Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 18 of 18
    Hangaround

TV4 sport, UFC kommentatorer

Kampsportsdebatten har rasat i Sverige en längre tid och lagar höll tillsynes på att förstöra sporten för oss alla ett tag.
    Det vi försökte visa politikerna som skulle ta beslutet hur mycket merr änn bara blodtörstiga krogfighters som såg chansen att få ebtalt för att slåss, som det hela handlade om. Schackspelet på marken, strategi, mental styrka och allt vad det nu hette.
    När jag satt och tittade på UFC tillsammans Med Zzzleepy o några andra kompisar... Paolo, vafan pysslar du med. Först och främst så var din immitation på Joe urkass, senn... IDIOT! Du lät precis som Amrikanerna på UFCpubliken som skriker, kick his ass och buar o har sig. Målade verkligen upp den bilden av MMA som vi alla försökt få bort, du pressenterade sporten, som för första ? gången visades på Svensk TV inför en sådan publik, som något så otroligt primitivt och blodtörstig...
    Blev så fruktansvärt sur! o sluta mummla!!!

Contender
    Såg inte denna sändning men har hört honom kommentera andra mma galor och tycker han är väldigt dålig på detta. Han verkar inte specielt insatt i mma över huvetaget. Varför inte låta någon annan profil som ex Musse, som nån nämde i någon tråd. Är ganska säker på att han skulle göra det mycket bättre.

Contender
    Något som slog mig från sändningen var innan dom lämnade för reklam. Då sa Paolo något i stil med- "Vi är snart tillbaka med mer blod..." Ja något i stil med detta. En sån kommentar är väl kanske inte en hjälp att etablera denna formen av kampsport som just en sport och inte som någon barbarisk tuppfäktning.

Hall of famer
    e det sant? mer blod a det suger jue :P

Hall of famer
    Ja, frasen md mer blod sa han och det var ju inte alls lyckat.

Det är ju precis det som många av oss kämpar hårt att komma bort ifrån.

Champ
    men jag tycker att båda Roberto's gjorde ett helt OK jobb, visst är det lite olyckligt att han råkar ploppa ur sig nån enstaka dum kommentar men sitt där och försök kommenta ett helt event utan å göra en sån tabbe, tror han vet själv att det inte var så lyckat, han har ju trots allt promotat för boxningen i sverige...

Rookie
    Jag var väldigt skeptisk i början men tyckte han var helt ok. Ian kompletterade bra.

Hangaround
    Quote Originally Posted by harding
    men jag tycker att båda Roberto's gjorde ett helt OK jobb, visst är det lite olyckligt att han råkar ploppa ur sig nån enstaka dum kommentar men sitt där och försök kommenta ett helt event utan å göra en sån tabbe, tror han vet själv att det inte var så lyckat, han har ju trots allt promotat för boxningen i sverige...
    har du sett eventet???
    säger säkert 10 saker som ajg inte kan citera en enda just nu menmen...
    undersänningens gång som målar upp hela grejjen helt fel!!
    röstar på ny kommentator

Up and coming
    Instämmer i klagosången, tycker det är tråkigt att MMA presenteras som något bloodsport-spektakel när det väl kommer till sverige.

I och med att MMA är nytt på TV i sverige så kan man ju förstå att nivån på kommenterandet är mer "nu hamnade de på marken" än "X går igen in för en double leg och lyckas ta ner y, men hamnar återigen i garden"

..men däremot kan de gärna bespara oss kommentarer om vilka blodtörstiga gladiatorer deltagarna är.

Jag lyckades få ett gäng helt oinvigda kompisar som såg sitt första MMA-event att faktiskt tycka det var intressant genom att köra lite eget kommenterande och förklara att grappling inte är oorganiserat kramande, utan vad som faktiskt hände på marken.

Up and coming
    Synd att de skall marknadsföra det med blod & sönderslagna fighters.

Jag är inte aktiv inom MMA själv, men har börjat kolla på UFC sedan i Januari eftersom Cro-Cop gick över till UFC-organisationen.

Måste ändå säga att UFC-konceptet i sig är väldigt spännande (även om scoringen har blivit ifrågasatt på slutet iom bisping-hamill) och man får se en del olika stilar.

Verkar dock som allt fler "strikers" inte klarar av att fightas i UFC p.ga att de som är TOP 5 är så otroligt bra på marken. På ngt sätt tycker jag ändå att det är bra för det som är coolast är ju ändå någon som kan ligga på rygg & lyckas vända det till en submission, detta gör också att man inser att det verkligen är Athletes som är aktiva och jag tror att Dana & co har gjort helt rätt i att försöka får sporten mer åt det hållet.

Om man t.ex kollar på GSP så inser man att det inte räcker att vara bra på att svinga lite, utan man måste ha helheten (GSP är förövrigt en fantastiskt intressant fighter med en bra personlighet, artigt etc).
    Jag tror att fighters som GSP / Randy kommer att göra sporten helt accepterad även o sverige om 3-4 år.

Dessutom så tror jag faktiskt att UFC kan göra ngt spännande med PRIDE, jag vet att det är många som tycker att UFC har / kommer att förstöra PRIDE, men de är så jävla dåliga på att marknadsföra sig och hitta spännande fighter så de får fanimej skylla sig själva. Kolla på hur www.pridefc.com såg ut för en månad sedan, bilder & nyheter från 2005/2006, helt jävla katastrof, man vill ju alltid ha det senaste.

Långt inlägg, men jag tror verkligen att sporten har en framtid till skillnad från t.ex boxning (som dessutom måste vara farligare?!).

Moderator
    Hej Ace och välkommen till forumet.
    Jag håller inte alls med dig ang. prides matcher jag tycker nog att det har gått fler spännande fighter i Pride. Det kanske beror på att jag föredrar deras regler och gamla fighter-stall iofs

För övrigt så verkar det med största sannolikhet som att Dana "cash is king" White slutligen har slagit sista spiken i kistan och begravt PRIDE FC. Så någon spännande fortsättning lär vi inte få se.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Hehehe, där fick man mothugg direkt!
    Är min okunskap så tydlig

Jag har sett en del PRIDE-fighter och jag håller med dig om att de är spännande!

Det jag menade i mitt förra inlägg är att hela anledningen till att UFC kunde köpa PRIDE är för att UFC har hittat ett bättre sätt att paketera sina fighter. De kan marknadsföra en fighter som gått över från pride till UFC på ett sätt som gör att fler tycker att han är spännande.

Hade PRIDE varit lite mer framåt med marknadsföring etc., så hade Dana aldrig haft möjligheten att köpa PRIDE eftersom de klarat sig aldeles utmärkt med publiksiffror etc.

Dana har gjort en hel del bra saker för sporten, verkar det som iallafall, sedan att det är äckligt att se dubbelmoralen med dopingen som pågår är ju en helt annan sak.

Vad tycker ni, är det rätt att Babalu skall bli utkastad ur UFC för att hålla en choke för länge, medans Franka / Sherk etc får vara kvar i organisationen fast de uppenbarligen har dopat sig?!

Champ
    White sa att det inte bara var strypningen, det var bara droppen tydligen. Babalu umgås i kriminella kretsar och måste få ordning på sitt liv, enligt Dana.

Moderator
    Det är ju tydligt att hans "boys" Franca och Sherk också umgås med kriminella eftersom de köper dopingpreparat. Wtf, Det gör dem väl till kriminella.
    Jag tycker inte alls om sättet Dana förhåller sig till sina favoritfighters.. att de liksom är "kompisar", förstå om chefen på jobbet skulle gå runt och krama alla anställda han gillar på morronen "heey kompis hur var det i helgen". Oproffsigt.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    Jag håller med om att Dana har sina favoriter han inte vill offra. Men jag är tacksam sålänge UFC är en så pass liten organisation att det är lite kompis och personligt.

Andra sporter blir stela och handlar bara om pengar, kontrakt sponsoravtal osv.
    Dana har sagt att han vill ge tillbaka så mycket han kan till fansen och det gör han och hans fighters än så länge.

Rookie
    Ska givetvis framföra detta, du är inte ensam, många tycker om att TV4 Sport visar detta.

Med Vänliga HälsningarTittarombudsmannenJanne AnderssonTV4115 79 Stockholm020/ 44 44 44tittarombudsmannen@tv4.setv4.se/to

-----Ursprungligt meddelande-----Från: vipassi@hotmail.com [mailto:vipassi@hotmail.com ] Skickat: den 22 november 2007 01:39Till: tittarombudsmannenÄmne: Fråga från en besökare på TV4.se Fråga från Axel Salomonsson (vipassi@hotmail.com )

Hejhej TO! Snälla, snälla se till att göra rätt nu när ni lanserar MMA på TV4 Sport. Det är till stor glädje för många, många kampsportsälskare i detta långa landet falukorv. Ifall det är så att berömmet till er har uteblivit så kan jag försäkra er om att initiativet hyllas överallt på nätet och i kampsportsklubbarnas lokaler. Vi som utövar denna idrott hoppas att en dag få samma typ av respekt och bemötande som idrottsmän och kvinnor som sysslar med andra former av idrott och sport och för att detta en dag ska bli verklighet är det såklart viktigt att sporten lanseras just som en sport, tycker jag! Jag förstår att det finns ett sorts värde i att spela lite på blod och råhet och ord samt termer som gärna associeras till ovan nämnda ting - och jag tycker på det stora hela att det ser jättebra ut, mem det finns dock lite småsaker som man kanske bör se över. Till exempel skriver ni på er hemsida att UFC står för Ultimate Fighting Club vilket är en aning fel då C:et i UFC självklart står för Championships. En petitess, såklart, men ändå! Förstår att du är mycket luttrad och van vid kritik, men detta vill jag absolut inte ska framstå som någon kritig eg. Precis som jag tidigare skrev så tycker jag verkligen att detta är toppenbra och jag hoppas ni fortsätter och under resans gång gör sändningarna och informationen på hemsidan än mer korrekt och rättvisande! Tack för detta TV4!!! /Axel, Piteå

----- EN UPPDATERING! -----

Hej Philip!

Här står det fel: http://tv4.se/tvtabla/episode/521761.html

Angående synpunkter och åsikter så har jag naturligtvis saker att säga. Om sanningen ska fram så har jag enbart sett UFC 75 från London på TV4 Sport och det mesta fungerade helt okej, men självklart finns det saker som kan förbättras! Något som jag störde mig mycket på var att man kanske inte hade något särskilt välutvecklat system för när kommentatorerna skulle prata på och inte. Exempelvis så tuggade Roberto's på friskt under intervjuerna med matchvinnarna, så pass att man inte uppfattade vad som sades i intervjuerna. Vidare så inleddes sändningen med att man fick se UFC's ordinarie kommentatorer prata på om galan. Dessa röster blandades återigen med bröderna Roberto som sade ungefär samma sak. Det var svårt att överhuvudtaget lyssna på någon av dem och det hela slutade med att man mest skrattade åt att det såg ut som riktigt risig läppsynk.

Det handlar alltså mest sändningens struktur; kommentatorernas förmåga att samspela med UFC's egna kommentatorer och vilket ljud som går ut till tittarna. Vidare finns det väl en del att önska från kommentatorsbåset, om sanningen ska fram. Jag vet att många efter live-premiären tyckte att det som Roberto's levererade var total skandal, men riktigt så långt känner jag inte att min kritik sträcker sig. Jag tycker att de funkade ganska bra, men det är verkligen knappast någon önskeuppställning från någons sida(?). Jag vet att det finns mycket kompetenta personer som är aktivt tränande och insatta samt har personligheter med mera som skulle göra sig bra i TV, framförallt i Stockholmsområdet. Om man fick önska vilt så skulle nog kampsportssverige med största sannolikhet rösta in Musse Hasselvall på en av stolarna i båset. MMA är en komplex sport med många tekniker som för den oinsatte är svåra att förstå! Därför är det mycket fördelaktigt om kommentatorerna är duktiga på att förklara och referera vad som händer på ett sportsligt sätt. Mycket av det som P. Roberto rör vid tycks förvandlas till ett spektakel på ett eller annat sätt och det tycker jag är mycket synd. Även om hans inlevelse och personlighet inrymmer ett självlysande underhållningsvärde så tycker jag, och många med mig, att detta är fel arena för honom. Så kanske kan det vara av intresse för er att se er omkring efter ett nytt och fräscht kommentatorspar?!

Hoppas ni fortsätter er satsning på UFC och att ni även i framtiden kikar på möjligheterna att sända andra organisationers galor. Ett hett tips stavas "M-1 Global" (dock en tämligen ung och oprövad organisation, men med ofattbar potential)!

/Axel Salomonsson, Piteå

--------------------------------------------------------------------------------
    Subject: UFC
    Date: Fri, 23 Nov 2007 11:26:31 +0100
    From: philip.rehnstrom@tv4.se
    To: vipassi@hotmail.com

Hej Axel!

Vi uppskattar givetvis att du kan rätta oss i denna fråga. Har vi skrivit fel ska vi givetvis ändra det och det vore toppen om du bara kunde precisera vart du hittat detta fel så lovar jag att rätta till det. Anledningen att det blivit fel är ju lite oklart men jag skulle gissa på att ingen riktigt hunnit reflektera över det då det vart en himla jobb att lansera en ny kanal. Dessutom är vi inte lika duktiga på MMA som många av utövare och fans runt om i landet… Men vi lär oss.

Men som sagt, Vart står det fel? Kom gärna med fler synpunkter/åsikter så lyssnar jag gärna på dom.

Med vänlig hälsning

PHILIP REHNSTRÖM
    PROJEKTKOORDINATOR TV4 SPORT AB

Hall of famer
    Bra gjort axel

Moderator
    bra jobbat!! Ös positivitet över tv4 sport det är dom värda!