. Ibland visar han en sida av sympati och förståelse. Tittar man på TUF så ser man bägge dessa sidor. Att vara så frän som han kan vara skapar debatt då det är ovanligt att någon är så frispråkig. Av denna anledning finns det många som ogillar honom. Personligen tycker jag han går över gränsen ibland.
Sedan finns det denna del där han är president för ett företag som producerar MMA galor (Zuffa, UFC). Här tror jag det finns de som missuppfattar hans roll och därför ogillar honom.
Som ledare för företaget är det hans främsta uppgift att se till att UFC går bra. Därför agerar han på ett sätt där han tex nedvärderar fighters i andra organisationer för att få UFC att framstå bättre. Personligen tycker jag det inte är speciellt konstigt, det sker liknande situationer i företagsvärlden hela tiden.
Förutom att få UFC att gå bra är en förutsättning att MMA i allmänhet går bra. Där har han bevisligen gjort ett väldigt bra jobb som han förtjänar mycket respekt för. Jag menar att MMA hade inte varit så stort som det är idag utan Dana White, inte ens i närheten tror jag.
Fans världen över är fans av olika fighters i första rummet. De ser MMA ur en annan synvinkel än Dana White och det sker krockar.
Personligen ogillar jag inte honom, jag har respekt för det arbete han har gjort för MMA i allmänhet. Sedan finns det några saker jag ogillar men det är egentligen bagateller.
Hur man än vrider på saken på hade inte MMA varit så stort och så populärt som det är nu utan Dana White. Att ogilla eller rentav hata honom känns för mig långsökt i det perspektivet.
Jag är den sista personen som följer strömmen eller gör det som är politiskt korrekt, så det är inte applicerbart på mig. Jag ogillar honom för att han är en sån jävla egoistisk h*ra som gör allt för pengar osv, allt som folk har sagt om honom i tråden.
Jag har aldrig riktigt förståt det här med att så fort Dana öppnar sin glappa käft och kastar förolämpningar åt alla håll så säger folk att det är helt okej för att det är "Bussines" och att det är så det går till i företagsvärlden. Jag vet inte riktigt om jag håller med om det. Tycker snarare att det är precis tvärt om, när såg man en stor företags ledare beskylla alla som är emot honom för att vara "faggots" och "fucking bitches" senast.
Tre exempel:
1. Danas ständiga attacker mot Fedor. Nu senast att han var dålig och otränad i sin senaste match. Dana snackar alltså skit om konkurrenternas produkter o9ch även konkurrenterna själv. Har ni någon gång hört Ingvar Kamprad yttra sig i pressen om att Jysk nya soffa är för jävla ful och obekväm och att deras VD är full av skit. Eller ett tuallande från Bill Gates att Mac OS X är långsamt och har dålig kompabilitet eller att Steve Jobs luktar illa.
2. Danas hårda angrepp på sherdog och Loretta Hunt för henns kritiska artiklar. Han kallade henne bland annat "Fucking bitch" och lite annat smått och gott. Jämför det med att en kvinnlig reporter på Uppdrag granskning skulle göra ett avslöjande om något stort svenskt företag. VD för företaget skulle därefter gå ut i pressen och kalla henne en jävla subba som inte vet vad hon pratar om. Den VD skulle antagligen få sparken dagen efter och därefter vara iskall på arbetsmarknaden.
3. Danas ständig beskyllningar på andra sidan om han inte får igenom ett kontrakt eller ett samarbete. Till exempel dom mot Fedor om att det inte gick att förhandla med dom galena ryssarna. Eller liknande beskyllningar mot Pride. Tänker två stor internationella företag typ Toyota och GM som förhandlar om att gå ihop, men förhandlingarna bryter samma och det blir ingen sammanslagning. DÅ gör GM ett uttalande i pressen om att det var Toyotas fel att förhandlingarn inte ledde till nånting och att det är helt omöjligt att göra affärer med japaner. Inte en speciellt troligt tanke.
Ovanstående tycker jag visar att Dana är allt annat än professionell. Han tar allt personligt och beter sig som ett barn. Framför allt gråter han ut i pressen vid minsta motgång.
Det är ingen snack om att han har tagit UFC till dit det är idag och gjort mycket för sporten. Men ska UFC nå sitt måla och bli mainstream så krävs det en mycket mer proffesionell VD som kan förhandla, kompromissa och agera korrekt i media.
Här är ett exempel på vad Danas uttalande leder till i dom stora amerikanska medierna.
http://www.cbssports.com/columns/story/11587445
Det hjälper knappast sporten att bli mainstream
Intressanta punkter men varför skulle det inte hjälpa sporten att bli mainstream, menar du?
Soja, mycket välskrivet och bra poänger. En guldstjärna till dig![]()
För att bli mainstream så måste den accepteras av de stora mediabolagen i USA och dom verkar bli ivägskrämda av Danas språk och metoder. Som CSB-kolumnisten jag länkade till. Skulle han till exempel bli osams med den amerikanska gayrörelsen, som han höll på att bli, så får han en väldigt stark lobbygrupp mot sig. Dom lyckades ju i princip förstöra karriären helt för några jamaicanska Reggiestjärnor som uttalade sig negativ om homosexuella. Nu bad ju iofs Dana om ursäkt för det uttalandet så det är bara att hoppas att det räcker. Så länge han fortsätter agera som han gör och bli osams med folk som går emot honom så är det en fara för sporten. För eller senare blir han osams med någon som har makten att ställa till problem för UFC.Originally Posted by Raskolnikov
Risken är också att han skrämmer bort seriösa finansiärer och affärs partners. Då dom kanske inte vill förknippas med dom punkter jag skrev ovan.
Dana skapar skandaler och dramatik, jag ääälskar skandaler och dramatik![]()
My bad, jag tolkade betydelsen av "Det hjälper knappast sporten att bli mainstream" som att du menade att det skulle vara dåligt för sporten att bli mainstream.
Alla länder behöver en Bert Karlsson
Jag tror Dana har varit väldigt bra för sporten..men jag håller med somliga negativa påståenden ändå..
Tycker det är bättre med en färgstark personlighet i den positionen som vågar "coola till sig" än t.ex. en väskdängande paragraf-ryttar typ..på gott och ont.
att ha varit bra för sporten och att VARA bra för sporten är 2 fucking helt olika fucking saker.
Jag hade missat den här tråden så jag slänger in lite tankar bara.
Dana White har gjort enormt mycket för sporten, mma hade knappast varit så stort och på så stadig frammarsch idag om inte Dana hade jobbat så hårt. Nu har han dock gått överstyr.
Att sitta och officiellt, inte som privatperson utan i egenskap av vd för UFC, och kalla en sportjournalist för dum jävla idiot och subba samt uttala sig i nedlåtande termer om homosexuella och utvecklingsstörda är helt enkelt inte acceptabelt. Tänk er om Lagerbäck skulle göra nåt liknande. Dana är van vid att vara promotor och styra och ställa som han vill, nu är sporten så stor att allas ögon riktas på UFC och då kan han inte längre bete sig på det sättet, det har han dock inte förstått. Det som förvånar mig är att ägarna, fertittas, låter honom hållas i den utsträckning han gör.
Allt som Dana gör är bussiness, tyvärr så har bussinessen blivit för stor för honom själv. Att han dessutom har en personlighet som ett litet, litet barn i många avseenden (se hur fighters är antingen bäst i världen eller totalt värdelösa beroende på om dom verkar signa för UFC eller inte, eller att han sparkar en topp3 fighter för att han vägrar skriva över sitt utseende till UFC för evigt) hjälper inte till och gör att fler hatar honom.
Det är lite som TUF, casual fansen som tittar då och då och kanske vet vem Brock Lesnar är tycker att det är svinkul med folk som pissar ner sig och fighters som blir fulla och attackerar varandra i huset. Det är förnedringsteve. Vi som är fans av sporten, vilka jag tror utgör den breda fanbasen och dom som faktiskt är villiga att betala, börjar tröttna på all oprofessionell skit och framförallt tröttna på dana "fucking" white.
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Dana White, jag ogillar honom för att han tror att han äger allt och alla. Jag hörde i ett avsnitt av The Ultimate Fighter honom säga denna mening "Don't you fucking disrespect me" :!:
De va midsommar igår, därför jag skriver som jag gör just nu.
D e väl inget fel att säga "Don't disrespect me" d vore bra att veta sammanhanget d blev sagt i.
Tycker d e svårt att ha så mycket åsikter om människor man endast känner från media. Lägger väldigt lite energi på d faktiskt, påverka d jag kan påverka, mitt liv och den vardag jag rör mej i.
Jag gjorde just quizet: "vem i UFC är du?" på facebook...
Resultat: Dana White :cry:
Haha ni är likare än vad du först trodde alltså :P.
Dana White är lite tjurig, och har säkert fått lite högre tankar om sig själv än tidigare, men se bara på UFC, de sista galorna innan Zuffa tog över. Vilken tragedi. Se utvecklingen sen... Raketfart, stora arenor fulla, betydligt bättre nivå och intressantare fighter, dom försöker flytta ut UFC's positioner nu i Europa etc etc etc.. UFC är återigen en organisation som fighters VILL synas i, UFC är enligt många aspekter "the big boys club". Ja, Dana White är långt ifrån enda orsaken, och jag säger inte att han är den enda som kunde gjort detta, han är inte felfri, och har säkert gjort mycket dumt, men vi ska nog som fans bara vara tacksamma.
Det går väldigt bra, även om han råkar svära lite på TUF. Bara han nu kan fixa Fedor, vill se honom plocka isär Brock.![]()