Jag har märkt att väldigt många vill se vissa fighters byta viktklass redan 2012 för att kunna göra vissa fighter möjliga. Jag måste få kritisera det tänkandet lite, och med goda skäl. Jag har några exempel och förklaringar till mitt tänkande, here goes:
Vill du se Aldo vs. Edgar?
Varför?
Edgar har precis avslutat sin jobbiga trilogi med Maynard och är redo att börja försvara bältet mot en massa färska utmanare som alla är väldigt hungriga. Guida, Pettis, Bendo, Miller, Cerrone, Diaz, listan är sjukt lång och jag ser ingen anledning till varför Edgar skulle välja att lägga ner bältet nu när divisionen äntligen ligger framför honom, och Maynard ligger bakom honom.
Aldo håller också i ett bälte, och även om han har uttryckt intresse för att gå upp en viktklass så skulle det vara rent utsagt korkat att lägga ifrån sig bältet och flytta upp istället för att köra tills han förlorar det. Fjäderviktsdivisionen är också en sjukt packad division och Aldo har många utmanare som står på led för att få en chans till att knipa bältet.
Vill du se Jones vs. Silva?
Varför?
Silva har förvisso inte många intressanta matcher kvar i sin viktklass, men han har tillräckligt många utmanare för att hålla sig upptagen hela 2012. Sonnen, Muñoz, Maia (tycker jag iaf, första matchen var knappast en match), Stann, Rumble om han nu ska upp en viktklass. Många potentiella utmanare som gör en flytt omöjlig för tillfället.
Jones har redan en massa matcher som måste klaras av innan en superfight med Silva skulle bli möjlig. Evans, Hendo/Shogun, Machida, Davis, Franklin, Griffin, Jones har många fighters som vill åt hans skalp.
Vill du se GSP vs Silva/Edgar?
VARFÖÖÖR?
GSP har också han ett packat år framför sig, med i alla fall 3 titelförsvar mot Diaz, Condit, Story, och möjligtvis Ellenberger om han fortsätter att imponera. Koscheck vill också slåss mot GSP igen, som många andra som GSP redan har besegrat.
Silva och Edgar har som jag redan skrev båda ett rätt så fullproppat år framför sig, och det vore inte klokt att GSP flyttade upp/ner och gick före i kön.
Det finns många fler superfighter som folk gärna ser, men alla tycks glömma bort att det tar lång tid att gå upp eller ned i vikt. GSP är ju den perfekta welterviktaren, det finns ingen anledning för honom att gå upp till MW eller ner till LW när hans kropp är gjord för WW. Folk tycks också glömma bort att alla ovan nämnda har ett bälte också, förväntas de bara släppa bältet för att fansen vill se superfighter? Visst ger tanken om Silva - Jones rysningar men man måste respektera att det tar tid att flytta viktklasser, och framförallt att det finns folk som har väntat längre på sin chans att få slåss om titeln.
Vad tycker ni? Känns det rättvist att Diaz, Condit och alla andra ska få vänta för att GSP ska vara inaktiv i WW i ett år så att han kan möta Silva eller Edgar? Kan man hålla ett bälte inaktivt för att vara aktiv i en annan division? Det känns ju inte heller rättvist.

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote