Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 6 of 6
    Champ
    Blog Entries
    26

byta viktklass, Varför så bråttom?

Jag har märkt att väldigt många vill se vissa fighters byta viktklass redan 2012 för att kunna göra vissa fighter möjliga. Jag måste få kritisera det tänkandet lite, och med goda skäl. Jag har några exempel och förklaringar till mitt tänkande, here goes:

Vill du se Aldo vs. Edgar?

Varför?

Edgar har precis avslutat sin jobbiga trilogi med Maynard och är redo att börja försvara bältet mot en massa färska utmanare som alla är väldigt hungriga. Guida, Pettis, Bendo, Miller, Cerrone, Diaz, listan är sjukt lång och jag ser ingen anledning till varför Edgar skulle välja att lägga ner bältet nu när divisionen äntligen ligger framför honom, och Maynard ligger bakom honom.

Aldo håller också i ett bälte, och även om han har uttryckt intresse för att gå upp en viktklass så skulle det vara rent utsagt korkat att lägga ifrån sig bältet och flytta upp istället för att köra tills han förlorar det. Fjäderviktsdivisionen är också en sjukt packad division och Aldo har många utmanare som står på led för att få en chans till att knipa bältet.

Vill du se Jones vs. Silva?

Varför?

Silva har förvisso inte många intressanta matcher kvar i sin viktklass, men han har tillräckligt många utmanare för att hålla sig upptagen hela 2012. Sonnen, Muñoz, Maia (tycker jag iaf, första matchen var knappast en match), Stann, Rumble om han nu ska upp en viktklass. Många potentiella utmanare som gör en flytt omöjlig för tillfället.

Jones har redan en massa matcher som måste klaras av innan en superfight med Silva skulle bli möjlig. Evans, Hendo/Shogun, Machida, Davis, Franklin, Griffin, Jones har många fighters som vill åt hans skalp.

Vill du se GSP vs Silva/Edgar?

VARFÖÖÖR?

GSP har också han ett packat år framför sig, med i alla fall 3 titelförsvar mot Diaz, Condit, Story, och möjligtvis Ellenberger om han fortsätter att imponera. Koscheck vill också slåss mot GSP igen, som många andra som GSP redan har besegrat.

Silva och Edgar har som jag redan skrev båda ett rätt så fullproppat år framför sig, och det vore inte klokt att GSP flyttade upp/ner och gick före i kön.

Det finns många fler superfighter som folk gärna ser, men alla tycks glömma bort att det tar lång tid att gå upp eller ned i vikt. GSP är ju den perfekta welterviktaren, det finns ingen anledning för honom att gå upp till MW eller ner till LW när hans kropp är gjord för WW. Folk tycks också glömma bort att alla ovan nämnda har ett bälte också, förväntas de bara släppa bältet för att fansen vill se superfighter? Visst ger tanken om Silva - Jones rysningar men man måste respektera att det tar tid att flytta viktklasser, och framförallt att det finns folk som har väntat längre på sin chans att få slåss om titeln.

Vad tycker ni? Känns det rättvist att Diaz, Condit och alla andra ska få vänta för att GSP ska vara inaktiv i WW i ett år så att han kan möta Silva eller Edgar? Kan man hålla ett bälte inaktivt för att vara aktiv i en annan division? Det känns ju inte heller rättvist.
    Last edited by KanoBlack; 11-05-2011 at 10:49 AM. Reason: använd en mer beskrivande rubrik för forumtråd

Contender
    Grejen med Silva, GSP och till viss del Jones är ju att tidigare har man ju tyckt att de varit väldigt överlägsna. Men nu har Diaz och Sonnen kommit tillbaka så de knns inte lika överlägsna, fast det kanske är något jag inbillar mig.
    Men hur intressant jag ens skulle tycka en "supermatchup" skulle vara så vill jag inte att det händer. Fighters ska ffightas i den viktklass där de känner sig bekväma, inte i andra. Går GSP tex över och möter Silva, vad händer det om han vinner? Får han bältet i två viktklasser? Vad händer med Silva som fick stryk av lillskiten? Måste han plöja igenom divisionen igen för att få en titelmatch med en fighter som inte ens hör hemma i den viktklassen. Vad händer med alla som vill åt GSPs WW bälte? Ska de vänta med han snurrar i annan viktklass?

Nä jag kan inte se att det är vettigt alls. Men visst skulle jag älska att se Silva vs GSP, en match jag tror att GSP skulle kunna ta(med tanke på att GSP liknar Sonnen stil fast GSP är mer allround).

Champ
    Viktklasserna finns där av en anledning. Det är ju oftast folk som inte tränar som vill se såna här grejer hända. Det räcker att man tränar med en som är i viktklassen över för att förstå varför viktklasserna finns där.

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by DizordA View Post
    Viktklasserna finns där av en anledning. Det är ju oftast folk som inte tränar som vill se såna här grejer hända. Det räcker att man tränar med en som är i viktklassen över för att förstå varför viktklasserna finns där.
    håller med, det är en jäkla skillnad.. vore det så att det var en skillad mindre fighter mot en större sämre så kan det vara jämnt likt första ufc galorna när alla möjliga rallarsvingarna var med, men när det handlar om 2 världsklass fighters som är de bästa i sina resp viktklasser så är fördelen stor till den naturligt större fightern.

gsp vs silva, håller med om att det kommit in 2 intressanta fighter till gsp och silva innan deras superfight vore intressant.
    Går silva in och gör en belfort tå på sonnen och knockar honom ( då finns hendo kvar)
    Går GSP in och dominerar Diaz som ett barn, då finns Condit kvar
    så superfighten som kändes så nära för ett tag sedan är inte så nära längre

jones har rashad kvar, däremot efter att han knockat rashad.. då finns det ett frågetecken

Champ
    Blog Entries
    26
    Quote Originally Posted by KanoBlack View Post
    jones har rashad kvar, däremot efter att han knockat rashad.. då finns det ett frågetecken
    Machida då? :P

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by toelock View Post
    Machida då? :P
    helt sjukt, men jag hoppar över honom varje gång i alla diskussioner senaste tiden, senaste fighterna jag sett mot shogun och rampage har verkligen sänkt min tro på honom även fast att jag gillar honom.

ang byta viktlasser, så har man oftast för bråttom.. men sen finns det såna som fedor som borde reagerat för längsen
    Last edited by KanoBlack; 11-05-2011 at 12:23 PM.
    mera MMA !!